هنگام استخدام چطور برای تست های شخصیت شناسی آماده شوید؟

1397/09/13 2:27 PM - 5 سال قبل


بسیاری از افراد با جنبه های مختلف فرآیند جستجوی شغل آشنا و برای آن آماده هستند. مصاحبه ها، تماس های تلفنی، تست ها و نامه های تشکر بعد از مصاحبه همه به یک شکل در این مسیر قرار می گیرند و اکثر کاندیداها برای رویارویی با آن ها آمادگی دارند. ولی یک قسمت از فرآیند جستجوی شغل که کاندیداهای زیادی را غافل گیر می کند تست های شخصیت شناسی است.

چون این تست ها نسبتاً غیر متداول هستند، کاندیداها اغلب اوقات برای تست های شخصیت شناسی آمادگی ندارند یا از شرکت در این آزمون ها احساس راحتی نمی کنند. بعضی حتی آن ها را انجام نمی دهند، اما واقعیت این است که این آزمون ها یک بخش استاندارد فرآیند استخدام در کل دنیا به شمار می روند.

اگر از شما خواسته شود در یک آزمون شخصیت شناسی برای استخدام در یک شرکت خاص کنید، چه عملی باید انجام دهید؟ ما در این مقاله اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار می دهیم تا اگر به هنگام جستجو برای شغل خود به این موضوع برخوردید، غافلگیر نشوید و آمادگی داشته باشید.

چرا کارفرمایان تست های شخصیت شناسی می گیرند؟

ممکن است برخلاف منطق به نظر برسد که کارفرمایان بنیاد فرآیند استخدام خود را براساس تست های شخصیت شناسی می گذارند. حتما می گویید توانایی به خوبی انجام دادن یک شغل تنها به مهارت ها و تجربه ربط دارد، درست است؟

با آنکه چنین چیزی درست است، اما در یکی دو دهه گذشته، کارفرمایان بیشتر نگران تناسب کارمندان با فرهنگ شرکت شده اند. در نتیجه، شخصیت افراد برای مسئولین استخدام به موضوع فوق العاده مهمی تبدیل شده است. بنابراین، شرکت های زیادی امروزه برای استفاده از تست های شخصیت شناسی به عنوان بخشی از فرآیند استخدام شان سرمایه گذاری قابل توجهی می کنند.

فریب دادن یا ندادن؟

شاید در فکر راه هایی باشید که سیستم را به بازی بگیرید و به کارفرمایان چیزی که می خواهند بشنوند را بگویید. اما در حقیقت، حتی تلاش به انجام آن ارزشش را ندارد. به عنوان مثال، جواب "صحیح" در این تست ها اغلب اوقات بسیار آشکار نیست. سوالات معمولاً کاملا نظری یا فرضی بوده که ممکن است حتی به نظر در آن شغل کاربردی نداشته باشد. 

اما حتی اگر بتوانید کارفرما را فریب دهید، در طول زمان و در طی دوران همکاری با آن شرکت به مشکل می خورید. همانند با فریب در یک تست مهارت سنجی، نتیجه دستیابی به شغلی خواهد بود که واقعاً قادر به کسب موفقیت در آن نخواهید بود. اگر یک کارفرما پیشنهاد یک تست شخصیت شناسی را بدهد، احتمالاً استخدام فردی که با فرهنگ شرکتی آن ها تناسب دارد، برایشان مهم است. اگر شما برای کسب شغلی که با فرهنگ شرکتی آن تناسب ندارید، تقلب کنید و فریب دهید، خیلی سریع چنین چیزی مشخص خواهد شد. نه تنها وجهه شما پیش شرکت خراب خواهد شد، بلکه ممکن است باعث اخراج شما نیز شود.

می خواهید بدانید با چه چیزی روبرو خواهید شد، یا فقط کنجکاو هستید تست های شخصیت شناسی چه اطلاعاتی می توانند در مورد شما فاش سازند؟ سعی کنید در یکی از آزمون های زیر شرکت کنید:

تست شخصیت شناسی MBTI: این آزمون یکسری جمله به شما نشان می دهد، مانند "من بیشتر دوست دارم حرف بزنم تا گوش کنم"، "من حوصله ام از تنهایی سر می رود" یا "من در مورد اکثر چیزها تردید دارم" و از شما می خواهد از بین گزینه های کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم یا کاملاً مخالفم یکی را انتخاب کنید. در پایان، شما در یکی از 16 تیپ شخصیتی MBTI قرار می گیرید که اطلاعاتی در خصوص شیوه ارتباطی، شیوه یادگیری، تمایلات طبیعی و موارد متعدد دیگر شما را نشان می دهد.

تست دیسک: تست دیسک DISC رفتار شما را می سنجد. در این آزمون 20 تا از بارز ترین صفات شما ارائه می شود و رفتار شما را به صورت شخصی، در محل کار و در جامعه نشان می دهد. متخصصانی که حرفه ای هستند بسیار از این آزمون برای آشنایی بیشتر با توانمندی های رفتاری افراد استفاده می کنند. 

تست 5 عاملی شخصیت: این آزمون که با نام آزمون نئو نیز از آن یاد می شود. در این آزمون 240 عبارت به شما نمایش داده می شود و از شما خواسته میشود از گزینه کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم جملات را امتیاز دهید. آزمون نئو یا پنج عامل شخصیت برای استخدام در شرکت ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 

تست هوش هیجانی (EQ): این آزمون از فرد می خواهد اظهاراتی در مورد خودش را پاسخ دهد. این آزمون میزان ارتباطات شما را میسنجد و مشاغلی که به ارتباطات موثر نیازمند باشند، این تست جزو فرآیند های استخدام آن مشاغل قرار می گیرد. 

تست اینیاگرام: در برخی از شرکت ها از این تست برای کشف استعدادها و شناختن انگیزه های افراد استفاده می شود. این تست دارای دو گزینه یا عبارت است که فرد باید بین آن دو یکی را انتخاب نماید. 

تست هالند: این آزمون برای تطبیق شغل با شاغل حتی در مقاطع پایین برای استعدادیابی شغلی و تحصیلی بسیار کاربرد دارد و استفاده می شود. 

اگر شرکت در یک تست شخصیت شناسی بخشی از فرآیند درخواست شغل شما است، سعی کنید بیش از حد استرس نداشته باشید. این تست یا مشخص خواهد کرد شما انتخاب مناسبی برای یک شرکت هستید و در آن جا موفق خواهید بود، یا باید شرکت دیگری را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید: شرکت مناسب برای شما وجود دارد و فقط پیدا کردن آن کمی زمان می برد. 


mbti (ام بی تی آی) نئو دیسک شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها