چطور از تست های شخصیت شناسی برای استخدام بیشترین بهره را ببریم؟

1397/08/29 3:09 PM - 5 سال قبل


بدون شک همه ما در مورد استفاده از تست های شخصیت شناسی در استخدام شنیده ایم و بارها در مطالب گذشته به آن اشاره کرده ایم. محبوبیت تست های روانشناسی روز به روز رو به افزایش است و روش نوینی برای شناخت کاندیداهای شغلی به شمار می رود که پتانسیل های آن ها را دقیق تر و بهتر بشناسید. خیلی از شرکت ها به منظور شناخت بیشتر کاندیداهای شغلی با آنها مصاحبه می کنند ولی گاهی اوقات این کافی نیست. تست های شخصیت شناسی می توانند برای مسئولین استخدام مفید باشند و اطلاعات خوبی را در اختیار آنها قرار دهند ولی زمانی این کار با حداکثر بهره و ری خواهد بود که کارفرما بداند که چطور از آن ها استفاده کند. در غیر این صورت، ممکن است نتیجه مثبتی از آن ها گرفته نشود. 

ما در این مقاله مطالبی را مورد نظر قرار می دهیم تا شما با خواندن آن برای ارزشیابی سریع شخصیت کارمندان خود در آینده آماده شوید.

تست جامع روانشناسی مخصوص استخدام کارکنان

برای استخدام بهترین تست های شخصیت شناسی را انتخاب کنید.

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور پیدا کند "من از بین چندین و چند تست شخصیت شناسی که وجود دارد کدام یک را برای استخدام افراد انتخاب کنم؟" زمان انتخاب تست های شخصیت شناسی ، مهم ترین عاملی که باید در نظر بگیرید گزینش آزمونی معتبر و قابل اطمینان است.

ده ها تست شخصیت شناسی رایگان در محیط اینترنت به چشم می خورد، ولی باید مراقب باشید! اکثر آن ها بدون هیچ گونه اعتبار علمی طراحی شده اند.

شما که به دنبال این نیستید که مصاحبه شغلی کارمند بعدی خود را براساس سوالاتی پیش ببرید که مطمئن و معتبر نیستند، درست می گوییم؟ در مورد تست های شخصیت شناسی نیز باید به همین شکل عمل کنید.

یک تست شخصیت شناسی، یک آزمون سنجش رفتاری، یک ارزشیابی روانسنجی یا هر اسمی که آزمون مورد نظر دارد را باید با در نظر گرفتن اعتبار و اطمینان پذیری آن انتخاب کنید.

بنابراین باید چیزی که واقعاً مورد ارزیابی قرار گیرد را به طور قطعی مشخص کنید یعنی:

  • آیا مهارت های خاصی را در نظر دارید، به عنوان مثال مهارت هایی که برای یک شغل رده بالای مدیریتی نیاز هستند؟
  • آیا باید مهارت های یک فروشنده در به اتمام رساندن فرآیند فروش را ارزیابی کنید؟
  • آیا می خواهید شیوه مدیریت کارمند بعدی خود را ارزیابی کنید؟

مطمئن شوید که تست های شخصیت شناسی نیازهای شما را برآورده می سازد.

مراقب باشید: در فرآیند استخدام خود ابزار دیگری را نیز استفاده کنید (مصاحبه های شغلی، بررسی سوابق شغلی، آزمون های فنی و غیره). تست های شخصیت شناسی به تنهایی کافی نیستند و هرگز نباید به عنوان تنها ابزار استخدام کارمند بعدی شما استفاده شوند.

تست جامع روانشناسی مخصوص استخدام کارکنان

ترکیب تست های شخصیت شناسی با مصاحبه های استخدامی هدفمند

فرض کنیم به دنبال استخدام مدیر پروژه بعدی خود هستید.

شما از کاندیدای خود در مورد شیوه او در سازماندهی کارها و نظمش می پرسید، اگر او بتواند نمونه ای برای توصیف سطح سازماندهی و نظم خود در اختیار شما قرار می دهد، اگر بتواند علت این که واقعاً فکر می کند نظم دارد را به شما توضیح دهد و اگر بتواند بگوید در صورتی که افراد دائما وظایف دقیقه آخرین برنامه ریزی نشده و ناگهانی را در اختیار او قرار دهند چه واکنشی نشان خواهد داد، شما چه برداشتی از انضباط این فرد خواهید داشت؟

ولی آیا واقعا فکر می کنید فردی که بدون برنامه کارها را انجام می دهد و شعار او هرچه پیش آید، خوش آید است حقیقت این جنبه شخصیتی خود را به شما نشان می دهد؟ شاید. ولی ما همه می دانیم زمانی که فردی می خواهد استخدام شود، یک سطح خاصی از پنهان کردن حقیقت را دارد.

تست شخصیت شناسی نه تنها می تواند سطح نظم و سازماندهی کاندیدای شما را مشخص کند، بلکه حتی امکان شخصی سازی یک مصاحبه براساس ویژگی های شخصیتی فرد کاندیدا را فراهم می کند تا فرآیند مصاحبه هدفمندتر پیش برود!

این فرضیه را تصور کنید: کاندیدایی را در نظر بگیرید که کارها را فوق العاده بدون فکر و براساس هر چیزی که پیش آید انجام می دهد، به او یک سوال خاص داده خواهد شد در حالی که یک فرد منظم نیز با همان پرسش روبه رو شود، بنابراین شما می توانید در مورد واکنش های طبیعی شان در مورد آن بعد شخصیتی خاص اطلاعات بیشتری به دست آورید.

و البته توجه داشته باشید هر دو این موقعیت ها همواره به یک نتیجه ختم می شوند. اما باید در نظر بگیرید در فرآیند استخدام نباید از تعصبات ناآگاهانه خود استفاده کنیم.

بپذیرید که استفاده از آزمون ها یک راه عالی برای ساده سازی زندگی شما به عنوان یک مسئول استخدام است. نیمی از کار همین الان انجام شده است!

تست جامع روانشناسی مخصوص استخدام کارکنان

مناسب ترین تیپ های شخصیتی برای هر شغل کدام ها هستند؟

تا حالا یک کاندیدای عالی را استخدام کرده اید که به یک فاجعه تبدیل شود؟

علت بعضی از اشتباهات در استخدام تنها فردی که استخدام کرده اید نیست. گاهی اوقات، عدم سازگاری او با اعضای تیم کاری، با پیش نیازهای موقعیت شغلی یا با فردی است که مدیر او به شمار می رود، است.

تست های شخصیت شناسی می توانند فراتر از فرآیند استخدام عمل کنند و اطلاعات مفیدی در رابطه با روابط کارفرمایان، سازگاری شغلی، سازگاری با فرهنگ سازمانی و سازگاری در تیم کاری فراهم کنند و این مزایا تنها بخشی از مزایا استفاده از تست های شخصیت شناسی بشمار می روند.

به عنوان مثال رابطه فرضی یک مدیر و کارمند را در نظر بگیرید. جنبه های متعددی از شخصیت آن ها با هم در تضاد قرار می گیرد: مدیر فردی است که بدون فکر تصمیم به انجام کارها می گیرد و کارمند فردی کاملا منظم و با سازماندهی است. مدیر فوق العاده سازگار است در حالی که کارمند به شکل محافظه کارانه و سنتی عمل می کند. مدیر کارها را فقط به نتایج می رساند ولی کارمند اکثر اوقات باید با اطمینان خاطر عمل کند. مدیر فردی ذاتاً آرام و کارمند فردی بسیار مضطرب و استرسی است.

با این وجود، این دو فرد از جنبه های متضاد شخصیتی خود آگاه هستند و سعی می کنند برای انجام کارها با هم به توافق برسند. بدین طریق، آن ها شخصیت های سازگاری با هم پیدا می کنند تا این که شخصیت های آن ها با هم در تضاد قرار گیرد. ولی این آگاهی از تفاوت های شخصیتی و وفق دادن کارمندان با یکدیگر و یا مدیران خود زمانی صورت می گیرد که از تست های شخصیت شناسی مناسبی استفاده شود.

بالا رفتن سطح برگشت سرمایه با لحاظ کردن تست های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام

مزایای متعددی برای استفاده از تست های شخصیت شناسی یا روان سنجی در فرآیند استخدام وجود دارد و یکی از آن ها بر روی هدف نهایی کسب و کار شما تاثیر مستقیمی دارد. درست است، آزمون های شخصیت شناسی باعث سطح برگشت سرمایه بالایی می شوند.

شما قادر به شناسایی مشکل خواهید بود، خواه در رابطه با فرآیند استخدام نادرست است یا نرخ بالای خروج کارمندان از شرکت و راه حل های ملموسی برای حل آن ها پیدا می کنید.

و پیدا کردن کاندیدای مناسب مزایای بلند مدتی خواهد داشت. چون استخدام های بد می توانند هزینه گزافی به همراه آورند و تاثیر منفی نیز بر روی کارمندان فعلی شما خواهند داشت.

تست جامع روانشناسی مخصوص استخدام کارکنان

تست های شخصیت شناسی برگشت سرمایه بالایی به همراه می آورند چون جنبه های شخصیتی را هدف می گیرند که با نیازها و مسئولیت های یک شغل هماهنگی داشته، با عوامل پویای تیمی سازگاری دارند و ویژگی های شخصیتی را می سنجند که برای سازمان و افرادی که به دنبال آن هستید مزایایی به همراه خواهد داشت.

پیش رفتن به مرزی فراتر از فرآیند استخدام

با آن که ما از اکثریت آزمون های روانشناسی برای اهداف استخدام استفاده می کنیم، ولی مزایای تست های شخصیت شناسی تنها به این جا ختم نمی شود.

مثال کارمند و مدیر بالا را در نظر بگیرید. این دو نفر بعد از سه سال همکاری با هم تست های شخصیت شناسی را انجام دادند ولی با این وجود فراتر از فرآیند استخدام از مزایای تست ها استفاده می کنند.

انجام تست های شخصیت شناسی به شما کمک می کند رفتار و واکنش های طبیعی دیگر افراد را درک کنید و در نهایت به یک همکاری تیمی بهتر دست یابید.

از این فرصت غافل نشوید و کل نیروی کاری خود را با تست های شخصیت شناسی بسنجید، حتی افرادی که از مرحله استخدام عبور کرده اند!

اگر سعی در پیدا کردن راهی جدید برای کسب اطلاعات در مورد کاندیداهای خود، استخدام فرد مناسب برای یک شغل مناسب، استخدام هوشمندانه بر اساس سازگاری کاندیداها با تیم کاری و فرهنگ شرکتی هستید، تست های شخصیت شناسی برای استخدام می تواند جواب این نیازها به شمار رود. شما می توانید با استفاده از پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ توانمندترین افراد را در سازمان پیدا کنید و آن ها را برای آینده سازمان پرورش دهید. برای استفاده از سامانه پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ با ما در تماس باشید. 

تست جامع روانشناسی مخصوص استخدام کارکنان


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.