بر اساس تیپ اینیاگرام خود زمان عصبانیت چطور آدمی هستید – قسمت اول تیپ های 5 تا 9

1402/10/27 10:00 PM - 3 ماه قبل


هر تیپ شخصیتی اینیاگرام متفاوت به دیگری عصبانی می شود و دلایل این احساس در او فرق دارد. در مقاله اول بررسی کردیم که تیپ های 1 و 4 زمان عصبانیت چطور آدمی می شوند، در این مقاله سایر تیپ ها را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراهمان بمانید. اما قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ پنج اینیاگرام

افراد با تیپ پنج اینیاگرام زمانی که از آن ها خواسته های زیادی شود، به خصوص زمانی که مربوط به عواطف باشند، احساس خشم و عصبانیت می کنند. برای این افراد وقتی که به تنهایی خود اختصاص می دهند، بسیار ارزشمند است و زمانی که سایرین به این خلوتشان هجوم می آورند یا می خواهند وقتشان را به آن ها اختصاص دهند، احساس آشفتگی و عصبانیت می کنند.

این امر به خصوص زمانی است که جو بسیار عاطفی باشد یا آن ها تحت تاثیر محرک های بیش از حد زیاد قرار گیرند. احساس مزاحمت سایرین زمانی که آن ها به تنها بودن نیاز دارند تا انرژی خود را مجددا به دست آورند، آشفته شان می کند و دیگر نمی توانند به این هدف برسند.

  • چرا اینقدر از من انتظار دارند؟
  • چرا نمی توانم کمی آرامش داشته باشم؟
  • چرا همه می خواهند از من چیزی جدا کنند؟

سوال های بالا افکاری است که احساس خشم را در تیپ پنجی ها شعله ور می کند. آن ها در ابتدا ممکن است عقب بنشینند، در خود همه چیز را نگه دارند و سعی کنند خشم در حال افزایششان را مخفی نگه دارند. هرچه به شدت این خشم افزوده شود، آن ها به افرادی سرکش و طعنه زن تبدیل می شوند و در رفتار خود با سایرین نوعی غرور و خودخواهی را نشان می دهند.

این شخصیت ها ممکن است احساس کنند افرادی که نمی توانند احساساتشان را کنترل کنند یا مزاحم وقتشان می شوند، بیش از حد ضعیف هستند یا برخلاف آن ها نمی توانند مسائل را به تنهایی کنترل کنند. گاهی این خشم فروخورده فوران کرده و معمولا پس از آن فرد خود را منزوی می کند.

راهکار چیست؟

برای افراد با تیپ 5 اینیاگرام فوق العاده مهم است مرزهای خود را کنشگرایانه مدیریت کنند. به عنوان چنین شخصیتی خیلی آشکار نیازتان برای تنها بودن را ابراز کنید و برای در دسترس بودن خود مرزهای معقولی مشخص کنید. اگر احساس آشفتگی و فشار می کنید، برای کسب انرژی مجدد کمی استراحت کنید. حتی اگر فقط به معنای چند دقیقه تنهایی باشد.

سعی کنید در تنهایی خود نگاهی بی طرفانه به خواسته های دیگران داشته باشید. آیا به این علت عصبانی هستید که از شما بیش از حد انتظار می رود یا چون اصلا از شما چیزی خواسته اند؟ شما به خوبی می توانید دیدگاه منطقی نسبت به مسائل داشته باشید.

از این دیدگاه به شرایط خود بنگرید تا مشخص کنید آیا غیرمنصفانه از شما انتظار دارند یا شاید بیش از حد به حریم شخصی و زمان تنهایی خود وابسته هستید که نسبت به خواسته های دیگران خشمگین می شوید.

انجام تمرین های ذهن آگاهی به مدیریت واکنش شما به احساسات و محرک های احساسی کمک می کند. تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا تجسم کمک می کنند در لحظات تنش، آرامش و نظم ذهنی خود را داشته باشید.

زمانی که احساس می کنید از شما انتظارهای فراوانی دارند، به جای آنکه منزوی شوید و خشم خود را سرکوب کنید، احساساتتان را قاطعانه اما محترمانه بیان کنید. مطمئن شوید که اجازه ندهید که خشمتان این گفتگوها را پیش ببرد، بلکه باید نیاز شما به داشتن فضای شخصی و درک محوریت اصلی آن گفتگو باشد.

وقت بگذارید تا درک کنید و بپذیرید که همه نیازهای احساسی و آستانه تحمل متفاوتی دارند. درست مانند شما که به فضای شخصی خود نیاز دارید، سایرین ممکن است به تعامل های احساسی نیاز داشته باشند. پیدا کردن یک حد واسط سالم بین این دو کمک می کند احساس مزاحمت سایرین برای خود را کم کنید.

مقاله بررسی تیپ های مختلف اینیاگرام در محیط کار را نیز بخوانید.

تیپ 6 اینیاگرام

افراد با تیپ 6 اینیاگرام زمانی که بی ثباتی را در زندگی می بینند یا اطراف آن ها را افراد غیرقابل اعتمادی می گیرد، احساس خشم و آشفتگی می کنند. اعتماد برای این افراد بسیار مهم است و از بین رفتن آن یا احساس خیانت، خشمشان را بیشتر از هر چیزی شعله ور می کند.

زمانی که ترس ها و اضطراب های این افراد جدی گرفته نشوند، عصبانی و خشمگین می شوند. آن ها برای ثبات و امنیت ارزش قائل می شوند و زمانی که احساس نگرانی، ناامنی و حمایت نشدن کنند، خشمشان افزایش می یابد.

  • چرا مردم نمی توانند قابل اعتمادتر باشند؟
  • چرا به من احترام نمی گذارند؟
  • چرا بقیه هشدارهای من را جدی نمی گیرند؟

افکار بالا چیزهای رایجی هستد که خشم را در تیپ ششی ها تحریک می کنند. آن ها در ابتدا ممکن است از شوخ طبعی و کنایه به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده کنند و نیش و کنایه هایی بزنند. هرچه این خشم بیشتر شود، رفتار آن ها همراه با سرزنش و متهم کردن سایرین خواهد بود و به سایرین حمله می کنند یا صفات بد خود را به آن ها نسبت می دهند.

راهکار چیست؟

افراد با تیپ 6 اینیاگرام می توانند از راهکارهای گوناگون برای مدیریت موثر خشم خود استفاده کنند. تکنیک های کاهش استرس و اضطراب مانند تمرین های تنفس عمیق، آرام ﺳﺎزی ﭘﻴﺶ روﻧﺪه ﻋﻀﻼﻧﻲ و ذهن آگاهی مفید است. این تکنیک ها کمک می کنند آرامش و منطق خود را حفظ کنید، حتی زمانی که شرایط قطعیت ندارد یا افراد غیرقابل اعتماد به نظر می رسند.

سعی کنید این حقیقت را بپذیرید که زندگی به صورت ذاتی غیرقابل پیشبینی است و افراد اشتباه می کنند. پذیرش این موضوع به شما حس آرامش می دهد و از احساس خشم مرتبط با طبیعت غیرقابل پیشبینی جهان اطرافتان کم می کند.

در برنامه روزانه خود مدت زمانی را برای استراحت و آرام شدن اختصاص دهید. درگیر فعالیت هایی شوید که از انجام آن ها لذت می برید و به شما کمک می کنند احساس آرامش و تعادل کنید. خواه خواندن یک کتاب، قدم زدن در طبیعت یا تمرین یوگا باشد.

به یاد داشته باشید که همچنین مهم است شفافانه و قاطعانه احساسات خود را ابراز کنید. اگر احساس بی احترامی می کنید یا اینکه ترس ها و اضطراب هایتان را جدی نمی گیرند، آن را به افراد مرتبط به شکلی که همراه با اتهام نباشد، ابراز کنید.

ارتباط شفافانه جلوی سوءتفاهم را می گیرد و به پرورش روابط سالم تر کمک می کند. در نهایت از افراد قابل اعتماد درخواست حمایت کنید، خواه دوست، عضوی از اعضای خانواده تان یا درمانگر باشد. دیدگاه این افراد تازه است و کمک می کنند موثرتر با احساسات خشم و عصبانیت خود برخورد کنید. فراموش نکنید که درخواست کمک ایرادی ندارد و نشانه نقطه قوت است نه ضعف.

تیپ هفت اینیاگرام

افراد با تیپ هفت اینیاگرام زمانی که با موانع و محدودیت هایی سر راه آزادی خود روبرو می شوند یا جلویشان را در کاری که می خواهند در لحظه انجام دهند می گیرند، احساس خشم عمیقی می کنند. این خشم به محیط اجتماعی آن ها نیز کشانده می شود.

وقت گذاشتن با افرادی که منفی نگر، انتقادکننده یا ماخولیا هستند، حس خشم را در آن ها تحریک می کند. تیپ هفتی ها از احساس محدود بودن، وادار شدن یا بی حوصلگی بیزار هستند. کارهای بی هیجان و امور عادی و روزمره بیشتر این احساس نارضایتی را در آن ها تشدید می کند.

  • چرا نمی توانم کاری را که دوست دارم، انجام دهم؟
  • چرا آن ها همیشه باید اینقدر منفی باشند؟
  • چه گناهی کرده ام که باید این کار خسته کننده و بی هیجان را انجام دهم؟

افکار بالا خشم را در این شخصیت ها شعله ور می کند. زمانی که تیپ هفتی ها خشمگین هستند، رفتار رک و گاهی همراه با بی ادبی، تحقیرآمیز و بی قراری و بی صبری بیشتر را نشان می دهند.

به دنبال آن شکایت و تخلیه احساسات می آید و سپس در نهایت آن ها ممکن است فوران کوتاه ولی شدیدی از احساسات را نشان دهند. بعضی تیپ هفتی ها حتی ممکن است زمانی که عصبانی باشند، هرچیزی که به دستشان می رسد به اطراف پرت کنند، پاهای خود را به زمین بکوبند و فریاد بزنند. با این حال آن ها اغلب کنترل بیشتری روی خود دارند و حتی شاید 15 دقیقه بعد به این رفتار خود بخندند.

راهکار چیست؟

افراد با تیپ 7 اینیاگرام فوق العاده مهم است فعالیت هایی را انجام دهند که آن ها را به ذهن آگاهی و درگیری فیزیکی تشویق کند. فعالیت هایی مانند پیاده روی، نرم دویدن یا یوگا کمک می کند انرژی خود را مدیریت کنید و تمرکزتان را روی حالت درون خود بگذارید. این فعالیت ها نقش ابزاری برای درون نگری را دارند و اجازه می دهند خشم خود را درک کرده و آن را موثرتر مدیریت کنید.

مطمئن شوید برای کارهایی که شما را در لحظه حال نگه می دارند وقت بگذارید، به جای آنکه دائما دنبال حواس پرتی و کارهای هیجان انگیز و محرک باشید. می توانید کارهای ساده ای مانند توجه به محیط خود را انجام دهید، تمرین های تنفس عمیق را تمرین کنید یا لحظه ای را در سکوت چای بنوشید.

سعی کنید محدودیت ها را بپذیرید و درک کنید که بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی هستند. به یاد داشته باشید که تمامی محدودیت ها منفی نیستند، بلکه اغلب نقش یک کاتالیزور را برای خلاقیت و رفع مشکلات دارند. در پایان اگر متوجه شدید اطرافتان را افراد منفی یا انتقادکننده گرفته است، احساسات خود را محترمانه انتقال دهید و اگر نیاز است، از آن ها فاصله بگیرید.

مهم است که اطراف خود را با افراد مثبت نگر پر کنید، اما همچنین درک کنید که همه مشکلات خود را دارند و همدلی در حفظ روابط سالم تاثیر قابل توجهی می گذارد.

نگاهی نیز به مقاله رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ - قسمت دوم (تیپ های 6 تا 9)، بیاندازید.

تیپ هشت اینیاگرام

افراد با تیپ هشت اینیاگرام زمانی که با افرادی مواجه شوند که از حق خودشان دفاع نخواهند کرد یا ضعیف به نظر می رسند، خشم شدیدی را تجربه می کنند. آن ها از افرادی که مصنوعی به نظر می رسند، فریبکار هستند یا کسانی که چاپلوسی می کنند خوششان نمی آید.

محدود شدن یا مورد مدیریت خرد واقع قرار گرفتن، به ویژه موضوعی ناخوشایند برایشان است که خشمشان را فورا و شدیدا تحریک می کند. تیپ هشتی ها خشم خود را از طریق برخورد مستقیم یا فاصله گرفتن نشان می دهند و یک رابطه را ممکن است کاملا متوقف کنند، به جای آنکه رفتاری همراه با سکوت و پرخاشگری منفعل در پیش بگیرند. آن ها حتی ممکن است دنبال راه هایی برای انتقام باشند.

  • چرا مردم نمی توانند از خودشان دفاع کنند؟
  • چرا باید به جای گفتن اصل مطلب، بیراهه می روند؟
  • چرا احساس می کنم دارند با من بازی می کنند؟ آیا نمی دانند که از این موضوع تنفر دارم؟

افکار رایج بالا خشم را در تیپ هشتی ها شعله ور می کند. خشم این افراد مخفی یا جزئی نیست. بلکه انفجاری، مستقیم و مقابله کننده است. آن ها دوست دارند رک و سرراست با مشکلات برخورد کنند و ترجیح می دهند با مسائل شفافانه برخورد کنند تا اینکه از چیزی برنجند.

راهکار چیست؟

کلید موثر مدیریت خشم تیپ هشتی ها این است که کمی آرام باشند. به جای آنکه واکنش خود را سریعا با یک عمل فیزیکی یا شدید نشان دهید، کمی مکث کنید، نفس بکشید و احساسات درون خود را بررسی کنید. آیا موقعیت یا فرد دخیل در مشکل واقعا شایسته خشم شما است یا مساله مهم تری این وسط نقش دارد؟ توجه به این موضوع کمک می کند واکنش های خود را مطابق با چیزی که ناراحتتان کرده است، نشان دهید.

ذهن آگاهی و خودآگاهی ابزارهای مهمی برای رسیدن به این هدف هستند. آن ها به شما اجازه می دهند از حالت عاطفی خود آگاه باشید و بدانید چه زمانی خشمگین می شوید، قبل از آنکه به نقطه جوش برسد. تمرین های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق را انجام دهید که به حفظ آگاهی شما کمک می کنند.

همچنین از خود واقعی بودن استقبال کنید. روابطتان را به داشتن صداقت تشویق کنید و خودتان را به شکلی محترمانه ابراز کنید. این رویکرد کمک خواهد کرد روابط سالم تری پرورش دهید و از احتمال سوءتفاهم که به صورت بالقوه خشمتان را تحریک می کند، کم خواهد کرد. درک کنید که همه چالش ها و نقاط قوت خود را دارند و احترام گذاشتن به این تفاوت ها نیز به کاهش احساس عصبانیت و رسیدن به یک احترام متقابل، کمک می کند.

برای شناخت بهتر خود مقاله بر اساس تیپ اینیاگرامتان، کودک درونتان دوست دارد چه چیزی بشنود را بخوانید.

تیپ 9 اینیاگرام

افراد با تیپ 9 اینیاگرام زمانی که احساس کنند آرامش درونشان به هم خورده است یا مجبور شوند با مشکلات یا احساسات منفی و سنگین روبرو شوند، خشمگین می شوند. زمانی که با این افراد به شکلی رفتار شود که بی اهمیت هستند یا وجود ندارند، فورا عصبانی می شوند. حتی با آنکه این شخصیت ها در بسیاری از مواقع سایرین را در اولویت می گذارند، همچنان می خواهند که حس آزادی فردی و احترام خود را احساس کنند.

زمانی که این افراد احساس کنند که کنترل می شوند یا تحت فشار برای انجام کاری خلاف خواسته خود قرار می گیرند یا زمانی که مجبور می شوند قبل از آنکه آماده هستند نظر خود را بگویند، چنین چیزی حس پریشانی و اضطراب فراوانی به آن ها می دهد.

آن ها دوست ندارند تحت فشار قرار بگیرند، وادار به انجام کاری شوند یا تحت کنترل قرار بگیرند. این شخصیت ها به خصوص متنفر هستند که اطرافشان را افرادی خشمگین، بدجنس یا زورگو بگیرد یا مجبور شوند با اختلاف و دردسر سر و کله بزنند.

اما گاهی چنین رفتاری خوب است، به هرحال هیچکس بدجنسی و رفتار زشت را تحمل نمی کند. اما گاهی تیپ نهی ها تنها به این دلیل خشمگین می شوند که سایرین می خواهند درباره مشکل دشواری که آن ها سعی دارند از آن خودداری کنند، صادقانه صحبت کنند.

  • چرا آن ها متوجه ارزش من نیستند؟
  • چرا باید من را وادار کنند؟
  • چرا نمی توانم کمی آرامش داشته باشم؟

سوال های بالا افکار رایجی هستند که خشم این شخصیت ها را شعله ور می کنند. زمانی که این تیپ ها خشمگین می شوند، واکنش آن ها اغلب پرخاشگری منفعل است از جمله لجبازی، شاکی بودن یا کنایه زدن. گرچه پس از آنکه مدت زیادی خشم و ناراحتی خود را سرکوب کنند، ممکن است از درون منفجر شوند و خشمی شدیدی را نشان دهند که به ندرت کسی از آن ها دیده است.

راهکار چیست؟

به عنوان فردی با تیپ 9 اینیاگرام اولین گام این است که حواستان به موقعیت هایی که می خواهید از روبرو شدن با چیزهای ناخوشایند یا مقابله با مسائل خودداری کنید و به همین علت خشمتان را سرکوب می کنید، باشد. درک کنید که مهم است رابطه سالمی با خشم خود برقرار کنید. متوجه شوید که خشم یک احساس منفی نیست، بلکه ابزاری قدرتمند است که در اختیارتان قرار گرفته تا کمک کند ارزش ها و نیازهای خود را شناسایی کرده و از خودتان یا سایرین دفاع کنید.

تمرین کنید که با جدیت بیشتری بدون اینکه احساس گناه کنید، از حق خود دفاع کنید. درک کنید که حمایت از نیازهایتان و توجه به آن ها باعث نمی شود انسان بدی باشید. به صورت منظم فعالیت های انجام دهید که کمک کنند با خود درونتان و خواسته هایتان در ارتباط باشید. از جمله این فعالیت ها باید به نوشتن خاطرات، مدیتیشن یا حتی پیاده روی به تنهایی در طبیعت اشاره کنیم.

سعی کنید زمان برخورد با موقعیت های به صورت بالقوه دردسرآفرین فعالانه گوش کنید. به جای آنکه ساکت شوید یا واکنش منفعلانه ای در پیش بگیرید، سعی کنید دیدگاه طرف مقابل را بفهمید. انجام این کار به ایجاد محیطی سرشار از احترام متقابل و درک کمک می کند و احتمال نزاع را کاهش می دهد.

مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9 را نیز مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.