چه موقع تست استخدامی بگیریم؟

1397/08/09 3:18 PM - 5 سال قبل


انواع تست استخدامی برای ارزیابی کاندیداهای شغلی وجود دارد و شرکت ها بنا به مورد نیاز خود از آن ها استفاده می کنند. از انواع تست های استخدامی می توان به سوالات دانشی، سوالات مهارتی و سوالات استعدادی و رفتاری اشاره نمود. سوالاتی که مربوط به رفتار و هوش هستند جزء سوالات روانشناسی هستند که بر طبق آخرین تحقیقات در حوزه عملکرد کارکنان، بیشترین وابستگی را با بهره وری افراد دارند. به همین جهت در این مقاله به این مورد می پردازیم که استفاده از تست های استخدامی در حوزه روانشناسی چقدر برای سطوح شغلی مختلف متفاوت است. 

شرکت ها چقدر از تست استخدامی استفاده می کنند؟

بسیاری از شرکت ها فرآیند های استخدامی خود را برای استفاده از تست استخدامی روانشناسی دارند. شرکت Criteria Corp یک ارزیابی از مسئولین استخدام در تمامی صنایع مختلف انجام داده است. نتایج این ارزیابی اطلاعات زیادی در مورد نحوه استفاده شرکت ها از به کار بردن ارزیابی های پیش از استخدام روانشناسی در فرآیند استخدام خود مشخص کرده است. یکی از درخواست های این شرکت از افراد مسئول استخدام این بوده است که در چه سطح شغلی از تست های پیش از استخدام استفاده کرده اند، نتایج به شکل زیر است:

90 درصد آن ها گفته اند که در سطوح اولیه موقعیت های شغلی از تست استخدامی استفاده کرده اند، 86 درصد آن ها در سطوح میانی شغلی و 72 درصد از مسئولین از تست استخدامی برای موقعیت های مدیریتی و ریاست استفاده کرده اند و این آمار برای شرکت هایی که از این تست ها برای موقعیت های مدیر عاملی و مدیران اجرایی استفاده کرده اند 40 درصد بوده است. از این داده ها، الگوی تقریباً واضحی شکل می گیرد یعنی هرچه سطح موقعیت شغلی بالاتر می رود، احتمال این که یک شرکت از تست های پیش از استخدام برای آن موقعیت شغلی استفاده کند، کمتر می شود.

سطوح پایین شغلی به تست استخدامی نیاز دارند یا سطوح بالای شغلی؟

چندین دلیل برای این قضیه وجود دارد. بدون شک، شرکت ها برای سطوح اولیه شغلی درخواست های زیادی دریافت می کنند بنابراین تست های پیش از استخدام ممکن است به عنوان راهکاری برای غربالگری کاندیداهای متعدد در مراحل اولیه فرآیند استخدام به کار گرفته شوند. زمانی که شما این قضیه را با سطح شغلی مدیر عاملی یا مدیر اجرایی مقایسه می کنید، متوجه می شوید که تعداد زیادی از افراد مناسب این موقعیت های شغلی توسط شرکت های کاریابی یا از طریق معرفی دیگران این شغل را دریافت کرده اند و برای چنین موقعیت هایی در نتیجه کاندیداهایی به مراتب کمتری وجود داشته است و این کاندیداها تجربه بسیار بالایی خواهند داشت که شما می توانید برای تصمیم گیری در زمینه استخدام به آن ها توجه کنید.

گرچه ارزش اصلی تست های پیش از استخدام "غربالگری" کاندیداها نیست. تست های پیش از استخدام یک معیار پیشگویانه و بی طرفانه از احتمال موفقیت یک کاندیدا در یک شغل فراهم می کنند که به نسبت رزومه ها یا مصاحبه ها قدرت پیش بینی موفقیت شغلی آن ها بیشتر است. و تست هایی که از نظر علمی اعتبار داشته باشند فقط برای سطوح اولیه شغلی قدرت پیش بینی ندارند بلکه در تمامی سطوح این توانایی آن ها، یعنی حتی تا سطوح بالای مدیریتی، دیده می شود.

این تست ها اطلاعات بی طرفانه و بیشتری فراهم می کنند که از طریق آن کارفرمایان می توانند تصمیمات آگاهانه تری در استخدام بگیرند. 

حال این سوال به وجود می آید، زمان استخدام افراد برای سطوح شغلی، چرا از اطلاعات بیشتری که در مورد کاندیدای خود می توانید به دست آورید، استفاده نمی کنید؟ دلایل متعددی برای این وجود دارد که چرا باید از تست های پیش از استخدام برای سطوح بالای شغلی استفاده کنید. در هر صورت، استخدام افراد برای این وظایف شغلی با ریسک بیشتری همراه است و هزینه خروج نیروی کاری در این مقام شغلی از شرکت به مراتب بیشتر از هزینه خروج کارمندان در سطوح اولیه و میانی است. اما در نهایت این بستگی به شرکت دارد که با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار دارد تصمیم بگیرد انجام تست برای سطوح بالای شغلی با ریسک همراه است یا ارزش لازم را دارد.

برای دیدن لیست آزمون های روانشناسی میتوانید به این لینک مراجعه بفرمایید.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.