کد هالند چیست و چطور از آن می‎توانید برای انتخاب یک شغل استفاده کنید؟

1398/02/14 2:37 PM - 4 سال قبل


کد هالند یک کد سه حرفی است که سه تیپ شخصیتی غالب فرد را از بین 6 گزینه محتمل نشان می ‎دهد، این کد براساس نظریه روانشناس معروف دکتر جان هالند ایجاد شده است.

شش تیپ شخصیتی که توسط دکتر هالند شناسایی شده‎اند سر واژه RAISEC را تشکیل می‎ دهند که حروف ابتدایی تیپ ‎های شخصیتی زیر است: واقع‎ گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و قراردادی.

اگر در آزمون رغبت‎ سنجی شغلی هالند (Holland Interest Inventory) شرکت کرده باشید، کد هالند در نتایج آزمون شما لحاظ می ‎شود.

این کد می  ‎تواند کلید یا حداقل یکی از کلید‎های پیدا کردن شغلی باشد که فرد با آن از نظر شخصیتی سازگاری دارد. ابتدا به تئوری مسئول این ترکیب ظاهرا مرموز حروف نگاهی می‎ اندازیم.

تئوری کد هالند

طبق نظریه دکتر هالند، علایق یک فرد و این که چطور او با موقعیت ‎های زندگی برخورد می‎ کند، تیپ شخصیتی او را نشان می‎ دهد. از آن جایی که انسان موجودی چند وجهی است، هالند متوجه شد که یک فرد از نظر علایق و شیوه برخورد تنها در یک دسته قرار نمی‎ گیرد.

اکثر افراد از نظر علایق در چندین دسته قرار می‎ گیرند. هر حرف از کد هالند فرد سه تیپ شخصیتی برتری را نشان می ‎دهد که به واسطه آن فرد گروه ‎بندی می‎ شود. 

بنابراین حالا که به کد هالند خود پی برده ‎اید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چه ربطی بین آن و پیدا کردن یک شغل سازگار وجود دارد. باید بگوییم این مربوط به دومین قسمت نظریه دکتر هالند می‎ شود. او اینطور تصور کرد که علاوه بر توانایی گروه‎بندی افراد براساس تیپ ‎های شخصیتی، شغل‎ ها را همچنین می ‎توان به همین طریق دسته ‎بندی کرد. به عبارت دیگر، اگر او می ‎توانست افراد و شغل ‎ها را دسته ‎بندی کند، سپس می‎ توانست آن‎ها را به یکدیگر ربط دهد.

ظاهرا ساده است اما در حقیقت در پیدا کردن یک شغل سازگار مسائل بیشتری دخیل هستند تا تنها تطابق شغل ‎ها با تیپ‎ های شخصیتی. یک آزمون خود ارزیابی کامل که یقینا جزو نتایج آن کد هالند فرد قرار می‎ گیرد، می‎ تواند به او در پیدا کردن یک شغل کمک کند یا حداقل فرد به صورت حسی متوجه شود چه شغل‎ هایی بیشتر مناسب تیپ شخصیتی او هستند.

زمانی که گزینه ‎های شغلی بالقوه خود را محدود کنید، می‎ توانید قبل از تصمیم ‎گیری نهایی در مورد شغل به شکل کامل ‎تری تحقیقات شغلی خود را شروع کنید. گرچه یک شغل خاص ممکن است براساس تیپ شخصیتی یا سایر ویژگی ‎های شما بهترین گزینه محسوب شود، ولی مسائل دیگری را همچنین باید در نظر گرفت از جمله مقدار سطح آموزشی که دوست دارید ببینید تا شرایط لازم برای یک شغل را به دست آورید.   

وب ‎سایت onetonline.org ابزار رایگان به اسم O*Net Interest Profiler دارد که برای اداره آموزش و استخدام وزارت کار آمریکا توسعه داده است که مبتنی بر تئوری هالند است. 

اطلاعات بیشتر در مورد RIASEC: شش تیپ شخصیتی

حالا نگاهی به RAISEC می ‎اندازیم. در ادامه هر تیپ شخصیتی را به همراه فهرستی از شغل‎ های سازگار معرفی می‎ کنیم.

واقع‎ گرا (R): یک فرد واقع‎ گرا انجام کارهای دقیق و واقعی را ترجیح می دهد. او دوست دارد به تنهایی یا با سایر افراد واقع‎ گرا کار کند. بعضی از شغل‎ هایی که در این دسته قرار می‎ گیرند عبارتند از: مهندس، لوله‎ کش، تکنیسین تجهیزات صوتی و تصویری، شیمیدان، دندانپزشک و تعمیرکار خطوط راه‎‎ آهن.

جستجوگر (I): فردی که جستجوگر است دوست دارد از مهارت‎ های تحلیلی یا نظری خود برای درک مسائل استفاده کند. او یک «متفکر» است که سعی می‎ کند کارها را انجام دهد و اغلب اوقات ترجیح می‎ دهد به صورت مستقل کار کند. شغل‎ های مرتبط با این تیپ شخصیتی اندک هستند مانند: جامعه ‎شناس، دانشمند، روانشناس و اقتصاددان.

هنری (A): اعضای هنری جامعه ما دوست دارند چیزهای مختلف را خلق کنند و آن‎ ها قدرت تخیلی خوبی دارند. شغل‎ های هنری شامل نویسنده خلاق، هنرمند اجرا کننده (شامل بازیگر، خواننده و رقاص)، عکاس و طراح مد می‎ شوند.

اجتماعی (S): یک فرد اجتماعی دوست دارد با مردم ارتباط ایجاد کند. او به صورت ذاتی نگران مسائل اجتماعی است و می‎ خواهد به سایرین کمک کند. بعضی از شغل‎ های اجتماعی عبارتند از: پرستاری، کمک پرستار، مددکار اجتماعی، معلم، عضو جامعه روحانیت و کمک درمانگر شغلی.

   متهور (E): افرادی که متهور هستند نسبت به نقش‎ های رهبری گرایش دهند. آن ‎ها برونگرا هستند و دوست دارند با چالش ‎ها دست و پنجه نرم کنند. آن ‎ها همچنین می‎ توانند رفتار تهاجمی داشته باشند. شغل‎ه ای متهور شامل مواردی مانند مدیریت رستوران، فروشنده فروشگاه، وکیل، مدیر اجرایی، سرآشپز و مسئول خرید عمده ‎فروشی یا خرده ‎فروشی می‎ شود.

قراردادی (C): فردی که قراردادی است انجام کارهایی را ترجیح می ‎دهد که ساختار و نظم دارند. او اغلب اوقات محافظ کار است. بعضی از شغل‎ های قراردادی عبارتند از: حسابدار، کتابدار، آمارگیر، فردی که هزینه ‎ها را تخمین می ‎زند، دستیار منابع انسانی و کارمند بررسی وام. 


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.