روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست؟

1397/09/19 11:15 AM - 5 سال قبل


روانشناسی صنعتی و سازمانی (Industrial-Organizational Psychology) در مقایسه با دیگر علوم اجتماعی همچنان یک حوزه نسبتا جوان است. با این وجود اگر آن را در بین عموم مردم مطرح کنید یعنی مفهوم روانشناسی صنعتی و سازمانی را از یک فرد معمولی بخواهید یا احتمالاً بدون نشان دادن نظری به شما خیره خواهد شد یا سوالاتی می پرسد که بیشتر مناسب روانشناسی بالینی است. با این حال، روانشناس صنعتی و سازمانی در تمامی محیط های کاری جهان با توجه خاصی روبرو شده است چون سازمان های بیشتری و بیشتری ارزشی که یک روانشناس آموزش دیده صنعتی و سازمانی می تواند به همراه آورد را درک می کنند. این روزها، کارآمدی بیشتر از همه مهم است و  هدف بسیاری از شرکت ها کاهش هدر رفت به هر شکل ممکن است. یکی از بهترین راه های انجام این کار می تواند یادگیری مواردی باشد که روانشناسی سازمانی و صنعتی برای عرضه دارد.

روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست؟

روانشناس صنعتی و سازمانی در ساده ترین شکل خود به کارگیری اصول روانشناسی در محیط کار است. اگر روانشناسی مطالعه رفتار انسانی است، در حوزه I/O سعی در درک رفتار انسانی در زمینه شغل های آن ها می شود. یک روانشناس صنعتی و سازمانی به منظور مطالعه تفاوت ها بین کارمندان، شغل ها و سازمان ها آموزش دیده است و از این دانش برای تغییر موثر در سازمان ها استفاده می کند. این دسته از روانشناسان به عنوان بخشی از تحصیلات خود تحت آموزش تحلیل دقیق داده ها، تجزیه رفتار انسانی به اعداد قرار می گیرند تا به صورت کمی و کیفی این تغییرات را نشان دهند. 

چطور می توان رضایت کارمندان و عملکرد آن ها را افزایش داد؟ چطور می توان در کارمندانمان انگیزه بهتری ایجاد کرد؟ چه چیزی باعث می شود یک کارمند در مقایسه با کارمند دیگری بهره ورتر باشد؟ یک روانشناسی سازمانی و صنعتی به دنبال پاسخ دهی به تمام این سوالات است ولی اغلب اوقات یک سوال وجود دارد که بیشتر مد نظر یک سازمان است: چطور می توانم کارمندان بهتری استخدام کنم؟

روانشناسی صنعتی و سازمانی در استخدام کارمندان 

درک رفتار انسان و نحوه ارتباط آن با محیط کار اساس کار روانشناس صنعتی و سازمانی است. به کارگیری این دانش می تواند به سازمان ها در هر سطحی از کسب و کارشان، از پایین آوردن هزینه ها و کاهش هدر رفت گرفته تا بهبود کارآیی و افزایش چشمگیر بهره وری، کمک کند. گرچه تمامی این اثرات می تواند نتیجه یک چیز باشد: استخدام کارمندان بهتر. زمانی که در مورد آن فکر می کنید ساده است، ولی یک کارمند بد احتمالا سطح بهره وری کمتری دارد، تنبل تر بوده و به نسبت یک کارمند خوب کمتر سودمند است. کسب اطمینان از این قضیه که فرآیند استخدام شما بهترین افراد ممکن را جذب خواهد کرد تاثیر مستقیمی بر روی هدف نهایی سازمان شما خواهد داشت. بنابراین، چطور روانشناسی صنعتی و سازمانی می تواند در این قضیه همکاری کند؟

همان طور که در بالا اشاره شد، یک روانشناس صنعتی و سازمانی آموزش دیده است تا بتواند الگوهای داده ها را تحلیل، تفاوت در رفتار انسانی را بررسی و از این دانش در سازمان ها استفاده کند. شیوه استخدام سازمان شما در واقعاً از نظر علمی تحلیل و تجزیه می شود. با استفاده از روش های مبتنی بر داده های ثابت شده، یک روانشناس صنعتی و سازمانی می تواند مجموعه غنی از اطلاعات به دست آورد و از آن ها به شیوه استخدام شرکت شما کمک کند. چه شایستگی هایی بیشترین اهمیت را برای این موقعیت شغلی دارند؟ چه نوع شخصیتی بهتر با فرهنگ سازمان من وفق می یابد؟ چه رفتاری در این شغل بیشترین آسیب را به همراه می آورند؟ این ها تعداد اندکی از نمونه پرسش هایی هستند که یک روانشناس صنعتی و سازمانی می تواند به آن ها پاسخ دهد، به همراه سوالات متعدد دیگری که یک مدیر استخدام ممکن است به ذهنش حتی پرسیدن آن ها خطور پیدا نکند. استفاده از روش معتبر و ثابت شده ای که روانشناسی سازمانی و صنعتی ارائه می دهد یکی از بهترین راه ها برای جذب بهترین کارمندان به سازمان محسوب می شود.  

سامانه پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ بر پایه دانش روانشناسی صنعتی و سازمانی می تواند به شما کمک کند تا شایستگی های رفتاری افراد را تعریف کرده و بهترین افراد را استخدام و یا ارتقا دهید. برای دسترسی به این پنل با ما در تماس باشید. 


شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.