در چه مرحله ای از فرآیند استخدام باید آزمون روانشناسی گرفت؟

1397/08/10 1:48 PM - 5 سال قبل


استفاده از تست های روانشناسی برای استخدام بهترین افراد، امروزه یکی از ضروریات فرآیند استخدام است. سوالی که ممکن است در این مورد به وجود بیاید این است که کی باید از کاندیدا تست روانشناسی گرفت. ما در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم که زمان استفاده از تست های روانشناسی در استخدام کارکنان خود را مشخص کنید. اما مهمترین مورد این است که استفاده از تست های روانشناسی منوط به زمان خاصی نیست و می توان از آن ها تقریبا در هر مرحله از فرآیند استخدام استفاده کرد. هیچ راهکار واحد و مناسب تحت هر شرایطی برای زمان انجام تست ها وجود ندارد. در واقع به این بستگی دارد که شرکت شما در کدام مرحله از فرآیند استخدام خود از اطلاعاتی که تست های روانشناسی فراهم می کنند، بیشترین بهره را می برند.

تست های روانشناسی و استراتژیهای استخدام

تست های روانشناسی یکی از بی طرفانه ترین ابزارهای غربالگری کاندیداهای استخدامی هستند. اگر استراتژیهای استخدام شما استخدام سرباز وفادار است و شما به دنبال پرورش افراد تازه کار برای طولانی مدت در سازمان خود هستید پیشنهاد می شود در همان مرحله اول از تست های روانشناسی استفاده کنید تا بهترین افراد را از نظر مسئولیت پذیری انتخاب کنید. در این استراتژی چون سابقه کار افراد در حد صفر یا کم است شما باید اطلاعات شخصیتی و رفتاری زیادی از فرد بدست بیاورید تا مطمئن شوید که سرمایه گذاری شما روی فرد طولانی مدت خواهد بود. 

استراتژی دیگری که برای استخدام استفاده می شود استخدام افراد متخصص است. این افراد بدلیل سابقه کار و تخصصی که دارند برای سازمان ارزشمند خواهند بود. در این موارد برای استفاده از تست های روانشناسی بهتر است ابتدا افراد را از نظر کیفیت رزومه و تخصص مورد بررسی قرار دهید و اگر مورد تایید بودند از آن ها تست روانشناسی بگیرید. زیرا گرفتن تست روانشناسی از کاندیداهایی که حداقل تجربه و مهارت مورد نیاز را ندارند، حتی اگر تست روانشناسی آنها مثبت ارزیابی شود شایستگی لازم را برای احراز جایگاه نخواهند داشت.

لینک تست جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

به صورت میانگین شرکت ها چه موقع از تست های روانشناسی استفاده می کنند؟

در ارزیابی که اخیراً بر روی کارشناسان استخدامی که از تست های پیش از استخدام استفاده می کنند صورت گرفت، مشخص شد که شرکت ها تمامی مراحل فرآیند استخدام خود از تست ها استفاده می کنند:

30 درصد از شرکت ها زمانی که داوطلبان شغلی درخواست کار می کنند از آن ها آزمون می گیرند، 40 درصد آن ها کاندیدا را بعد از بررسی اولیه رزومه او محک می زنند، 23 درصد بعد از مصاحبه کاندیدا از او تست می گیرند و 4 درصد در انتهای فرآیند استخدام از کاندیدا تست می گیرند یعنی درست قبل از ارائه پیشنهاد شغلی. بعضی از شرکت ها هم چنین کاندیدا را در چندین مرحله از فرآیند استخدام مورد آزمون قرار می دهند.

با آن که کارفرمایان در سراسر مراحل استخدام کاندیدا را مورد ارزیابی قرار می دهند، انجام این کار از سوی بیشتر آن ها (70 درصد) در ابتدای فرآیند استخدام صورت می گیرد یعنی یا در شروع این فرآیند یا بعد از بررسی اولیه رزومه. این قضیه نشان می دهد که بسیاری از شرکت ها از تست های پیش از استخدام در مرحله کسب اطلاعات استفاده می کنند، تا بدین وسیله نسبت به دعوت کاندیدا به مرحله بعدی استخدام تصمیم آگاهانه تری بگیرند.

لینک تست جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

بهترین زمان استفاده از تست های روانشناسی چه موقع است؟

پیشنهاد ما انجام تست پیش از شروع فرآیند استخدام است چون برای اکثریت کارفرمایان انجام پیشاپیش آن می تواند باعث غربالگری کاندیداها شود، به خصوص اگر تعداد داوطلبان شغلی بسیار زیاد است. این راهکار می تواند به صرفه جویی در وقت فرآیند استخدام شما با ساده سازی فرآیند شما برای ارزیابی کاندیدا، کمک کند. انجام تست پیش از شروع فرآیند استخدام همچنین باعث شناسایی کاندیداهایی می شود که اگر تنها به به رزومه آن ها توجه می کردید رد می شدند، ولی در تست ها نتایج خوبی به دست آورده اند.

براساس نتایج ارزیابی، شرکت های کمتری تصمیم به انجام تست ها در انتهای فرآیند استخدام، قبل از ارائه پیشنهاد شغلی، می گیرند. دیر انجام دادن تست می تواند ریسک بالقوه ای به همراه داشته باشد، چون شما ممکن است نظر بسیار مثبتی در مورد یک یا دو کاندیدا داشته باشید ولی متوجه شوید که نمره کمی در آزمون گرفته اند، در نتیجه تصمیم به استخدام آن ها برای شما سخت می شود چون یا باید اطلاعات جدید را نادیده بگیرید یا فرآیند استخدام را برای کاندیداهای بیشتر مجددا شروع کنید.

در نهایت، شرکت ها می توانند در هر مرحله از فرآیند استخدام خود از تست ها استفاده کنند و محل انجام آن بستگی به اهداف استخدام شرکت مورد نظر دارد. نتایج ارزیابی بالا نشان می دهد که از نظر اکثریت شرکت ها استفاده از تست ها در مراحل اولیه فرآیند استخدام ارزش بیشتری دارد چون در مورد کاندیداها تصمیمات آگاهانه تری می گیرند.

اگر شما هم مایل به انجام این آزمون ها در سازمان خود هستید می توانید از پنل ارزیابی گروهی و سازمانی سایت تست و تایپ  استفاده کنید.


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.