اجرای تست شخصیت شناسی شغلی در استخدام

1397/07/17 10:41 AM - 5 سال قبل


تست‌های شخصیت شناسی شغلی امروزه به عنوان یکی از ابزارهایی است که سازمان‌ها هنگام استخدام افراد استفاده می‌کنند؛ زیرا با تست‌های شخصیت شناسی شغلی اطلاعات خوبی از کاندیداها به دست می‌دهد. شرکت‌ها همیشه به دنبال راهکارهایی برای آسان سازی فرآیند استخدام، بهبود نرخ نگهداشت کارکنان و کیفیت مصاحبه‌ها هستند و تست‌های شخصیت شناسی شغلی به محقق شدن این موارد کمک می‌کنند. براساس تحقیقی که در سال 2014 توسط شرکت CEB صورت گرفت در حدود 62 درصد کارشناسان منابع انسانی از تست‌های شخصیت شناسی شغلی در طول فرآیند استخدام استفاده می‌کنند. تست‌های شخصیت شناسی شغلی اطلاعاتی در خصوص انگیزه‌ها، مهارت‌های تصمیم‌گیری و ویژگی‌های شخصیتی کاندیداها به دست می‌دهند. گرچه تاثیر  تست‌های شخصیت شناسی شغلی براساس نوع تستی که استفاده می‌شود و سطح صداقت و آگاهی کاندیدا از شخصیت خود متفاوت است. قبل از لحاظ کردن تست شخصیت شناسی شغلی در فرآیند استخدام خود مزایا و معایب آن را باید در نظر گرفت.

مزایای تست شخصیت شناسی شغلی

اجرای آزمون شخصیت شناسی شغلی چند مزیت کلیدی دارد. زمانی که سوالاتی واقع گرایانه و منصفانه مطرح شود، کاندیداها اغلب از روی صداقت و با فکر کامل به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال، یکی از تست‌های متداول تست دیسک است که در آن جملاتی مانند "من سریع با افراد ارتباط می‌گیرم." لحاظ شده است. با آن که چنین توانایی در بعضی از شغل‌ها ضروری است، بعضی از کارفرمایان ممکن است به یک کاندیدای پرحرف نیاز نداشته باشند. کاندیداها چنین مواردی را صادقانه اعلام می‌کنند چون پاسخ "صحیح" آشکاری برای سوالات این چنینی وجود ندارد. یک تست رفتارشناسی مانند تست دیسک چهار جمله را در آن واحد به فرد نشان می‌دهد که کاندیدا باید از بین آن‌ها دو تا را انتخاب کند. مسئولین استخدام با نگاه به نتایج به 5 نکته قوت برتر کاندیدا پی می‌برند. این شکل آزمون باعث می‌شود که کاندیداها نسبت به پنهان کردن حقیقت یا عدم صداقت میلی نشان ندهند؛ چون ویژگی‌های منفی شخصیتی آن‌ها به طور مستقیم ارزیابی نمی‌شود. این آزمون‌ها همچنین می‌توانند نیازسنجی آموزشی شما را نیز در بخش مهارت‌های نرم در نگهداشت پرسنل مشخص سازند.

معایب تست شخصیت شناسی شغلی

بسته به تعداد سوالات، از دید بسیاری از کاندیداها، پرسشنامه تست‌های شخصیت شناسی شغلی خسته کننده است. این مورد زمانی خسته کننده‌تر می‌شود که به صورت قلم و کاغذی برگزار شود؛ زیرا کاندیدا باید کلید و سوالات را هم زمان بخواند و کلید را پر کند و علاوه بر آن پس از پر کردن چند صفحه سوال پیچیده و گم شدن در کاغذها، ممکن است احساس سردرگمی و حواس پرتی کرده و هر جوابی که به نظرش خوشایند است را برای زودتر تمام کردن آزمون انتخاب کند. این امر می‌تواند صحت تست را تغییر دهد. علاوه بر مورد فوق محققان از چیزی به اسم "گرایش به جامعه پسندی" نام می‌برند. این گرایش نشان می‌دهد که آزمون دهندگان احساس فشار می‌کنند، امری که باعث می‌شود به سوالات به شکلی پاسخ دهند که به نظر آن‌ها از سوی مجری آزمون قابل قبول خواهد بود. افراد همچنین می‌توانند ناخواسته نتایج تست را تحریف کنند؛ یعنی افرادی که زیاد از حد به خود اطمینان دارند در نتایج تست خودشان را فردی با مهارت بسیار بالا نشان دهند و کاندیداهایی که اطمینان کمتری به خود دارند اجازه ندهند مهارت‌های واقعی  شان از طریق این تست‌ها نشان داده شود

اجرای تست شخصیت شناسی شغلی در سازمان

اگر تصمیم دارید انجام یک تست شخصیت شناسی شغلی را در فرآیند استخدام شرکت خود قرار دهید، راه‌های بی‌شماری برای شروع وجود دارد. در سایت تست و تایپ انواع مختلفی آزمون‌های از پیش طراحی شده وجود دارد. اگر مایل به اجرای آزمون‌های شخصیتی شغلی هستید می‌توانید از پنل ارزیابی سازمانی و گروهی تست و تایپ برای راحت‌تر کردن کارها استفاده کنید. در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی تست و تایپ شما قادر خواهید بود لینک آزمون را به موبایل کاندیداها ارسال کنید و کاربران با راحتی تمام می‌توانند آزمون‌های مشخص شده توسط سازمان را انجام دهند. تست‌های شخصیت شناسی شغلی معمولاً در اولین مرحله استخدام گرفته می‌شوند. اگر این تست‌ها قبل از مصاحبه شغلی انجام شوند می‌توانند جزئیات بیشتری در اختیار کارفرمایان قرار دهند که به واسطه آن کاندیداها را غربال کنند و تصمیم نهایی را بگیرند. اگر نیاز به مشاوره در این خصوص داشتید با ما در تماس باشید.


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.