نقش مهم روانشناسی در استخدام

1398/01/21 1:29 PM - 5 سال قبل


استخدام فرد صحیح برای یک موقعیت شغلی، هدف دپارتمان منابع انسانی است. متاسفانه، شرکت ها همیشه به درستی این کار را انجام نمی دهند. یک استخدام اشتباه می تواند روی شرکت شما تاثیرات قابل توجه زیادی بگذارد از جمله هزینه انجام کسب و کار، فرهنگ سازمانی، روحیه اخلاقی کارمندان، بهره وری و کارآمدی و غیره.

شرکت های زیادی برای این که مطمئن شوند هر زمان که یک فرصت شغلی خالی پیش می آید تصمیم درستی در استخدام می گیرند به ویژه در سطح مدیریتی از روانشناسی و دیگر ابزارها برای محک زدن کاندیداها استفاده می کنند. 

لینک تست روانشناسی برای استخدام پرسنل

چرا برای استخدام از تست های روانشناسی استفاده کنیم؟

شناسایی مهارت و تجربه یک بخش مهم از فرآیند بررسی کاندیدا است. تعیین این که چطور یک فرد خاص در فرهنگ شرکت شما جا می گیرد بررسی بسیار مشکلی است. یک راه برای سنجش تناسب فرهنگی یک کاندیدا استفاده از تست های روانشناسی است. از آن ها برای تعیین ارزش ها، علایق، تیپ شخصیتی و حتی مهارت های یک کاندیدا استفاده می شود. استفاده از تست های روانشناسی به مسئولین استخدام و بخش منابع انسانی کمک می کند که تیپ شخصیت هایی که احتمال موفقیت آن ها در شرکت بیشتر است را شناسایی کنند.

تست های شخصیت شناسی می توانند به سازمان شما کمک کنند نوع کاندیدایی که به دنبال آن هستید را بهتر درک کنید. آن ها در پیدا کردن جواب سوالات زیر به شما کمک می کنند:

  • کدام تیپ شخصیتی با فرهنگ شرکت شما متناسب است؟ کدام نیست؟
  • آیا ویژگی های شخصیتی یکی کاندیدا زمانی که استخدام شود به رشد و موفقیت او کمک خواهند کرد؟
  • نکات قوت و ضعف کاندیدا چه چیزهایی است؟

بسته به نوع تست های استفاده شده، نتایج آن ها به مسئولین استخدام کمک خواهد کرد تا پتانسیل رهبری هر کاندیدا، نحوه تصمیم گیری آن ها، سطح مهارت های سازمانی آن ها و شیوه حل مشکلات را به همراه مواد متعدد دیگر متوجه شوند. هم چنین زمان ارزیابی کاندیدا روشی مطمئن و ایده‎ آل برای مقایسه آن ها با یکدیگر است.

بنابراین اگر به دنبال جستجوی کاندیدا "کامل" هستید از چند نکته زیر می توانید در فرآیند مصاحبه شغلی خود استفاده کنید:

  • لیستی از شایستگی ها و الزامات شغلی تشکیل دهید. مواردی که نمی توانید نادیده بگیرید و مواردی که امکان کوتاه آمدن در آن ها وجود دارد را مشخص کنید.
  • در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی سایت تست و تایپ شایستگیهای شغلی شخصیتی و رفتاری مربوط به هر شغل را اضافه نمایید و آزمون های رفتاری و شخصیتی لازم را از افراد بگیرید. سامانه پس از اینکه افراد آزمون ها را انجام دادند تطابق افراد را با آن شایستگی ها نشان خواهد داد. 
  • از هر کاندیدا در قالب یک مصاحبه رفتاری سوالات استانداردی در خصوص شایستگی های لازم برای یک عملکرد شغلی موفق بپرسید.
  • کاندیداها را با تصور خود از یک کارمند ایده آل مقایسه کنید. شایستگی های لازم و ضروری را فراموش نکنید چون در آینده پشیمان خواهید شد. استخدام کارمند بد مانند خرید یک خانه بد است، زندگی با آن آسان نبوده و به سختی می توانید از آن خلاصی یابید.

 


مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.