کدام شرکت ها برای استخدام از تست های روانشناسی استفاده می کنند؟

1397/07/13 9:19 PM - 5 سال قبل


شرکت‌های زیادی از تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی برای استخدام خود استفاده می‌کنند. تحقیقی که توسط سازمان "جامعه مدیریت منابع انسانی" صورت گرفته است تخمین می‌زند در حال حاضر 18 درصد شرکت‌ها در فرآیند استخدام خود از انواع تست روانشناسی استفاده می‌کنند. همچنین در این تحقیق مشخص شده است که این آمار سالیانه 10 تا 15 درصد رشد دارد.

درخواست شغل امروزه به نسبت سال‌های قبل که اینترنت به عنوان یک منبع برای برقراری ارتباط بین کارفرما و کاندیداهای شغلی وجود نداشته است، آسانتر شده است. برای کارفرمایان، وجود اینترنت به معنای مواجه شدن با درخواست‌های بیشتر برای ارزیابی قبل از تصمیم‎‌گیری در مورد انتخاب بهترین کاندیدای شغلی است. 

تخمین زده می‌‏شود اگر فردی اشتباهاً در فرآیند استخدام دعوت به کار شود، ضرر آن به معنای از دست رفتن حداقل یک سال حقوق پرداختی به او است.

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها در استخدام خود از انواع تست‎ روانشناسی به عنوان ابزاری برای حذف کاندیداهای نالایق و قبولی افرادی استفاده می‌کنند که می‌توانند به مرحله بعدی استخدام راه پیدا کنند. ارزیابی‌های روانسنجی و شناختی زمانی که به درستی به کار گرفته شوند احتمال موفقیت برای جذب کارمندان جدید را افزایش می‎‌دهند.

طراحی تست روانشناسی به منظور محک زدن دو صلاحیت در فرد کاندیدا است: یعنی تیپ شناسی شخصیت کاندیدای استخدامی و توانایی‎‌های کاری او . تست تیپ شخصیت اغلب اوقات توسط پرسشنامه‎‌ها انجام می‌شوند؛ در حالی که توانایی فرد با تست‌هایی مانند استدلال منطقی، استدلال عددی، استدلال مکانیکی، استعداد شفاهی، استدلال انتزاعی و دیگر تست‎‌ها سنجیده می‌شود.

لینک تست مناسب برای استخدام افراد 

ما در این مقاله نگاهی به 10 شرکت برتری می‎‌اندازیم که از تست‌های روانشناسی استفاده می‎‌کنند و علت و نحوه استفاده این شرکت‎‌ها از این تست‌ها را بیان می‌کنیم.

شرکت PRACTO و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

شرکت PRACTO یکی از شرکت‌های استارتاپ (نوپا) در زمینه فناوری مرکز سلامت است که تست روانشناسی آن از انواع تست‌های موقعیتی روانشناسی است. بدین ترتیب که از کاندیداها می‎‌خواهند به سوالات روانشناسی موقعیتی در رابطه با مشکلات جواب دهند. مدیر عامل و هم بنیان‎گذار این شرکت آقای Shashank ND اظهار می‎‌کنند که آن‌‎ها به عنوان یک تیم به استخدام افرادی باور دارند که با فرهنگ شرکت همخوانی داشته باشند و به رویای آن علاقه نشان دهند.

شرکت  CITIGROUP و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

شرکت  CITIGROUP یکی از بهترین شرکت‌های چند ملیتی خدمات مالی و بانکداری آمریکا است که از تست‌های روانسنجی استدلال عددی استفاده می‌کند. آزمون‌های عددی با افزایش سطح سختی هر سوال و استدلال منطقی‎‌شان شناخته می‌شوند؛ یعنی این آزمون ترجیحاً آزمونی غیرشفاهی است تا تصویری و شهرت آن به سختی‎‌اش بر می‎‌گردد. این مدل از انواع تست‎ روانشناسی تنها برای کاندیداهایی مناسب است که قرار است در مشاغل تکنولوژی و نظارت بر تولید و تهیه خدمات به کار گرفته شوند.

شرکت ‌BANISH و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

دیزی جینگ (Daisy Jing) صاحب یکی از کانال‎‌های معروف ویدئویی در یوتیوب، کارآفرین جوان و صاحب شرکت چند میلیون دلاری شرکت ‌BANISH از آزمون‎ مایرز-بریگز MBTI تست شخصیت و تست دیسک برای ارزیابی شخصیت در طول فرآیند استخدام استفاده می‎‌کند. به گفته دیزی، او از این آزمون‌ها کمال رضایت را دارد چون به او اجازه می‎‌دهند روش و رفتار، نکات قوت و ضعف کاندیدا را بررسی کند. این امر به او اجازه می‎‌دهد درک بهتری نسبت به هدایت و مدیریت داوطلب و نحوه استفاده از نکات قوت و ضعف او به دست آورد. دیزی همچنین می‌‎گوید که داوطلب‌ها می‌‎توانند به نکات قوت و ضعف خود پی ببرند که به آن‌ها کمک می‎‌کند برای بهتر شدن شرکت در خود پیشرفت ایجاد کنند.

شرکت Stock Holding Corporation و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

مدیر بخش مدیریت انسانی، خانم Sujatha Krishnakumar توضیح می‌دهد که آن‌‎ها از انواع تست روانشناسی برای به دست آوردن دیدگاهی نسبت به صلاحیت افراد، انجام ارزیابی‌های لازم، ایجاد گزارش‌ها و موارد تحلیلی استفاده می‌کنند. نتیجه بدست آمده گزارش‎‌های نهایی است که اطلاعات مفیدی در رابطه با کاندیداها در اختیار آن‌ها قرار می‎‌دهد.

شرکت ExxonMobil و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

این شرکت چند ملیتی پایانی برای استفاده از فرآیند آزمون در استخدام متصور نمی‌شود. فرآیند استخدام در این شرکت به دو مرحله تقسیم می‎‌شود که شروع آن با یک فرم درخواست شغل آنلاین است و قسمت دوم در مرکز امتحان پایان می‎‌یابد. در مرحله اول، از داوطلب خواسته می‌شود به یکسری سوال که در مورد بررسی صلاحیت شغلی او است و یکسری سوال در مورد تیپ شخصیت خود جواب دهد و سپس او با یک مصاحبه تلفنی و دیگر آزمون‎‌ها سنجیده می‎‌شود. تست روانشناسی اصلی در مرحله دوم است و یک تست استدلال عددی آنلاین به مدت 20 دقیقه است که توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های آزمون آنلاین طراحی و اجرا می‎‌شود.

شرکت Ford Motor و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

این شرکت معروف ماشین‎‌سازی از یک تست روانشناسی دو بخشی یعنی استدلال عددی و تست‎های استدلال استنتاجی استفاده می‌کند. آزمون‎‌های استدلال عددی شامل 20 سوال با مدت زمان 20 دقیقه است. آزمون‎‌های استدلال عددی کاندیداها را در مورد موضوعات آمار، نسبت‌ها، درصد‎ها، تفسیر نمودار محک می‌زند و داوطلب برای موفقیت در آزمون‎‌های استنتاجی به دانش منطق نیاز دارد. در آزمون دوم از کاندیدا خواسته می‌شود الگوهای قرار گرفته در توالی از تصویرها را شناسایی کند.

شرکت Hewlett Packard و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

آزمون‌های روانشناسی شرکت Hewlett Packard عموماً بسته به نوع وظایف شغلی که فرد داوطلب درخواست استخدام برای آن را دارد فرق می‎‌کنند. به صورت کلی فرآیند استخدام که در بخش مدیریت منابع انسانی صورت می‌گیرد شامل یک مصاحبه تلفنی و سایر آزمون‌ها می‎‌شود. در طول این ارزیابی‌ها، تست تیپ شخصیتی و رفتاری به صورت شفاهی پرسیده می‌شود. قسمت اعظم تست تیپ شخصیتی و درصدی هم به بررسی توانایی کاندیدا از تست‎‌های استدلال شفاهی و عددی اختصاص دارد.

شرکت Procter & Gamble و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

بر خلاف دیگر شرکت‌ها در این شرکت نتها شما زمانی می‌توانید درخواست استخدام دهید که در آزمون‌های انواع تست روانشناسی سربلند بیرون بیایید. آزمون‌های استفاده شده توسط این شرکت کاملاً از دیگر آزمون‌هایی که ممکن است با آن‌ها آشنا باشید، متمایز است. این آزمون‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول صلاحیت است که با نام آزمون P&G Success Drivers Assessment شناخته می‌شود و بخش دوم آزمون‎‌های استدلال P&G  است. آزمون اول الگوهای فکری داوطلب را بررسی می‎‌کند تا مشخص شود برای شغل مناسب است یا خیر و چه صلاحیتی برای قرارگیری در خانواده این شرکت دارد. این آزمون یک تست تیپ شخصیتی بوده و آزمون دوم آزمون استدلالی است که از تست‌های استدلالی شفاهی، منطقی، و انتزاعی تشکیل می‎‌شود.

شرکت JPMorgan و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

فرآیند استخدام شرکت JPMorgan اغلب اوقات از کاندیداها می‌خواهد در یک سری تست‎‌های بررسی صلاحیت شرکت کنند و سپس مصاحبه‌های استخدامی متعددی صورت می‌گیرد. قالب تست روانشناسی این شرکت استدلال است و سه بخش دارد؛ یعنی عددی، شفاهی و آزمون‎‌های فنی. آزمون عددی شامل 20 سوال با مدت زمان 20 دقیقه بدون استفاده از ماشین حساب می‎‌شود و آزمون شفاهی نیز یک آزمون 20 دقیقه‌‎ای است.

شرکت JPMorgan هم‎چنین از آزمون‎‌های روانشناسی آنلاین با مدت زمان یک ساعت و 20 دقیقه استفاده می‎‌کند. باید بدانید که هر داوطلب ملزم به نوشتن 300 کلمه در خصوص انگیزه استخدام در این شرکت است. افراد باید از این فرصت برای نشان دادن و تمایل خود در استخدام در این شرکت استفاده می کنند.

شرکت Deloitte  و انواع تست روانشناسی این شرکت در فرآیند استخدام آن

شرکت Deloitte از یک فرآیند استخدام دشوار استفاده می‎کند که با انواع تست روانشناسی و مصاحبات خود تخصص، قابلیت‌‎ها و تجربه هر داوطلب را محک می‌‎زنند. این شرکت یک طرح سنجش دقیق و کارآمد دارد. کاندیدا باید در حین آزمون به ادعایی که در مورد صلاحیت خود داشته است بی‎نهایت دقت کند.

بسیاری از شرکت‌ها از تست روانشناسی در گزینش و استخدام افراد استفاده می‎‌کنند؛ چون یک ارزیابی بی‌طرف از کاندیداها به دست می‎‌دهد اجرا و سنجش این آزمون‌ها ساده است و تعصبات فرهنگی و شخصی طراح سوال را از بین می‌برد.

مهم‌ترین هدف استفاده از تست روانشناسی، استخدام و گزینش افراد است. هدف مهم بعدی دیگر یادگیری و توسعه فردی است. آمار نشان می‌دهد این آزمون‌ها برای اهداف ترسیم صلاحیت فردی، ارزیابی عملکرد و یا برای تایید دیگر روش‎‌های مدیریت عملکرد مانند کوچینگ نیز کاربردهای فراوانی دارد.

تست‌های روانشناسی، در چرخه کامل سرمایه انسانی از استخدام تا خروج یاری رسان مدیریت منابع انسانی شرکت‌ها هستند.


مصاحبه و استخدام منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.