هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز نسبت به چه چیزهایی کنجکاوی نشان می دهد - قسمت اول

1402/12/19 9:02 PM - یک ماه قبل


آیا جزو افرادی قرار می گیرید که می خواهتد هیجان کشف احتمال های جدید و موجود را حس کنند؟ یا فردی هستید که از جدا کردن قطعات مختلف چیزهای گوناگون برای درک نحوه عمل آن ها لذت می برید؟ تمام انسان ها کنجکاو هستند اما این ویژگی را به شکل های گوناگون نشان می دهند.

از طرفی تیپ شخصیتی MBTI شما در نوع کنجکاوی که دارید، نقش دارد. به همین دلیل است که موضوع این مقاله را به بررسی کنجکاوی خاص هر تیپ شخصیتی سیستم مایرز بریگز اختصاص داده ایم.

اما قبل از شروع اجازه دهید به یک موضوع اشاره کنیم. تیپ شخصیتیتان نباید شما را محدود به قوانین و ویژگی های خاصی کند. چیزهای زیادی روی سلیقه، ترجیحات و انتخاب هایمان برای سبک زندگیمان، اثر می گذارند.

با آنکه ما بارها روندها و الگوهای خاصی را برای تیپ های گوناگون معرفی کرده ایم، اما هرگز احساس نکنید که این الگوها قوانین قطعی هستند که نمی توانید فراتر از آن ها پیش بروید. شاید شما تیپ شخصیتی ISTJ را داشته باشید اما بیشتر با کنجکاوی یک فرد INFJ ارتباط برقرار کنید. این موضوع اصلا اشکالی ندارد!

شاید یکی از والدین شما تیپ شخصیتی INFJ داشته و تاثیر بزرگی روی شما گذاشته است. شاید هم مربیان دیگری داشته اید که در ایجاد نوع کنجکاوی که در طول تمام سال ها توسعه داده اید، موثر بوده اند. فقط به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد به نوعی کنجکاوی نشان دهید که مناسب تیپ شخصیتیتان نیست، چون چیزی به اسم درست و اشتباه وجود ندارد. برای آگاهی از اینکه هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز نسبت به چه چیزهایی کنجکاوی نشان می دهد، همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENFP – قهرمانان شیفته احتمالات

برای افراد با تیپ شخصیت ENFP، زندگی سفر جذابی از کشف و کاوش است، جایی که در آن مفاهیم، احتمال ها و آینده های جدید را کشف می کنند. لحظه حال کنجکاوی آن ها را تحریک می کند و در ذهنشان جریانی از ایده ها و پتانسیل های مختلف برای آینده شکل می گیرد.

ذهن آن ها همیشه می پرسد «چه اتفاقی رخ می دهد، اگر؟» چه اتفاقی رخ می دهد، اگر تمام چیزهای اطرافشان معنایی داشته باشند؟ چه اتفاقی رخ می دهد، اگر آن ها چیزی را در محیط خود تغییر می دادند که تغییرات بیشتر را به دنبال خود می داشت؟ چه اتفاقی رخ می دهد، اگر نگاه متفاوتی به شرایط داشته باشیم؟ چه اتفاقی رخ می دهد، اگر بین یک چیز و چیز دیگر ارتباطی وجود داشته باشد؟

کنجکاوی بی پایان ENFPها درباره چیزهایی که در زندگی خودشان و همچنین اطرافیانشان است، این افراد را به جلو هدایت می کند. آن ها زیبایی تغییر، تحول و تکامل را تحسین می کنند. برای یک تیپ شخصیتی ENFP، دنیا یک زیبابین (کالیدوسکوپ) از احتمال ها است که باید آن را تغییر شکل داد و از دیدگاه های متفاوت به آن نگریست.

هر شیء در این دنیا یک اهمیت نمادین دارد، مثلا یک گل در حال شکفتن نماد رشد و زیبایی استعدادی است که باید کشف شود، در حالیکه آسمان طوفانی ما را به یاد امتحان ها و پیروزی های مقابله با چالش های زندگی می اندازد. از نظر تیپ شخصیتی ENFP هر لحظه معنای خاصی دارد و هر جزئیات سرشار از پتانسیل است.

سایر خصوصیات این تیپ ها را در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است بخوانید.

تیپ شخصیتی ENTP – مبتکران نوآو

انگیزه تیپ شخصیت ENTP در زندگی میل بی پایان او به اختراع، اکتشاف و بررسی راه حل های هوشمندانه است. این افراد کنجکاوی سیری ناپذیری دارند که آن ها را دائما به سمت فراتر رفتن از مرزهای احتمال هل می دهد. با آنکه این تیپ های شخصیتی اغلب بی نظم و با رفتار تصادفی به نظر می رسند، اما آن ها در همین رفتار نیز معنا پیدا می کنند.

این تیپ های شخصیتی در شرایط آشفته و غیرقابل پیشبینی می توانند ارتباط هایی را پیدا کنند که در یک محیط منظم و قابل پیشبینی، کمتر قابل مشاهده است. ENTPها به جای پذیرفتن چیزهای آشنا، دوست دارند جاهای جدید را کشف کرده و چیز خارق العاده ای را خلق کنند که هرگز قبلا دیده نشده است.

برای این افراد کنجکاوی نیرویی است که نه تنها آن ها را به سمت کشف چیزهای جدید می کشاند، بلکه به کمک آن ها نحوه عمل چیزهای مختلف را متوجه می شوند. این تیپ های شخصیتی در کودکی به خاطر جدا کردن قطعات چیزهای مختلف تا ببینند درون آن ها چیست و چطور در کنار یکدیگر قرار می گیرند و کار می کنند، تنبیه می شدند.

ENTPها همچنین از کالبدشکافی ایده ها، نظریه ها و قوانین لذت می برند. چرا به کاری که انجام می دهیم، ایمان داریم؟ منطق پشت آن چیست؟ چرا چیزی درست یا اشتباه است؟ چرا این موضوع یک حقیقت جهانی است؟

این نوع کنجکاوی باعث می شود این افراد میل به بحث و استدلال آوردن داشته باشند و به تفاوت ها و جزئیات کوچک دقت کنند. اما همچنین به آن ها کمک می کند تا دیدگاه ها و قوانین منطقی و باثباتی در زندگی داشته باشند که با استفاده از آن ها در مسیر صحیح زندگی پیش بروند.

برای شناخت بهتر این تیپ ها، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است را بخوانید.

تیپ شخصیتی INFP – جنگجویان ایده آل گرا

افراد با تیپ شخصیتی INFP، نسبت به چیزهایی که برای خودشان و سایرین فوق العاده اهمیت دارند، عمیقا کنجکاوی نشان می دهند. آن ها دوست دارند بدانند چرا افراد کارهای مختلف را انجام می دهند، چه انگیزه هایی دارند و چه ارزش هایی باعث شکل گیری رفتارها و دیدگاه های مختلف می شوند.

میل آن ها برقراری ارتباط عمیق با داستان افراد و کسب اطلاعات از پیچیدگی های طبیعت انسانی است. آن ها دوست دارند در یک سطح عمیق و شخصی «تجربه انسانی» را درک کنند. برای یک INFP، تنها زیستن کافی نیست. آن ها می خواهند زندگی را درک کنند. می خواهند بدانند دلیل احساسات و انتخاب هایشان چیست.

تمرکز این تیپ ها روی درون نگری است، بنابراین از خود می پرسند «چرا اینطور احساس می کنم؟» «چه چیزی این میل را در من به وجود می آورد؟»، «چرا این مسیر را دنبال می کنم؟»، «این احساس چه چیزی به من می گوید؟».

این نوع کنجکاوی، INFPها را در مسیر خود اکتشافی و خود آگاهی قرار می دهد که هرگز برای آن پایانی نیست. این تیپ های شخصیتی همچنین متفکران جهانی هستند که می خواهند ارتباط بین رویدادهای ظاهرا جدا از یکدیگر را پیدا کنند. آن ها درباره جهان، سایر فرهنگ ها، دیگر سبک های زندگی، سایر مذاهب و سیستم های فلسفی دیگر کنجکاوی نشان می دهند.

این افراد می خواهند بدانند به جای سایرین بودن، داشتن یک زندگی دیگر یا اندیشیدن به شکل متفاوت چطور است. آن ها در نهایت می خواهند حقیقت ذاتی چیزهای مختلف را پیدا کنند، خواه یک فرد، یک رویداد یا یک مفهوم باشد.

INFPها به عنوان افراد ادراکی شهودی، از تبادل ایده ها، شوخ طبعی و نتیجه گیری با احتمال های خلاقانه نیز لذت می برند. آن ها عاشق بحث های تفکربرانگیز، هیجان انگیز، بررسی پتانسیل ها و کسب دانش درباره چیزهای جدید هستند. برای تیپ شخصیتی INFP، هر لحظه پتانسیل کشف یک مسیر جدید و تحول برانگیز را دارد.

به کمک این مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است، این افراد را بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی INTP – اعجوبه های خلاق

زندگی برای تیپ شخصیتی INTP، تنها به معنای تبدیل شدن به یک متخصص است. آن ها کنجکاوی بی حد و شماری دارند که باعث می شود به جزئیات ریز علایق خود عمیقا نگاه کنند. این افراد عاشق بررسی دقیق ایده ها و نظریه ها، ایجاد ارتباط ها و تحلیل اصول و مولفه های فردی هر چیزی هستند.

با آنکه فرایندهای فکری این افراد ممکن است از نظر سایرین تصادفی باشد، آنها واقعا افرادی منطقی و باثبات محسوب می شوند. انگار اینطور است که این تیپ های شخصیتی، یک شبکه ذهنی با ارتباط های بی پایان دارند که باعث می شود به فراتر از مرزهای معمول بیاندیشند.

INTPها درباره هر چیزی که جا برای تخیل و کشف بیشتر داشته باشد، کنجکاو هستند. آن ها عطش جالبی برای ایجاد ارتباط بین افکار بی ربط و بررسی مسیرهای بی شمار در ماموریت خود در جستجوی درک و فهم دارند. چه آن ها بخواهند نحوه کار آیفون جدید را متوجه شوند، نظریه های یونگ و فروید را با یکدیگر مقایسه کنند یا جلوه های ویژه در فیلم های مدرن را تحلیل کنند، به رسیدن به درک بیشتر از نحوه عمل چیزهای مختلف عشق می ورزند.

INTPها به عنوان افراد ادراکی شهودی، نسبت به آینده نیز کنجکاوی نشان می دهند. چطور به مرور زمان الگوها فاش می شوند؟ آن ها در لحظه چه چیزی را می توانند تغییر دهند که مجموعه ای از احتمال های جدید در آینده را به وجود خواهد آورد؟

بررسی ایده ها و نظریه ها درباره آینده چیزی است که کنجکاوی این افراد را تحریک می کند و در آن ها این میل را به وجود می آورد که مسیرهای جدید را در روند کشف علمی و نظری خود، بررسی کنند.

این تیپ ها ویژگی های دیگری نیز دارند که در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است، می خوانید.

تیپ شخصیتی ENFJ – مربیان آینده نگر

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ، کنجکاوی عمیقی برای آگاهی از داستان زندگی مردم دارند. داستان های فردی و انگیزه ها، خواسته ها و الهام بخشی های مختلفی که داستان بی همتای هر شخص را شکل می دهند، این افراد را شگفت زده می کند.

علاقه شدید آن ها به درک سایرین، فراتر از تعامل های فقط سطحی است. این افراد به جای آن می خواهند به ریشه عواطف و باورهای عمیقی برسند که اعمال و واکنش های انسانی را شکل می دهند. تیپ های شخصیتی ENFJ مانند استادی که رهبر یک ارکست است، تلاش می کنند روابط و تعامل های هماهنگی را شکل دهند. امری که فقط به خاطر کنجکاوی همراه با همدلی آن ها و اشتیاقشان برای درک ظرافت های روان انسان امکان پذیر است.

کنجکاوی ENFJها اغلب باعث می شود در حوزه های رهبری و مشاوره فعالیت کنند. این مشاوران از درک خود از زندگی افراد برای الهام بخشی، ایجاد انگیزه و بالفعل کردن بهترین پتانسیل های وجودی آن ها استفاده می کنند.

برای این تیپ ها، زندگی هر فرد مانند یک کتاب هیجان انگیز است که هر فصل آن لایه های جدیدی از پیچیدگی و عمق دارد و آن ها خوانندگان مشتاقی هستند که همیشه آمادگی دارند به صفحه بعدی این کتاب بروند.

همچنین اثر ادامه دار وقایع مختلف و الگوهایی که جریان زندگی را شکل می دهند، ENFJها را هیجان زده می کند. آن ها شیفته این موضوع هستند که چطور یک رویداد، یک عمل لحظه ای می تواند مجموعه ای از تغییرات را رقم بزند و اثری از خود به جا بگذارد که فراتر از نقطه تاثیر اولیه پیش برود.

این ویژگی آن ها باعث می شود که بتوانند عواقب را پیشبینی کرده و سناریوهای آینده را تصور کنند. آن ها مهارت بالایی در درک الگوها، ایجاد ارتباط بین چیزهای مختلف و پیشبینی تاثیرات انسانی دارند که باعث می شود توانایی بسیار زیادی برای راهنمایی افراد در انتخاب بهترین گزینه ها و آگاهی از خطرات بالقوه داشته باشند.

برای شناخت بهتر این تیپ، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFJ است، را مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی INFJ – عارفان آگاه

افراد با تیپ شخصیتی INFJ، به صورت ذاتی شیفته چیزهای مرموز و جزئیات عمیق رفتار انسانی هستند. معانی عمیق تر و الگوهای مخفی که اعمال، افکار و انگیزه های ما را شکل می دهند، کنجکاوی این افراد را بر می انگیزد. کنجکاوی آن ها اغلب باعث می شود که ساعات بی پایانی را صرف سوال های فلسفی درباره زندگی کنند و دائما دنبال فاش کردن «چیستی» دنیا باشند.

چرا ما در این دنیا هستیم؟ اهمیت ما چیست؟ هدف ما چیست؟ این سوال ها دائما در ذهن فرد با تیپ شخصیت INFJ شکل می گیرند. زیر ظاهر آرام و خونسرد این افراد دنیای آشفته ای از افکار، ایده ها و فرضیه ها درباره وضعیت انسان قرار دارد.

آن ها اغلب می توانند دیدگاه های خود را تغییر دهند و درک کنند که سایرین در شرایط بسیار متفاوت چه احساسی دارند. قابلیت تغییر دیدگاه باعث می شود به این تیپ شخصیتی لقب «همدل» دهند. توانایی بارز آن ها برای درک تغییرات ظریف در رفتار و پیشبینی عواقب بالقوه، اغلب سایرین را شگفت زده می کند.

INFJها به صورت عجیبی جذب موضوعات انتزاعی و مفهومی می شوند. بسیاری از INFJها به موضوعاتی مانند مذهب، عرفان، علم و روانشناسی علاقه نشان می دهند. ماموریت نهایی آن ها پیشبردن زندگی با حس هدفمندی عمیق و دائما جستجو برای هر موضوعی است که معنا یا عمق خاصی داشته باشد.

آن ها بیشتر نسبت به مردم کنجکاو هستند تا چیزهای دیگر. این افراد علاقه کمی به منفعت مادی دارند و بیشتر به روابط معنادار و درک عمیق توجه نشان می دهند.

این شخصیت ها را با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ – کارگردانان با برنامه

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ، کنجکاوی فوق العاده زیادی نسبت به علت و معلول، الگوها و اثرات ادامه دار دارند. آن ها دائما تلاش می کنند درک کنند که چطور اعمال فعلی ما عواقب آینده را شکل می دهند و به بازی شطرنج علاقه دارند، بازی که در آن هر حرکت حساب شده و با برنامه است.   

این ویژگی گاهی به این معناست که آن ها به بالاترین رتبه در یک اداره می رسند و گاهی دیگر به این معنا که مدیریت سازمان های غیرانتفاعی را بر عهده می گیرند که تلاش می کنند جهان را به مکان بهتری تبدیل کنند.

ENTJها همچنین کنجکاوی سیری ناپذیری درباره معیارها، رسیدن به اهداف و توسعه استراتژیک دارند. آن ها شیفته علم موفقیت هستند و بدون خستگی شاخص های عملکرد، معیارهای بهره وری و نرخ موفقیت را تحلیل می کنند تا نتایج را بهینه کنند.

ذهن آن ها مانند ماشینی است که به خوبی روغن کاری شده است، یعنی همیشه در حال محاسبه، تعیین استراتژی و برنامه ریزی چند مرحله جلوتر است. این افراد اغلب جذب نقش های مدیریتی و رهبری می شوند، یعنی جایگاه هایی که در آنجا بتوانند از قدرت استراتژیک و انگیزه بی پایان خود برای رسیدن به اهداف مشخص شده، استفاده کنند.

از نظر ENTJها، کنجکاوی نتیجه خطرناکی ندارد، بلکه نقشه راه موفقیت را در اختیار افراد قرار می دهد. نقشه راهی که در آن مسیرهای کارآمدی و تاکتیک های هوشمندانه ای برای موفقیت و رسیدن به هدف ترسیم شده اند.

میل ذاتی این افراد برای درک آن چه موفقیت را رقم می زند، اغلب باعث می شود که برنامه ریزی های متحول کننده ای داشته باشند و موانع را به فرصت ها تبدیل کنند. اما ENTJها فقط به اهداف علاقه ندارد.

آن ها همچنین جنبه شخصیتی دیگری دارند که برای موضوعات فلسفی اهمیت قائل می شود. این افراد به عنوان یکی از تیپ های شهودی، اغلب جذب معانی عمیق تر هستی و زندگی می شوند. آن ها ممکن است در زندگی مکث کنند تا به سوال های بزرگ بیاندیشند اما در همان حین، دنبال راه حل هایی بگردند که در دنیای واقعی تاثیرگذار باشند.

توصیه می کنیم نگاهی نیز به مقاله بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چه چیز طبیعی را نمی توانید تحمل کنید؟ - قسمت اول اندازید.

تیپ شخصیتی INTJ – آینده نگران خلاق

تیپ شخصیتی INTJ اغلب ساکت و بی احساس به نظر می رسد اما در واقعیت، عمیقا موجود کنجکاوی است. این افراد به سوال هایی که تصویر بزرگتری از ماجرا را نشان دهند، علاقه دارند؛ سوال هایی که ذات هستی و جهان ما را بررسی کنند. سوال هایی مانند «چرا ما در این دنیا هستیم؟» و «دنیا چیست؟»، تنها به ذهن این افراد خطور نمی کند، بلکه چالش های ذهنی است که باید آن را رمزگشایی کنند.

کنجکاوی این افراد محدود به جزئیات سطحی نیست، بلکه سفری به قلب پیچیدگی ها، الگوها و جزئیات عمقی است. این افراد به واسطه میل شدید درک رمز و رازهای عمیق زندگی یا درک کیهان، در زندگی انگیزه پیدا می کنند.

با آنکه سایرین این عمق از کنجکاوی را نمی بینند، اما این کنجکاوی فرایندهای فکری INTJها را شکل می دهد، اعمال آن ها را هدایت می کند و باعث می شود برای تعقیب پرسش های ذهنی خود انگیزه پیدا کنند. آن ها ممکن است در ظاهر ساکت دیده شوند اما درون ذهنشان دنیای رنگارنگی از کنجکاوی و اکتشاف مسائل مختلف است. 

با وجود علاقه INTJها به موضوعات انتزاعی، این افراد شدیدا نسبت به تجربه ها و کاربردهای واقعی نیز کنجکاو هستند، یعنی چطور برنامه ها و ایده ها در دنیای واقعی پیش می روند. در چنین شرایطی است که کارکرد تفکری برون ریز این افراد واقعا درخشان عمل می کند.

چون آن ها اغلب همانقدر که هوششان را درگیر مدیریت اجرای ایده ها می کنند، همانقدر نیز از نظر ذهنی درگیر خود ایده ها می شوند. آن ها از چالش تبدیل ایده های ملموس به اعمال ملموس لذت می برند و اغلب سیستم ها و استراتژی هایی را طرح ریزی می کنند تا از اجرای کارآمد ایده ها مطمئن شوند.

INTJها معمولا به سوال های عمیق فکر می کنند مانند «چطور می توانیم چنین چیزی را به نتیجه برسانیم؟» یا «موثرترین رویکرد چیست؟»

کنجکاوی آن ها فقط درباره ایجاد مفاهیم نیست، بلکه همچنین به اجرای آن ها به موثرترین شکل ممکن توجه دارد. این ترکیب کنجکاوی نظری و کنجکاوی کاربردی باعث می شود که INTJها مهارت بالایی در حل مسائل داشته باشند و نه تنها ایده های بزرگ را بتوانند در ذهن خود ترسیم کنند، بلکه همچنین آن ها را به واقعیت تبدیل کنند.

برای شناخت بهتر این افراد، مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند را بخوانید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.