چطور تست دیسک می تواند چالش های بخش منابع انسانی را ساده تر سازد؟

1397/07/24 12:58 PM - 5 سال قبل


یکی از وظایف بخش منابع انسانی در سازمان‌ها تشخیص پتانسیل‌های افراد است. ابزارهای روانشناسی زیادی برای این منظور وجود دارند. تست دیسک یک تست رفتارشناسی بوده که به علت قدرت زیاد تشخیصی آن مورد توجه سازمان‌ها قرار گرفته است. با توجه به اینکه مدیران عامل سازمان‌ها معمولاً خط مشی‌های اصلی سازمان را معین می‌کنند ممکن است فرصت زیادی برای بررسی بکارگماری افراد در سازمان نداشته باشند به همین منظور بخش منابع انسانی سازمان‌ها عموماً به این موارد رسیدگی می‌کنند. 

چالش های بخش منابع انسانی و استفاده از تست دیسک 

توقعات زیادی از بخش منابع انسانی در سازمان‌ها وجود دارد. از دیدگاه یک کارمند وجود بخش منابع انسانی به این دلیل است که به ساده‌ترین شکل ممکن او را با شرکت آشنا کنند، با کمک به شناسایی پتانسیل‌های او در راستای بهترین مزایایی که برای شرکت به همراه می‌آورد از توسعه شغلی کارمند حمایت شود. با وجود اینکه بخش منابع انسانی تمایل دارد بهترین فضا را برای همه فراهم کند ولی در اغلب اوقات ابزار مناسب برای شناسایی پتانسیل افراد را در اختیار ندارد. بخش منابع انسانی وظیفه سختی در به نمایش گذاشتن وجهه شرکت دارد و باید تلاش کند فعالیت‌هایی انجام دهد که با توسعه یکی از با‌ ارزش‌ترین دارایی‌های هر کسب و کاری یعنی افراد در ارتباط باشد. با توجه به اینکه هر شخص با مجموعه ویژگی‌های شخصیتی خاص و برخورداری از نقاط قوت و ضعف مختلفی وارد شرکت می‌شود باید منابع انسانی شرکت بتواند آن‌ها را در مسیر صحیح برای یک تغییر مثبت قرار دهد. 

لینک تست دیسک با گزارش کامل

راه‌حل چالش‌های منابع انسانی و استفاده از تست دیسک

با وجود اینکه مدیریت افراد حتی تحت بهترین شرایط سخت است، زمانی که کورکورانه عمل شود تقریبا انجام آن غیر ممکن می‌شود. دانش کامل نسبت به پتانسیل انسانی از طریق تست دیسک می‌تواند این امکان را برای کارشناسان منابع انسانی فراهم کند که لایه‌های زیرین و پویای یک شخصیت را مشاهده کنند صفات افراد را تشخیص دهند، پتانسیل‌های کار تیمی آن‌ها بشناسند و درکی از نحوه انگیزه و برخورد آن‌ها داشته باشند.

تست دیسک وسیله‌ای به منظور سنجش شیوه رفتاری افراد است که بر اساس 4 دسته کلی است: تیپ D، تیپ I، تیپ S و تیپ C. طراح این تست ویلیام مارستون بوده است و این آزمون تیپ‌های رفتاری افراد را در دسته مسلط و زیر مسلط قرار می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که افراد چطور با دیگران ارتباط برقرار خواهند کرد. روش دقیق اما با این حال ساده تست دیسک یک وسیله قدرتمند در ارزیابی پتانسیل افراد در یک جایگاه شغلی خاص است.

نظریه دیسک چیست و تیپ‌های رفتاری کلی آن کدامند؟

در این قسمت می‌خواهیم شما را با تیپ‌های رفتاری کلی تست دیسک آشنا کنیم. دقت کنید که این چهار دسته، تیپ‌های کلی تست دیسک هستند و هر کدام از این تیپ‌ها چند زیر مجموعه دارند که در مقالات مرتبط با تست دیسک در سایت تست و تایپ می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. 

دسته اول: تیپ D که  به تیپ تسلط گرا معروف هستند.

کسانی که نتیجه تست دیسک آن‌ها در گزارش تست و تایپ به رنگ قرمز است متعلق به این گروه هستند. کسانی که جزو این تیپ رفتاری هستند به دنبال کنترل‌اند، به نقش‌های رهبری گرایش دارند و شنونده‌های ضعیفی به شمار می‌روند. آن‌ها از ناکارآمدی دوری کرده و در تصمیم‌گیری‌های سریع و موثر عملکرد قابل توجهی دارند. برقراری رابطه دوستانه با آن‌ها ساده نیست ولی افراد به سادگی از آن‌ها پیروی می‌کنند.

دسته دوم: تیپ I که به تیپ تاثیرگذار معروف هستند.

کسانی که نتیجه تست دیسک آن‌ها در گزارش تست و تایپ به رنگ زرد است متعلق به این گروه هستند. کسانی که جزو این تیپ رفتاری هستند معاشرت را دوست دارند، در متقاعد سازی افراد به بهترین شکل عمل می‌کنند و غیرمنتظره بودن وقایع را به امور روتین و تکراری ترجیح می‌دهند.

دسته سوم: تیپ S که به تیپ باثبات معروف هستند.

کسانی که نتیجه تست دیسک آن‌ها در گزارش تست و تایپ به رنگ سبز است متعلق به این گروه هستند. کسانی که جزو این تیپ رفتاری هستند به دنبال پذیرفته شدن هستند. آن‌ها با گوش دادن به سایرین، ایجاد تیم و همراهی پروژه تا پایان، دوستی افراد را به دست می‌آورند. آن‌ها همچنین می‌توانند بیش از حد حساس باشند؛ بنابراین با آن‌ها رفتار مهربانی داشته باشید.

دسته چهارم: تیپ C که به تیپ وظیفه شناس معروف هستند.

کسانی که نتیجه تست دیسک آن‌ها در گزارش تست و تایپ به رنگ آبی است متعلق به این گروه هستند. کسانی که جزو این تیپ رفتاری هستند افرادی دقیق و علاقه‌مند به داده‌ها هستند و برای دستیابی به هدف سخت تلاش می‌کنند. آن‌ها برنامه‌ریز، هماهنگ‌کننده، کمال‌گرا، عملگرا و گاهی اوقات منتقد هستند.

یک کارشناس منابع انسانی که در تست دیسک و تفسیر آن مهارت دارد از تدابیر حاد و شدیدی که باعث پایان دادن همکاری با افرادی که از نظر شخصیتی باعث بروز مشکل می‌شوند دوری می‌کند و در عوض می‌تواند چالش‌هایی که علت آن وجود یک نیروی کار متفاوت از نظر رفتاری است را مدیریت و کنترل کند. به هر حال یک شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی افراد خود کرده و هدف آن حفظ این دارایی برای مدت طولانی است.

تست دیسک چطور به بخش منابع انسانی کمک می‌کند؟

تست دیسک یک آزمون ساده است که می‌تواند به شناسایی ویژگی‌های رفتاری یک فرد کمک کرده و این ویژگی‌ها را بین افراد مختلف مقایسه کند. به عنوان مثال، زمانی که شخصیت تیپ D مجبور است زیر نظر یک تیپ C کار کند چه اتفاقی می‌افتد؟. نتیجه بسیار خوب است چون هر دو تیپ وظیفه دوست هستند و کامل‌کننده یکدیگر هستند؛ ولی تنها اگر بدانند چطور باید به شیوه صحیح با هم ارتباط برقرار کنند. اگر فرد با تیپ D بداند اگر در اختیار همکار با تیپ C او تمامی جزئیات لازم قرار گیرد عملکرد بهتری خواهد داشت، و فرد دارای تیپ C بداند که تیپ D خلاصه ولی یک راست سر اصل مطلب می‌رود آن‌ها می‌توانند نیروهای خود را برای موفقیت تیمی ترکیب کنند.

فرض کنید که دو نفر با تیپ‌های رفتاری متفاوت به انجام یک وظیفه شغلی یکسان موظف شده‌اند و همدیگر را به درستی درک نکنند. تیپ رفتاری D مدام در حال دستور دادن می‌شود؛ چون میل به رهبری دارد. یک فرد با تیپ شخصیتی S کنترل و نظارت را رها می‌کند این قضیه باعث بروز ناراحتی و خشم در آن‌ها می‌شود به خصوص اگر تیپ D قرار گرفته در جایگاه رهبری عملکردی در سطح انتظار از خود نشان ندهد. یک کارشناس منابع انسانی می‌تواند با انجام تست دیسک از اعضای تیم و با هدایت آن‌ها جلوی مشکل را بگیرد. 

چرا کسب و کار خود را کورکورانه پیش ببرید زمانی که برای ایجاد یک تیم بهتر و بهبود عملکرد کارمندان فرصت‌های زیادی در انتظار شما است و می‌توانید جنبه‌های پویای پنهان نیروی کار خود را همین امروز کشف کنید؟  


دیسک مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.