چگونه از شبکه های اجتماعی برای استخدام استفاده کنیم؟

1398/09/27 2:44 PM - 4 سال قبل


اهمیت فضای مجازی امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست و تقریباً نمی توان فردی را یافت که در هیچ یک از شبکه های اجتماعی عضو نباشد.پس به عنوان جایی که همه افراد در آن حضور دارند می توان افراد با قابلیت ها و توانایی های مختلفی را یافت. در همین راستا شرکت ها و سازمان ها برای پیدا کردن افراد مناسب به گذاشتن آگهی های شغلی در شبکه های اجتماعی روی آورده اند. 

 این روزها با روی کار آمدن فضای مجازی و شبکه های مختلف اجتماعی بسیاری از نیاز های روزانه ما که قبلا به طور فیزیکی برطرف میشد جای خود را به پیام ها و تصاویر در فضای مجازی داده اند.از جمله این نیاز ها نیاز متقاضی شغلی و کارفرمای جویای متقاضی شغلی است.

به همین دلیل دفعات استفاده متقاضیان شغلی از رسانه اجتماعی به عنوان بستری برای دریافت اطلاعات در مورد شغل ها (مانند پست های پیشنهاد شغل در فیسبوک، تلگرام یا اینستاگرام) بیشتر شده است.

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

آیا کارفرمایان باید در شبکه های اجتماعی فعال باشند؟

طبق نظر کارشناسان تنها داشتن یک صفحه شرکتی در فیسبوک یا اینستاگرام کافی نیست. کارفرمایان باید از این فضا برای معرفی خود بهترین استفاده را ببرند.

داشتن یک کانال ارتباطی مهم است، اما مهمتر از آن محتوا گذاری صحیح و سودمند است و این دقیقا انتظاری است که کاربر از یک شبکه اجتماعی مناسب دارد. مطالب صحیح در کانال مناسب نکته ای است که امروزه متقاضیان انتظار دارند و رعایت این نکته علاوه بر جلب رضایت کاربر برای شما نسبت به رقبا یک حاشیه برتری خواهد ساخت.

ما این نتیجه را  از بررسی تحقیق سالیانه که بر روی متقاضیان شغلی در جهان و ایالات متحده  صورت گرفته است متوجه شدیم.

بررسی رفتار متقاضیان شغلی در شبکه های اجتماعی

ما نحوه استفاده متقاضیان و کارفرمایان از شبکه های اجتماعی را بررسی و شناسایی کرده ایم.

یک رسانه اجتماعی با حضور کاربران زنده است حضور متقاضیان در چندین پلتفرم رسانه اجتماعی به هنگام به تاریخ پیوستن آن پلت فرم، فعالیت مجدد، نوآوری یا تغییر استراتژی متحول می شود.

شرکت ها باید سریعاً خود را وفق دهند و جایی حضور داشته باشند که مخاطب هدف آن ها است. یعنی باید بدانند کدام رسانه در زمان حال کدام رسانه اجتماعی داغ تر و پر مخاطب تر است و در نتیجه متقاضیان شغلی در آمریکا به صورت ثابت از رسانه های اجتماعی متعدد و متفاوتی استفاده کردند برای مثال امروزه آمار استفاده از اینستاگرام و اسنپ چت رو به افزایش است.

حضور در کدام شبکه های اجتماعی برای کارفرمایان توصیه می شود؟

در راس آمار اسنپ چت قرار می گیرد که کاربران روزی چند مرتبه از آن استفاده می کنند و سپس به فیسبوک و اینستاگرام در رتبه های بعدی حضور متقاضیان شغلی را دارند.

حتی با آن که لینکدین یک کانال محبوب است ولی تنها 20 درصد متقاضیان روزی چند مرتبه از آن استفاده می کنند. نکته مهم: در مکانی حضور داشته باشید که هر دو گروه +جویندگان کار فعال و منفعل حضور دارند.

اکثر متقاضیان شغلی در فیسبوک و لینکدین به دنبال محتوای مربوط به شغل هستند. بیشتر از 80 درصد کارفرمایان آمریکا و بخش بزرگ تری از متقاضیانی مورد بررسی قرار گرفته از هر دو این رسانه اجتماعی استفاده می کنند.

تعداد دفعات استفاده بالا از این شبکه های اجتماعی یک فرصت طلایی است و به این معنا است که شرکت ها در زمان صحبت در مورد شغل های خود و برند کارفرمایشان فرصت های بزرگی در اختیار دارند.

با آن که لینکدین کانال اجتماعی است که تقریبا تمامی کارفرمایان در آن حضور دارند، جالب است که متقاضیان بیشتر مطالب مربوط به شغل منتشر شده در فیسبوک را نگاه می کنند.

اینستاگرام که روزانه 67 درصد متقاضیان از آن استفاده می کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است و فعلا  تنها در این بخش در جایگاه سوم قرار می گیرد و 23 درصد متقاضیان محتوای شغلی روی آن را می بینند.

همانطور که گفتیم روز به روز به محبوبیت اینستاگرام اضافه می شود و آن را تبدیل به یک ابزار عالی برای اهداف شغلی می کند که به شرکت ها اجازه می دهد تصویر برند خود را توسعه دهند و به کمک محتوایی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند که به دنبال آن می گردند.

گرچه در اسنپ چت که اکثرا متقاضیان روزانه از آن استفاده می کنند تنها 9 درصد متقاضیان محتوای شغلی روی آن را می بینند.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در این بازار داغ فیلترینگ و تحریم در حال حاضر در کشور ما اسنپ چت جایگاه بالایی ندارد و توصیه ما به شما تمرکز بر روی رسانه هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و.. است که بازار داغی در کشور ما دارند البته این را هم باید اضافه کرد که هر رسانه اجتماعی بسته به نوع و فضایی که دارد دسته خاصی از متقاضیان شغلی و مخاطبین را در خود جای داده است و شما باید با توجه به نوع مخاطب و گستردگی تجارت خود یک یا چند رسانه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

زمانی که آمار کلیک افراد روی محتوای شغلی بررسی می شود، متقاضیان اکثرا روی محتوای لینکدین کلیک می کنند ولی توئیتر با آمار 78 درصد در رتبه دوم قرار می گیرد، حتی با آن که تنها 16 درصد متقاضیان محتوای مرتبط با شغل روی آن را می بینند.

نمودار بعدی نشان می دهد که کارفرمایان آمریکا و جهان از چه رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. با آن که کارفرمایان اروپا از همتایان اروپایی خود جلو هستند ولی همچنان می توانند بهتر شوند.

فرصت هایی که در اختیار کارفرمایان قرار دارد از نظر دسترسی، دیده شدن، آگاهی و جذابیت واقعی است. شرکت های آمریکایی هنوز باید برای حضور خود در کانال هایی صحیح تلاش کنند چون کارفرمایان برای شغل های مشابه به دنبال جذب استعدادهای شغلی یکسان با یکدیگر رقابت می کنند.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه تکمیلی در این حوزه مقاله زیر را نیز ببینید:

آیا رسانه های اجتماعی می توانند اطلاعاتی برای ارزیابی کارمندان بدهند؟


مصاحبه و استخدام


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.