طبق تست دیسک شما چه نوع رهبری هستید؟

1403/01/18 12:28 AM - 26 روز قبل


اگر می خواهید سبک رهبری خود را متوجه شوید یا پتانسیل رهبری کارمندان خود را بسنجید، تست دیسک ممکن است گزینه ای مناسب برایتان باشد. این آزمون یک ابزار ارزیابی رفتار است که به افراد کمک می کند نقاط قوت و ضعف سبک مدیریت خود را درک کنند و در نهایت رهبران بهتری باشند. زمانی که شما بتوانید تمایلات، ترجیحات و حتی نقاط کور خود را متوجه شوید، به خودآگاهی می رسید که برای هدایت تیمتان به سمت موفقیت، حتی در شرایط چالش برانگیز، الزامی است.

ما در این مقاله اصول آزمون دیسک را به همراه اینکه چطور عمل می کند و چرا ارزیابی صفات دیسک کارمندانتان به نفع کسب و کارتان است، بررسی خواهیم کرد. پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع مقاله توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

تست دیسک چیست؟

آزمون دیسک یک تست رفتاری است که کسب و کارها و سایر سازمان ها گاهی از آن برای تعیین نقاط قوت و ضعف رهبری مدیران و کارمندان خود استفاده می کنند. هدف از این تست فراهم سازی بینش و خودآگاهی بیشتر است و به طور بالقوه کار تیمی را بهبود می بخشد.

روانشناس معروف «ویلیام مولتن مارستون» اولین فردی بود که در کتاب خود به اسم «عواطف در افراد عادی»، مدل رفتاری دیسک را شرح داد. به گفته بلاگ «Personality Profile Solutions»، نظریه مارستون این بود که بیان رفتاری احساسات را می توان در 4 سبک به اسامی تسلط گرایی، نفوذ، تسلیم و موافقت قرار دارد. این تیپ های بیان احساسی بر اساس خود ادراکی فرد در ارتباط با محیطش بودند.

مارستون عقیده داشت که درک ویژگی رفتاری اصلی شما کمک خواهد کرد تجربه های خود را درک کرده و مدیریت کنید و روابط را بهبود بخشید. در دهه های بعدی، سایرین با استفاده از نظریه های مارستون چندین تست توسعه دادند که در نهایت به نسخه مدرن آزمون دیسک ختم شدند.

سبک های احساسی امروزی اندکی از نمونه ابتدایی خود تغییر کرده اند و حالا عبارت Disc مخفف کلمات Dominance (تسلط گرایی)، Influence (نفوذ یا تاثیرگذاری)، Steadiness (باثبات) و Conscientiousness (وظیفه شناسی) است.

آزمون دیسک چطور عمل می کند؟

افراد با شرکت در تست دیسک به یک سری سوال ها پاسخ می دهند. بر اساس این پاسخ ها، به آن ها یک تیپ شخصیتی اصلی (D، i، S یا C) و ویژگی های شخصیتی ثانویه داده می شود. آزمون دیسک همچنین ارزش هایی را که برای آن ها اولویت قائل می شوید، می سنجد.

نتایج این آزمون توضیح می دهد که چند درصد از این تیپ ها هستید و چطور چالش ها را مدیریت می کنید، با سایرین تعامل دارید، رویکردتان در زندگی چیست و سایرین چطور شما را درک می کنند.

امروزه به دفعات از تست دیسک در شرکت ها و سازمان های دولتی استفاده می شود تا به تیم ها کمک کند به صورت موثرتر کنار یکدیگر کار کنند. معمولا یکی از کارمندان بخش منابع انسانی از نیروهای جدید می خواهد در تست دیسک به صورت آنلاین شرکت کند.

شرکت کنندگان در این آزمون به یک سری جملات رفتاری مانند «نتیجه گیری یکی از اولویت های اصلی من است» یا «من دوست دارم عضوی از پروژه های گروهی باشم»، با اینکه چقدر موافق این جمله هستند یا مخالف آن، پاسخ می دهند. سیستم پاسخ شرکت کنندگان را به شکل یک گزارش نشان می دهد.

با آنکه نسخه های رایگانی از این آزمون در اینترنت وجود دارد، اما تست دیسکی که شرکت ها معمولا استفاده می کنند گسترده تر است. گزارش نهایی این آزمون علاوه بر اطلاعات پایه، جزئیات زیر را نیز در خود دارد:

  • امتیاز کارمندان در هر بعد را نشان می دهد و نقاط قوت و ضعف شخصیتی مرتبط با امور کاری و غیرکاری را مشخص می کند.
  • راهکارها و تاکتیک های شخصی سازی شده ای را برای افزایش کارآمدی همکاری با همکارانی که نتایج متفاوتی کسب کرده اند، پیشنهاد می دهد.
  • ارزش های اصلی کارمندان شما در سازمانتان را خلاصه می کند.
  • تیپ های مخالف دیسک و اینکه بهترین روش برخورد با آن ها چیست، شرح می دهد.

این گزارش معمولا با کارمندان، مدیرانی که به صورت مستقیم به آن ها گزارش می دهند و احتمالا سایر افرادی که ارتباط نزدیکی با کارمندان مربوطه دارند، به اشتراک گذاشته می شود.

چرا آزمون دیسک نتیجه بخش است؟

دیسک برخلاف سایر ابزارهای رفتارسنجی یا شخصیت سنجی، به این شکل عمل می کند که به کارمندان شما کمک می کند به خودآگاهی بیشتری برسند. افزایش خودآگاهی به شما کمک خواهد کرد نقاط قوت کارمندان خود را تشخیص دهید تا بتوانید با توجه به آن و نقاط ضعفی که دارند، به هدفتان از بهبود فعالیت تیمی برسید. زمانی که همه در آزمون مشترکی شرکت کنند، شما چارچوب مشخصی برای ارزیابی هر کارمند خواهید داشت که روی فرایند تصمیم گیری شما اثر می گذارد.

مثلا زمانی که تیمی تشکیل می دهید که باید با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند، ممکن است بین شخصیت های مختلف تعادل ایجاد کنید تا از یک تیپ تعداد خیلی زیادی در تیم حضور نداشته باشند. درک سبک ها و ارزش های سایرین کمک خواهد کرد موثرتر ارتباط برقرار کنید، اختلاف ها را رفع کرده و وظایف را متناسب با شخصیت هر فرد به او اختصاص دهید.

«توماس چامورو پرموزیک» و «دیو وینزبروگ» در مقاله ای در مجله هاروارد بیزینس ریویو می نویسند «ابزارهای ارزیابی با بررسی ویژگی هایی که موفقیت و همچنین شکست را پیش بینی می کنند، می توانند مشخص کنند کدام تیم ها احتمالا با هم کنار می آیند یا اختلاف خواهند داشت. مثلا، ما می دانیم تیم هایی که از اعضایی تشکیل شده اند که ایده های جدید را می پذیرند و هوش عاطفی بالایی دارند، اختلاف ها را برای بهبود عملکرد، بهتر مدیریت می کنند. در حالیکه تیم های با افراد با ذهنیت بسته و روان رنجور، زمان بروز اختلاف ها از هم می پاشند.»

چامورو پرموزیک و وینزبروگ همچنین اشاره می کنند که تیم ها زمانی که اعضایشان ارزش های مشترکی دارند، بهتر عمل می کنند و ابزارهای ارزیابی می توانند به شناسایی ارزش هایی که از طریق رفتار روزانه نشان داده می شوند، کمک کنند.

این نویسندگان در مجله مذکور نوشتند «تیم هایی که ارزش هایشان همسو با یکدیگر باشد، عملکرد بهتری به عنوان یک گروه خواهند داشت و سطح بالاتری از نوآوری را به نمایش می گذارند. چون ارزش ها مانند یک چراغ راهنما برای انتخاب های رفتاری هستند و تیم هایی که ارزش های مشترکی دارند، بیشتر احتمال دارد که درباره کارهای گروهی با یکدیگر موافق باشند و برعکس.»

تشخیص سبک رفتاری دیسک شما

کدام سبک رفتاری آزمون دیسک بیشتر از همه با خصوصیات شما همخوانی دارد؟ سایت Discprofile.com هر سبک را به صورت خلاصه به شکل زیر شرح می دهد.

1. تسلط گرایی

فردی که سبک تسلط گرایی (D) داشته باشد، می خواهد محیط خود را با غلبه بر اختلاف ها برای رسیدن به موفقیت، شکل دهد. این افراد برای اطمینان داشتن و اعتماد به نفس ارزش قائل می شوند و تمرکز خود را روی نتیجه نهایی می گذارند.

  • ویژگی ها: کارمندان دارای سبک رفتاری D معمولا رک، بی پرده، مطمئن به خود، دارای اراده قوی، مصمم، جسور، قاطع و سریع هستند.
  • رفتارها: آن ها تصویر کلی و درازمدت را می بینند، چالش ها را می پذیرند و مستقیما سر اصل مطلب می روند.
  • سبک ها: این افراد فرمانده، هدفمند و پیشگام هستند.
  • جا برای بهبود: آن ها باید روی صبر و حساسیت خود و قابلیت نگاه به جزئیات و اجازه دادن به بررسی دقیق، کار کنند.

2. نفوذ یا تاثیرگذاری

فردی که سبک رهبری تاثیرگذار (i) دارد، می خواهد محیط خود را با متقاعدسازی سایرین شکل دهد. او برای پذیرش، دوستی و روابط سازی ارزش قائل می شود.

  • ویژگی ها: فرد با سبک i معمولا خوشبین، مشتاق، متقاعدکننده، خونگرم و قابل اعتماد است.
  • رفتارها: این افراد دوست دارند همکاری کنند، نادیده گرفتن شدن را دوست ندارند و از تایید نشدن یا از دست دادن نفوذ، می ترسند.
  • سبک ها: سبک های رهبری آن ها انرژی بخش، تشویق کننده و با استقبال از ایده ها و روش های جدید است.
  • جا برای بهبود: آن ها باید روی ادامه دادن تا انتها، رک و صادقانه صحبت کردن و تحقیق درباره تمام حقایق، کار کنند.

3. باثبات

فرد با سبک باثبات (S) می خواهد برای انجام وظایف، تحت شرایط فعلی با سایرین همکاری کند. این افراد برای همکاری، صداقت و قابل اعتماد بودن، ارزش قائل می شوند.

  • ویژگی ها: فرد با سبک S معمولا آرام، صبور، محتاط، باثبات و مشتاق به کمک به سایرین است.
  • رفتارها: این افراد از سایرین حمایت می کنند، دوست ندارند عجله کنند و از تغییر خودداری می کنند.
  • سبک ها: سبک های رفتاری این افراد همراه با مشارکت دادن سایرین، تواضع و تشویق است.
  • جا برای بهبود: آن ها باید روی پذیرش تغییرات، انجام همزمان چند کار و برخورد با افراد مخالف کار کنند.

4. وظیفه شناسی

کارمندانی که سبک وظیفه شناسی (C) دارند، می خواهند تحت شرایط فعلی خود وظیفه شناس و مسئولیت پذیر باشند تا از کیفیت و دقت اطمینان داشته باشند. این افراد برای تخصص، شایستگی و استدلال بی طرفانه، ارزش قائل می شوند.

  • ویژگی ها: کارمندان با سبک رهبری C معمولا مستقل، تحلیل گر، بادقت، محتاط، نظم گرا، باسیاست و ملاحظه گر هستند.
  • رفتارها: آن ها ثبات را حفظ می کنند، تشنه جزئیات هستند، فرضیه ها را به چالش می کشند و از انتقاد و اشتباه بودن می ترسند.
  • سبک ها: سبک های رفتاری این افراد همراه با تواضع، احتیاط و دقت است.
  • جا برای بهبود: آن ها باید روی تفویض وظایف به سایرین، سازش و تصمیم گیری سریع، کار کنند.

فواید استفاده از تست دیسک برای سنجش کارمندان

برگزاری آزمون دیسک فواید زیادی برای کارمندان و خود شرک شما دارد. بخشی از قابل توجه ترین این فواید عبارتند از:

  • خودآگاهی را افزایش می دهد. با درک نقاط قوت و ضعف خود می توانید زمان برخورد با اختلاف ها، استرس و وظایف، تغییرات مثبتی را اعمال کنید. این خودآگاهی به نفع کسب و کار و همچنین روابط شخصی شما خواهد بود.
  • کار تیمی رو قوت می بخشد. خودآگاهی به تیم ها کمک می کند در کنار یکدیگر بهتر کار کنند، چون کارآمدتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و اختلاف را کاهش می دهد. علاوه بر این، نتایج تست دیسک به مدیران کمک می کند وظایف را با بیشترین احتمال موفقیت، به سایرین اختصاص دهند. مثلا اگر تیمی فردی با تیپ غالب D دارد، آن فرد می تواند عملکرد خوبی در هدایت فعالیت های کلی تیم داشته باشد. از طرفی تیم می تواند از شخصی که تیپ غالب i دارد، برای ارائه ها استفاده کنند. گرچه از آزمون دیسک نباید برای دسته بندی افراد استفاده کرد، چون هر فردی ترکیبی از ویژگی های شخصیتی دارد.
  • مهارت های خدمات مشتری و فروش را تقویت می کند. زمانی که کارمندان در تست دیسک شرکت کنند و با تمام تیپ های شخصیتی آشنا شود، شناسایی این ویژگی های شخصیتی در مشتریان ساده تر خواهد بود. کارمندان می توانند برای تحت تاثیر قرار دادن شخصیت های مختلف، نحوه ارائه محصول خود را تغییر دهند و بنابراین باعث افزایش آمار فروش شوند. درک ویژگی های مشتریان همچنین خدمات مشتری را بهبود می بخشد.
  • به شما کمک می کند موثرتر وظایف مدیریتی خود را انجام دهید. آگاهی از اینکه کارمندان چه دیدگاهی نسبت به دنیا دارند و چطور با آن تعامل برقرار می کنند، برای مدیران ارزشمند است. این آگاهی به مدیران کمک می کند در کارمندان انگیزه ایجاد کنند، وظایف را تفویض کنند، تیم ها را تشکیل دهند و نیازهای دپارتمان ها را انتقال دهند. اگر مشکلی در محیط کار وجود داشته باشد، آگاهی از پروفایل دیسک افراد به مدیران کمک می کند تنش ها را رفع کنند و روابط کاری بهتری به وجود آورند.
  • باعث همدلی می شود. زمانی که فردی متوجه شود دیگری چه خصوصیاتی دارد، قضاوت نکردن ساده خواهد بود. هیچ ویژگی شخصیتی بهتر از دیگری نیست و همه در سازمان جایگاه و هدف خاص خود را دارند.
  • تعهد کارمندان را بهبود می بخشد. زمانی که به کارمندان وظایفی داده شود که با نقاط قوت رفتاری ذاتی آن ها همخوانی دارند، آن ها احساس می کنند قدرت بیشتری دارند و ارزشمندتر هستند. چنین احساسی انگیزه بخش آن ها در تعهد به سازمان و شرکت بوده و نتیجه آن بهره وری بیشتر، تعهد بیشتر به امور اخلاقی و کاهش نرخ خروج کارمندان از شرکت است.

با توجه به فواید بالا توصیه می کنیم همین الان با شرکت در آزمون دیسک، سبک رفتاری خود را مشخص کنید و خود را بیشتر بشناسید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.