چگونه برند کارفرما به واحد جذب و استخدام سازمان کمک میکند؟

1397/07/11 11:09 AM - 5 سال قبل


برند کارفرما تعریف جدیدی است که وارد حوزه استخدام و منابع انسانی شده است و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیروهای بیشتر و با کیفیت بالاتری را جذب کنند. 

برند کارفرما در واقع تصویری است که سازمان باید تلاش کند تا در ذهن افراد جویای کار به بهترین نحو شکل بگیرد تا خواهان کار در شرکت شوند. مثلاً در ایران سابقاً شرکت نفت برند کارفرمای قوی‌ ای داشت و افراد جویای کار و متخصص به هر دری می‌ زدنند تا در شرکت نفت استخدام شوند. 

اگر برای یافتن پاسخ سوالات خود در این زمینه نیاز به یک آزمون دارید، پیشنهاد می کنیم که لیست آزمون های روانشناسی برای جذب و استخدام افراد مسئولیت پذیر را نگاهی بیاندازید.

ایجاد یک تصویر خوب از برند کارفرما

برند کارفرما آن چیزی است که درک کارمند سابق، کارمند فعلی یا کارمند آینده که خواهان استخدام در سازمان شما می‌باشد را شکل می‌دهد و باعث می‌شود که شما از دیگر کارفرمایان متمایز شوید و شما را به عنوان یک " کارفرمای برتر " که افراد تمایل دارند با او کار کنند و در آن سازمان استخدام شوند، تعریف می‌کند. 

بازاریابی در حوزه استخدام و فرهنگ سازمانی هر سازمان مانند بازاریابی یک محصول، یکی از ضرورت‌های امروز در جهان است.

در سال 2013 یک نظرسنجی در سایت Bayt.com با موضوع برند کارفرما، در خاورمیانه و شمال آفریقا صورت گرفت. با توجه به این نظرسنجی مشخص شد که امروزه حضور آنلاین مدیران و ایجاد یک نام تجاری قدرتمند، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. 

9 نفر از هر 10 پاسخ دهنده، در اینترنت به جستجوی افرادی که ملاقات کرده بودند یا تصمیم داشتند ملاقات کنند پرداخته بودند و 70.5 درصد از آن‌ها نظر خود را در مورد یک فرد بر اساس حضور آنلاین آن فرد تغییر داده بودند. 41.5 درصد از سازمان‌ها قبل از انجام فرآیند استخدام در مورد افراد جدید به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. 

امروزه ما بیشتر شاهد این هستیم که متقاضیان استخدام از اینترنت به عنوان فضایی برای یافتن شغل و تحقیق درباره کارفرما و برند کارفرما استفاده می‌کنند. این روند هر ساله رو به افزایش است و می‌توان پیش‌بینی کرد که به زودی جستجوی آنلاین در بین متقاضیان شغل فراگیرتر شود.

کارجوها از اهمیت وب در فرآیند استخدام آگاه هستند، شما نیز باید به آن آگاه باشید. با نگاهی به نتایج نظرسنجی در سایت Bayt.com می‌توان دید که 92 درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که ایجاد یک برند شخصی، فرصت‌های شغلی آن ها را افزایش می‌دهد که مهم ترین مزایای آن عبارتند از:

  •  توانایی نمایش مهارت‌های خود (2/22 درصد)
  •  مرتبط شدن به مخاطبان مورد نظر (1/21 درصد)
  • توانایی تشخیص خود از دیگران در یک زمینه (7/14درصد)
  • تبدیل شدن به یک متخصص یا رهبر (2/13درصد)

چطور برند کارفرمای سازمان خود را متمایز کنیم و در کسب و کارمان موفق شویم؟

مجله فورچون ، شرکت اپل را به عنوان تحسین برانگیزترین شرکت در جهان معرفی کرده است. چه چیزی باعث شده که شرکت اپل آنقدر بزرگ باشد؟ چه چیزی باعث شده که افراد با استعداد جهان برای کار در شرکت اپل به شدت تلاش کنند و بر سر استخدام در آن رقابت کنند؟ دلیل آن تصویری است که شرکت اپل در ذهن مردم ایجاد کرده است. 

روش ارتباط سازمان اپل با مردم هم در موقعیت فروشنده جهانی، هم سازنده ابزارهای جانبی و نرم افزاری و هم به عنوان یک کارفرمای بزرگ جهانی مانند یک خانواده به صورت احساسی است. 

ترکیب این عوامل برند کارفرما را شکل می‌دهد. از سوی دیگر، Bayt.com، به یکی از 10 سازمان برتر توسط موسسه Great Place to Work برای کار در آسیا جایزه می‌دهد. 

این جایزه فقط به سازمان‌هایی داده می‌شود که کارکنانشان از کارکردن در آن سازمان خشنودند. سازمان‌های برتر برای کار کردن، سازمان‌هایی هستند که فرهنگ سازمانی آن‌ها مبتنی بر اعتماد است، روابط قوی با کارکنان ایجاد کرده اند و برنامه‌هایی برای توسعه محل کار خود در نظر گرفته‌اند.

ایجاد برند کارفرما

برای کارفرمایان در نظر گرفتن یک روش جامع برای برند کردن تمام فعالیت‌های مرتبط با فرآیندهای شغلی ضروری است؛ زیرا قدرتی که برند سازمان ایجاد می‌کند مستقیما نماینده قدرت "برند  کارفرما" است. 

اطمینان پیدا کنید از اینکه تیم شما، خود به تنهایی همه چیزهای مورد نیاز برای رشد و شکوفایی را در هنگام کار تیمی در محیط کاری فراهم کرده و خلاقیت خود را شکوفا کند و ایده‌های خود را آزادانه به اشتراک بگذارد.

برای هر کارفرمایی امکان بهبود این پارامتر مهم وجود دارد و این امر باعث افزایش قدرت چانه‌زنی کارفرما در تعیین حقوق و مزایا، برای کارکنان و متقاضیان استخدام می‌گردد و سازمان را با انبوهی از رزومه و درخواست‌های کار، از سوی بهترین استعدادها فراهم می‌آورد. 


برند کارفرما منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.