تست دیسک چطور کاندیداهای برتر شغلی را مشخص می کند؟ (قسمت سوم)

1397/07/19 3:58 PM - 5 سال قبل


خروجی و گزارش کامل تست دیسک یکی از کاربردی‌ترین تحلیل‌ها در امر رفتار سازمانی در شرکت‌ها است. در قسمت اول و دوم این مقاله به این موضوع پرداختیم که تست دیسک اطلاعات بسیار فراتری از چهار بعد معروف آن (تسلط گرایی ، تاثیرگذاری ، ثبات و وظیفه شناسی) را در اختیار کارفرمایان برای استخدام و یا ارتقاء کارکنان قرار می‌دهد. آیا می‎‌توان رفتارهای مدیران برتر را شناسایی کرد؟ آیا می‌توان رفتارهایی را شناسایی کرد که  مسبب عملکرد بد در سازمان هستند؟ و اینکه در واقع تست دیسک یکی از محبوب‌ترین تست‌های روانشناسی است که در هر سازمانی با هر وسعتی و در تمامی حوزه‌های شغلی سراسر جهان استفاده می‌شود. تست دیسک اطلاعات بی‌طرفی در اختیار شما قرار داده و اجازه می‌دهد در شرکت خود بعضی از ویژگی‌های شخصیتی مشترک حاضر در افراد دارای سطح عملکرد شغلی بالا و پایین را شناسایی کنید.   

لینک قسمت اول این مقاله

لینک قسمت دوم این مقاله

قسمت چهارم: انواع تیپ‌های رفتاری افراد وظیفه شناس در تست دیسک

افرادی که در الگوی رفتاری آن‌ها در تست دیسک وظیفه شناسی غالب است افرادی با سرعت متوسط هستند و با تردید به افراد و موقعیت‌های اطراف نگاه می‌کنند. برای بررسی موفقیت‌آمیز موقعیت‌های مختلف آن‌ها با پایبندی به قوانین، استانداردها، دستورالعمل و پروتکل‌ها سعی می‌کنند کنترل کیفی نسبت به اوضاع به دست آورند.

کارمندان وظیفه شناسی خصوصیات زیر را دارند:

  • کار کیفی و تخصصی در آن‌ها حس انگیزه را به وجود می‌آورد.
  • نقد یا تحلیل بیش از حد باعث ایجاد محدودیت در آن‌ها می‌شود.
  • نگران هستند به علت اشتباهی که داشته‌اند در معرض پیکان انتقاد قرار گیرند

اگر فرد وظیفه شناسی در تیم خود دارید باید بر حقایق و جزئیات با رعایت ادب، صبر و سیاست توجه کنید. اگر فرد وظیفه شناسی باعث ایجاد مشکل شود به کارمند کمک کنید به نتیجه کار جاری توجه کند و برای دستیابی به آن راهکارهای انعطاف‌پذیری شکل دهید. بدین طریق آن‌ها می‌توانند به شکل مستقل‌تری از قوانین فعلی و رویه استاندارد کاری عمل کنند که گاهی اوقات در موفقیت مسیر قرار می‌گیرد.

زیر مجموعه‌های تیپ رفتاری وظیفه شناس

1. تیپ نوع اول کسانی که در مدل رفتاری آن‌ها وظیفه شناسی بیشتر از تسلط‌گرایی است با نام همکاری کننده (C>D) خوانده می‌شوند.

زمانی که وظیفه شناسی از تسلط‌گرایی بیشتر است نتیجه شکل‌گیری رفتار پیروی و همکاری کننده در فرد هم در قبال افراد و هم سیاست‌های شرکتی است. افراد همکاری کننده اعضای قوی در تیم به شمار می‌روند که تمایل دارند برای انجام کارهای خود یک شخصیت آسان‌گیر را با شیوه‌کاری با توجه به قوانین همراه کنند. نه تنها آن‌ها معمولا در برابر خواسته‌های رهبر تیم واکنش خوبی نشان می‌دهند، بلکه با برقراری ارتباط دوست دارند مسیر بیشتری را طی کنند تا این اطمینان را به دست آورند همگام با دیگران هستند و نتایجی که انتظار می‌رود را ارائه می‌دهند.

درست است چنین ویژگی عالی به نظر می‌آید ولی می‌تواند زمانی یک ضعف محسوب شود که افراد قادر به تصمیم‌گیری نیستند یا زمانی که قوانین جاری استاندارد باید اندکی با انعطاف همراه شوند تا بهترین خدمات یا محصول ارائه شود. مدیران می‌توانند چنین افرادی را در تیم‌هایی قرار دهند که باید با همکاری پیش رود یا جایی که قوانین و اصول کاری باید با دقت دنبال شوند. آن‌ها می‌توانند کار انتظار رفته را با دقت انجام دهند.

2. تیپ نوع دوم کسانی که در مدل رفتاری آن‌ها وظیفه شناسی بیشتر از تاثیرگذاری است با نام دقت کننده (C>I) خوانده می‌شوند.

شدت بیشتر وظیفه شناسی به نسبت تاثیرگذاری باعث ایجاد دقت می‌شود. یک فرد دقیق در همان مرتبه اول کارها را درست انجام می‌دهد؛ بنابراین به جای ریسک کردن، آن‌ها مطمئن می‌شوند که موقعیت یا وظیفه قبول کرده را کامل درک، بررسی و سپس کار انجام شده خود را دوباره بررسی می‌کنند.

یک فرد دقیق، کار با کیفیت بالایی ارائه می‌دهد که به ویرایش یا اصلاح کمی نیاز دارد و زمانی که آن‌ها چیزی که نظرشان است را می‌گویند می‌توانید نسبتا مطمئن باشید که آن‌ها در مورد حقیقتی سخن می‌گویند که واقعا زمانی را صرف تحقیق در مورد آن کرده‌اند. دقت زمانی به یک ضعف تبدیل می‌شود که یک فرد به صورت مداوم کار یا ایده‌های یک فرد دیگر را اصلاح می‌کند یا زمانی که آن‌ها به نتایجی خوبی که حالت فوری دارد و سریع برای نیاز آن لحظه مهم است دست پیدا نمی‌کنند.

3. تیپ نوع سوم کسانی که در مدل رفتاری آن‌ها وظیفه شناسی بیشتر از باثباتی است با نام کمالگرا (C>I) خوانده می‌شوند.

کارمندی که سطح وظیفه شناسی بیشتری نسبت به ثبات‌گرایی دارد به جزئیات حساس است و با دقت و ظرافت به موقعیت‌ها می‌نگرد. این شخص مزایای بالقوه و عواقب تغییر در شرف وقوع را می تواند پیش‌بینی کند.

کمال‌گرایی می‌تواند یک عامل قدرتمند محسوب شود که به اشخاص موارد زیر را اجازه دهد:

  • ارزیابی سریع خطر و تصمیم به ریسک کردن یا نکردن
  • برقراری ارتباط با سایرین
  • دیدن مشکلات و چیزی که برای رفع آن‌ها نیاز است
  • پیش‌بینی این که پروژه‌ها در چه زمانی ممکن است اشتباه پیش روند و تصمیمات به ظاهر نه چندان مهم در طول مسیر موفقیت به چه شکل می‌توانند به موانع بسیار جدی تبدیل شوند

کمال‌گرایی نیز می‌تواند به یک عامل ضعف تبدیل شود؛ اگر فرد بیش از حد حساس است و نظرات دیگران را به خود بگیرد یا به واسطه اتفاقات اطراف خود حواسش پرت شود.

استفاده از تست دیسک برای استخدام کاندیداهای مناسب و قرار دادن کارمندان در وظایف صحیح شغلی

همان طور که تا الان باید متوجه شده باشید، تست دیسک می‌تواند به سادگی نشان دهد چرا کاندیداهای دارای رفتار شدید تاثیرگذاری و دوستانه، اشتیاق‌گرایی یا اطمینان به خود در مصاحبه‌های شغلی بیشترین تاثیر را از خود بر جا می‌گذارند. در سوی دیگر ممکن است متوجه دیگر ویژگی‌های شخصیتی مانند وظیفه شناسی، ملاحظه‌گری یا صبر که شرکت شما به آن نیاز دارد نشوید. شما باید تنوع شخصیتی را در شرکت خود ایجاد کند و باید در فرآیند استخدام ویژگی‌های شخصیتی بیشتری را بررسی کنید و در نظر بگیرید.

تست دیسک یکی از راه‌های عالی است که شما می‌توانید داده‌های عینی و بی‌طرف آن را در تصمیم‌گیری‌های خود در خصوص استخدام افراد لحاظ کنید. اگر تا حالا از کارمندان خود آزمون رفتارشناسی نگرفته‌اید، تست دیسک برای شروع عالی است!



دیسک شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.