چطور میتوان مهارت های ارتباطی کارکنان را توسعه داد؟

1398/02/17 9:22 AM - 4 سال قبل


مهارت های ارتباطی که با نام مهارت های نرم نیز شناخته می شود نقش بسیار زیادی در ارتباطات موثر کارکنان دارد. مهارت های نرم ویژگی‎ ها و استعدادهایی هستند که افراد برای برخورداری از آن‎ها ملزم به کسب دانش نیستند و اغلب اوقات به واکنش‎های عاطفی در قبال موقعیت ‎ها و همچنین تعامل‎ های اجتماعی بستگی دارند. مهارت های نرمی که کارمندان شما دارند مانند سخت‎ کوشی، کار تیمی و اطمینان به نفس برای تصمیم‎ گیری در زمینه استخدام و عملکرد بلند مدت شرکت حیاتی هستند.

بعضی از شرکت‎ ها استعدادهای کاری که مهارت ‎های نرم مانند توجه دقیق، تفکر انتقادی و نظم دارند استخدام می ‎کنند، چون این ویژگی‎ ها با ارزش‎ های شرکت همخوانی دارند. ممکن است سنجش آن‎ ها را در فرآیند استخدام خود الزامی کنید، ولی احتمالا اثرات بلند مدتی را که کارمندی با چنین مهارت‎ هایی روی رشد و عملکرد شرکت خواهد گذاشت متوجه نمی ‎شوید.   

اگر خیلی زود متوجه شدید جدیدترین کارمندی که استخدام کردید برخلاف چیزی که در رزومه او ادعا شده است توانایی بالایی در حل مشکل ندارد، نیازی نیست آشفته شوید.

به عنوان یک رهبر، شما می‎ توانید کارمندان خود را پرورش دهید و به آن‎ها کمک کنید مهارت ‎های نرم خود را توسعه دهند، نتیجه آن در آینده برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

چطور مهارت های نرم کارمندان را توسعه دهید

توسعه مهارت های نرم کارمندان راهی عالی برای کمک به کارمندان برای رضایت از شغل‎ شان و عملکرد بهتر است. آن‎ها احساس خواهند کرد به چالش کشیده می ‎شوند و چون مهارت‎ های سازگاری به آن ‎ها در شغل‎ هایی که در آینده خارج از سازمان شما خواهند داشت کمک می‎کند، از این فشار بیشتر استقبال خواهند کرد.

توجه به توسعه مهارت نرم کارمندان به نفع شرکت شما نیز خواهد بود. چون این ویژگی به آن‎ها اجازه می ‎دهد به شرایط سخت کاری متعدد غلبه کنند و به طور کلی یک کارمند بهتر باشند، در نتیجه برخورداری از محیط کاری که مجهز به یک مجموعه‎ ای از مهارت های نرم است می ‎تواند جلوی مشکلات حیاتی در محیط کار را بگیرد.

به کمک روش‎ های زیر می ‎توانید مهارت های نرم کارمندان خود را توسعه دهید:

1) الگوهای کاری افراد را تغییر دهید

به احتمال زیاد، کارمندان شما برای انجام یک وظیفه شغلی روزانه باید کارهای مشابهی را انجام دهند. آن‎ها به زودی از انجام کار خسته می ‎شوند، ولی نبود تنوع ممکن است باعث شود قدرت آن‎ ها در حوزه مهارت های نرمی که به صورت منظم به کار نمی‎ گیرند، ضعیف تر شود.

برای توسعه مهارت‎ هایی مانند حل مشکل، کار تیمی و تحقیق مستقل، وظایف گوناگونی به کارمندان خود محول کنید. به کارهایی فکر کنید که با وظیفه شغلی آن  ‎ها در ارتباط است و راه‎ های جدیدی برای انجام آن کشف کنید.

به عنوان مثال، اگر روی توسعه یک مهارت نرم کلیدی مانند اعتماد به نفس کار می‎ کنید، وظیفه را به کارمندان خود محول کنید که این مهارت را تمرین کنند. به عنوان مثال می ‎توانند مجبور شوند در یک جمع صحبت کنند یا از آن‎ ها بخواهید کاری را انجام دهند که باید نتیجه آن را به همکاران خود ارائه دهند. تحت هر کدام از این موارد، مهارت نرم آن‎ها یعنی اعتماد به نفس، چون فرصتی برای تمرین آن دارند، توسعه می  ‎یابد.

2) از کارمندان بخواهید کار جدیدی را شروع کنند بدون این که پشتیبان آن ‎ها باشید

مدیران خرد (micro managers) همیشه پشت کارمندان خود هستند. نه تنها این قضیه باعث تضعیف مهارت‎ های نرم (مانند استقلال کاری) می‎ شود، بلکه آن‎ ها برای تست چیزهایی جدید یا توسعه مهارت‎ های ضعیف شان اعتماد به نفس کامل را ندارند.

جلوی این کار را با مسئولیت‎ بخشی به کارمندان می ‎توان گرفت. به جای این که پشت آن‎ها باشید، این فرصت را به کارمندان دهید تا به تنهایی کاری را انجام دهند. چنین چیزی خواه کسب یک مشتری جدید یا یک فرآیند باشد، آن‎ها با فرصتی برای توسعه مهارت های نرم کلیدی مانند استقلال کاری، تحقیق و حل مشکل روبرو می‎ شوند.

همچنین می‎توانید کارمندان را در معرض یک عدم قطعیت هدفمند و چالش‎ هایی قرار دهید که باعث توسعه مهارت‎ های نرم آن‎ ها شود. به عنوان مثال، اگر بخواهید کارمندان خود را تشویق کنید مهار‎ت‎ های تحلیلی خود را توسعه دهند، می ‎توانید آن ‎ها را مامور انجام پروژه‎ ای کنید که باید داده‎ های تحلیل نشده را مرتب کنند.

3) بشناسید و پاداش دهید

حالا که کارمندان شما با وظایفی روبرو شده ‎اند که به آن‎ ها اجازه می‎ دهد در محیط کار مهارت های نرم خود را به کار گیرند و توسعه دهند، باید خیلی زود شاهد افزایش استفاده از آن‎ ها باشید.

روز به روز تعداد شرکت‎ هایی که بابت عقد قرارداد، افزایش ترافیک وب و برآورده ‎سازی اهداف سایر پروژه‎ ها به کارمندان خود پاداش می ‎دهند، بیشتر می ‎شود. با آن که چنین چیزی باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کارمندان می‎شود، اما پاداش دادن به افرادی که به درستی مهارت‎ های نرم خود را تمرین می‎ کنند نیز مفید است.

مربیان بزرگ، حلال مشکلات یا افرادی که تلاش زیادی می‎ کنند اما دیده نمی‎ شوند باید پاداش داده شوند. زمانی که کارمندان متوجه شوند توسعه مهارت آن‎ ها به پیشرفت کسب و کار کمک می‎ کند، انگیزه دیگری در آن ‎ها شکل می ‎گیرد تا بدون آموزش دائم، به توسعه مهارت ‎های خود ادامه دهند.

حالا که با روش ‎هایی آشنا شدید که می‎ توانید از آن‎ ها برای توسعه مهارت های نرم کارمندان خود استفاده کنید، وقت عمل است!

برنامه کاری کارمندان خود را تغییر دهید تا به آن ‎ها اجازه دهید روزانه چندین مهارت نرم را تمرین کنند و راه ‎هایی را بررسی کنید که می ‎توانید برای آن‎ ها یک الگو در نظر بگیرید.

از طریق توسعه مهارت نرم و مدیریت عالی، انتظار داشته باشید بهره‎ وری کارمندان افزایش یابد و به شکل قابل توجهی کیفیت روابط کاری شما بهتر شود.


توسعه فردی کارگاه مهارت های نرم منابع انسانی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.