خودشناسی چگونه منجر به رضایت تحصیلی و شغلی می شود؟

1397/06/04 2:39 PM - 5 سال قبل


"یکی می‌رود و نمی‌رسد یکی می‌رود و می‌رسد"

 "برنامه توسعه دانش‌آموزی"را بر مبنای سفر قهرمانی تعریف کرده‌ایم. آشنایی با داستان‌های زندگی‌مان باعث می‌شود خودمان را بهتر بشناسیم. هدف از این سفر دستیابی به رضایت شغلی است.

 زندگی یک سفر است، هنگامی‌که تصمیم می‌گیریم فعالیت جدیدی را آغاز کنیم در واقع در حال آماده کردن خودمان برای سفر هستیم. وقتی قدم در مسیر سفر می‌گذاریم قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شویم، در زبان اسطوره این مشکلات را اژدها می‌نامند، با اژدها مبارزه می‌کنیم و در نهایت به گنج خود (هدف خود) می‌رسیم. به تعداد انسان‌های دنیا داستان زندگی وجود دارد، اما خوشبختانه الگوهایی که این داستان‌ها از آن‌ها سرچشمه می‌گیرند انگشت شمارند.

در تست و تایپ با علم به این حقیقت که انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، توانایی‌ها، علایق و ارزش های متفاوتی دارند، به دانش‌آموزان کمک می‌کنیم تا با شرکت در آزمون‌های مختلف شناخت بیشتری نسبت به خود واقعی‌شان پیدا کنند و به طور فعال در روند دستیابی به این شناخت نقش داشته باشند. زیرا بر این باوریم که ارتباط مستقیمی میان شناخت کامل از خود و رضایت شغلی وجود دارد.

آیا ارتباطی میان شخصیت درونی انسان‌ها و موفقیت شغلی آن‌ها وجود دارد؟ آیا به صرف داشتن تجربه و تحصیلات مرتبط، نتایج کاری افراد یکسان خواهد بود؟

انتخاب گرایش تحصیلی مناسب و شغل مناسب باعث بهتر شدن زندگی ما می‌شود. برای رسیدن به رضایت شغلی باید بدانیم چه ترجیحی داریم و شغلی را انتخاب کنیم که خواسته ما را پوشش دهد. اگر من و شما تیپ شخصیتی یکسانی نداشته باشیم، کاری که به نظر شما جالب است، امکان دارد برای من ابداً جالب نباشد و حتی از آن بدم بیاید. رمز رسیدن به رضایت شغلی، انجام کاری است که از آن بیش از هر کار دیگری لذت می‌بریم. بسیار مهم است کاری که انجام می‌دهیم با استعداد و توانمندی ما هماهنگ باشد.

اغلب زمانی درباره انتخاب شغل آینده‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم که کمترین آمادگی را برای این کار داریم. تصمیمی که در اوایل زندگی می‌گیریم ممکن است روی همه زندگی ما تاثیر بگذارد، وقتی جوان و کم سن و سال هستیم معمولاً اطلاعات زیادی درباره شغل مناسب خود نداریم و در هنگام انتخاب شغل به عواقب آن در آینده نیز فکر نمی‌کنیم؛ زیرا  فاقد تجربه کافی هستیم. گذشته از این اطرافیان ما هم با وجود حسن نیتی که دارند ما را به خوبی راهنمایی نمی‌کنند. به دلیل این مجموعه عوامل، بسیاری از افراد شروع بدی را در انتخاب شغل تجربه می‌کنند.

راه حل چیست؟

لازم است به سطح بالای خودآگاهی برسیم و پس از آن درباره انتخاب شغل تصمیم‌گیری کنیم. سفر توسعه فردی برنامه‌ای است برای رشد فردیت. در این مسیر با خودتان به شکل عمیقی آشنا می‌شوید، استعدادها و معانی مهم زندگی تان را در می‌یابید و جایگاه شغلی که می‌توانید در آن بیشترین رضایت را داشته باشید مشخص می‌کنید.

9 گام این برنامه کدام اند؟

در 3 گام نخست، دانش‌آموزان با شناخت تیپ شخصیتی خود، سبک یادگیری، رغبت تحصیلی، کهن الگوها، ... به شناخت 360 درجه از خود رسیده و مهارت و توانایی لازم برای انتخاب گرایش تحصیلی و شغل مناسب خود را بدست می‌آورند.

در گام 4، اهداف تحصیلی و شغلی خود را بر مبنای واقعیت وجودی خود مشخص می‌کنند.

در گام‌های 5 ،6 ،7 ،8 استراتژی مناسب برای رسیدن به آن اهداف را مشخص می‌کنند.

در آخرین گام، گام 9 دانش‌آموزان چشم انداز 5 ساله و 10 ساله تحصیلی و شغلی خود را مشخص می‌کنند.

سپس در جلسه کوچینگ "منتور" (مربی) به سوالات تک تک شرکت کنندگان به صورت انفرادی پاسخ می‌دهد و راهنمایی‌های لازم را برای ادامه مسیر به دانش آموزان ارائه می‌دهد.

برای اطلاع از ساعات برگزاری و ثبت نام از طریق این لینک با ما در تماس باشید.



توسعه فردی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها