خودشناسی چیست و چطور خودتان را بهتر بشناسید

1398/02/04 11:21 AM - 4 سال قبل


خودشناسی به این معنا است که دقیقا شخصیت خود را می ‎شناسید از جمله نکات قوت و ضعف، افکار و باورها، احساسات و انگیزه‎ هایی که دارید.

اگر خودشناس هستید، درک سایر افراد و دیدگاهی که آن‎ ها نسبت به شما دارند ساده‎ تر است.

بسیاری از افراد فرض می ‎کنند که به سطح مناسبی از خودشناسی رسیده‎ اند، اما بهتر است براساس یک مقیاس نسبی به آن نگاه کنید تا ببینید در مقایسه با دیگران در چه سطحی قرار دارید. شناخت خود فرصتی برای ایجاد تغییر در باورها و رفتار یک فرد به وجود می‎ آورد.

در حالی که خودشناسی را توسعه می ‎دهید، افکار شخصی و تفسیری که از آن‎ ها دارید شروع به تغییر خواهند کرد. این تغییر در مرحله ذهنی همچنین احساسات شما را تغییر خواهد داد و باعث افزایش هوش هیجانی ‎تان می‎ شود که یک عامل مهم در دستیابی به موفقیت کلی در زندگی است.

شناخت خود یکی از گام‎ های ابتدایی است که در جهت خلق زندگی که می‎ خواهید بر می‎ دارید. به شما کمک می‎ کند علایق و عواطف خود را متوجه شوید و این که چطور شخصیت تان می‎ تواند به شما در زندگی کمک کند.

می ‎توانید متوجه شوید افکار و احساساتتان در چه جهتی شما را پیش می ‎برند و تغییرت لازم را انجام دهید. زمانی که از افکار، کلمات، احساسات و رفتار خود آگاه باشید، قادر به انجام تغییراتی خواهید بود که در جهت موفقیت در آینده خواهد بود.

اولین بار چه کسی ایده خودشناسی را مطرح کرد؟

اولین مرتبه دووال و ویکلاند در کتاب خود به اسم «تئوری خودشناسی بی طرفانه» نظریه خودشناسی را مطرح کردند. این کتاب می ‎گوید اگر ما توجه خود را به درون خود معطوف کنیم، رفتار خود در لحظه را با استانداردها و ارزش‎ های عمومی‎ مان مقایسه می‎ کنیم. این قضیه باعث تحریک شگل‎ گیری یک حالت خودشناسی بی طرفانه می ‎شود.

بین این مفهوم و ایجاد عادات مثبت چه ارتباطی وجود دارد؟

شناخت خود یک مرحله ابتدایی مهم در کنترل زندگی‎، خلق چیزی که می‎ خواهید و تسلط روی آینده ‎تان است. این که انتخاب کنید انرژی، عواطف، شخصیت و واکنش‎ های خود را روی چه چیزی متمرکز کنید مشخص خواهد کرد در زندگی به چه جایی خواهید رسید.

زمانی که به شناخت خود دست پیدا کردید، می‎ توانید ببینید افکار و عواطفتان به کجا شما را سوق می‎ دهند. همچنین به شما اجازه می ‎دهد کنترل اعمال خود را در دست بگیرید تا بتوانید برای دستیابی به نتایجی که می‎ خواهید تغییرات لازم را انجام دهید.

این تغییرات می‎ تواند شامل تغییر در احساسات، رفتار یا شخصیت‎ تان باشد. تا زمانی که به خودشناسی دست پیدا نکرده ‎اید، تغییر در جهتی که زندگی شما را به سمت آن دارد پیش می ‎برد سخت خواهد بود.

خودشناسی در حوزه ‎های مختلف چقدر می ‎تواند مهم باشد؟

رهبری

شما نمی ‎توانید بدون توانایی جواب دادن به سوال «خودشناسی چیست؟» رهبری کارآمد باشید.

شناخت خود بنیاد لازم برای برخورداری از یک شخصیت قوی را به وجود می‎ آورد و این توانایی را به شما می ‎دهد با هدف، اعتماد، اصالت و سازگاری رهبری کنید. خودشناسی موفقیت و شکست ‎های ما را تعریف می ‎کند و به واسطه آن درکی شفاف از هویت خود و این قضیه خواهیم داشت که در قالب یک تیم موفق حداکثر چیزهایی که از سایر افراد نیاز داریم چه چیزهایی است.

خودشناسی این فرصت را در اختیار رهبران قرار می ‎دهد تا هر گونه شکافی که ممکن است در مهارت ‎های مدیریتی خود داشته باشند را شناسایی کنند و حوزه ‎هایی را مشخص کنند که در آن کارآمد هستند یا نیاز به پیشرفت بیشتر در آن دارند.

آگاهی از این مسائل می ‎تواند به رهبران کمک کند تصمیمات آگاهانه ‎ای بگیرند و کارآمدی خود را برای ایجاد انگیزه مثبت در کارکنانشان افزایش دهند. یادگیری نحوه شناخت خود کار ساده ‎ای نیست ولی انجام آن می ‎تواند مهارت‎ های رهبری یک فرد را افزایش دهد و منجر به شکل‎ گیری فرهنگ سازمانی شود که از کارمندان خود بیشتر پشتیبانی می‎ کند.

مددکاری اجتماعی

به عنوان یک مددکار اجتماعی، برخورداری از خودشناسی یک بخش مهم از آمادگی برای مواجه شدن با مشتریان در موقعیت های متفاوت آن ‎ها است. بخش زیادی از فرآیند تبدیل شدن به یک مددکار اجتماعی کارآمد از شناخت خود تشکیل شده است. امکان انجام این کار با برخورد با پروفسورها، همکلاسی ‎ها و مشتریانی که دائما ما را به چالش می‎ کشند تا از احساسات خود آگاه باشیم وجود دارد. با آن که چنین کاری ساده نیست، ولی موفقیتی است که دستیابی به آن ارزشمند است.

مددکار های اجتماعی زمانی که با مشتریان خود در ارتباط دارند اگر از تعصبات خود با خبر باشند می ‎توانند به یک شکل و بدون قضاوت با هر فرد برخورد کنند.

مشاوره

خودشناسی در فرآیند درمانی مشاوره (یا روان درمانی) تاثیر قابل توجهی دارد. زمانی که فرد بتواند به کمک یک درمانگر بهتر خود را درک کند، می‎ تواند خودش را کشف کند.

مشاوره مسیری به سمت خود اکتشافی است، چون فرد به الگوهای فکری خود توجه می‎ کند و این که چطور آن‎ ها روی روحیه و رفتار او تاثیر می‎ گذارند. نظارت بر افکار و احساسات باعث می‎ شود فرد دانشی از خود به دست آورد و انجام این کار به کمک یک مشاور باعث ایجاد یک نظر بی طرفانه می ‎شود.

تعلیم و تربیت

خودشناسی نقش بسیار مهمی در حوزه تعلیم و تربیت دارد چون به دانش ‎آموزان کمک می ‎کند روی چیزی که باید یاد بگیرند تمرکز کنند. توانایی دانش ‎آموزان برای اندیشیدن در مورد نحوه تفکرشان با بالا رفتن سن بیشتر می ‎شود. زمانی که معلمان به دانش ‎آموزان یاد بدهند بیشتر به درون خود توجه کنند، روی افکار و اعمالشان دقت کنند و خودشان را بسنجند، دانش ‎آموزان می ‎توانند به افرادی با سطح بهره ‎وری، انعطاف‎ پذیری و اعتماد به نفس بالاتری تبدیل شوند.

دانش ‎آموزان توانایی خود در سنجیدن انتخاب‎ هایشان را گسترش می‎ دهند و در مورد انتخاب‎ های خود فکر می‎ کنند، به ویژه زمانی که جواب درست واضح نیست. زمانی که دانش‎ آموزان به سختی یک مفهوم یا ایده را درک کنند، آن‎ها از استراتژی‎ های تفکری (reflective strategies) برای آگاهی از مشکلاتشان و تلاش برای رفع آن استفاده کنند. این قضیه همچنین ابزاری را برای خود اندیشی در اختیار دانش ‎آموزان و رشد در زندگی اجتماعی و عاطفی‎شان قرار می ‎دهد.

پرستاری

خودشناسی به عنوان یک ابزار درمانی برای روابط بین پرستار و بیمار استفاده می شود. پرستاری که خود شناس است می ‎تواند یک محیط درمانی برای مراقبت از بیمار خود فراهم کند. به همین علت، پیشنهاد می‎ شود که در رشته پرستاری باید به دانشجویان در مورد توسعه این ویژگی و خود ادراکی آموزش ‎هایی داده شود.

خودشناسی همچنین از این نظر برای پرستاران حرفه‎ ای مهم است که از آن می‎ توانند به عنوان یک عامل کمکی و راهنما برای ادامه دادن فرآیند رشد در سراسر دوران حرفه شغلی خود استفاده کنند. 

چطور خودشناسی را توسعه و افزایش دهید

  • به صورت بی طرفانه خودتان را ارزیابی کنید

این که سعی کنید خودتان را به شکلی که واقعا هستید ببینید واقعا کار دشواری است اما اگر به درستی تلاش کنید، شناخت خود واقعی‎تان مزایای فوق ‎العاده شگفت‎ انگیزی دارد. زمانی که بتوانید به صورت بی طرفانه خودتان را ارزیابی کنید، می ‎توانید متوجه شوید که چطور باید خودتان را بپذیرید و راه‎ هایی برای پیشرفت در آینده پیدا کنید.

بنابراین، ساده ‎ترین راه برای شروع این کار چیست؟

سعی کنید با نوشتن دیدگاه‎ های خود، درکی که در حال حاضر از خود دارید را متوجه شوید. این دیدگاه ‎ها می ‎تواند چیزهایی باشد که ظاهرا به خوبی انجام می‎ دهید یا چیزی که باید در آن بهتر شوید. به چیزهایی بیاندیشید که به آن افتخار می‎ کنید یا هر گونه موقعیتی که واقعا در دوران زندگی‎تان به آن افتخار می‎ کنید و شاخص است.

به دوران کودکی خود فکر کنید و این که چه چیزهایی در آن زمان باعث شادی شما بوده است. چه چیزهایی تغییر کرده یا نکرده است؟ دلایل این تغییرات چه چیزهایی است؟

دیگران را تشویق کنید که با شما در مورد احساسی که نسبت به شما دارند صادق باشند و صمیمانه چیزی که می‎ گویند را بپذیرید.

نتیجه کار این خواهد بود که دیدگاه جدیدی نسبت به خود و زندگی‎تان به دست خواهید آورد.

آزمون های خودشناسی میتوانند بسیار سریع اطلاعات خوبی را درباره شما در اختیارتان قرار دهند. برای این منظور می توانید از آزمون های سایت تست و تایپ که بسیاری از تست های آن رایگان است استفاده کنید. 

  • یک دفترچه‎ یادداشت داشته باشید

می‎ توانید در دفترچه یادداشت خود هرچیزی را بنویسید، حتی اگر ربطی به اهداف شما ندارد. ثبت افکارتان روی کاغذ باعث آرامش ذهنی در مورد ایده‎ ها می ‎شود و فضای بیشتری در ذهن برای اطلاعات و ایده‎ های جدید فراهم می ‎کند.

هر شب مدت زمانی را به نوشتن افکار و عواطف و موفقیت ‎ها و شکست‎ های روزمره خود اختصاص دهید. این کار به رشد شما و پیشرفت به سمت موفقیت کمک خواهد کرد.

همانطور که فرآیند خود اندیشی را انجام می‎ دهید، برای اندیشیدن در مورد این که چه نوع رهبری هستید و افراد زیر دست‎تان چه دیدگاهی نسبت به شما دارند، کمی زمان صرف کنید. توجه کنید ارزش ‎های شما چه چیزهایی هستند و در حال حاضر چه چیزی بیشتر از همه برای شما مهم است؟

تمامی این سوالات به شما کمک خواهد کرد بهتر نسبت به شخصیت خود اطلاعات به دست آورید و این که در حال حاضر از زندگی چه چیزی می‎ خواهید.

  • اهداف، برنامه ‎ها و اولویت ‎های خود را بنویسید

اهداف خود را روی یک کاغذ بیاورید تا آن ‎ها از حالت ایده به شکل یک فرآیند گام به گام در آیند. اهداف بزرگتر خود را به افراد کوچکتر تقسیم کنید تا آشفته بودن آن‎ ها کمتر شود و مستقیما با آن ‎ها برخورد کنید.

  • روزانه خود اندیشی را انجام دهید

برای خودشناسی، باید خود اندیشی را انجام دهید. برای این کار باید زمانی را، در حالت ایده‎‎ آل هر روز، به این اختصاص دهید که صادقانه به عنوان یک انسان و یک رهبر به خود نگاه کنید. انجام این تمرین می‎ تواند باعث پیشرفت شما شود.

در دنیای امروزی گفتن انجام خود اندیشی از انجام آن ساده ‎تر است. همیشه فشار انجام کار بیشتر در زمان کمتر یا با امکانات کمتر وجود دارد و به واسطه پیشرفت دنیای فناوری روزانه با جریان بی انتهایی از اطلاعات روبرو می ‎شویم.

چون خود اندیشی نیاز به زمان دارد، با روزی 15 دقیقه شروع کنید. خود اندیشی زمانی بیشتر از همه موثر است که از یک دفترچه یادداشت استفاده می‎ کنید و افکار خود را بنویسید. همچنین بهتر است برای فکر کردن یک مکان ساکت پیدا کنید.

  • مدیتیشن و سایر روش ‎های ذهن ‎آگاهی را تمرین کنید

مدیتیشن تمرینی برای بهبود کیفیت ذهن ‎آگاهی است. اکثر انواع مدیتیشن روی تنفس تمرکز دارند ولی تمامی مدیتیشن‎ ها نباید به صورت رسمی انجام شوند. شما همچنین می‎ توانید از لحظات منظم خود اندیشی شفافیت ذهنی به دست آورید.

کمی زمان می ‎برد تا خودشناسی خود را افزایش دهید و خودتان را بهتر بشناسید. حتی این کار می ‎تواند چندین سال طول بکشد. رو آوردن به عادات لازم به شما کمک می‎ کند بیشتر خودتان را بشناسید و تاثیر مثبتی روی سایر جنبه ‎های زندگی شما به ویژه روابط فردی و بین فردی شما می ‎تواند بگذارد.




شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها