معرفی آزمون نوتریکا جونیور ( استعدادیابی شغلی و تحصیلی )

1398/04/10 12:09 PM - 4 سال قبل


آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی نوتریکا جونیور

مقدمه:

توسعه تعالی نوتریکا به عنوان شرکتی پیشرو یکی از چشم‌اندازهای خود را در دسترس قراردادن خدمات توسعه فردی برای گروه‌های مختلف قرار داده است. در این راستا آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی نوجوانان را با نام نوتریکا جونیور به صورت آنلاین ارائه نموده است.

همه انسان‌ها معمولاً در یک یا چند بُعد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که این ویژگی‌ها فرد را از بقیه متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها بایستی در فرآیند استعدادیابی دانش‌آموزان کشف شده و موجبات پیشرفت آن‌ها را فراهم آورد. امروزه مشاغل تخصصی شده‌اند و تحصیل، زمینه ساز شغل است. اگر رشته تحصیلی انتخاب شده، منطبق با نوع هوش و نوع استعداد و ویژگی‌های شخصیتی افراد باشد، قطعاً فرد موفق‌تر خواهد بود. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در انتخاب رشته تحصیلی، شغل آینده آن‌ها است، نوتریکا تلاش نموده با ارائه مجموعه آزمون‌های استعدادیابی شغلی و تحصیلی در قالب آزمون نوتریکا جونیور، قدمی در جهت رفع مشکل بردارد. در صورت رفع این مشکل از اتلاف سرمایه‌ها از بهترین سال‌های عمر گرفته تا میلیون‌ها تومان هزینه‌های تحصیل در رشته‌های تحصیلی‌ غیر متناسب با ویژگی‌های فردی، جلوگیری خواهد شد.

"مهم‌ترین خدمتی که جامعه می‌تواند در جهت رشد کودک انجام دهد این است که او را با توجه به هوش و استعدادهایش به سوی مناسب‌ترین زمینه هدایت کند؛ یعنی به جایی که او در آن خشنود و کارآمد باشد، و این مفهمومی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود." (گلمن، کتاب هوش هیجانی، ترجمه پارسا، 1387).


لینک شرکت در آزمون نوتریکا جونیور


چرایی استفاده از آزمون نوتریکا جونیور:

اغلب زمانی درباره انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم که کمترین آمادگی را برای این کار داریم. تصمیمی که در اوایل زندگی می‌گیریم ممکن است روی همه زندگی ما تاثیر بگذارد. وقتی جوان و کم سن و سال هستیم معمولاً اطلاعات زیادی درباره شغل مناسب خود نداریم و در هنگام انتخاب شغل به عواقب آن در آینده نیز فکر نمی‌کنیم؛ زیرا فاقد تجربه کافی هستیم، گذشته از این اطرافیان ما هم با وجود حسن نیتی که دارند ما را به خوبی راهنمایی نمی‌کنند. به دلیل این مجموعه عوامل، بسیاری از افراد شروع بدی را در انتخاب شغل تجربه می‌کنند. جو غالب مدارس نیز متاسفانه، بی‌توجهی به انگیزه‌ها، علایق درونی و استعدادهای ذاتی دانش‌آموزان است که نوجوانان را نیز به سمت رشته‌هایی با عناوین خاص برای جامعه کشانده است.

 سنگینی این فضا در حدی است که حتّی در خانواده‌های فرهیخته نیز ورود دانش‌آموز به رشته‌های علوم انسانی و هنر را چیزی شبیه به یک کابوس می‌دانند و در این میان علاقه، استعداد، دغدغه‌های شخصی و سؤال‌های ذهنی دانش‌آموزان در رتبه‌های آخر اثرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه است. در چنین فضایی طبعاً انتظار نمی‌رود که نوجوانان به سادگی به دنبال پیدا کردن استعدادهای خود باشند و علایق و استعدادهای خود را فراموش نکنند. هدف کلی آزمون نوتریکا جونیور را می‌توان شناخت بهتر استعدادها و علایق دانش‌آموزان و ایجاد زمینه مساعد جهت هدایت آنان به مسیرهای تحصیلی مناسب دانست. در زیر به برخی موارد که تصدیق کننده ادعاهای فوق می باشند اشاره می‌شود:

  • استفاده از ابزارهای استعداد سنجی و شخصیت شناسی پیش نیاز هدایت تحصیلی دقیق دانش‌آموزان است. هدف اصلی در استفاده از ابزارهای سنجش، فراهم کردن بستری مناسب برای دانش‌آموزان است تا در آن زمینه بتوانند علایق، استعدادها، توانایی‌ها، خصوصیات شخصیتی و به طور کلی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند تا با تصویری نسبتاً واضح از ویژگی‌های خود دست به انتخاب رشته تحصیلی زنند. (شفیع‌آبادی، 1376).
  • گوناگونی رشته‌های مختلف تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه‌ها از یک سو و تفاوت‌های فردی که دانش‌آموزان از نظر هوش، استعداد و علایق‌شان دارند، ایجاب می‌کند که ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان با خصوصیات تحصیلی آنان انطباق یابد و دانش‌آموزان در انتخاب واحدهای درسی و رشته تحصیلی، هدایت شوند. (حسینی،1380)
  • هدایت دانش‌آموزان بدون شناخت و آگاهی از تمامی استعدادها و انرژی‌های نهفته درون آن‌ها شدنی نیست و تا زمانی که هر یک از ابعاد و ویژگی‌های فردی انسان به طور شایسته شناسایی نشوند شکوفایی استعدادها و پرورش آینده‌سازانی کارآمدتر، میسر نخواهد بود (صافی،1368).
  • در پژوهش‌های زیادی از جمله پژوهش علی دوست (1375) با عنوان "ارزشیابی ضوابط هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در نظام جدید آموزش متوسطه" و نیز پژوهش نویدی (1376) با عنوان "بررسی سهم هریک از ملاک‌های تحصیلی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نظام جدید آموزش متوسطه"، نشان دهنده‌ی عدم موفقیت در شناخت دقیق و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی آنان بوده است و مشخّص شد که هیچ یک از این ملاک‌ها به جز نمرات احتمالی دانش‌آموزان در سال‌های تحصیلی گذشته در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی آینده آنان سهم معنا داری را نشان نداده است.
  •  در پژوهشی دیگر رخصت طلب (1375)، با عنوان "بررسی تنگناهای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در نظام جدید آموزش متوسطه"، دو نتیجه قابل توجه داشته است:

1. در نظام جدید آموزش متوسطه فرآیندی به نام هدایت تحصیلی وجود دارد، ولی مجموعه فعالیت‌هایی که تحت این عنوان انجام می‌شود به هیچ وجه در رسیدن به هدف شناخت استعدادها و توانایی‌ها و هدایت تحصیلی موفق نیست.

2. هشتاد درصد مشاوران تحصیلی به صراحت گفته‌اند که امکان و فرصت کافی برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی و استعدادهای دانش‌آموزان خود را ندارند.

  • وجود تفاوت بین انسان‌ها در زمینه‌های هوش، استعداد، رغبت و شخصیت وجود ابزاری برا رای سنجش در جامعه ضرورت می‌بخشد و تحقق گفته‌های "باید کار را به کاردان سپرد" و "هر کسی را بهر کاری ساختند"، ممکن می‌شود. به نظر افلاطون اگر هر فردی به اشتغال در شغلی بپردازد که با طبیعت او سازگار است، علاوه بر آنکه به آرامش و رضایت روحی دست می‌یابد، همه‌ی کارها در حد اعلای کیفیت و کمیت و با سرعت و سهولت به انجام می‌رسد (هاشمی،1383).
  • به نظر فرانک پارسونز (1909)- بنیان‌گذار نهضت راهنما‌یی شغلی در آمریکا- راهنمایی شغلی، کمک به فرد است تا شغل مناسبی را انتخاب کند و باید از دوران تحصیلی آغاز شود و سه مرحله دارد:

اول: شناخت توانایی‌ها، دوم: شناخت خصوصیات مشاغل، سوم: برقراری سازش منطقی توانایی‌ها با خصوصیات شغلی.

بر این اساس، اگر ابزار قدرتمند تشخیصی درستی در کار نباشد و هدایت تحصیلی بر مبنا و ملاک درستی انجام نشده باشد، چیزی جز خسران و پشیمانی عاید افراد جامعه نخواهد شد. به تصدیق تعداد زیادی از اساتید و صاحب ‌نظران، فراوانی نسبتا بالای تعداد دانشجویان تغییر رشته‌ای در مقطع ارشد (به خصوص در سال های اخیر) و دانشجویان انصرافی کاردانی و کارشناسی و بی‌علاقه و بی‌انگیزه بودن تعداد زیادی از دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف می‌تواند گویای چنین نیازی (استعدادیابی و هدایت تحصیلی دقیق‌تر) در مدارس راهنمایی و دبیرستان جامعه‌ ما باشد.  در این میان در گزارش نوتریکا جونیور سعی کرده‌ایم در هر مرحله از گزارش اعم از تیپ شخصیتی، هوش و استعداد و یا رغبت شغلی، مشاغلی را که می‌تواند بیشترین هم‌خوانی را داشته باشد به فرد ارائه دهیم.

شناخت استعداد دانش‌آموزان، در دوره‌ اول دبیرستان زمینه و بستر مناسبی در راستای هدایت تحصیلی درست و دقیق دانش‌آموزان در دوره دوم دبیرستان فرآهم می‌آورد. انتخاب شغل دارای اهمیت خاصی در زندگی انسان است و زمینه انتخاب شغل هم چیزی جز انتخاب رشته تحصیلی نیست؛ لذا انتخاب درست و دقیق رشته‌ تحصیلی امری مهم به شمار می‌رود. در گزارش نوتریکا جونیور به این مهم پرداخته شده است و نمرات دانش آموز در هر یک از رشته تحصیلی‌ها به صورت مجزا گزارش می‌شوند.


محتوای آزمون نوتریکا جونیور چیست؟

در این مجموعه آزمون، دانش‌آموزان از ابعاد مختلف شخصیتی، رفتاری، هوش و سبک یادگیری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. تنوع رشته‌های مختلف تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه‌ها از یک سو و تفاوت‌های فردی که دانش‌آموزان از نظر هوش، استعداد و علایق‌شان دارند، ایجاب می‌کند که ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان با خصوصیات تحصیلی آنان انطباق یابد. این گزارش به دانش آموزان کمک می‌کند تا خویشتن را در همه ابعاد وجودی بشناسند و به والدین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه یاری می‌دهد تا بهترین همراهی و مشاوره را بتوانند به دانش آموزان بدهند.

شناسایی کامل خصوصیات فردی و بررسی نیازهای شغلی جامعه که مبنای انتخابی صحیح هستند از طریق راهنمای تحصیلی و شغلی میسر می‌شود. از آنجا که نظریه هوش چندگانه گاردنر مجموعه‌ای متنوع و نسبتاً کامل از توانایی‌ها و قابلیت‌ها را می‌سنجد و تا حدودی زمینه شغلی مناسب را مشخص می‌کند، در آزمون نوتریکا جونیور نیز از آن استفاده شده است. علاوه بر آن ابعاد هوش، شخصیتی و تمایلات و سبک یادگیری دانش‌آموز نیز در نظر گرفته شده است که خروجی این گزارش را یکی از کامل‌ترین و تکمیل‌ترین خروجی‌های سنجش استعداد، شخصیت، یادگیری و رغبت افراد نسبت به شغل‌های آینده می‌نماید. دادن این فراشناخت به دانش‌آموزان، والدین و معلمان نوعی آماده کردن دانش‌آموزان، فضای خانواده و مدرسه برای پذیرش و پی‌گیری توانایی‌های دانش‌آموزان و نوعی فرهنگ‌سازی محسوب می‌شود. با توجه به مسایل فوق نتایج حاصل از استفاده از آزمون نوتریکا جونیور حائز اهمیت بوده و قادر است گامی در راستای این فرهنگ سازی بردارد.

لینک شرکت در آزمون

آزمون نوتریکا جونیور برای چه سنی مناسب است؟

این سوالات برای دانش‌آموزان ششم، هفتم، هشتم و نهم و دهم و یازدهم طراحی شده است. از آنجا که انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم انجام می‌پذیرد و در پایه دهم دانش آموز می‌تواند براساس شاخه‌ای که انتخاب نموده رشته تحصیلی مورد نظر را انتخاب نماید، بهترین زمان استفاده از این آزمون در پایه های 7و8و9 است.

توجه: دانش‌آموزان سن پایین‌تر می‌توانند با نظارت مربی و یا والدین خود به سوالات پاسخ دهند تا مشکلی در رابطه با مفهوم سوالات پیش نیاید.

درصورت تمایل به شرکت در آزمون نوتریکا جونیور (استعدادیابی شغلی و تحصیلی) روی این لینک کلیک کنید.



توسعه فردی نوتریکا جونیور


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.