کدام شخصیت های آزمون دیسک بهتر با یکدیگر کار می کنند

1403/02/14 10:07 PM - 14 روز قبل


در بین تمام تیپ های شخصیتی آزمون دیسک، شخصیت های ثبات گرا که به عنوان تیپ S شناخته می شوند، اکثر جمعیت جهان، در حد 32درصد را تشکیل می دهند. اما با آنکه این تیپ ها بیشتر از همه رایج هستند، کارآمدترین تیم ها از انواع شخصیت های دیسک تشکیل شده اند.

در حقیقت، توزیع ایده آل شخصیت های تست DISC در یک تیم، تا حد زیادی بستگی به زمینه دارد. مثلا، تیم های با فشار بالا بهترین عملکرد را زمانی دارند که تعداد تیپ های D آن ها در مقایسه با S بیشتر باشد. در این مقاله بررسی می کنیم کدام شخصیت های آزمون دیسک بهتر با یکدیگر کار می کنند، پس همراهمان بمانید. اما قبل از شروع مقاله توصیه می‌کنیم با شرکت در آزمون دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

درک شخصیت های دیسک در تیم ها

برای درک شخصیت های تست دیسک در تیم ها، ابتدا باید بفهمیم که این آزمون چطور ویژگی های مختلف را تقسیم بندی می کند. این تست با این هدف طراحی شده است که رفتار افراد را بر اساس دو طیف کلی زیر بسنجد:

  • وظیفه گرا در مقابل مردم گرا
  • برون گرا در مقابل تودار

این تفاوت ها کمک می کند افراد بر این اساس دسته بندی شوند که چقدر تمرکز خود را بر انجام کارها می گذارند تا بر روابط. طیف دوم افراد را بر این اساس دسته بندی می کند که چقدر قاطع هستند که آن ها با رفتار دوستانه تر و برونگراتر شناخته می شوند و چقدر با دقت و کیفیت طلب هستند که به عنوان شخصیت های تودار شناخته می شوند.

محل قرارگیری شما روی هر کدام از این دو طیف، شخصیت دیسک شما را مشخص می کند و این آزمون همه افراد را در درجه های مختلفی از 4 دسته اصلی تسلط گرا، تاثیرگذار، وظیفه شناس و ثبات گرا قرار می دهد. در تیم ها، تمام شخصیت ها می توانند به خوبی با یکدیگر کار کنند اما آن ها نقاط قوت متفاوتی دارند. مثلا تیمی که از چندین شخصیت با تسلط گرایی بالا تشکیل شده است، عملکردی کاملا با تیمی دارد که از افراد با ثبات گرایی بالا شکل گرفته است.

در حقیقت، هیچ تیم متشکل از یک نوع شخصیت دیسک وجود ندارد که از دیگری بهتر باشد، بلکه همه چیز بستگی به زمینه و نوع فعالیت تیم دارد. در ادامه با 4 مثال نشان می دهیم که کدام شخصیت های دیسک بر اساس تیم و محیطی که در آن هستند، به خوبی کنار یکدیگر کار می کنند.

بهترین شخصیت های دیسک برای هر تیم

1. تیم عیب یابی

اگر تیمی دارید که در آن حل مشکل اولویت اصلی است، ترکیبی از شخصیت های با تسلط گرایی بالا و تاثیرگذاری بالا به همراه چند تیپ با وظیفه شناسی بالا، مفید خواهد بود. چون شخصیت های وظیفه شناس این اطمینان را به وجود می آورند که تمرکز تیم بر تحویل نتایج نهایی باقی می ماند.

اگر پروژه ای باید سریعا انجام شود و محدودیت زمانی دارد، بهتر است در آن تیم شخصیت های زیادی تیپ D داشته باشند. چون آن ها سخت تلاش می کنند تا کارها انجام شود. این افراد ممکن است زمانی که وظایف زیادی باید سریعا انجام شوند، با شخصیت های ثبات گرای صبور، به خوبی همکاری نکنند.

در چنین تیم هایی، خوب است که شخصیت های با ثبات گرایی بالا را پشت صحنه مشغول نگه دارید، به جای اینکه نقش های اصلی تصمیم گیری را به آن ها بدهید. در همین حین، می توانید از مهارت های ارتباطی تیپ های تاثیرگذار به همراه شخصیت های وظیفه شناس و سبک رهبری قاطع و متمرکز تیپ های D نفع ببرید.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

2. تیم شبکه سازی

زمانی که می خواهید تیمی برای شبکه سازی تشکیل دهید، مانند زمانی که به یک کنفرانس یا یک رویداد صنعتی می روید، خوب است که تیمی تشکیل دهید که برونگراست و می تواند مشتریان بالقوه را جلب کند و ارتباط های جدید به وجود آورد.

در چنین تیم هایی باید مطمئن شوید که اکثریت تیم شبکه سازی شما را شخصیت های با تاثیرگذاری بالا تشکیل می دهند. تیپ های ثبات گرا همچنین در این تیم ها می توانند مفید باشند. اما بهتر است تیپ های وظیفه شناس کاملا تحلیل گر را از این تیم ها دور نگه دارید، چون در اولویت های آن ها مهارت های مردمی نیست. تیپ های وظیفه شناس می توانند بعدا به کار گرفته شوند و بعد از آنکه کار را گرفتید، نتیجه را ارائه دهند.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

3. تیم عملیات ویژه یا اورژانسی

تیم های کاملا تخصصی که وظیفه دارند وظایف با خطر بالا و موقعیت های اورژانسی را مدیریت کنند، به مجموعه شخصیت های کاملا خاصی نیاز دارند. یک تیم عملیات ویژه برای آنکه کارآمد باشد، باید بتواند با دقت موقعیت را تحلیل کند و برای رسیدن به یک هدف خاص، تصمیم قاطعانه بگیرد.

در چنین تیمی، شخصیت هایی که احتمالا بیشتر از همه به خوبی با هم همکاری می کنند عبارتند از تیپ های با تسلط گرایی بالا به همراه تیپ های وظیفه شناس. افراد کاملا وظیفه شناس جزئیات گرا و محتاط هستند و برای حل مشکلات، رویکردی همراه با تحلیل دارند. این شخصیت ها در تیم ها در ترکیب با تیپ های با تسلط گرایی بالا، می توانند همدیگر را تکمیل کنند و بین خصوصیات نتیجه گرایی و کیفیت طلبی، تعادل به وجود آورند.

در یک تیم عملیات اورژانسی، وجود این تعادل حیاتی الزامی است. چون مثلا اگر قرار باشد نسبت به یک بلای طبیعی یا بیماری همه گیر واکنش نشان دهید، باید سریعا تصمیم بگیرید. اما مهم است که این تصمیمات درست، بهترین نتیجه ممکن را برای مهار شرایط رقم بزنند.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

4. تیم مذاکره

اگر در سازمان شما پروژه ای باید به صورت مشارکتی انجام شود که نیازمند نظر بسیاری از سهام داران و ذی نفعان است، تیپ های با ثبات گرایی و تسلط گرایی بالا ممکن است بهترین همکاران یکدیگر باشند. در این نوع تیم، شما شخصیت های قاطع و متقاعدکننده D را با شخصیت های صبور و صلح جوی ثبات گرا، در کنار یکدیگر قرار می دهید.

تیپ های D این اطمینان را برایتان به وجود می آورند که به نتیجه دلخواه از مذاکرات برسید. در حالیکه تیپ های ثبات گرا اطمینان بخش شما خواهند بود که تمام ذی نفعان مربوطه در مذاکرات دخیل خواهند بود. همچنین همه چیز همراه با احترام و موردپسند پیش خواهد رفت و به یک نتیجه با دقت بررسی شده و با جزئیات می رسید. زمانی که این دو شخصیت ها در چنین تیمی کنار یکدیگر قرار گیرند، یک تیم برنده را می توانند شکل دهند.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

در تیم خود به کدام شخصیت های دیسک نیاز دارید؟

با آنکه هرکدام از تیپ های شخصیتی دیسک و تمام آن ها می توانند به خوبی کنار یکدیگر کار کنند، بعضی از تیم ها بهتر است با بعضی از تیپ های متفاوت شکل گیرند. مثلا در محیط های با فشار بالا مانند نیروی عملیات ویژه یا اورژانس، تیپ های D و C در کنار یکدیگر عملکرد بهتری دارند. در حالیکه تیم هایی که به مهارت های بین فردی خوبی نیاز دارند، بهتر است از ترکیب تیپ های با تاثیرگذاری بالا و ثبات گرا شکل گیرند.

توصیه می کنیم برای اینکه بهترین شخصیت ها را برای تیم خود پیدا کنید و بفهمید در تیم ها ترجیح می دهید چطور کار کنید، در تست DISC ما شرکت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.