چطور آزمون روانشناسی پنج عامل بزرگ شخصیت نئو می تواند در ایجاد یک تیم با کارآمدی بیشتر به شما کمک کند؟

1398/01/21 2:39 PM - 5 سال قبل


جان بروکمن در کتاب خود به اسم "این شما را باهوش تر خواهد کرد" به مفهومی به اسم بیگ فایو  (BIG 5) اشاره می کند. شاید شما نیز جزو افرادی باشید که تا حالا با مفهوم پنج عامل بزرگ شخصیت آشنا نبوده اید. شما یقیناً در تست های شخصیت شناسی مانند مایرز بریگز (MBTI) که جزو تست های محبوب شخصیت شناسی است، شرکت کرده اید ولی از مفهوم پنج عامل بزرگ شخصیت بیشتر در جوامع علمی برای تحقیق در مورد شخصیت استفاده می شود و به نظر من بسیار تئوری جالبی است.

من تقریبا مطمئن هستم که همه می توانند از درک نحوه عملکرد پنج عامل بزرگ شخصیت بهره ببرند و به ویژگی های شخصیتی خود و افراد اطراف شان توجه کنند. ما در این مطلب به این مفهوم شخصیت شناسی نگاهی می اندازیم.

پنج عامل بزرگ شخصیت چه چیزهایی را در افراد مورد سنجش قرار می دهد؟

در دهه 70 میلادی، دو گروه از محققان شخصیت به صورت مستقل از هم به این نتیجه رسیدند که اکثر ویژگی های شخصیتی را می توان در 5 دسته قرار داد که امروزه از آن ها به عنوان پنج عامل بزرگ شخصیت یا (بیگ فایو) و یا آزمون نئو یاد می شود. آن ها عبارتند از:

  • استقبال از تجربه یا گشودگی Openness to experience
  • وظیفه شناسی Conscientiousness
  • برونگرایی Extraversion
  • سازگاری یا موافق بودن Agreeableness
  • ثبات عاطفی (یا روان آزردگی) Neuroticism

می توان گفت که هر کدام از موارد بالا را می توان مانند یک ترازو در نظر گرفت، هر فردی از نظر شخصیتی در کفه بالا یا پایین ترازوهای بالا قرار می گیرد. به عنوان مثال فرد ممکن است برونگرا یا درونگرا یا به عبارتی کفه ترازو برونگرایی آن سنگین تر یا سبک تر باشد.

به عنوان مثال این نتیجه آزمون من است:



حال اجازه دهید بررسی کنیم که هر کدام از این ویژگی ها در شخصیت ما چطور خود را نشان می دهند:

استقبال از تجربه: افرادی که امتیاز بالایی بر این ویژگی می گیرند از ماجراجویی لذت می برند و تجربیات جدید را با آغوش باز قبول می کنند.

وظیفه شناسی: افرادی که امتیاز بالایی برای وظیفه شناسی می گیرند معمولا منظم و قابل اطمینان هستند

برونگرایی: افراد این گروه از بودن در کنار سایرین انرژی می گیرند، آن ها بیشتر اجتماعی هستند

سازگار: کسب امتیاز بالا از بخش سازگاری اغلب اوقات به معنای قابل اعتماد، مفید و مهربان بودن شخص است

ثبات عاطفی: افرادی که امتیاز بالایی برای این ویژگی شخصیتی می گیرند معمولا به خود اطمینان دارند و اغلب نگران چیزی نمی شوند (در قطب مخالف آن ها افرادی با امتیاز بالا در بحث روان آزردگی قرار می گیرند که همیشه مضطرب و نگران هستند).

در کتاب های مرجع تاکید شده است که هر کدام از دسته های بالا نقش یک ترازو را دارند که تمامی ما در جایی از آن قرار می گیریم. با آن که این ویژگی های شخصیتی به طور کلی ارثی بوده و اکثرا در سراسر طول زندگی ما تغییر نمی کنند، هلن فیشر در مقاله خود بر این حقیقت تاکید دارد که افراد منعطف هستند. او می گوید: ما عروسک های خیمه شب بازی که به یک رشته DNA کشیده شده باشیم نیستیم.

بنابراین اگر شما امتیاز بالایی در ویژگی شخصیتی که علاقه خاصی به آن ندارید، به دست می آورید، می توانید روی آن کار کنید. گرچه نیاز به تلاش و زمان دارد. هلن هم چنین اشاره می کند که با  آن که ما قادر به نشان دادن رفتاری "خارج از شخصیت" خود هستیم، این قضیه انرژی بر است و ما نمی توانیم به مدت طولانی یک نقش را ادامه دهیم. تغییرات اندک بهترین راه حل برای ایجاد یک تغییر بادوام و طولانی هستند.

حال که متوجه شدیم بیگ فایو یا پنج عامل بزرگ شخصیت چه چیزی هستند و چطور خود را در افراد نشان می دهند، اجازه دهید نگاهی به این قضیه بیاندازیم که چرا این اطلاعات برای ما مفید است.

مجددا، هلن فیشر در این زمینه به نکته جالبی اشاره می کند:

"ما موجوداتی اجتماعی هستیم و درک عمیق تر نسبت به این که ما (و دیگران) چه کسی هستیم می تواند ابزار با ارزشی برای درک، ایجاد خشنودی، متقاعد سازی، سرزنش، پاداش دهی و عشق به دیگران فراهم کند."

من کاملا با این قضیه موافق هستم. به خصوص، من فکر می کنم این اطلاعات می تواند به ما کمک کند کارمندان خود را بهتر درک کرده و به آن ها کمک کنیم.

ایجاد یک تیم کاری بهتر با استفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت

چه به دنبال این باشید که یک تیم متحدتر از افرادی که در حال حاضر تحت مدیریت شما قرار دارند یا کارمندانی که استخدام می کنید، به وجود آورید، شما می توانید اگر ویژگی های شخصیتی بالا را به خوبی درک کنید، آن ها را به کار بگیرید.

1) قبل از استخدام توجه کنید به چه ویژگی های شخصیتی نیاز دارید؟

قبل از استخدام برای یک وظیفه شغلی جدید، یقینا یک توصیف شغلی خواهید نوشت. این امر به شما کمک می کند تا متوجه شوید به دنبال چه فردی هستید یعنی: چه مهارت ها و تجاربی باید داشته باشند و برای شرکت شما چه مزایایی به همراه خواهند داشت.

با استفاده ازپنج عامل بزرگ شخصیت، شما می توانید یک نقشه تقریبی از شخصیت هایی که در حال حاضر در تیم خود دارید ترسیم و بررسی کنید چه ویژگی های شخصیتی بیشترین تناسب را با تیم و یک وظیفه شغلی جدید دارند.

2) به دنبال ویژگی های شخصیتی باشید که در فرهنگ شرکت شما جا می گیرند و با آن سازگار هستند.

یکی از نکاتی که ما در تیم کاری خود در تست و تایپ به آن تاکید داریم فرهنگ شرکتی است، و من فکر می کنم در فرآیند استخدام باید توجه به فرهنگ شرکتی لحاظ شود تا مدیران استخدام بتوانند در مورد یک کاندیدا و تناسب او با شرکت تصمیم بهتری بگیرند.

مهم است ویژگی های شخصیتی لازم برای شغلی که به دنبال استخدام افراد برای آن هستیم را درک کنیم، ولی چطور شخصیت ها در کنار هم قرار می گیرند نیز موضوع با اهمیتی است. به دنبال ویژگی های شخصیتی باشید که بیشترین تناسب را با فرهنگ شرکتی شما دارند چون آن ها موفقیت شرکت شما را رقم می زنند.

3) کارمندان جدید را در کنار اعضایی از تیم قرار دهید که تیپ شخصیتی آن ها در تضاد با هم قرار نمی گیرد.

برای آشنا شدن کارمندان جدید با فضای شرکت و وظایف، تقریبا روند کار به این صورت است که کارمندان فعلی به آن ها راه و چاه را نشان می دهند. اگر قصد دارید کارمندان جدیدتان در شرکت بهتر احساس راحتی کنند، نگاه به ویژگی های شخصیتی کارمندان و در کنار هم قرار دادن تیپ های مشابه کمک شایانی به این قضیه می کند.

ما در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی تست و تایپ این امکان را برای سازمان ها فراهم کرده ایم که نقشه شایستگی های خود را در آن تنظیم نمایند و سپس افراد را با آن بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت تطبیق دهند. برای دسترسی به این پنل و استفاده از مزایای آن با ما در ارتباط باشید. 


نئو منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.