پرسفون : کهن الگوی دخترانگی و ملکه عالم زیرین

1402/03/18 1:39 PM - 10 ماه قبل


پرسفونه دختر جوان دیمیتر است که در افسانه ها چنین آمده است که توسط هادس ربوده شد و به دنیای زیرین برده شد تا با او زندگی کند. وقتی پرسفون نزد مادرش دیمیتر آمد و آزاد شد، دانه‌های اناری را که در مدتی که پیش هادس بود خورده بود و هادس به او تقدیم کرده بود، باعث شد تا به هادس قول بدهد که یک چهارم هر سال را با او در دنیای زیرین و بقیه دیگر را با خیال راحت با مادرش، دیمیتر بگذراند.

اگر میخواهید کهن الگوی خود را بشناسید در تست کهن الگوی زنان شرکت کنید.

پرسفون یک دختر مامان است

بنابراین الهه پرسفون به دو صورت پرستش می شد، یکی به عنوان دوشیزه یا "Kore" - که به معنای دختر جوان است. دیگری به عنوان ملکه دنیای زیرین، پرسفون الهه بالغی بود که بر ارواح سلطنت می کرد و زنده هایی را که از دنیای زیرین بازدید می کردند، راهنمایی می کرد. پرسیفون اسرار الوسین را که دو هزار سال قبل از ورود مسیحیت دین یونانیان بود، می دانست. یونانیان بازگشت یا تجدید حیات پس از مرگ یا تناسخ را از طریق بازگشت سالانه پرسفون از دنیای زیرین ترجمه می کنند.

ویژگی های معمول پرسفون جوان

پرسفون یا همان دوشیزه جوان، نماینده زن جوانی است که هنوز نمی داند از زندگی چه می خواهد و از استعدادها و نقاط قوت خود مطمئن نیست. بیشتر زنان جوان این دوره را پشت سر می گذارند، اما برای برخی نه تنها یک مرحله نیست، بلکه می توانند تمام زندگی خود را دوشیزه بمانند. این مورد زمانی می تواند اتفاق بیافتد که آنها در یک رابطه متعهدانه نباشند و شغل یا حرفه معناداری نداشته باشند، یا اگر به رفتار خود مانند یک نوجوان ابدی ادامه دهند، همیشه در مورد اینکه چه کسی هستند یا می خواهند با زندگی خود چه کنند، تصمیم نمی گیرند. زنان پرسفون شخصیتی منفعل دارند، بنابراین عملی انجام نمی دهند، بلکه منتظر می مانند تا دیگران به آنها واکنش نشان دهند.

پرسفونه قبل از ربوده شدن توسط هادس یک زنی کودک بود و از جذابیت، زیبایی و بی گناهی خودش بی خبر بود. این رفتار در برخی فرهنگ‌ها پاداش داده می‌شود، جایی که از زنان جوان انتظار می‌رود ساکت و فروتن باشند، هرگز مستقیماً «نه» نگویند و سعی کنند تا حد امکان به شیوه‌ای هماهنگ با خانواده، جامعه و فرهنگ عمل کنند. یک زن پرسفون بی تجربه،  پناه گرفته و مطیع است. اگر اطرافیانش سعی کنند تصویری از او بسازند، پرسفون در مقابل آن ها مقاومت نمی کند. پرسفون سعی خواهد کرد هر آنچه که دیگران از او انتظار دارند را انجام دهد، تقریباً آفتاب پرست باشد. بسیاری از زنان حداقل برای مدت کوتاهی در این مرحله از زندگی هستند، زمانی که جوان هستند و زندگی پر از امکاناتی دارند.

در فصول زندگی، پرسفون تا ابد بهار است. این ویژگی با افزایش سن به پرسفون کمک می کند، زیرا می تواند پس از دوران افسردگی و از دست دادن روحیه خود را دوباره فعال کند و بار دیگر سرزندگی، جوانی پیدا کند و پذیرای زمینه های جدید تغییر باشد. پرسفون همیشه پتانسیل رشد جدیدی در روان خود دارد. زنانی که از پرسفون به عنوان بخشی از شخصبت خود استفاده می کنند، قلباً جوان می مانند و نگرش های مثبتی در طول زندگی خود دارند و همیشه می توانند خود را دوباره متولد کنند. پرسفون ممکن است همیشه ویژگی جوانی در مورد خود داشته باشد و بسیار جوانتر از سنش به نظر برسد. پرسفون برای انطباق با شرایط خم می شود، اما می تواند به راحتی بازگردد و آسیبی نبیند، مگر اینکه چیز مهمی را تجربه کند یا تعهدی بدهد که او را تغییر دهد.

پرسفون منفعل است

یک زن پرسفون معمولاً به دانشگاه می رود زیرا از او انتظار می رود، اما تحصیل معمولاً برای او فقط یک سرگرمی است. شخصیت پرسفون می تواند به راحتی منحرف شود و ممکن است رشته های مختلف را امتحان کند، در نهایت در مسیری که ممکن است کمترین مقاومت باشد، تصمیم گیری کند. پرسفون شغلی را بر عهده خواهد گرفت، اما بیشتر برای خوشحالی رئیسش موفق خواهد شد، نه به این دلیل که می خواهد پیشرفت کند. اگرچه کار نمی تواند برای زنی که دارای ویژگی های دخترانگی است مهم باشد، اما وقتی او به ملکه دنیای زیرین تبدیل می شود، وضعیت تغییر می کند. سپس ممکن است پرسفون عاشق کار به عنوان یک هنرمند، شاعر، روانشناس یا درمانگر باشد. هر کاری که پرسفون در این ظاهر انجام می دهد عمیقاً شخصی است و ممکن است با آنچه رایج است، متفاوت باشد.

پرسفونه به‌عنوان ملکه، به سبکی کاملاً فردی کار خواهد کرد و ممکن است بتواند راه خود را بدون آموزش‌های دست و پا گیر و کسل‌کننده‌ای که به عنوان دوشیزه به آن اعتراض داشت، پیدا کند. پرسفون جوان با دیگر زنان جوان راحت است و معمولاً در میان گروهی از همسالان محبوب‌ترین است و از موقعیت‌های اجتماعی با دختران هم سن خود لذت می‌برد. او زیبا است، بنابراین دخترانی که فکر نمی کنند جذاب هستند، ممکن است زنانگی رشد نیافته خود را به او نشان دهند و با او طوری رفتار کنند که او بسیار خاص است. از آنجایی که پرسفون در تمام عمرش شکننده و ارزشمند بوده است، او این نوع رفتار را بدیهی می‌داند. بهترین دوست پرسفون اغلب شخصی است که شخصیتی قوی‌تر از او دارد، زیرا یک زن پرسفون احساسات مادرانه را در همسالان و زنان مسن اطراف خود برمی انگیزد.

رفتار پرسفون با مردان

هنگامی که پرسفون با مردان است، بار دیگر تبدیل به کودک می شود، بی ادعا و در نگرش جوان است. او زنی است که وقتی از او می پرسند به کجا می‌خواهد برود، پاسخ می‌دهد: «هر کجا که می‌خواهی برو». سه نوع مرد به سمت او کشیده می شوند. اولی مردان جوانی هستند که به اندازه او بی تجربه هستند، دومی افراد سرسختی هستند که به سمت شکنندگی معصومانه بودن و درمانده بودن او کشیده می شوند، و سوم، مردانی که با زنان بالغ یا بزرگتر راحت نیستند، اما با او احساس امنیت می کنند. فیلم "مرد-دسامبر" یک عاشقانه پرسفونی بین یک مرد مسن و یک زن جوان، یک مدل قدیمی و مردسالارانه است. زن باید ضعیف‌تر، جوان‌تر، کم تجربه تر و تحصیلات کمتری داشته باشد.

مردی که نمی‌خواهد زنی داشته باشد که مانند مادرش قوی به نظر می‌رسد یا راضی کردنش دشوار است، می‌خواهد با دختران جوان‌تر رابطه داشته باشد، زیرا به او احساس قدرت و تسلط می‌دهد. بودن با چنین مردی می تواند به یک زن پرسفون کمک کند تا ریسمان یک مادر سلطه گر را بشکند، زیرا او یک دختر مامان است. او برای مدتی مانند بین شوهر و مادرش خواهد بود، تا اینکه بالاخره باید بین آنها یکی را انتخاب کند. اگر پرسفون برای اولین بار در زندگی‌اش با مادرش مخالفت کند و با مرد کنار بیاید، به معنای واقعی یا مجازی از مادر دور می‌شود و در نهایت تصمیمی برای تبدیل شدن به یک انسان جدا می‌گیرد. اگرچه این سخت‌ترین انتخابی است که او تا به امروز در زندگی‌اش انجام داده است، اما اکنون کمتر مطیع است و گامی به سوی استقلال عاطفی برداشته است.


ازدواج و مادری ممکن است بر پرسفون غلبه کند

ازدواج همیشه انتخاب یک زن پرسفون نیست، مگر اینکه او این ایده را آغاز کند و واقعاً عاشق مرد باشد. از آنجایی که او بسیار منفعل است، اگر مردی از او بخواهد که ازدواج کند، ممکن است بگوید بله، سپس با او طوری رفتار کند که گویی او را "دزدیده است" همانطور که در اسطوره هادس اتفاق افتاده است. او قبل از اینکه تعهد بدهد باید از خودش مطمئن باشد. اگر بچه دارد، باید آنقدر بالغ باشد که خود را به عنوان یک مادر «واقعی» ببیند، نه به عنوان کسی که نقش بازی می کند. یک دختر با اراده قوی از یک زن از نوع پرسفون ممکن است در نهایت به مادرش بگوید که چه کاری انجام دهد و نقش ها ممکن است برعکس شوند و کودک احساس کند که او مادر است.

دخترانی با شخصیت پرسفون میتوانند توسط مادرشان تضعیف شوند و این احساس در دختری با شخصیت پرسفون را تقویت کنند که نمی تواند هیچ کاری را درست انجام دهد، بنابراین پرسفون باید قانون را وضع کند و به مادرش بگوید که رئیس  کیست. از سوی دیگر، مادران پرسفون به فرزندان خود آزادی می‌دهند، زیرا می‌دانند چه حسی دارد که همیشه بر فراز آن شناور شوند. او فرزندانش را دوست دارد و به روحیه مستقل آنها افتخار می کند که بسیار متفاوت از روحیه خودش است. مادری با شخصیت پرسفون تخیل فرزندانش را پرورش می دهد و در حین بازی با آنها بسیار صبور خواهد بود. تا زمانی که پرسفون مراحل دخترانگی را پشت سر گذاشته باشد، فرزندانش را به سمت استعدادهای خلاقانه و سایر توانایی هایشان راهنمایی می کند.


پرسفون ممکن است دوشیزه بماند

میانسالی برای پرسفون آزاردهنده است، او از تغییر پیری در چهره اش ناراحت می شود، حتی اگر زنی با سرزندگی اش معمولاً جوان تر از سنش به نظر می رسد. اگر او همچنان با نقش دوشیزه‌اش همذات پنداری کند، ممکن است درمان‌های زیبایی زیادی داشته باشد و سعی کند لباس‌هایی بپوشد که به زنی هم سن و سال او نمی‌آید. اگر به جلو رفته و بالغ شده باشد، به اندازه سنش افسرده نخواهد شد. سپس احتمالاً تجربیاتی داشته که باعث رشد یا تعهداتی در زندگی اش شده است.

از آنجایی که او ملکه دنیای زیرین است، بعداً در زندگی به یک حضور سلطنتی تبدیل خواهد شد، یک پیر خردمند که اسرار معنادار زندگی و مرگ را می داند. زنی با شخصیت پرسفون احتمالاً تجربیات عرفانی یا روانی داشته است و به معنویتی دست زده است که هرگز نمی‌دانست که دارد، بنابراین این باعث می‌شود از پیر شدن و مردن ترس کمتری داشته باشد.

تأثیرات پرسفون باعث می شود زن به راحتی تحت سلطه دیگران قرار گیرد و او از همه الهه ها نامشخص تر است. پرسفون با فقدان جهت و عدم حرکت مشخص می شود. اما این به پرسفون راه های زیادی برای رشد نیز می دهد. پرسفون باید یاد بگیرد که به تعهدات خود عمل کند. پرسفون باید با اینرسی خود مبارزه کند و یاد بگیرد که چگونه تصمیمات معقول بگیرد. پرسفون نمی تواند کار را در کاری متوقف کند زیرا از آن خسته شده است یا به این دلیل که دیگر لذت بخش نیست.

اگر پرسفون شجاعت ازدواج با مرد مناسب را پیدا کند، می تواند از یک دختر به یک زن بالغ تبدیل شود. پرسفون باید یاد بگیرد که به تنهایی با زندگی روبرو شود و از خودش مراقبت کند. زنان پرسفون آنقدر مورد حمایت قرار گرفته اند که خودشان را باور ندارند. هنگامی که او با 
آفرودیت، الهه عشق و زیبایی، در دنیای زیرین پیوند برقرار کرد، پرسفون با تمایلات خود تماس گرفت. پذیرفتن دانه های انار از هادس به این معنی بود که او با کمال میل نزد او برمی گشت. وقتی درک او تغییر می کند و می تواند بفهمد که مردی او را همانطور که هست قدردانی می کند و دوستش دارد، ممکن است یاد بگیرد که اعتماد کند و این می تواند به برانگیختن اشتیاق در او کمک کند.

پرسفون می تواند بالغ شود

برخی از زنان پرسفون به تجربیات مذهبی روی می آورند و مراسم معنوی عمیقاً آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. از آنجایی که پرسفون راهنمای فانیانی بود که از جهان اموات دیدن کردند، وظیفه او رسانه بودن، برگزاری جلسات و برقراری ارتباط با ارواح گذشته است. پذیرش و عدم تمرکز او در واقع می تواند به یک امتیاز مثبت تبدیل شود که به ادراک حسی ششم او کمک می کند. او فقط باید با بخشی از خودش که در دنیای زیرین احساس می‌کند در خانه است، ارتباط برقرار کند، زیرا می‌تواند عاقلانه بداند چه زمانی در یک چهارراه خطرناک قرار دارد و چه زمانی به دنبال مسیری امن‌تر باشد. پرسفون تجربیات، رویاها و توهمات، و برخوردهای معنوی بسیار یا ترسناک، غیرمنطقی داشته است. اگر پرسفون بتواند آموخته های خود را در این موقعیت ها توضیح دهد، می تواند راهنمای دیگران باشد. سپس پرسفون می‌تواند یک درمانگر یا راهنما باشد که می‌تواند دیگران را به اعماق یا درون خود متصل کند، بنابراین آنها نیز می‌توانند معنای نمادین و درک آنچه را در آنجا پیدا می‌کنند بیابند.

در سی یا چهل سالگی ممکن است متوجه شود که همه دوستانش ازدواج کرده اند و بچه دارند. اما ازدواج برای او همان ربوده شدن است و ترجیح می دهد مجرد باشد. او تمایل دارد کمتر راستگو باشد و دوست دارد دیگران را دست بیاندازد. پرسفون از تجربه‌اش با هادس احساس ناتوانی می‌کند، اما می‌تواند اغوا گر یا چاپلوس شود تا احساس بهتری داشته باشد. متأسفانه زنان پرسفونی ممکن است دور باطل بزنند و اغلب آنقدر به خود معطوف می شوند که ساعت ها وقت خود را صرف تعویض لباس و آرایش می کنند. آنها فکر می کنند که دیگران فقط برای این زندگی می کنند که از خودشان بازخورد بدهند.

در طول افسانه اسارتش در عالم اموات، پرسفونه غمگین بود، هرگز نخورد و هرگز لبخند نزد. اینها علائم افسردگی هستند و در صورت بدتر شدن، او باید برای سلامت روان خود به دنبال کمک باشد. برخی از زنان پرسفون به دنیایی منزوی می‌روند و در آنجا مشغول می‌شوند، زمانی که زندگی واقعی برایشان بسیار سخت به نظر می‌رسد. اما در داستان زمانی که پرسفونه از دنیای زیرین بیرون آمد، هکات، الهه چهارراه، همراه همیشگی او بود. بنابراین او قدرت بازگشت به دنیا و آگاهی از واقعیت را دارد.


آرکتایپ شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.