انتخاب آزمون های روانشناسی برای استخدام – قسمت اول: آیا در استخدام نیاز به استفاده از آزمون های روانشناسی است یا خیر؟

1397/11/14 2:52 PM - 5 سال قبل


انتخاب آزمون‌های روانشناسی برای استخدام همواره چالش برانگیز بوده است و در جامعه حرفه‌ای منابع انسانی ایران همواره بحث‌های فراوانی درباره چگونگی استفاده از تست‌های روانشناسی و میزان اتکا به نتایج آن‌ها در مقایسه با سایر ابزارهای ارزیابی و نگهداشت و توسعه فردی مطرح بوده و هست. از این رو تصمیم گرفتیم از مقالات معتبر انجمن روانشناسی انگلیس که توسط موسسه سیفت در اکتبر 2014 گردآوری شده مواردی را ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار دهیم. قسمت اول این مقاله به شرح ذیل است:

لینک آزمون های روانشناسی 

آیا در استخدام نیاز به استفاده از آزمون‌های روانشناسی است؟

هزینه‌ای که شرکت‌ها سالانه برای ارزیابی شخصیتی و رفتاری کارکنان با استفاده از تست‌های روانشناسی و استفاده از ابزارهای استعدادیابی می‌کنند در دنیا به چهار میلیون دلار می‌رسد.  در هر سال 20 درصد به استفاده کنندگان از این ابزار‌های روانشناسی اضافه می‌شود؛ به نظر می‌رسد اکثر افراد حداقل یکبار از این تست‌های روانشناسی استفاده کرده باشند. 80 درصد شرکت‌های ذکر شده در Fortune 500 و 75 در صد شرکت‌های ذکر شده در Times Top 100 companies، مدارس بریتانیا، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها از این تست‌های روانسنجی استفاده می‌کنند. اما تمام این اعداد و ارقام به سوال ما پاسخ نمی‌دهد که آیا باید از این ابزارهای روانشناسی استفاده کرد یا خیر و اینکه آیا استفاده از این ابزارهای روانشناختی ارزش افزوده‌ای برای شرکت‌ها و سازمان‌ها ایجاد می‌کند یا خیر؟

هزاران مدل مختلف از ابزارهای روانشناسی وجود دارد که می‌توانند به شما در فرآیندهای مختلف مدیریتی کمک کنند. از غربالگری کاندیداهای استخدام گرفته تا توسعه استعدادها و برنامه‌های سازمانی از این ابزارهای روانشناسی استفاده می‌شود تا مدیران بتوانند راحت تر، آگاه تر و عینی (کمی تر) تصمیم گیری کنند. اگر شما می‌خواهید در فرآیندهای منابع انسانی مانند مدیریت استعداد بهبود ببخشید،

پس اولین سوال استفاده کردن یا نکردن از این ابزارهای روانشناسی نیست بلکه سوال اصلی این است که بهترین ابزار کدام است؟

  • آزمون روانشناسی متناسب با نیاز شرکت خود را تهیه کنید.

انتخاب درست تست روانشناسی ارتباط تنگاتنگی با شرکتی دارد که شما از آنجا ابزار را تهیه می‌کنید. شما نیاز دارید تا اطلاعات پایه در این حوزه داشته باشید و بدانید که هر آزمونی مناسب چه کاری است و چطور بهترین تهیه کننده در زمینه آزمون‌های روانشناسی را انتخاب نمایید. اطلاعات شما در این زمینه و اطلاعاتی که شرکتی ارائه دهنده تست‌های روانشناسی در اختیار شما قرار می‌دهد به شما کمک خواهد کرد تا این ابزارها را به صورت بهینه وارد پروسه مدیریت کارکنان خود نمایید. حتی اگر از تست‌های سایت تست و تایپ استفاده نمی‌کنید می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوران روانشناسی صنعتی و سازمانی ما کمک بگیرید.

لینک آزمون های روانشناسی

  • آزمون‌های روانشناسی قرار است چه چیزی را در کارکنان و کاندیداهای استخدام ما بسنجند؟

ابزارهای روانشناسی هر کدام بخشی از ذهن را مورد سنجش قرار می‌دهند. این آزمون‌های روانشناسی اندازه‌گیری پیچیدگی‌های ذهنی را بر عهده دارند؛ بنابراین اولین چیزی را که برای استفاده از آزمون‌های روانشناسی باید از خود بپرسید این است که انجام این تست‌های روانشناسی می‌خواهند چه مشکلی را حل نمایند. مقالات متعدد علمی در دنیا در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها مقاله مروری A review of personality and performance: Identifying boundaries, contingencies, and future research directions است که می‌توانید آن را مطالعه کنید. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه زوایای شخصیتی با عملکرد شغلی افراد در رابطه است.

  • چه خروجی از آزمون‌های روانشناسی انتظار دارید؟

اگر می‌خواهید یک تیم خلاق تشکیل دهید و ببینید چطور این افراد در کنار هم کار خواهند کرد، شما باید از تست‌های سنجش انگیزش و یا تیم‌سازی استفاده کنید و پروفایل‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید. گرفتن آزمون منطق اعداد برای هدف شما بیهوده خواهد بود اگر چه می‌تواند ابعاد دیگری را از افراد برایمان مشخص سازد؛ اما برای هدف ما که تیم‌سازی و بهره‌وری است کاربردی ندارد. از طرف دیگر برای استخدام یک حسابدار انجام آزمون منطق اعداد می‌تواند در راستای اندازه‌گیری ابعاد استعدادی فرد موثر باشد. یک ابزار خوب رابطه تنگاتنگی با پاسخگویی به مساله شما دارد؛ یعنی باید به شما اطلاعات و یا دیتایی از آن چه به دنبال آن هستید بدهد.

ثبت نام در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی جهت انجام تست های روانشناسی

  • آیا من در واقع همان چیزی را که می‌خواهم بررسی کنم، ارزیابی می‌کنم؟

مورد دیگری که تکنیکی بوده و به آزمون‌های روانشناسی مربوط می‌شود مساله روایی آن‌ها است. روایی آزمون نشان می‌دهد که آیا آزمون همان چیزی را که قرار است اندازه گیری کند می‌سنجد یا خیر. مثلاً آزمونی که قرار است محاسبات ریاضی شما را بسنجد، قرار نیست مهارت شما را در خواندن و نوشتن مورد ارزیابی قرار دهد.

باید توجه داشت که آزمونی وجود ندارد که 100 % روایی داشته باشد معمولاً زمانی که داریم از پدیده‌ای پیچیده مثل ذهن سخن می‌گوییم، مثلا همان توانایی ریاضی که بسیار آسان و در دسترس است را در نظر بگیرید. مطمئن باشید که هنگام پاسخ به سوالات ریاضی اگر توانایی خواندن و نوشتن نداشته باشید امتیاز پایین‌تری در آزمون ریاضیات کسب خواهید کرد. در طراحی آزمون‌ها به صورت حرفه‌ای معمولاً این اشتباهات در نظر گرفته می‌شوند و برای آن‌ها تدبیری در نظر گرفته می‌شود تا خطاها کاهش پیدا کنند.

یک مرجع آزمون‌های روانشناسی معتبر قادر خواهد بود تا به صورت تکنیکی روایی آزمون‌های روانشناسی را به شما ارائه دهد. اینکه پیشینه این تست روانشناسی از کجا است و چند نفر آن تست روانشناسی را انجام داده‌اند شواهد علمی بر درستی و صحت آزمون را به شما ارائه خواهد داد. این مرجع تست‌های روانشناسی به شما در انتخاب درست آزمون روانسنجی یاری خواهند داد تا تست معتبری متناسب با نیازتان را در سازمان خود پیاده سازی کنید. حتی ممکن است این آزمون‌های روانشناختی را برای سازمان شما بومی‌سازی کنند و شما مجبور نباشید به تنهایی و تنها بر اساس اطلاعات کلی این آزمون‌های روانشناسی را به اجرا در بیاورید. 

قسمت دوم این مقاله را در این لینک مطالعه بفرمایید.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها