چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت اول تیپ های 1 تا 4

1402/09/18 8:14 AM - 4 ماه قبل


هرکدام از ما زمان انتخاب دوست، همکاران یا روابط خود، دنبال افرادی با ویژگی ها و نقاط قوت مختلف می گردیم. چیزی که یکی از ما را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است برای دیگری جالب نباشد. علت آن را باید تنوع شخصیت های انسانی و اشتیاق متفاوت آن ها به زندگی بدانیم.

اینیاگرام به عنوان یک سیستم شخصیت شناسی قدرتمند، این تنوع را بهتر نشان می دهد. این سیستم به ما کمک می کند که درک کنیم چرا ما برای بعضی از ویژگی های خاص ارزش قائل می شویم و تحت تاثیر نقاط قوت خاصی قرار می گیریم.

هرکدام از هر 9 تیپ اینیاگرام نگاه متفاوتی به دنیا دارد و دنبال ویژگی های شخصیتی متفاوتی می گردد که با باورها و ارزش های درونی او هماهنگ باشند. تشخیص این موضوع باعث ایجاد روابط عمیق تر، رشد فردی و تحسین بهتر تجربه مشترک انسانی ما می شود.

به عنوان مثال افراد با تیپ 3 اینیاگرام تحت تاثیر افرادی قرار می گیرند که خودشان را بشناسند و فضایی را به وجود آورند که آدم در آن بتواند خود حقیقی اش باشد. برای این افراد خودشناسی یک چالش است، بنابراین زمانی که با فردی آشنا می شوند که چنین ویژگی دارد، تحت تاثیر او قرار می گیرند.

این شخصیت ها همچنین کسانی را تحسین می کنند که بدانند در زندگی چه چیزی می خواهند و برای رسیدن به آن سخت تلاش کنند، افرادی که برای اعمال خود انگیزه و عطش زیادی داشته باشند و بخواهند به دستاوردهای بیشتری برسند.

بنابراین در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه ویژگی های شخصیتی هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار می دهد، همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام

افراد با تیپ یک اینیاگرام که به اسم کمالگرا شناخته می شوند، به صداقت توجه دارند و بر اساس استانداردهای بالا در زندگی پیش می روند. برای آنکه چنین افرادی را تحت تاثیر قرار دهید، باید نشان دهید که با جدیت از ارزش های خود دفاع می کنید، قابل اطمینان هستید و سعی می کنید به قول خود پایبند باشید.

این افراد برای افرادی که به حرفشان عمل می کنند و بر اساس اصول اخلاقی خود زندگی می کنند، واقعا احترام قائل می شوند. برای ارتباط بهتر با این افراد تنها صادق بودن کافی نیست، بلکه باید دست به اعمالی بزنید که نشان دهند سر حرف های خود هستید و می خواهید حتی برای آن فداکاری کنید. 

اما تحت تاثیر قرار داد افراد با تیپ یک اینیاگرام فقط با داشتن صداقت فردی امکان پذیر نیست، بلکه فراتر از آن باید عمل کنید. این افراد کسانی را تحسین می کنند که ابتکار عمل داشته باشند و بدون اینکه به آن ها گفته شود، تغییر شگرفی ایجاد کنند.

در دنیای کامل این شخصیت ها، همه باید مسئولیت اعمال خود و تاثیری که به جا می گذارند، بپذیرند. بنابراین اگر می خواهید چنین تیپی را تحت تاثیر قرار دهید، به او نشان دهید فردی هستید که منتظر سایرین برای رفع مشکلات یا کمک نمی مانید، بلکه سریعا خودتان وارد عمل می شوید.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

ابتدا باید بگوییم در سیستم اینیاگرام هر تیپ با دو خط به دو تیپ دیگر وصل است. یک خط نشان می دهد که یک تیپ زمان حرکت به سمت رشد و سلامت چطور رفتار می کند که این خط مسیر رشد نامیده می شود. خط دیگر به تیپ دیگری می رود و نشان می دهد فرد زمان استرس و فشار چه رفتاری از خود نشان می دهد، این خطر مسیر استرس یا از هم پاشیدگی نام دارد.

خط رشد افراد با تیپ یک اینیاگرام به تیپ هفتی ها وصل است و بعضی از بهترین ویژگی های شخصیتی تیپ هفتی های سالم آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. کلمه مهم اینجا سالم است، چون تیپ هفتی های ناسالم تیپ یکی ها را دیوانه می کنند. اما اگر شما فردی شوخ طبع و سرگرم کننده هستید و به زندگی شور می بخشید، تیپ یکی ها جذبتان می شوند چون حس می کنند در مسیر زندگیتان رشد و تعادل وجود دارد.

شما فقط باید مطمئن شوید که بین چنین ویژگی شخصیتی خود و مسئولیت پذیری، عقل سلیم، قابل اعتماد بودن و حرکت بر اساس اصول اخلاقی، تعادل ایجاد می کنید.

چطور تیپ یکی های اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • در اعمال خود ثبات داشته باشید و مسئولیتشان را بپذیرید. مطمئن شوید که به تعهد خود پایبند هستید و به مسئولیت هایتان عمل می کنید.
  • استانداردهای اخلاقی بالایی داشته باشید. نشان دهید که برای صداقت، شرف و انصاف ارزش قائل می شوید.
  • به آن ها اطلاع دهید که متوجه هستید تلاش می کنند جهان اطرافشان بهتر شود و بدون خستگی دنبال ایده آل ها می گردند.
  • از پذیرش اشتباهات خود خجالت نکشید. تیپ یکی ها صداقت را تحسین می کنند و برای افرادی که بتوانند اشباهات خود را بپذیرند و از آن درس بگیرند، ارزش قائل می شوند.
  • نزاکت داشته باشید. با تمام افراد اطراف خود بدون توجه به موقعیت یا جایگاهشان، با ادب و مهربانی رفتار کنید.
  • وقت شناس باشید و برای وقت آن ها ارزش قائل شوید. وقت شناس بودن نشان می دهد که برای سایرین احترام قائل می شوید و آن ها را در نظر می گیرید.
  • آن ها را به آرامش و استراحت دعوت کنید. به این شخصیت ها نشان دهید که اشکالی ندارد از تلاش برای کامل بودن کمی فاصله بگیرند و از لذت های ساده زندگی که به همان شکل رضایت بخش است، لذت ببرند.

تیپ دو اینیاگرام

افراد با تیپ دو اینیاگرام به اسم کمک کننده یا یاور شناخته می شوند و ویژگی هایی مانند خونگرمی، روحیه بخشی و توانایی بالایی برای همدلی با سایرین دارند. میل همیشگی آن ها به دوست داشته شدن و مورد تحسین قرار گرفتن، انگیزه شان در زندگی و انجام کارهایشان است.

اگر می خواهید این شخصیت ها را تحت تاثیر قرار دهید، حواستان به تلاش هایشان برای کمک به سایرین باشد و نشان دهید که از صمیم قلب، آن ها را تحسین می کنید. از این فرصت استفاده کنید تا احساس کنند خاص هستند و به استعدادها و خصوصیات بی همتایشان اشاره کنید.

این افراد اغلب تحت تاثیر ابراز صمیمانه تحسین استعدادهایشان قرار می گیرند. یک راه موثر دیگر برای برقراری ارتباط با این افراد این است که نشان دهید به موضوعات مورد علاقه شان توجه دارید. این افراد عاشق این هستند که علاقه مندی هایشان را به اشتراک بگذارند و میل شما برای آگاهی از این موضوعات و بحث درباره آن ها باعث خواهد شد که احساس ارزشمندی و درک شدن کنند.

نشان دادن این میل همچنین آن ها را تشویق می کند که به خودشان توجه کنند که در این افراد به ندرت دیده می شود، چون آن ها معمولا به نیازها و خواسته های دیگران توجه دارند. گرچه عمیق ترین راه برای برقراری ارتباط با تیپ دویی ها این است که تشویقشان کنید که در کنار شما خود واقعی شان باشند.

این افراد اغلب برای خودداری از رسیدگی به احساسات و نیازهای خود، به سایرین توجه می کنند. به آن ها اطمینان دهید که در کنار شما امن هستند و پذیرفته می شوند و بگویید همانقدر که برای احساسات شما ارزش قائل می شوند، شما نیز به احساساتشان توجه دارید.

از طرفی زمانی که این افراد می خواهند درددل کنند، با نشان دادن همدلی و درک خود برای اعتمادشان ارزش قائل شوید.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

تیپ دویی ها زمان حرکت در جهت رشد به سمت تیپ چهاری ها گرایش دارند و جذب ویژگی های بی همتا و خالصانه تیپ چهاری های سالم می شوند. مجددا باید تاکید کنیم سالم. یک تیپ چهاری ناسالم از نظر تیپ دویی ها بیش از حد به خودش توجه دارد.

اما اگر بعضی از خصوصیات یک تیپ چهاری سالم را داشته باشید، یعنی نشان دهید که خودتان را می شناسید، فردیتتان را می پذیرید و احساسات خود را خالصانه بیان می کنید، تیپ دویی ها احتمالا جذبتان خواهند شد. این افراد در شما تعادل و رشدی را می بینند که دوست دارند به آن برسند.

تنها حواستان باشد که منظور ما این نیست که تظاهر کنید یک تیپ چهاری هستید، بلکه پیشنهاد می کنیم اگر بعضی از خصوصیات مثبت تیپ چهاری را داشته باشید، عمیقا می توانید روی زندگی تیپ دویی ها تاثیر بگذارید.

چطور تیپ دویی های ایناگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • خالصانه نشان دهید طبیعت بخشنده و خونگرمشان را تحسین می کنید. اجازه دهید بدانند که برای مهربانی و قدرت همدلی شان ارزش قائل می شوید.
  • کاری کنید که احساس کنند خاص هستند. ویژگی های خاص و کمک آن ها را تایید کنید.
  • نشان دهید به موضوعات مورد علاقه شان توجه دارید. با آن ها گفتگوهایی را شروع کنید که باعث شود شور و دانش خود را بیان کنند.
  • آن ها را تشویق کنید که کنارتان خودشان باشند. فضای امنی برایشان ایجاد کنید که در آن نیازها و احساسات خود را ابراز کنند.
  • صداقت و خالص بودن خود را نشان دهید. نشان دهید که مشکلی با خود ندارید و از ابراز صادقانه و آزادانه احساساتتان نمی ترسید.
  • به همراه یکدیگر کارهای خلاقانه انجام دهید. انجام این کار به آن ها کمک می کند بیشتر خصوصیاتی شبیه به تیپ چهاری ها داشته باشند و خودشان را بیشتر کشف کنند.

تیپ سه اینیاگرام

افراد با تیپ سه اینیاگرام به اسم موفقیت طلب شناخته می شوند. از خصوصیات این افراد جاه طلبی، داشتن انرژی فراوان و جدیت و انگیزه است. انگیزه این افراد در زندگی میل به تایید شدن است تا خود را از سایرین متفاوت حس کنند و موفقیت هایشان شناخته شود.

اگر می خواهید فردی با تیپ 3 اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید، نشان دهید که رویاها و ایده های بزرگی دارید و تلاش می کنید آن ها را به حقیقت تبدیل کنید. همچنین ضرری ندارد در این بین از آن ها کمی تعریف کنید، حتی اگر اینطور وانمود کنند که به آن نیاز ندارند. این تیپ ها از تعریف خوب خوششان می آید.

با این حال، مهم است که دستاوردهای آن ها را تحسین کنید تا بتوانید عمیق تر با این تیپ ها ارتباط برقرار کنید. به آن ها نشان دهید که برای کسی که هستند، فراتر از موفقیت هایشان ارزش قائل می شوید. درباره علایق و اهداف مشترک با آن ها حرف بزنید و پیشنهاداتی بدهید که چطور می توانید با همکاری یکدیگر به این اهداف برسید.

چون افراد با تیپ سه اینیاگرام موفقیت طلب هستند، اغلب سرشان شلوغ است. فوق العاده مهم است برای وقتشان ارزش قائل شوید و به آن ها اجازه دهید تنها باشند، چون زمانی که در کارشان غرق شده اند به آن نیاز دارند. اما همچنین به این شخصیت ها یادآوری کنید که استراحت، فاصله گرفتن از کارهایشان و لذت از بیکاری، اشکالی ندارد.

یک راه دیگر برای برقراری ارتباط با چنین تیپی این است که از طریق اعمال خود نشان دهید که تلاش برای رسیدن به هدفی که بزرگتر از خود فرد است، رضایتبخش است. این تیپ ها افرادی را که به جوامع خود کمک می کنند یا برای چیزی فراتر از موفقیت مالی تلاش می کنند، مورد تحسین قرار می دهند.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

افراد با تیپ 3 اینیاگرام زمان حرکت در جهت رشد تحت تاثیر خصوصیات تیپ ششی های سالم قرار می گیرند. مانند قبل، روی کلمه سالم تاکید می کنیم. یک تیپ ششی ناسالم از نظر تیپ سه، بیش از حد ترسو یا دودل است.

اما اگر بتوانید خصوصیاتی شبیه به یک تیپ ششی سالم داشته باشید، یعنی وفادار باشید، مسئولیت پذیری نشان دهید و برای جامعه خود ارزش قائل شوید، شخصیت های تیپ سه اینیاگرام احتمالا جذبتان خواهند شد. این افراد خوشحال می شوند زمانی که می بینند موفقیت روی روابط فردی یا مشارکت اجتماعی اثر منفی نمی گذارد.

چطور افراد با تیپ 3 ایناگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • بر موفقیت هایشان صحه بگذارید و جاه طلبی و جدیتشان را تحسین کنید.
  • در علایق و اهداف مشترک با آن ها همراه شوید و نشان دهید همکاری مانند موفقیت فردی، رضایت بخش است.
  • برای برنامه شلوغشان احترام قائل شوید، اما همچنین تشویقشان کنید که برای سرگرمی و استراحت نیز وقت بگذارند.
  • از طریق اعمال خود نشان دهید که تلاش برای چیزی بزرگتر، حس هدفمندی و رضایت بیشتری به فرد می دهد که فراتر از موفقیت فردی است.
  • خصوصیاتی مانند وفاداری، مسئولیت پذیری و اجتماع دوستی را از خود نشان دهید.

این تیپ را با مقاله 21 نشانه که تیپ 3 اینیاگرام هستید: شخصیت موفقیت طلب، بهتر بشناسید.

تیپ چهار اینیاگرام

افراد با تیپ چهار اینیاگرام که به اسم فردگرا شناخته می شوند، خودآگاه و حساس هستند و احساسات خود را صادقانه بیان می کنند. این افراد به واسطه درک عمیق و رویکرد خلاقانه خود در زندگی شناخته می شوند و انگیزه شان میل به ابراز فردیتشان و ایجاد هویتی است که متفاوت از سایرین باشد.

اگر می خواهید تاثیر ماندگاری روی یک تیپ چهاری بگذارید، خلاقیتشان را تحسین کنید یا خلاقیت خود را با آن ها شریک شوید. خالصانه نشان دهید که به دیدگاه های خاصشان علاقه دارید و احساساتشان را تایید کنید، حتی زمانی که این احساسات بیش از حد پیچیده یا شدید باشند.

مهم است به یاد داشته باشید که احساسات از نظر تیپ چهاری فقط احساسات گذرا یا خلق و خو نیستند، بلکه بخشی مهم از هویتشان محسوب می شوند. نکته دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن تیپ چهاری ها این است که خصوصیات بی همتایشان را تایید کنید.

این شخصیت ها نمی خواهند احساس کنند که شبیه به جمع هستند. زمانی که متوجه ویژگی متفاوتی در آن ها شدید و آن را تایید کردید، به این افراد نشان می دهید که آن ها دیده و درک شده اند. چنین چیزی برای یک تیپ چهاری فوق العاده مهم است.

تیپ چهاری عمیقا برای صداقت و خود واقعی بودن در روابطشان ارزش قائل می شوند، بنابراین صادقانه و بدون ترس با آن ها ارتباط برقرار کنید. به این افراد نشان دهید که تحت تاثیر احساساتشان قرار گرفته اید و از ابراز این موضوع که احساساتشان و حرف هایشان به دل شما می نشیند، خجالت نمی کشید.

گرچه بسیار مهم است که رفتار و گفتارتان بیش از حد تهاجمی یا بیش از حد انتقادی نباشد. برای انتقاد کردن از یک تیپ چهاری باید حساس باشید. این افراد احساسات عمیق و قدرتمندی دارند که باعث می شود انتقاد را به دل بگیرند. بازخورد خود را سازنده و مهربانانه بیان کنید و به احساسات و دیدگاه هایشان احترام بگذارید.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

تیپ چهاری ها برای خصوصیات تیپ یکی های سالم ارزش قائل می شوند یعنی ثبات، صداقت و حس هدفمندیشان. گرچه توجه کنید تیپ یکی ناسالم از نظر تیپ چهاری بیش از حد انتقادکننده یا خشک است. اگر بخشی از خصوصیات یک تیپ یکی سالم را داشته باشید یعنی مسئولیت پذیر، عادل و صادق باشید، تیپ چهاری ها احتمالا جذبتان خواهند شد.

چطور تیپ چهاری های ایناگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • نشان دهید خلاقیت و عمق احساساتشان را تحسین می کنید.
  • به نیاز آن ها به داشتن یک فضای شخصی احترام بگذارید و برای برقراری رابطه اجتماعی تحت فشارشان قرار ندهید.
  • متوجه چیزهایی شوید که باعث تفاوت یا بی همتایی این افراد به شکل مثبت می شوند.
  • احساسات آن ها را تایید کنید و بگویید چطور تحت تاثیرتان قرار می دهند.
  • به آن ها وقت دهید تا تجربه ها و احساساتشان را پردازش کنند.
  • زمانی که می خواهید نظر خود را بگویید یا انتقاد کنید، این کار را مهربانانه و همراه با احترام انجام دهید.
  • خصوصیاتی مانند مسئولیت پذیری، انصاف و تلاش مداوم برای خودبهبودی را نشان دهید.

این تیپ ها را با مطالعه مقاله 18 نشانه که ممکن است شما تیپ 4 اینیاگرام باشید، بهتر خواهید شناخت.

در پایان ادامه این مطلب را می توانید در مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9، بخوانید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.