آیا باید در فرآیند استخدام خود ابعاد شخصیت را اولویت بندی کنیم؟

1397/09/12 10:16 AM - 5 سال قبل


اغلب اوقات سخت ترین چیزی که در یک فرد تازه استخدام شده می توان پیدا کرد تناسب مناسب شخصیتی با دیگر افراد شرکت است. چه در حال استخدام یک فرد یا یک تیم کاری کاملا جدید هستید، مهم است همیشه از جنبه های کلی پویای تیمی آگاه باشید. ممکن است بهترین فرد را برای یک وظیفه شغلی خاص استخدام کنید ولی بدون ارتباط نزدیک بین اعضای تیم هیچ تضمینی برای موفقیت در استخدام وجود ندارد. 

قبل از شروع فرآیند استخدام این سه نکته را در نظر بگیرید:

خود انعکاسی را مد نظر قرار دهید:

 شما باید تیم کاری خود را بر مبنای رویا و شخصیت خود بسازید و این قضیه اصلا اشتباه نیست. ثابت شده است افرادی که از نظر شخصیتی مشابه هستند و رویای مشترکی دارند، با هم بهتر همکاری می کنند. اگر قصد دارید این تیم را به سمت موفقیت سوق دهید، به گروهی نیاز دارید که استایل شخصیتی شما را کامل سازند. برای درک از نیاز تیم خود، ابتدا باید انعکاسی از خودتان به دست آورید، مطمئن شوید در زمان انجام آن با خودتان در مورد نکات ضعف و قوت تان صادق هستید و این که برای پر کردن این ضعف ها به چه چیزی نیاز دارید.

چه چیزی یک تیم خوب را می سازد؟

 از خودتان بپرسید چه نوع عوامل پویایی در تیم باید باشد تا آن را به سمت موفقیت سوق دهد، در ذهن خود اهداف و آرمان هایتان را متصور شوید. اگر به عنوان مثال تیم شما قرار است در یک محیط پر فشار در یک بازار جهانی کار کند پس مهارت های ارتباطی خوب و صبر زیاد در راس لیست اولویت های شما خواهد بود.

شخصیت سنجی کاندیدا را انجام دهید:

 ابزارهای شخصیت سنجی متعددی وجود دارد که شما می توانید برای تعیین سازگاری افراد در گروه با همدیگر استفاده کنید. ابتدا نقش ها، شناسه های روانشناسی و صفات سنجیده شده اعضای قدیم تیم را در نظر بگیرید سپس شناسه شخصیتی کاندیداهای جدید را در مقابل آن ها قرار دهید تا از موفقیت تیمی مطمئن شوید و اینکه آیا آن ها در تیم سازگاری خواهند داشت یا نه.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که شخصیت نه تنها مهم بوده، بلکه الزامی است و باید در طول فرآیند استخدام در نظر گرفته شود. ولی چطور تیپ شخصیتی مناسبی که برای استخدام نیاز داریم را تعریف کنیم؟ ما در این مطلب شایستگی های اساسی که باید در یک کاندیدا به دنبال آن باشید را به شما توضیح می دهیم. ما در سامانه پنل ارزیابی سازمانی و گروهی  این امکان را فراهم آورده ایم. شما میتوانید برای دسترسی سازمان خود با ما در تماس باشید. 

ارتباط- از مصاحبه برای سنجش قدرت مکالمه و مهارت ارتباطی کاندیدا و درک آسان صحبت های او استفاده کنید. اگر متوجه شدید که کاندیدای شما نمی تواند اندیشه ها و افکار خود را در تمام مدت مصاحبه دقیق بیان کند، بهتر است انتخاب بعدی خود را در نظر بگیرید.

نظم - نظم چیزی است که باعث هدایت افراد به سمت اهدافشان می شود. باعث می شود افراد کارآمدتر شوند، حتی در زمان نبود انگیزه آن ها را در حال حرکت به جلو نگه می دارد و باعث می شود تمرکز خود را بیشتر جمع و عوامل ایجاد حواس پرتی را برای دستیابی به چیزی که مهم است را حذف کنند. شما می توانید به میزان نظمی که کاندیدایتان دارد پی ببرید، از او سوالاتی در خصوص علایق/ سرگرمی های شخصی بپرسید. مردمی که ورزش می کنند معمولا به نسبت افرادی که ورزش نمی کنند، نظم بیشتری دارند.

شور و هیجان- کارمندانی که نسبت به چیزی که انجام می دهند شور دارند در طول دوران حضور خود در شرکت به احتمال زیاد کارآمد و موفق هستند و کار خود را با رضایت و شادی بیشتری انجام می دهند. یعنی آن ها تا زمانی که شما در آن ها ایجاد شور کنید با شما باقی خواهند ماند و احتمال پیدا کردن راه حل های جایگزین خلاقانه برای مشکلات از سوی آن ها بیشتر است تا این که این مشکلات را نادیده گرفته و به دنبال راه حل های موقتی بگردند.

مثبت اندیشی-  اندکی مثبت اندیشی باعث دستیابی به موفقیت قابل توجهی، حتی در یک شرکت بزرگ، می شود. صفات شخصی مسری هستند، یعنی مثبت نگری یا منفی نگری کلی کاندیداهایی که شما استخدام می کنید بر روی سلامت و روحیه ذهنی کل گروه تاثیر خواهد گذاشت. با معرفی تدریجی کاندیداهای خوش بین و مثبت و مثبت تر، شما فضای شرکت خود را به سمت بهتر شدن پیش می برید.

جدا از آن، در طول فرایند استخدام بررسی کنید تعداد دفعاتی که کاندیدا از "من" به جای "ما" استفاده می کند چه مقدار است و این که آیا اهداف او در آینده فردی یا جمعی است. قبل از هر چیز دیگری، اگر شما و کاندیدا می توانید باعث شوید که حال و هوای مصاحبه به جای یک بازجویی به یک مکالمه دوستانه تبدیل شود، این قضیه معمولا نشانه خوبی مبنی بر شکل گیری یک ارتباط خوب است.

شخصیت کاملا درونی است، چون فرهنگ هر شرکت بی همتا است. بهره مندی از فردی که با تیم کنار می آید و در همین حین قادر به برآورده سازی اهداف شرکت است باعث حفظ جریان مثبت در فضای شرکت می شود. نکته کلیدی که باید اینجا رعایت شود این است که تمرکز بر استخدام افرادی کنید که نه تنها مهارت های لازم را داشته بلکه بتوانند یک ارزش اجتماعی نیز به شرکت اضافه کنند.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.