آیا از تست شخصیت شناسی در استخدام استفاده می کنید؟

1397/07/17 12:27 PM - 5 سال قبل


امروزه، تست‌های شخصیت شناسی به صورت رایجی در استخدام استفاده می‌شود. هر روز به سازمان‌های بیشتر بر می‌خوریم که از تست شخصیت شناسی در فرآیند استخدام و نگهداشت نیرو استفاده می‌کنند. طبق آخرین اخبار، در حدود 80 درصد شرکت‌های قرار گرفته در لیست 500 شرکت برتر آمریکا به انتخاب نشریه فورچون برای ارزیابی کارمندان فعلی و کاندیداهای استخدامی خود در موضوعاتی مانند استخدام، ایجاد تیم‌های کاری یا همان تیم سازی و تصمیمات مربوط به توسعه فردی کارکنان از آزمون‌های شخصیت شناسی استفاده می‌کنند

متداول‌ترین آزمون‌های شخصیت شناسی مرتبط با استخدام کدام‌ها هستند؟

از متداول‌ترین و گسترده‌ترین تست‌های شخصیت شناسی که معمولا امروزه استفاده می‌شوند می‌توان به تست شخصیت شناسی مایرز بریگز (MBTI)، آزمون نئو (که با نام تست بیگ فایو و یا تست اوشن نیز نام برده می‌شود) و آزمون دیسک اشاره کرد. تست MBTI یکی از جالب‌ترین تست‌های شخصیت شناسی است. جالب است بدانید این تست برای زنان طراحی شده بوده است! ایده شکل گیری آن توسط کاترین کوک بریگز و دختر او ایزابل بریگز مایرز در دهه 40 میلادی پایه ریزی شده است. 

آن‌ها متوجه شدند که اکثر زنان کارهای مربوط به جنگ را علی رغم تنفری که نسبت به وظیفه شغلی خود داشته اند از روی حس میهن پرستی انتخاب کرده‌اند. ایزابل هم چنین مشاهده کرد که بسیاری از افراد از استعدادهای خود استفاده نمی‌کنند. بنابراین او تصمیم به ایجاد مسیری گرفت که نشان دهد زنان در چه زمینه‌ای خوب هستند و از این مسیر برای هدایت آن‌ها در انتخاب یک شغل مناسب استفاده شود. به طور کلی، هدف این تست شخصیت شناسی سنجش دیدگاه افراد نسبت به جهان، خودشان و تصمیم‌گیری بر اساس آن است.

لینک تست سه گانه نوتریکا برای استخدام افراد

چرا باید از تست‌های شخصیت شناسی در استخدام استفاده کرد؟

در سال‌های اخیر روانشناسان و کارشناسان منابع انسانی پیشنهاد کرده‌اند از تست‌های شخصیت شناسی به عنوان یک ابزار کمکی در زمینه توسعه کارمندان و استخدام برای تصمیم‌گیری بهتر و با آگاهی کامل‌تر استفاده شود. بدون شک، استفاده از تست‌های شخصیت شناسی واقعا عالی و مفید می‌تواند باشد. استفاده از آن‌ها آسان است و به کارفرمایان اجازه می‌دهد گروه بزرگی از کارمندان را با هم مقایسه کنند. تست‌های شخصیت شناسی  به کارفرمایان اجازه می‌دهد بدانند آیا کاندیداها مناسب وظایف شغلی مورد نظر آن‌ها، فرهنگ کاری شرکت و محیط آن هستند یا نه، حتی از آن ها به منظور پیش بینی "رهبران آتی" شرکت استفاده می‌کنند. تست‌های شخصیت شناسی با رشد روزافزونی روبرو شده‌اند و در طول مسیر استخدام اولین راهی هستند که کاندیداها باید طی کنند.

گرچه تنها استفاده از تست شخصیت برای انتخاب کاندیداها بدون ارائه فرصت مصاحبه به آن ها، کمی زیاده روی است؛ اما گاهی اوقات مصاحبه و سنجش 200 کاندیدا نیز کار سختی است و غربالگری دقیق برای جذب بهترین استعدادها بسیار حیاتی است. ما در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی سایت تست و تایپ این امکان را فراهم آورده‌ایم که سازمان‌ها بتوانند بر اساس شایستگی‌های مد نظر خود افراد را غربالگری و رتبه‌بندی کنند.

توجه داشته باشید تست شخصیت شناسی به طور کامل یک کاندیدا را معرفی نمی‌کند؛ اما می‌تواند اطلاعات بدون جانب‌داری را به شما ارائه کند.

چه نکاتی را هنگام استفاده از تست‌های شخصیت شناسی باید در نظر بگیریم؟

تست‌های شخصیت شناسی زمانی بهترین نتیجه را به شما بدهد که بتواند فرد را برای شما از نظر شغلی پیش‌بینی کند. بدین منظور شما باید بدانید دنبال چه خصوصیات و شایستگی‌های شغلی هستید که بعد از آن بتوانید بسنجید که آن فرد چقدر یا شایستگی‌های شغلی مورد نیاز تطابق دارد. در واقع برای عملکرد خوب شغلی، کارمندی با ویژگی شخصیتی خاص لازم است و شما نمی‌توانید برای همه سازمان و همه سطوح یک شایستگی در نظر بگیرید. نوع تست‌های شخصیتی استفاده شده نیز اهمیت زیادی دارد. بعضی از تست‌های شخصیت شناسی در پیش‌بینی نسبت به سایرین بهتر عمل می‌کنند؛ بنابراین بهتر است قبل از انتخاب یک تست برای یک شغل به خصوص به خوبی تحقیق کنید.

 مشاوران ما در نوتریکا همواره در کنار شما هستند تا بهترین راه‌حل‌ها را به شما ارائه بدهند. امروزه توصیه می‌شود سازمان‌ها از چند تست در ابعاد مختلف استفاده کنند تا دید کاملترین نسبت به کاندیدا پیدا کنند. برای این منظور ما پکیج تست سه گانه نوتریکا را تدارک دیده‌ایم که می‌توانید از آن برای استخدام در شرکت خود استفاده کنید. 


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها