بر اساس تیپ اینیاگرام خود زمان عصبانیت چطور آدمی هستید – قسمت اول تیپ های 1 تا 4

1402/10/24 6:50 PM - 3 ماه قبل


تمام ما در زندگی خشم را تجربه کرده ایم، چه زودگذر باشد یا ما را به مرز انفجار رسانده باشد. اما تا حالا فکر کرده اید که هر تیپ شخصیتی اینیاگرام چطور عصبانیت خود را نشان می دهد؟ اگر درک کنیم ویژگی های ذاتی شخصیتی ما چطور زمان خشمگین شدن روی واکنش ها و رفتارهایمان اثر می گذارند، روابط و زندگی فردی بهتری خواهیم داشت. بنابراین در این مقاله رابطه جالب بین تیپ اینیاگرام و خشم را بررسی می کنیم، اینکه چطور شخصیت های مختلف این حس را نشان می دهند و چطور باید با آن مقابله کرد. پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام

زمانی که افراد با تیپ 1 اینیاگرام خشمگین می شود، حس اولیه آن ها اغلب عصبانیت است.

  • چرا سایرین نمی توانند توانمندتر باشند؟
  • چرا همه اینقدر غیرمنطقی هستند؟
  • چرا این آدم مسئولیت پذیرتر نیست؟

آن ها همچنین ممکن است جنبه اخلاقی اهداف و رفتار سایرین را زیر سوال ببرند.

  • احساس می کنم فریب خورده ام.
  • آیا دارند من را گول می زنند؟
  • آیا دارند از من سوءاستفاده می کنند؟

بدجنسی و بی نظمی به حس خشم این افراد شدت می بخشد و بیشتر شبیه به این است که از عصبانیت منفجر خواهند شد. این تیپ ها از این قضیه که احساس کنند روی زندگی خود کنترل ندارند و نمی توانند به انجام وظایفشان ادامه دهند، متنفر هستند.

قابل اعتماد بودن، کنترل و نظم برایشان مهم است و نشانه های فیزیکی که زندگیشان آنطور که باید باشد نیست (شلختگی به جای نظم و تمیزی)، بر خشمگین بودن و حس درماندگی آن ها می افزاید.

در نهایت این عصبانیت به خود توجیحی، تنش و انعطاف ناپذیر بودن شدید ختم می شود. به مرور زمان این خشم فروخورده شده روی فیزیک و بدن این افراد اثر می گذارد، استرس می گیرند، فکشان سفت می شود، مشت های خود را گره می کنند و معده درد می گیرند.

خشمی که این شخصیت ها در خود نگه می دارند، در نهایت از درون می ترکد و آن ها نارضایتی و عصبانیت خود را نشان می دهند. آن ها به خود اجازه می دهند تمام انتقادها، سرزنش ها و خشم خود را سر دیگران خالی کنند. اما آیا این موضوع مشکل را حل می کند؟

متاسفانه جواب نه است. در حقیقت این کار باعث می شود که تیپ یکی ها بیشتر از قبل احساس بدی داشته باشند. در این لحظات آن ها احساس می کنند کنترل خود را از دست داده اند و هنگام خشمگین بودن این حس را دارند که از خود ناامید شده اند.

آن ها در این لحظات «بی عیب» نبوده اند. نمایش احساسات یکی از چیزهایی است که آن ها مدت ها از آن خودداری می کرده اند و حالا که خشم خود را نشان داده اند، از آن پشیمان هستند. این پشیمانی به شکل حس گناهکاری و خودنکوهشی خواهد بود تا واکنش آن ها نسبت به خشم کامل شود.

راهکار چیست؟

تیپ یکی ها مهم است درک کنند که سرکوب کردن خشم، کاری که اغلب انجام می دهند، برای سلامت یا رشد فردیشان مفید نیست. سرکوب کردن احساسات تنها به تنش های درونی ختم می شود و در نهایت به انفجار احساسات که از آن پشیمان می شوند.

آن ها به جای آن باید یاد بگیرند که چطور در همان مراحل اولیه خشم خود را به درستی ابراز کنند. مثلا نوشتن خاطرات مفید است. عمل نوشتن احساسات کمک می کند افکار خود را از آشفتگی در آورید و درک کنید چه چیزی واقعا شما را عصبانی کرده است.

صحبت یا یک فرد بی طرف مانند یک دوست یا درمانگر نیز مفید است. این افراد می توانند بدون تعصب به شما نصیحت کنند و شما را با دیدگاه هایی آشنا کنند که ممکن است در نظر نگرفته باشید. دیدگاه افراد خارجی کمک می کند نگاه بی طرفانه ای به ماجرا بیاندازید و جلوی حس گناهکاری یا پشیمانی غیر ضروری را می گیرد.

تمرین مدیتیشن نیز فوق العاده موثر است. مدیتیشن فرد را تشویق به ذهن آگاهی کرده و کمک می کند آرامش خود را حفظ کند و بی طرفانه به ماجرا نگاه کند. انجام آن به شما اجازه می دهد احساسات خود را از افکارتان جدا کنید که از شدت خشمتان کم خواهد کرد. زمانی که برای پردازش احساسات خود وقت بگذارید، می توانید بعد با آرامش به مشکلی که باعث عصبانیتتان شده است رسیدگی کنید.

تیپ یکی ها با مطالعه مقاله کمال گرایی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ می توانند این ویژگی خود را بهتر بشناسند.

تیپ دو اینیاگرام

افراد با تیپ دو اینیاگرام اغلب زمانی خشمگین می شوند که نتیجه این احساس است که قدر دانسته نشده اند یا به آن ها توجه نشده است. این شخصیت ها با توجه به ذات فداکار و بخشنده خود بسیار می بخشند، اما زمانی که حس کنند مورد سوء استفاده قرار گرفته می شوند یا کسی قدردانشان نیست، حس ناامید و پشیمانی در آن ها شکل می گیرد.

  • چرا متوجه نیستند چه کارهایی برایشان انجام داده ام؟
  • چرا از تلاش های من تشکر نمی کنند؟
  • چرا برخلاف من که به آن ها کمک می کنم، با من بخشنده نیستند؟

این افراد با نیازها و خواسته های فردی برآورده نشده زیادی دست و پنجه نرک می کنند اما به کمک به سایرین ادامه می دهند. آن ها از کمک گرفتن سرباز می زنند، چون نگران هستند تصویر خودخواه نبودن یا مفید بودنشان را خراب کند.

حس طرد شدن ممکن است درون این افراد شکل گیرد و شدت شعله این احساسات را زیاد کند. ناگهان احساس می کنند که همه فقط در حال سوء استفاده از آن ها هستند، مورد قدردانی قرار نمی گیرند و هرگز احساس رضایت یا واقعا دوست داشته شدن نمی کنند.

جمع شدن این حس نارضایتی در این افراد در نهایت منجر به فوران شدید و اغلب ناگهانی احساسات می شود. این شخصیت ها ممکن است سایرین را متهم کرده و احساسات خود را سریعا بیرون بریزند. همچنین ممکن است که تصمیم بگیرند در خود فرو بروند، سکوت کنند یا به طور کلی غیبشان بزند با این امید که نبودن آن ها باعث شود که سایرین ارزششان را درک کنند. یعنی متوجه بشوند چقدر برایشان مفید بوده اند و چقدر برای روابطشان ارزش قائل می شدند.

راهکار چیست؟

این شخصیت ها مهم است درک کنند با آنکه کمک به سایرین عملی خیرخواهانه است، اما باید برای نیازها و احساسات خود نیز اولویت قائل شوند. درک این موضوع که کمک گرفتن برای نیازها اشکالی ندارد، بخش مهمی از رشد فردی است.

شما نمی توانید دائما نیازها و خواسته های خود را نادیده بگیرید و بدون اینکه احساس خستگی یا پوچی کنید، به کمک به سایرین ادامه دهید. مانند این است که از سطلی که خالی است بخواهید در ظرف دیگران آب بریزید، در واقع غیرممکن است.

زمانی که احساس می کنید مورد قدردانی قرار نمی گیرید یا از شما سوءاستفاده می شود، احساسات خود را به سایرین بگویید. صداقت اغلب قبل از آنکه خیلی دیر شود، به رفع مشکلات کمک می کند. همچنین باید به صورت منظم مراقبت از خود را تمرین کنید، استراتژی عالی که کمک می کند حس پشیمانی را مهار کنید.

برای انجام کارهایی که دوست دارید و باعث می شود احساس قدردانی کنید، وقت بگذارید. فهرستی از چیزهایی درست کنید که از انجام آن ها به تنهایی لذت می برید و روزانه برای تنها بودن وقت بگذارید، حتی اگر 15 دقیقه باشد.

همچنین مفید است که راهکاری برای تخلیه احساسی خود داشته باشید، خواه صحبت با یک دوست قابل اعتماد، نوشتن در دفتر خاطرات باشد یا مراجعه به درمانگر. این افراد با توصیه بی طرفانه و دیدگاه تازه خود کمک می کنند قبل از آنکه حس طرد شدن شما تبدیل به پشیمانی شود، با آن مقابله کنید. به یاد داشته باشید که بیان نیازها و احساسات نقطه ضعف نیست، بلکه در حقیقت کلید حفظ روابط سالم و داشتن روان متعادل است.

تیپ خود را به کمک مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور از قلب خود محافظت می کند؟ بهتر بشناسید.

تیپ سه اینیاگرام

از نظر افراد با تیپ سه اینیاگرام خشم اغلب ریشه در موانعی دارد که جلوی پیشرفتشان به سمت اهداف را می گیرند. آن ها برای کارآیی، قاطعیت و شناخته شدن به واسطه تلاش هایشان ارزش قائل می شوند و زمانی که این ارزش ها مورد تهدید قرار بگیرند، عصبانی می شوند..

  • چرا نمی توانند تصمیم بگیرند؟
  • چرا شرایط سریع تر پیش نمی روند؟
  • من سخت تلاش کرده ام، چرا آن را نمی بینند؟

این سوال ها تنها بخشی از چیزهایی است که در ذهن خود مرور می کنند، چون اغلب فکر آن ها را ناکارآمدی، انتقاد و دیده نشدن مشغول می کند. شکست تجربه دیگری است که سخت روی این شخصیت ها اثر منفی می گذارد. آن ها عمیقا میل به موفقیت دارند تا احساس ارزشمندی کنند، بنابراین هر نوع شکست یا توهین به تصویر آن ها عاملی برای ایجاد یک خشم شدید است.

آن ها اغلب این خشم را درونشان می ریزند و سر خودشان خالی می کنند. این شخصیت ها به واسطه شکست خود احساس آشفتگی و شرمندگی کرده و احساس می کنند که هرگز ارزشمند نخواهند بود.

افراد با تیپ 3 اینیاگرام در ابتدا خشم خود را با بی قراری و صبور نبودن نشان می دهند که به تدریج به ناراحتی ختم می شود و در نهایت فشار آوردن به سایرین و زور گفتن به آن ها تا سرعت پیشرفت بیشتر شود. این شخصیت ها برای تصویر خود در پیش سایرین فوق العاده اهمیت قائل می شوند، بنابراین خشمشان را فرو می دهند تا مشخص نشود که روی اوضاع و احساساتشان کنترل ندارند. این تیپ ها همیشه می خواهند توانمند، آرام و جذاب به نظر برسند. اما حتی آن ها گاهی از عصبانیت و خشم منفجر می شوند.

راهکار چیست؟

افراد با تیپ سه اینیاگرام مهم است درک کنند که موانع و مشکلات بخشی از هر مسیر به سمت موفقیت هستند. در حقیقت شکست اغلب تجربه ای برای یادگیری است و زمانی که به درستی با آن برخورد شود، به موفقیتی بهتر از همیشه ختم خواهد شد. یاد بگیرید که با آرامش با شکست برخورد کنید و جنبه مثبت هر مشکل را ببینید.

آیا به عنوان یک شخصیت با تیپ 3 باید خشم خود را سرکوب کنید؟ خیر. شما باید از خشم خود آگاه باشید و آن را تایید کرده و سعی کنید تا ریشه اش را قبل از آنکه شدت یابد، پیدا کنید. تمرین های تنفس، فعالیت های فیزیکی یا حتی پیاده روی قدرتی ( یا تند) کمک می کند جلوی بی قراری و ناراحتی اولیه خود را بگیرید.

پس از آنکه بدنتان و احساس خشمتان را آرام کردید، سعی کنید در دفتر خاطرات خود بنویسید چه چیزی باعث عصبانیتتان شده است و ریشه آن را پیدا کنید. سپس در حالت آرامش بررسی کنید چطور می توانید به بهترین شکل با ماجرا مقابله کنید.

باید همیشه به یاد داشته باشید که ارزشمندی شما فراتر از موفقیت هایی است که کسب کرده اید یا موانعی که پشت سر گذاشته اید. شما مجموعه بی همتایی از احساسات، استعدادها، بینش ها و تجربه هایی هستید که باعث می شوند فردی ارزشمند و غیرقابل جایگزین باشید.

در مسیر خود به سمت رشد فردی درگیر فعالیت هایی شوید که محوریت آن ها شما نیستید، مانند انجام کارهای داوطلبانه. وقت و مهارت های خود را صرف باورها و کارهایی کنید که برایتان مهم هستند تا به دیدگاه های تازه و این درک رضایت بخش برسید که موفقیت اشکال گوناگونی دارد و فقط جایزه گرفتن به معنای آن نیست. کمک به سایرین تجربه ای غنی، رضایت بخش و زیبا است که یادآوری می کند ارزش درونی شما وابسته به موفقیت هایتان نیست.

نحوه مدیریت این افراد در محیط کار را با مطالعه مقاله چطور از اینیاگرام در محیط کار برای توسعه و همکاری تیمی بیشتر استفاده کنید – قسمت اول بهتر بدانید.

تیپ چهار اینیاگرام

افراد با تیپ چهار اینیاگرام عمیقا تحت تاثیر احساسات ناامیدی، طرد شدن و دیده نشدن قرار می گیرند. خشم این افراد به این شکل بروز پیدا می کند که احساس می کنند درک نمی شوند، دیده نمی شوند یا هیجان و انگیزه ندارند.

  • چرا آن ها من را آنطور که واقعا که هستم، نمی توانند ببینند؟
  • چرا احساس می کنم نامرئی هستم؟ (دیده نمی شوم)
  • چرا زندگی اینقدر بی هیجان و بی معنی است.

سوال های بالا آزردگی های رایجی هستند که ذهن افراد با تیپ 4 را پر می کنند و خشم او را جرقه می زنند. این شخصیت ها همچنین زمانی که احساس کنند زندگی آن ها عمق و اهمیت ندارد، ناراحت می شوند. آن ها نمی خواهند یک زندگی سطحی و روزمره داشته باشند.

بلکه دنبال معنا، شور، شدت و هدف می گردند. این افراد اغلب تصویری ایده آل از آنچه زندگیشان باید باشد دارند یا روابطی که احساس می کنند باید داشته باشند. زمانی که زندگی این تصاویر ایده آل را در خود نداشته باشد، احساس پوچی، ناامیدی و خشم می کنند. برخورد با آدم های ناصادق یا دورو حتی این خشم را بیشتر می کند.

خشم آن ها در ابتدا ممکن است به شکل بدخلقی یا حس منزوی شدن بروز پیدا کند. به مرور زمان، این خشم به افسردگی یا حتی فوران های احساسی شدید ختم می شود که اغلب همراه آن ها فرد اشک می ریزد. تمام این فرایند فوق العاده برای تیپ چهاری ها آزاردهنده است، چون از نمایش تمام احساسات خود متنفر هستند. به خصوص زمانی که احساس کنند کسی واقعا آن ها را آنطور که هستند نمی بیند و می ترسند که بیشتر درک نشوند.

راهکار چیست؟

زمانی که احساس می کنید دارید خشمگین می شوید، کمی برای آرام کردن بدن و ذهن خود وقت بگذارید. می توانید این کار را از طریق تمرین هایی مانند تنفس عمیق، ذهن آگاهی یا یوگا انجام دهید. فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی تند یا رقص نیز به تسکین خشم ابتدایی شما کمک می کنند.

ارتباط سازنده ابزار قدرتمندی است که در زمانی که احساس درک نشدن یا نادیده گرفته شدن می کنید، به کمکتان می آید. سعی کنید احساسات خود را بدون انتظار یا سرزنش، با فرد دیگری در میان بگذارید. به یاد داشته باشید همه نبردهای خود را در زندگی دارند و ممکن است با تصویر ایده آل درون ذهن شما همیشه همخوانی نداشته باشند. پذیرفتن این حقیقت آرامش زیادی به شما می دهد و حس خشم و طرد شدن را کم می کند.

هیجان را فراموش نکنید! سعی کنید احساسات خود را به شکل خلاقانه ابراز کنید. تیپ چهاری ها اغلب ذوق هنری دارند و هنر، موسیقی، نویسندگی یا هر نوع ابراز خلاقانه راهی عالی برای تخلیه احساساتشان به شکلی سالم است.

احساسات خود را در آغوش بکشید، از آن ها به عنوان سوخت پروژه های خلاقانه خود استفاده کنید تا متوجه شوید نه تنها شدیدا آرام شده اید و خشمتان فروکش کرده است، بلکه آثار زیبا، احساسی و خالصانه ای خلق می کنید.

در پایان زمانی که نیاز است، کمک بگیرید. خواه یک دوست قابل اعتماد، یکی از اعضای خانواده یا درمانگر باشد، داشتن فردی که بتوانید با او صحبت کنید شما را با دیدگاه تازه ای آشنا کرده و کمک می کند احساسات خود را موثرتر مدیریت کنید.

به یاد داشته باشید که درخواست برای کمک ایرادی ندارد و انجام این کار گواهی برای توانمندی شما است نه نقطه ضعفتان. همانطور که در مسیر رشد فردی خود به جلو پیش می روید، همیشه بدانید که ارزش شما فراتر از توانایی دیگران در دیدن یا درکتان است. شما به همان شکلی که هستید، کافی هستید.

نگاهی نیز به مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت اول تیپ های 1 تا 4 بیاندازید.

قسمت دوم این مقاله را می توانید در این لینک مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.