استفاده از آزمون های روانشناسی قطعه جدیدی در پازل استخدام

1397/06/24 12:23 PM - 5 سال قبل


چندین نامزد شغلی از مرحله مصاحبه با سربلندی بیرون آمده‎‌اند. تمامی آن‎‌‌ها رزومه کاری درخشانی دارند. کدام یک از آن‌ها بهترین گزینه برای محیط کار شما هستند؟ آزمون‌های روانشناسی جهت تطابق شغل با شاغل جواب این سوال خواهد بود.

آزمون‌های روانشناسی معمولاً به یک سری تست‌های روانشناسی در خصوص عددی، شفاهی و استدلالی منطقی و پرسشنامه‌هایی در خصوص شخصیت افراد اطلاق می‌شود که هدف استفاده از آن سنجش مهارت‎‌‌های روحی و الگوهای رفتاری یک کاندیدای شغلی است. این تست علاوه بر این‎که می‎‌‌تواند مشخص کند هوش کاندیدای مورد نظر با ادعای او همخوانی دارد یا خیر، می‌تواند عملکرد احتمالی او در آینده در یک محیط کاری به خصوص را نیز پیش‎‌بینی کند.

انجام آزمون‌های روانشناسی برای استخدام  

طبق گفته کاترینا بولووان، مشاور ارشد شرکت مشاوره منابع انسانی دیویدسون، قیمت بالای این آزمون‌ها در گذشته باعث دوری شرکت‎‌‌ها از استفاده از آن شده بود.

او چنین توضیح می‌دهد "شکل سنتی انجام ارزیابی‌های روانشناسی با قلم و خودکار بود و یک روانشناس نتایج را تفسیر می‎‌کرد."

اما این روزها، با کمک فناوری پیچیده‌ای این فرآیند نرم افزاری شده و در نتیجه هزینه آن به مراتب کاهش یافته است.

لیست آزمون های روانشناسی برای استخدام

آزمون‌های روانشناسی چطور عملکرد افراد را پیش‌بینی می‌کنند؟

به طور خلاصه، آزمون‌های (ارزیابی‎‌های) روانسنجی از کلان داده‌‎ها (بزرگ داده یا big data) بهره برده و با استفاده از روش‎‌های علمی مستعد بودن دریافت یک شغل توسط یک نامزد شغلی را پیش‎‌بینی می‌‎کنند.

همانند با بسیاری از حرفه‌ها در مقایسه با گذشته، امروزه کارشناسان منابع انسانی هر شرکتی داده‌های بیشتری در اختیار دارند (یعنی سیستم‎‌‌های مرکزی منابع انسانی، ارزیابی‌ها، داده‌های مربوط به میزان درگیری عاطفی کارمندان با کار و داده‌های خارجی به دست آمده از منابعی مانند فیس‎بوک و لینکدین). ارزیابی‌های روانسنجی پیش‎ بینانه براساس آنالیز داده‌‎های بسیار مشخص و مهمی از عملکرد در دنیای واقعی تصمیم‎‌گیری می‌کنند تا این اطمینان به وجود آید که اطلاعات مورد نظر تنها با نقش شغلی خاصی که ارزیابی می‎‌شود، مرتبط است.  

زمانی که فرد آزمون را به پایان می‌رساند، پاسخ‎‌ها با مجموعه‌‎ای از جواب‌‎ها مقایسه می‌‎شود و با توجه به "گروه‎‌های هنجار" (norm groups) در آن زمینه شغلی خاص فاکتور گیری می‌‎شود. دقت چنین آزمون‌‎هایی توسط شرکت‌‎های برتر مدیریت عملکرد مانند Deloitter، تست و اعتباردهی شده است.

بولووان می‌گوید "تحلیل پیش‎‌بینانه از ترکیبی از انواع مختلف اطلاعات برای پیش‎‌بینی عملکرد یک نقش کاری، تیم یا سازمان در آینده، استفاده می‌کند. الزاما، داده‌ها جمع‌آوری، یکپارچه‎‌سازی شده و الگوها شناسایی می‌شود و با استفاده از این الگوها پیش‎بینی ها صورت می‎‌گیرد".

لینک ثبت نام در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی جهت انجام تست های روانشناسی

شرکت تست و تایپ مجموعه‌ای از آزمون‌های روانشناسی پیش‌بینی کننده را از طریق وب سایت تست و تایپ آماده کرده که مناسب تمامی افراد است از مدیران اجرایی شرکت‌ها گرفته تا نیروهای کاری معمولی است. آزمون‌های روانشناسی را می‎‌توان بر اساس وظایف شغلی به خصوصی تنظیم کرد. 

لینک دسترسی به پنل ارزیابی سازمانی و گروهی جهت انجام تست های روانشناسی در سازمان

سوالات ارزشیابی‌ها براساس شغل مورد نظر تعریف شده است و طراحی آن برای سنجش صلاحیت‌هایی بوده که برای رسیدن به آن مقام شغلی مهم است. سوالات مربوط به هرگونه صلاحیت فردی چندین مرتبه به شیوه‎‌های مختلف پرسیده شده و براساس جواب‌ها به نامزدها امتیاز داده می‌شود.

این آزمون‌های روانشناسی به شما خواهد گفت نامزد مورد نظر توانایی شناختی (cognitive ability) برای کار کردن را دارد یا خیر و اینکه شیوه او در انجام کار و ارجحیت‎‌هایش مطابق با این موقعیت شغلی چه در زمان حال چه در آینده است یا نه.

    بلووان می‎‌گوید "مجموعه ارزیابی‌های پیش‎‌بینانه ما ثابت شده است که امکان پیش‌‎بینی عملکرد شغلی را دارد که می‎‌توان از بین آن‎‌ها ایمنی، فروش، موفقیت در اداره شرکت، اشتغال و حفظ کارکنان را نام برد. زمانی که فرد مسئول استخدام از مجموعه آزمون‌های ما استفاده می‎‌کند، او با کمال یقین می‌تواند مطمئن باشد که این تست‌ها اکثر نامزدهای مناسب برای شغل مورد نظر را شناسایی می‎‌کنند.

چقدر به استفاده از آزمون‌های روانشناسی برای استخدام ایمان دارید؟

هم‎‌چنان به مزایای تست‎‌های روانشناسی ایمان ندارید؟ براساس آمار جمع‎‌آوری شده توسط شرکت مشاوره منابع انسانی دیویدسون، شرکت‌هایی که آزمون‎‌های روانسنجی را در طول فرآیند استخدام نیروی کاری به کار برده‌اند موارد مثبت زیر را تجربه کرده‎‌اند:

  • کاهش زمان دستیابی به لیست منتخب نامزدها برای گزینش نهایی تا 35 درصد
  • افزایش عملکرد فروش تا 29 درصد
  • کاهش حوادث ناشی از مسائل ایمنی در کار مربوط به افرادی که تازه استخدام شده‌اند تا 51 درصد
  • بهبود کیفیت استخدام‎‌ها تا بیشتر از 20 درصد
  • کاهش هزینه‌‎های ارزیابی تا 52 درصد
  • کاهش ترک شغل کارکنان تا کمتر از 20 درصد

بولووان بر این باور است که آزمون‎‌های روانشناسی جهت استخدام می‎‌توانند برای هر وظیفه شغلی با ارزش باشند و بهتر است در اوایل فرآیند استخدام استفاده شوند.

او می‌گوید "محک زدن لیست نهایی نامزدهای انتخاب شده به نسبت آزمودن دو کاندید برتر تان به مراتب روش موثرتری است. مجموعه آزمون‌های ما اجازه می‎‌دهند که نامزدها از نظر مناسب بودن برای کار رتبه‎‌بندی شوند و این اطمینان را به وجود آورند که شما با نامزدهایی مصاحبه می‌کنید که مناسب کار هستند."

دلیل دیگری که بولووان براساس آن تست روانشناسی را پیشنهاد می‎‌کند این است که این آزمون‌ها به طور کامل بی‎‌طرف هستند. او می‌گوید "ارزیابی‎‌های ما بین سن یا جنسیت فرقی قائل نمی‌شوند. آن‎‌ها کاملا بی‎‌طرف هستند."

آزمون‌های روانشناسی قطعه‎‌ای از پازل استخدام

مصاحبه‌های حضوری همیشه بخش ضروری از هرگونه فرآیند استخدام است ولی بولووان عقیده دارد آزمون روانشناسی می‎‌تواند درک عمیق‌تری نسبت به شخصیت هر نامزد را به وجود آورد. او می‎‌گوید "در مصاحبه‌های حضوری، شما چیزی که کاندیدا می‌خواهد ببینید، می‌بینید. تست‌های روانشناسی واقعا به انگیزه‌های درونی، ارجحیت‌ها و توانمندی‌های فرد نگاه می‌کنند. این تست‌ها به شما کمک می‌کنند که عمق وجود موضوع را ببینید؛ یعنی چرا و چطور یک فرد تحت شرایط خاصی عمل می‌کند. به عنوان مثال ما میزان اشتیاق آن‌ها برای انجام کار، میزان قدرت تحلیل‎‌گری آن‎‌ها و مقدار اطمینان‌پذیری آن‌ها را بررسی می‎‌کنیم و این‎که در محیط کار چه رفتاری ممکن است از خود نشان دهند."

بدون شک، انسان‌ها پیچیده هستند و نتایج تست‌ها بایستی با حساسیت بالا تفسیر شود.

بولووان اشاره می‎‌کند "فقط به این خاطر که شما ممکن است میل قوی به انجام مستقل کار داشته باشید به معنای این نیست که عملکرد خوبی در یک تیم کاری نخواهید داشت. او در ادامه صحبت هایش می‌افزاید با استفاده از تست‌های روانشناسی پیش‌بینانه شما مجهز به اطلاعاتی می‌شوید که کسب آن‌ها از طریق فرآیندهای سنتی استخدام به سختی صورت می‌گیرد.

به گفته او " آزمون روانشناسی کلید طلایی حل موضوع نیست اما اطلاعات بسیار با ارزشی را در اختیار شما می‌گذارد که با دیگر روش‎‌های استخدام به سختی به دست آورده می‌شوند."


مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.