چرا هر والد بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود احساس خستگی می کند – قسمت دوم

1402/10/11 8:23 PM - 3 ماه قبل


در مقاله قبلی گفتیم تیپ های 1 تا 3 اینیاگرام به عنوان والد چرا در زندگی خود احساس خستگی می کنند. در این مقاله چند تیپ دیگر را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

والدین با تیپ 4 اینیاگرام

والدین با تیپ 4 اینیاگرام توانایی بی همتایی در پرورش خلاقیت، هوش عاطفی و فردگرایی در فرزندان خود دارند. این افراد که در بین تیپ های اینیاگرام با عنوان «فردگرا» شناخته می شوند، احساسات را تحسین کرده و عمیقا درک می کنند و این قابلیت را به صورت طبیعی به فرزندان خود انتقال می دهند.

آن ها کودکان خود را تشویق می کنند که هویت فردیشان را پیدا کنند، به اعماق درون خود نگاه کنند و به شکل های گوناگون جهان درونشان را ابراز کنند. تیپ چهاری ها با وجود این نقاط قوت، اغلب در بحث فرزندداری چالش های مهمی را تجربه می کنند.

خواسته هایی که دنیای بیرون از والدین دارد، برای تیپ چهاری هایی که به دنیای درون خود بیشتر توجه دارند و مدت زیادی برای پردازش، خلق و بررسی باید تنها باشند، آشفته کننده است. سبک زندگی سریع والد بودن برای این شخصیت ها ممکن است خفه کننده باشد و جلوی تواناییشان برای پردازش افکار و احساسات زیاد را بگیرد.

علاوه بر این، این شخصیت ها احساس می کنند اسیر هنجارهای اجتماعی والد بودن شده اند. انتظارها و قوانینی که جامعه تعیین می کند، برای این افراد محدودکننده حس می شود، طبیعت فردگرای آن ها را خفه می کند و دیگر نمی توانند فردیت را در کودکان خود پرورش دهند.

از طرفی تیپ چهاری ها از قبل با احساسات شرم، ترس از اینکه هویت نداشته باشند یا به جایی تعلق نداشته باشند دست و پنجه نرم می کنند. از طرفی به سادگی ممکن است حس کنند در گروه های والدین یا گردهم آیی های بزرگ اجتماعی در مدرسه جایی ندارند.

چه اتفاقی می افتد زمانی که تیپ چهاری زمانی برای پردازش های فکری و درون نگری خود ندارند؟ چه اتفاقی می افتد زمانی که اطراف این افراد را والدینی می گیرند که «طبیعی تر» به نظر می رسند یا ظاهرا همه چیز را تحت کنترل دارند؟

زمانی که نیازهای خارجی تیپ چهاری ها را آشفته می کنند و آن ها نمی توانند زمان و فضای لازم برای درون نگری را پیدا کنند، ممکن است به درون خود و دنیای عمیق احساساتشان پناه ببرند. این نوع انزوایی که این افراد برای خود در نظر می گیرند، اغلب ریشه در احساسات ناکافی بودن و کمتر بودن از سایرین دارد.

تیپ چهاری ها ممکن است سایر والدین را «نرمال تر» و شایسته تر در برخورد با پیچیدگی های والدین بودن بدانند و در همین حین سعی کنند تا از هم نپاشند. این نوع مقایسه حس بیگانه و متفاوت بودن را در آن ها تشدید خواهد کرد و منجر به این می شود که در مارپیچ خودتردیدی و مالیخولیا گیر کنند.

افسردگی به دفعات به دنیای تیپ چهاری ها سر می زند. وزن احساسات عمیق این شخصیت ها به همراه حس دائمی درک نشدن، ممکن است به غم شدید ختم شود. علاوه بر این، شدت احساسات تیپ چهاری ها بسیار قدرتمند حس می شود، به خصوص زمانی که سعی می کنند به کودکان خود از نظر داشتن تعادل احساسی کمک کنند.

عمق احساسات این افراد گاهی مانند یک شمشیر دولبه حس می شود که آن ها را در برابر عواطف بسیار دردناک آسیب پذیر می کند و در مسیر والد بودن، برایشان چالش هایی به وجود می آورد. این شخصیت ها باید همیشه آرام، توانمند و منطقی به نظر برسند اما در درونشان طوفانی بر پاست.

این فشار که باید همیشه مقاوم و سرپا باشند، به خصوص برای تیپ چهاری ها سخت است. احساسات شدید این افراد گاهی لبریز می شوند و برایشان سخت است که آرام باشند. این ناتوانی آن ها حس شایسته نبودنشان را تشدید می کند و در یک چرخه بی انتها از آشفتگی احساسی و خودتردیدی گیر می کنند.

تیپ چهاری ها چطور می توانند فردیت خود را پرورش دهند و چالش های فرزندداری را مدیریت کنند

1. تنها بودن خود را در اولویت بگذارید

درک کنید که درون نگری مانند سوختی برای خلاقیت و اصالت شماست. برای تنها بودنتان زمانی در نظر بگیرید و اجازه دهید در فضای خلوت خود افکار و احساساتتان را پردازش کنید. اگر انجام این کار به علت مسئولیت های فرزندداری غیرممکن است، برای گرفتن کمک تردید نکنید. از یک دوست، شریک زندگی یا پرستار بچه بخواهید که کمکتان کند تا برای تنهایی و شارژ شدن مجدد باتری هایتان وقت داشته باشید.

2. احساسات خود را روی کاغذ بنویسید

از نوشتن به عنوان ابزاری برای پردازش احساسات استفاده کنید. نوشتن درک و شفافیت ذهنی به همراه می آورد و کمک می کند با دنیای عاطفی خود به طور موثر برخورد کنید. نوشتن مانند یک تخته طنین انداز است که اجازه می دهد افکار و احساسات پیچیده خود را رها کنید.

3. از فردیت فرزند خود حمایت کنید

هر کودک مسیر بی همتای خود را در زندگی دارد. اگر مسیر فرزندتان بحث برانگیزتر به نظر می رسد، باعث نمی شود که ارزشمند یا عمیق نباشد. از تحمیل افکار خود برای اصیل بودن به فرزندتان خودداری کنید. به او اجازه دهید فردیتش را به شیوه خاص خود تعریف کند.

4. فعال بمانید

زمانی که احساساتتان در معرض آشفته شدن قرار می گیرند، درگیر یک فعالیت فیزیکی شوید. تمیز کردن میز کار، مرتب کردن کشو یا قدم زدن در طبیعت باعث می شود که به واقعیت برگردید. فعالیت فیزیکی به کاهش فشار عاطفی کمک می کند و حس تعادل و کنترل را به شما هدیه می دهد.

5. احساسات را به عنوان احساسات بپذیرید

درک کنید که احساسات همیشه نمایشی از واقعیت نیستند. ممکن است احساس کنید بیگانه هستید، اما الزاما به این معنا نیست. بسیاری از والدین با چالش هایی مشابه با شما دست و پنجه نرم می کنند. مهم است که اجازه ندهید این احساسات تصوری را که از خود دارید، به شما دیکته کنند.

6. نقاط قوت خود را تحسین کنید

به جای آن روی نقاط ضعفی که فکر می کنید دارید تمرکز کنید، نقاط قوتتان را به خودتان یادآوری کنید. به عنوان یک والد با تیپ 4 اینیاگرام، دنیایی از خصوصیات مثبت دارید. عمق احساسی، خلاقیت و توانایی شما برای درک و پرورش فردیت در فرزندتان، نقاط قوت بی همتایتان هستند. آن ها را قدر بدانید و اجازه ندهید احساسات موقت ناکافی بودن، این خصوصیات مثبت را در سایه قرار دهند.

برای شناخت بیشتر این افراد مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور از قلب خود محافظت می کند؟ را بخوانید.

والدین با تیپ 5 اینیاگرام

والدین تیپ پنج اینیاگرام دیدگاه های متفاوتی در زندگی دارند و کودکان خود را تشویق به کاوش در دنیای دانش می کنند و کنجکاوی و تفکر مستقل را در آن ها پرورش می دهند. این افراد در سیستم اینیاگرام «بازرس» نامیده می شوند و درون نگر، ناظر و مبتکر هستند و اغلب این خصوصیات را به کودکان خود یاد می دهند.

آن ها فرزندانشان را با علایق گوناگون مواجه کرده و تشویق می کنند که به صورت مستقل بیاندیشند و علایق خود را دنبال کنند. تیپ پنجی ها با وجود این نقاط قوت در بحث والد بودن با چالش های متفاوتی روبرو می شوند.

والد بودن به این معنا است که آن ها باید همیشه تعامل داشته باشند و احساسات خود را ابراز کنند، چیزهایی که برای این شخصیت ها خسته کننده است. چون این افراد برای داشتن حریم خصوصی ارزش قائل می شوند و برای به دست آوردن مجدد انرژی خود باید تنها باشند. این کشمکش دائمی بین نیاز آن ها به تنهایی و رسیدگی به نیازهای فرزندانشان، استرس به وجود می آورد.

علاوه بر این، درک انتظارهایی که جامعه از والدین دارد برای تیپ پنجی ها سخت است. انتظار می رود که والدین بتوانند احساسات خود را ابراز کنند که این افراد به صورت طبیعی ممکن است قادر به آن نباشند و باعث شود احساس بیگانگی کنند.

آن ها ممکن است همچنین در برخورد با نیازهای عاطفی فرزندانشان با مشکل روبرو شوند، برخوردی که نیازمند پذیرش و آسیب پذیری است و این افراد شاید با آن احساس راحتی نکنند.

چه اتفاقی می افتد زمانی که تیپ پنجی ها احساس خستگی می کنند و اینکه فضای شخصی خود را ندارند؟ چه اتفاقی می افتد زمانی که این شخصیت ها احساس می کنند به علت ذات درونگرا و ساکت خود درک نمی شوند؟

زمانی که والدین با تیپ 5 اینیاگرام احساس می کنند خسته اند و فضای شخصی برای کسب انرژی مجدد را ندارند، ممکن است عقب بنشینند و بین خود و فرزندانشان فاصله بیاندازند. چنین عقب نشینی یا انزوایی به علت نبود توجه یا عشق نیست، بلکه ریشه در نیاز آن ها به داشتن یک حریم خصوصی دارد.

اما نتیجه آن این است که کودکانشان احساس می کنند درک نمی شوند یا طرد می شوند. علاوه بر این، ذات درونگرا و آرام تیپ پنجی ها اغلب باعث می شود احساس کنند درک نمی شوند یا بی اهمیت هستند که احساس آن ها مبنی بر بیگانه بودن را تشدید می کند.

این افراد ممکن است دور از سایرین و منزوی به نظر برسند، حتی زمانی که به شیوه خاص خودشان کاملا درگیر روابط هستند. نتیجه آن احساس انزوا و عمیق تر شدن حس متفاوت یا اشتباه بودن است. 

تیپ پنجی ها چطور می توانند بین نیاز خود به تنهایی و مدیریت چالش های فرزندداری تعادل ایجاد کنند

1. برای تنهایی خود اولویت قائل شوید

درک کنید که به کسب انرژی مجدد نیاز دارید. مدتی را برای تنهایی خود و انجام کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید. از شریک زندگی، دوست خود یا پرستار بچه برای مدیریت مسئولیت هایتان و حفظ روانتان کمک بگیرید.

2. نیازهای خود را ابراز کنید

کودکان شما ممکن است نیازتان به تنهایی را درک نکنند. شفافانه با آن ها صحبت کنید و توضیح دهید نیازتان به تنهایی به معنای طرد کردن آن ها نیست. به فرزندانتان یادآوری کنید که حتی زمانی که نیاز دارید تنها باشید، دوستشان دارید و حواستان به آن ها است. نوشتن جملات عاشقانه و تعریف کردن در آن جملات تاثیر شگرفی خواهد داشت.

3. به شیوه خود احساسات را ابراز کنید

ممکن است به شیوه سایرین نتوانید احساساتتان را ابراز کنید، اما به این معنا نیست که قادر به این کار نیستید. به روش خود خواه از طریق نوشتن، نقاشی یا در میان گذاشتن حقایق جالب باشد، عشق و توجه تان را ابراز کنید.

4. فعالیت های مشترک انجام دهید

با فرزند خود درگیر فعالیت ها و سرگرمی های مشترک شوید که کمک می کنند بدون خسته شدن، ارتباط برقرار کنید. همچنین فضایی را فراهم می کند که دانش خود را با کودکتان در میان بگذارید و حس کنجکاوی او را تحریک کنید.

5. نقاط قوت خود را تحسین کنید

با آنکه ممکن است به عنوان یک والد تیپ پنجی چالش های متفاوتی داشته باشید، اما نقاط قوتتان نیز متفاوت هستند. بینش، کنجکاوی و طبیعت مستقل شما عشق به یادگیری را در فرزندتان پرورش داده و به او درس های ارزشمندی برای داشتن اندیشه مستقل می دهد.

6. یادآور تنظیم کنید

برای جلوگیری از گم شدن در دنیای ذهنتان و فراموشی تعهدهای مهم، روی گوشی یا دستگاه های دیگر خود یادآور بگذارید. انجام این کار به خصوص برای به یادآوردن قرارهای مهم یا آوردن بچه ها از مدرسه مفید است.

7. برای بازی با کودکانتان وقت بگذارید

برای فعالیت هایی که کودکتان از آن لذت می برد، وقت بگذارید. الزاما قرار نیست بخش زیادی از روز خود را به این کار اختصاص دهید، بلکه حتی بازی به مدت کوتاه اما با کیفیت (15 دقیقه عالی است)، تاثیر قابل توجهی می گذارد.

8. استراحت کنید

پس از وقت گذرانی با کودکانتان، به خودتان کمی استراحت دهید. از این زمان برای کسب انرژی مجدد، رسیدگی به علایقتان یا فقط لذت از سکوت استفاده کنید.

9. سیگنال های استرس را تشخیص دهید

اگر متوجه می شوید که استرس دارید و می خواهید اقتدارگرایانه عمل کنید، به آن به چشم نشانه ای برای مضطرب بودن و نیاز به استرس زدایی نگاه کنید. نفس عمیق بکشید، به پیاده بروید یا حتی فریاد خود را روی یک بالشت خالی کنید. ببینید چه چیزی به کاهش استرس کمک می کند و باعث می شود آرامش خود را مجددا به دست آورید.

کودک درون خود را با مطالعه مقاله بر اساس تیپ اینیاگرامتان، کودک درونتان دوست دارد چه چیزی بشنود در آغوش بکشید.

والدین با تیپ 6 اینیاگرام

والدین با تیپ 6 اینیاگرام به زندگی کودکان خود گرما، ثبات و کنترل را می بخشند. تیپ ششی ها در دایره اینیاگرام به اسم «وفاداران» شناخته می شوند و افرادی مسئول، محافظ و متعهد هستند که اغلب فضای امن و بی خطری را برای کودکان خود درست می کنند که در آن رشد کنند.

این افراد والدینی هستند که به فرزندانشان درباره امنیت، احتیاط و ارزش تعهد چیز یاد می دهند و حس امنیت و ثبات را در آن ها پرورش می دهند. اما این شخصیت ها نیز در دنیای والد بودن با چالش های خاصی روبرو می شوند.

اضطراب آن ها و میل به پیشبینی مشکلات اغلب باعث می شود احساس آشفتگی کنند و در نتیجه به افرادی بیش از حد کنترلگر یا محافظ تبدیل شوند. نگرانی دائمی درباره سلامت فرزندانشان ممکن است باعث ایجاد استرس شود و اگر به درستی آن را مدیریت نکنند، حتی مشکلاتی برای سلامتشان به وجود آورد.

علاوه بر این، میل این شخصیت ها برای داشتن قطعیت و پیشبینی مسائل در دنیای غیرقابل پیشبینی فرزندداری چالش برانگیز خواهد بود. تغییرات دائمی به خصوص در سال های اولیه زندگی یک نوزاد برای والد تیپ ششی ممکن است اضطراب آور باشد.

چه اتفاقی می افتد اگر اضطراب های یک تیپ ششی او را مضطرب کنند؟ چه اتفاقی می افتد زمانی که این شخصیت ها زمان برخورد با تغییرات احساس می کنند کنترلی ندارند؟

زمانی که اضطراب والدین با تیپ 6 را آشفته می کنند، ممکن است بیش از حد نگران و مراقب باشند که جلوی رشد و استقلال فرزندشان را بگیرد. همچنین نیاز آن ها به کنترل در یک موقعیت غیرقابل پیشبینی ممکن است باعث شود قوانین خشک و انتظارهای بالایی را وضع کنند که در خانواده تنش ایجاد کند.

علاوه بر این، با توجه به میل این افراد برای زیر سوال بردن خودشان، ممکن است در تصمیم هایی که باید به عنوان والد بگیرند و انتقاد از انتخاب های خود با مشکل روبرو شوند و نگران دخالت هایشان باشند. نتیجه چنین چیزهایی ایجاد احساس ناامنی و استرس است که این شخصیت را بیشتر خسته می کند.

تیپ ششی ها چطور می توانند چالش های فرزندداری و اضطراب خود را مدیریت کنند

1. اهمیت مراقبت از سلامت روان خود را درک کنید

به صورت منظم ورزش کنید، رژیم غذایی سالم و خواب کافی داشته باشید و تمرین هایی مانند مدیتیشین انجام دهید که به مدیریت اضطرابتان کمک می کنند.

2. کمک بگیرید

برای کمک گرفتن شک نکنید. خواه از شریک زندگی، اعضای خانواده، دوستانتان یا یک مشاور باشد، داشتن حامی برای مدیریت اضطرابتان مهم است.

3. نااطمینانی را بپذیرید

درک کنید که ناطمینانی بخشی از زندگی و به خصوص والد بودن است. شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید و اشکالی ندارد. خودتان را در رها شدن از قلمروی «قطعیت» تصور کنید.

4. استقلال را تشویق کنید

حتی با آنکه ممکن است سخت باشد، در برابر میل به حفاظت بیش از حد از فرزند خود مقاومت کنید. اجازه دهید اشتباه کند و از آن درس بگیرد. انجام این کار استقلال و تاب آوری را در فرزندتان پرورش خواهد داد و به مرور زمان اضطرابتان را کم می کند.

5. راهکارهای مقابله سالم را پیدا کنید

خواه از طریق تمرین های تنفس عمیق، یوگا، نوشتن خاطرات یا هر روش دیگری باشد، راهکارهای سالمی را پیدا کنید که به مدیریت واکنش های شما به استرس و اضطراب کمک کنند.

6. پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

موفقیت های خود در نقش یک والد را جشن بگیرید، هرچند کوچک باشند. انجام این کار اعتماد به نفستان را افزایش می دهد و خودتردیدی کمتری خواهید داشت.

7. با داشتن ایمان ترستان را متعادل کنید

این طبیعی است که به عنوان یک تیپ ششی، بدترین سناریوهای ممکن را متصور شوید. اما مهم است بین این ذهنیت ترس محور با خوش بینی و ایمان تعادل ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که آینده تنها از خطرات و سقوط های بالقوه تشکیل نشده است، بلکه به همان شکل مملو از فرصت ها و شادی ها است. با اعتماد به اینکه چیزهای خوب به همان دفعات چیزهای بد رخ می دهند و رخ خواهند داد، شروع کنید.

8. به صدای درون خود اعتماد کنید

شخصیت های با تیپ 6 اینیاگرام اغلب مشکل خودتردیدی دارند، اما برای آن ها فوق العاده مهم است که به صدای درون و غریزه شان اعتماد کنند. الزاما معنای این حرف ایمان به بدترین سناریوهایی که جلوی چشمانتان رژه می روند، نیست. بلکه باید به صدای درون خود که می گوید آرام باشید، تفویض مسئولیت کنید و در دنیای والد بودن به خودتان اعتماد داشته باشید، اعتماد کنید.

9. از کودکان خود یاد بگیرید

اجازه دهید فرزندانتان به شما درس های مهمی درباره زندگی در لحظه، پیدا کردن لذت در چیزهای کوچک و استقبال از عمل بدون فکر دهند. این کار کمک خواهد کرد کنترل کردن را رها کنید و از لحظات غیرمنتظره والد بودن لذت ببرید.

10. تجسم آگاهانه بدترین اتفاق های ممکن

حواستان به میلی که به تجسم بدترین اتفاق های ممکن دارید، باشد. زمانی که متوجه می شوید دائما نگران چیزهایی هستید که ممکن است بد پیش بروند، به آرامی به خودتان یادآوری کنید که این افکار تنها خیالی هستند نه واقعی. تمرین های آرامشبخش را انجام دهید یا درگیر فعالیت هایی شوید که کمک کنند در لحظه حال بمانید و تمرکز خود را روی زمان فعلی بگذارید. این نوع آگاهی از الگوهای فکریتان و مدیریت آن ها اجازه خواهد داد یک دیدگاه خوشبینانه تر و متعادل تر را جایگزین ترس کنید.

برای ارتباط بهتر با این افراد مقاله چطور با هر تیپ اینیاگرام ارتباط برقرار کنید را بخوانید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.