چطور از نتیجه آزمون های روانشناسی پیش از استخدام مطمئن شویم؟

1397/08/19 4:14 PM - 5 سال قبل


شرکت ها به دلایل متعددی تصمیم به انجام آزمون های روانشناسی پیش از استخدام می گیرند، از بهبود کیفیت استخدام گرفته تا کاهش تعداد کارمندانی که شرکت را ترک می کنند. یکی دیگر از جنبه های استفاده از آزمون های روانشناسی پیش از استخدام این است که یکی از بهترین عوامل پیش بینی کننده موفقیت شغلی به شمار می روند، مخصوصا زمانی که با دیگر عوامل استخدام مانند رزومه فرد و مصاحبه ساختار یافته مقایسه می شوند. به عنوان مثال 

تست های توانایی شناختی به نسبت مصاحبه های شغلی دو برابر و به نسبت تجربه کاری سه برابر و نسبت به سطح تحصیلات 4 برابر قدرت پیش بینی عملکرد بیشتری دارند.

این توانایی پیشبینی باعث پیشرفت ملموسی در دستاوردهای کاری می شود که برای اکثر شرکت ها مهم است از جمله: بهره وری بیشتر، کاهش تعداد کارمندانی که شرکت را ترک می کنند، درآمد بیشتر و موارد متعدد دیگر. شایستگی هایی که تست های پیش از استخدام آن ها را شناسایی می کنند در بحث عملکرد شغلی همگانی و جهانی هستند و تقریبا برای هر صنعت و هر نوع شغلی نتایج خوبی به دست می دهند.

تست روانشناسی جامع مخصوص استخدام کارکنان

ولی شما چطور می توانید تاثیر آزمون های پیش از استخدام را برای سازمان خود بسنجید؟ چطور متوجه می شوید که این آزمون ها نتایجی که شما می خواهید را به دنبال می آورند؟ داده ها در این زمینه به شما کمک خواهد کرد یعنی باید به شاخص های استخدام خود یا تحلیل های گسترده شرکتی نگاه کنید تا اثرات قبل و بعد از انجام آزمون های پیش از استخدام را متوجه شوید.

برای تحلیل موفقیت آمیز این داده ها شما باید چندین شاخص کلیدی را در اختیار داشته باشید. ما در این مطلب نگاهی به تعدادی از آن ها می اندازیم.

عملکرد کارکنان و آزمون های روانشناسی پیش از استخدام

یکی از مفیدترین شاخص های منابع انسانی عملکرد کارمندان است. عملکرد کارمندان را می توان به چندین روش پیگیری کرد ولی اغلب اوقات براساس امتیازدهی به عملکرد از سوی مدیر مربوطه صورت می گیرد به نحوی که اکثر اوقات به کارمند امتیازی از 1 تا 5 داده می شود. جای تعجب ندارد که فرآیند استخدام می تواند بر روی میانگین عملکرد کارمندان شرکت شما تاثیر بگذارد، یعنی هرچه کارمندان با کیفیت تری انتخاب کنید، عملکرد کارمندان شما بهتر است. آزمون های پیش از استخدام در پیش بینی کیفیت استخدام عالی هستند، بنابراین شما می توانید انتظار داشته باشید بعد از لحاظ کردن این آزمون ها در فرآیند استخدام خود شاهد بهبود عملکرد کارمندان خود خواهید بود.

راه حل اول: بررسی عملکرد کارکنان به صورت میانگین

یک راه  بررسی این که عملکرد کارمندانتان واقعاً بعد از شروع آزمون های پیش از استخدام بالا رفته این است که شما می توانید داده ها را از طریق یک مقایسه "قبل و بعد" از انجام آزمون بررسی کنید، به عبارت دیگر میانگین عملکرد کارمندان شما قبل و بعد از انجام آزمون ها به چه صورت بوده است. به عنوان مثال یک شرکت به دنبال استفاده از آزمون های پیش از استخدام نه تنها آمار تعداد کارمندان خروجی از شرکت را به شکل بارزی کاهش داده بلکه عملکرد کارمندان را از یک سال به سال بعد با 15 درصد افزایش روبرو ساخته است.

راه حل دوم: بررسی عملکرد کارکنان به صورت رتبه بندی

راه دیگر تحلیل داده ها پیدا کردن رابطه ای بین نمره های آزمون کارمندان و رتبه بندی عملکرد آن ها است. این روش باعث به حداقل رسانی مقداری از خطا با توجه به تاثیر فاکتور خاصی، یعنی نمره های آزمون، می شود که برایتان مهم است. یک شرکت داده های خود را ارزیابی کرد و متوجه شد که نمره های آزمون کارمندان آن با رتبه بندی عملکرد کلی آن ها ارتباط بالایی داشته است. در نتیجه، آن ها متوجه شدند که به طور متوسط کارمندانی که در تست شخصیت شناسی موفق شده بودند به نسبت افرادی که این تست را با موفقیت پشت سر نگذاشته اند، 30 درصد عملکرد بهتری داشته اند.

همین قضیه را می توان در مورد هر شاخصی که برای شرکت شما مهم است تکرار کرد از نرخ حفظ کارمند در شرکت و کامل سازی مرحله آموزش به کارمندان گرفته تا درآمد ناشی از بخش فروش و برقراری ارتباط با کارمندان. تمام چیزی که نیاز دارید راهی برای سنجش نتایجی است که در کسب و کار خود می خواهید ارزیابی کنید.

آزمون های روانشناسی پیش از استخدام یک نوع سرمایه گذاری در فرآیند استخدام شما به شمار می روند. همانند با هر سرمایه گذاری دیگری، مهم است هر چند وقت یک بار به عقب برگردید و ببینید انجام آن چه باز خوردی برای شما داشته است. هم چنین به دنبال این بررسی فرصتی در اختیار کارشناسان استخدام قرار می گیرد تا موفقیت تلاش های خود در زمینه استخدام را به دیگر اعضای سازمان نشان دهند. ما در این را همراه شما هستیم و به شما کمک می کنیم تا بهترین و مناسب ترین آزمون ها را از کاندیداهای شغلی بگیرید و تطبیق شغل با شاغل در بالاترین استانداردها صورت گیرد. برای اطلاعات بیشتر به پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ مراجعه بفرمایید.


مدیریت عملکرد مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد کارگاه مهارت های نرم پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.