آزمون هوش هیجانی و استخدام کارمندانی بهتر

1397/09/25 4:49 PM - 5 سال قبل


همه در استخدام به دنبال یک حاشیه امنیت هستند. بعضی از افراد به دنبال کاندیداهای منفعل (آن دسته از کاندیداهایی که فعالانه به دنبال شغل نیستند و توسط آژانس های کاریابی انتخاب می شوند) هستند و با وعده حقوق و مزایای بالا آن ها را از رقبا می ربایند. بعضی سعی دارند با محبوبیت اجتماعی توجه افراد را به خود جلب کنند. ولی برای افزایش کیفیت استخدام یک راهی وجود دارد که افراد کمتر آن را درک کرده اند. این روش هوش هیجانی یا EQ نامیده می شود. با استفاده از آزمون هوش هیجانی، مسئولین استخدام می توانند فوراً باعث افزایش کیفیت استخدام شوند. اگر تیم شما به دنبال استخدام کارمندانی بهتر است، نکات زیر را امتحان کنید!

نکاتی برای استخدام کارمندانی بهتر با توجه به هوش هیجانی

زمانی که به افرادی که بالاترین سطح عملکرد در سازمان خود فکر می کنید، آن ها چه وجه مشترکی دارند؟ یکی از متخصصین فن، تراویس بردبری، ادعا می کند که 90 درصد چنین افرادی از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند. او هم چنین اظهار می کند که هوش هیجانی دلیل 58 درصد موفقیت های شغلی در صنایع مختلف است. واضح است که این افراد دارای عملکردی با سطح بالا و کارمندان موفق چیزی دارند که دیگران از آن برخوردار نیستند.

ویژگی هایی که این افراد دارند، بسیاری از مطلوب ترین خصوصیات کارمندان به شمار می روند. از جمله آن ها می توان به مهارت های ارتباطی عالی، توانایی های رهبری، مهارت های مردمی، خود آگاهی، خود انگیزه گی و موارد متعدد دیگر اشاره کرد. بسیاری از آگهی های شغلی از این موارد به عنوان پیش نیازهای شغلی یاد می کنند ولی فارغ از چند سوال نه چندان استاندارد در مصاحبه شغلی، به شکل فعالانه ای کاندیداها تحت ارزیابی قرار نمی گیرند که آیا این ویژگی ها را دارند یا خیر؟ بنابراین چطور یک مسئول استخدام باهوش برای استخدام کارمندانی بهتر این ویژگی ها را بسنجد؟

تست روانشناسی. تست روانشناسی اخیراً به عنوان یک شاخص پیشگویی عالی در مورد شیوه کاری یک کارمند، با محبوبیت زیادی روبرو شده است. علاوه بر این، این تست مواردی مانند ظرفیت رهبری، ایجاد تیم و تعهد به اخلاقیات را آشکار می سازد. استفاده از تست های روانشناسی راهی عالی برای شروع شناخت یک کاندیدا است. اگر شما به دنبال استخدام کارمندانی بهتر و بهره مند از هوش هیجانی هستید، استفاده از تست روانشناسی می تواند مشخص کند که آیا کاندیدا سطحی از هوش عاطفی را دارد یا خیر. آن ها از سوالات خاصی تشکیل شده اند که می تواند در عرض تنها 20 دقیقه یا کمتر اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دهند.

مصاحبه های شغلی تصویری. مصاحبه های شغلی تصویری راهی عالی برای دیدن یک کاندیدا در یک فرآیند ارزیابی درخواست شغلی او است. چون سوالات این مصاحبه ها زمان بندی شده هستند، جواب ها می تواند واکنش صادقانه یک کاندیدا را پرسش مطرح شده را نشان دهد. این مصاحبه های قابل ضبط شدن هم چنین فرصتی عالی در اختیار مسئولین استخدام قرار می دهند تا حالات چهره و زبان بدن کاندیدا را طی مصاحبه های شغلی تصویری مشاهده کنند. اگر دیدن به معنای باور کردن است، پس مصاحبه های شغلی تصویری به مسئولین استخدام اجازه می دهند تصمیم بگیرند که آیا یک کاندیدا به چیزی که می گوید ایمان دارد یا خیر. حالات چهره و زبان بدن نشان داده شده یک نمای دقیق تر از کاندیدا به دست می دهند.

آزمون های مبتنی بر سناریوهای خلاقانه شغلی. در مصاحبه های شغلی، فوق العاده برای یک مصاحبه کننده مفید است که یک سری آزمون مبتنی بر سناریوهای شغلی ایجاد کند. این آزمون ها می توانند فرآیند تصمیم گیری دخیل در پاسخ یک کاندیدا را فاش سازند و مشخص کنند که آیا آن ها ویژگی خود آگاهی، سطح بالایی از شایستگی یا ویژگی رهبری و موارد متعدد دیگر را دارند یا نه. خلاقانه عمل کنید و سوالاتی براساس چیزهایی بپرسید که در طول انجام روزانه شغل رخ می دهند. تیم استخدام شما با استفاده از این نکته می تواند کاندیدای شما را بهتر بشناسد و تناسب او با فرهنگ شرکتی را مشخص کند.

زمانی را برای انجام مصاحبه میزگرد (Panel Interview) مشخص کنید. مصاحبه های میزگرد روشی عالی برای بررسی این موضوع هستند که کاندیداها چطور با دیگر افراد سازمان به خوبی کار خواهند کرد. زمانی که این مصاحبه ها متنوع باشند، می توانند مشخص کنند که چطور یک کاندیدا با افرادی متفاوت با گروه سنی خود یا گروه های نژادی مختلف، ارتباط برقرار می کند. مصاحبه های میزگرد انواعی از تجربه های مردمی متفاوت، دیدگاه ها و قضاوت ها را نتیجه گیری می کنند. این امکان وجود دارد که یکی از اعضای شرکت کننده در مصاحبه موفق به شناسایی قابلیت هایی در کاندیدا شود که مفید و قابل استفاده در دپارتمان های شغلی است. اگر تیم استخدام شما به دنبال نمایان سازی احتمال وجود هوش هیجانی در کاندیدا است، یک مصاحبه میزگرد عرصه لازم برای این کار را فراهم می کند. زمانی را برای انجام مصاحبه میزگرد مشخص کنید و ببینید چطور در استخدام کارمندانی بهتر می تواند به شما کمک کند.

زمانی که بحث افزایش کیفیت افراد استخدامی شما پیش کشیده می شود، هوش هیجانی رتبه های بالا را در لیست چیزهایی که به دنبال آن در یک کاندیدا هستید، به خود اختصاص می دهد. هوش هیجانی یک شاخص قوی برای موفقیت شغلی است و امکان شناسایی آن به اشکال مختلف سنتی و غیر سنتی وجود دارد. شما می توانید با استفاده از سامانه مدیریت استعداد نوتریکا افراد مستعد را به راحتی پیدا کنید و افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند را استخدام نمایید. 


هوش هیجانی شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا مدیریت استعداد منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.