چطور جلوی استخدام کاندیدای اشتباه را بگیریم؟

1398/02/04 10:56 AM - 5 سال قبل


اولین برخوردی که بین دو نفر پیش می‎ آید عامل تعیین کننده در آینده آن رابطه است. عواملی مانند ظاهر چهره، وضعیت بدن، لباس و آرایش و علم بیان می توانند روی دیدگاه افراد از یکدیگر تاثیر بگذارند.

اولین برخورد تاثیر بارزی روی افراد مصاحبه کننده دارد ولی این تاثیرات اغلب اوقات نشات گرفته از افکار شخصی فرد هستند یعنی تمایلات شخصی و قضاوت‎ های فرد مصاحبه کننده روی دیدگاه او از کاندیدا تاثیر می‎ گذارند.

مسئولین استخدام به دنبال تحت تاثیر گرفتن از تصویری که از کاندیدا در ذهنشان شکل گرفته‎ است، از نتیجه گیری بی طرفانه دور می‎ شوند و عامل بسیار مهم سازگاری لازم و طولانی مدت کاندیدا با فرهنگ شرکت را فراموش می‎ کنند.

بنابراین چطور جلوی استخدام کاندیدای اشتباه را براساس برخورد اولیه با او بگیریم؟ 4 نکته زیر به شما در این قضیه کمک می‎ کنند:

  • منطقی عمل کنید

احساسات انسان برای تصمیم گیری مهم هستند ولی نباید نسبت به تفکر منطقی ما ارجحیت داده شوند. اجازه ندهید ظاهر یک کاندیدا شما را گول بزند چون مهارت هایی که دارند الزاما مهارت هایی که به دنبال آن ها می گردید نیستند و از طرفی اکثر کاندیداها در هنر گول زنی به مقام استادی رسیده اند! سادگی به این معنا است که فرد اجازه دهد قضاوت او تحت تاثیر عواطفش قرار گیرد.

سعی کنید بین حرف هایی که کاندیداها می زنند و موفقیت هایی که داشته اند یک نوع پیوستگی و ارتباط پیدا کنید. به عنوان مثال، از کاندیدا بخواهید در مورد آخرین پروژه ای که در اختیار داشته است صحبت کند و بگوید مشکلات کار چه چیزهایی بوده است.

  • علائم هشدار دهنده واضح را نادیده نگیرید

اطلاعاتی که از کاندیدا به دست می آورید را تنها به این دلیل که با نظرات و فرضیات قبلی شما همخوانی دارند در ارجحیت قرار ندهید. این نوع تایید براساس تمایلات داخلی روی درک شما از شایستگی های کاندیدا تاثیر می گذارد و حتی نظر شما نسبت به شکست هایی که داشته است را تغییر می دهد.

برای این که از اطلاعات به دست آمده به درستی استفاده کنید، از قبل سوال های خود را آماده کنید و تحت تاثیر کاندیدا قرار نگیرید. برنامه ریزی مناسب برای نوع انجام مصاحبه شغلی باعث می شود کاندیدا به جای پاسخ های تکراری که پیشاپیش در ذهن خود برای سوالات شما آماده کرده است، جواب هایی درست بدهد. استفاده از تکنیک نقش آفرینی همچنین باعث خواهد شد فرد نشان دهد تحت فشار چطور عمل خواهد کرد.

علاوه بر این، استفاده از یک تست شخصیت شناسی راهی عالی برای تکمیل مصاحبه های شغلی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاندیدا است. استفاده از این تست ها همچنین به شما اجازه خواهد چند فرد را از نظر تفاوت های شخصیتی با هم مقایسه کنید.

  • دوری از کلیشه‎ ها

تمامی ما تحت تاثیر کلیشه‎ هایی مانند سن، سطح تحصیلات، جنسیت، طبقه اجتماعی و وضعیت متاهلی قرار می‎ گیریم.

برای این که از این تعصبات ناآگاهانه کلیشه ای دوری کنید، باید فرآیند استخدام را به شکل مدون و هدفمند پیش ببرید و در نظر گیری عوامل مهمی مانند شخصیت، انگیزه های فردی، مهارت ها یا تناسب با فرهنگ شرکت را فراموش نکنید. 

برای این که قدرت پیشبینی موفقیت شغلی کاندیدا را در فرآیند استخدام خود افزایش دهید باید از تست های روانشناسی استفاده کنید که به شما اجازه خواهند داد مواردی را فراتر از رزومه های شغلی، تجربه شغلی یا نمایش خوب در مصاحبه شغلی بررسی کنید. استفاده از آن ها باعث می شود قضاوتی بی طرفانه نسبت به کاندیدا به دست آورید و در تصمیم گیری خود تبعیض قائل نشوید.

  • به دنبال فردی شبیه به خود نگردید

به صورت طبیعی هر فردی به دنبال این است که کاندیدایی را استخدام کند که ارزش ها، انگیزه ها یا وضعیت روحی روانی مشابه با خود دارد. برای جلوگیری از این نوع سوگیری قبل از مصاحبه تیپ کاندیدایی را که در نظر دارید برای خود ترسیم کنید. از خودتان سوالات مناسبی در این زمینه بپرسید از قبیل: سطح مسئولیت پذیری کاندیدا چقدر خواهد بود؟ آیا او سرپرست خواهد داشت؟ چه نوع پروژه هایی را باید مدیریت کند؟

جواب به این پرسش ها به شما کمک خواهد کرد متوجه شوید از کاندیداهای آینده خود چه ویژگی های شخصیتی و مهارت هایی انتظار دارید.

گرچه، پیدا کردن فردی شبیه به خودتان اشتباه نیست. کاندیدایی که تکمیل کننده شما و سازگار با فرهنگ شرکت تان باشد میتواند گزینه بهتری باشد!

تصمیم گیری یک چالش مهم برای مسئولین استخدام است. به عنوان چنین فردی مهم است بدانید که چطور خود را از سو گیری ها و تعصبات ناآگاهانه داخلی دور کنید و تعادل کاملی بین قضاوت و احساس خود پیدا کنید که منجر به شکل گیری یک رابطه طولانی مدت و رضایت بخش از نظر کاری با کاندیدا شود. بهترین راه تعیین شایستگی ها و سنجش افراد با استفاده از نرم افزارهایی است که می توانید به صورت کمی و کیفی میزان تطابق فرد را با جایگاه شغلی او فراهم کنید. ما در پنل سازمانی تست و تایپ این امکان را در اختیار شرکت ها و سازمان ها قرار داده ایم. شما هم اگر مایل به به کارگیری آن در سازمان خود هستید می توانید به صورت رایگان در سامانه ثبت نام کنید. 



مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا مدیریت استعداد


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.