راهنمای جامع مهارت های نرم

1398/02/22 5:39 PM - 4 سال قبل


گول اسم این مهارت‎ها را نخورید. ممکن است اسم آن‎ها «مهارت های نرم» باشد، ولی اصلا نکته ضعف یا نرمی در مورد آن‎ها وجود ندارد. آن‎ها جزو برترین ویژگی‎ هایی هستند که کارفرمایان باید در کارمندان بالقوه خود به دنبالشان بگردند. در حقیقت، متوجه خواهید شد که بسیاری از کارفرمایان و مدیران استخدام بیشتر از مهارت‎های فنی که بتوانید ثابت کنید به مهارت های نرم توجه دارند.

به عبارت دیگر، مهارت های نرم در مقایسه با سایر مهارت‎ها به همان شکل مهم یا حتی مهم‎ تر هستند.

در این مطلب راهنما قصد داریم 1) نکات اصولی مهارت های نرم 2) مهارت های نرمی که به حرفه شغلی شما کمک می‎کنند و 3) نحوه توسعه مهارت های نرم را به شما آموزش دهیم.

نکات اصولی مهارت های نرم

به عنوان مثال فرض کنید رزومه کاندیدایی روی میز شما قرار دارد که قصد دارد یک مقام مدیریتی در شرکت شما را اشغال کند. وظیفه او به عنوان مدیر، مدیریت کل دپارتمان است که چندین تیم برای پروژه‎ های مختلف را در بر می‎ گیرد که در شهرهای مختلف ایران قرار دارند.

مجموعه مهارت‎ها و صلاحیت‎ ها او نشان می‎دهد او قادر به صحبت به بیش از 4 زبان یعنی فارسی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی است. او همچنین در زمینه دیفرانسیل و انتگرال و همچنین سایر رشته‎های ریاضی مهارت بالایی دارد. رزومه او همچنین نشان می‎‎دهد این فرد در یک شرکت کوچک بیش از 10 سال مدیر بوده است و توانسته است در طول این مدت در آن شرکت به فهرست طویلی از موفقیت ها و دستاوردها برسد.

مهارت های نرم، صفات و قابلیت‎های شخصی هستند که این توانایی را به فرد می‎دهند با سایر افراد به صورت موثر و هماهنگ ارتباط برقرار کنند و درجه هوش هیجانی فرد را نشان می‎دهند. ممکن است همچنین اصطلاح «مهارت های مردمی» را شنیده باشید که نام دیگر مهارت های نرم است.

آیا می‎توانید مهارت های نرم را آموزش دهید؟ این مهارت‎ها تا یک حدی قابل آموزش و یادگیری هستند. گرچه، مهارت های مردمی وجود دارند که باید در ذات طرف باشند. به عنوان مثال بعضی از افراد ذاتا این استعداد را دارند که در جمع صحبت کنند و باعث جلب توجه افراد زیادی شوند.

این افراد را می‎توانیم بگوییم «رهبران بالفطره» هستند چون رهبری ظاهرا جزوی از طبیعت آن‎ها است جتی اگر این مهارت‎ها را در مدرسه یاد نگرفته باشند.

گرچه نباید مایوس شوید چون هر فردی با مجموعه مهارت های نرم خاص خودش به دنیا آمده است. فقط باید این مهارت‎ها را کشف کرد، آن‎ها را تقویت کرد و بهبود بخشید تا بتوانند به یک دارایی یا امتیاز مهم در زندگی حرفی و شخصی تبدیل شوند.

اهمیت مهارت های نرم

مهارت های نرم در مقایسه با مهارت های سخت

با تعاریف بالا مهارت های نرم را مشخص کردیم. برای این که آن‎ها را بهتر درک کنیم، می ‎توانیم به تفاوت آن‎ها با مهارت های سخت نگاهی بیاندازیم. مهارت های سخت به مهارت‎های فردی یک فرد و توانایی او در انجام کارهای خاص اشاره می‎کنند.

تفاوت در روش تست یا ارزیابی است.

مهارت های مردمی توانمندی‎هایی هستند که ارزیابی آن‎ها از طریق روش‎های قراردادی مانند برگزاری آزمون، سخت است. در طرف دیگر سکه مهارت های سخت قرار دارند که مشکلی در این زمینه ندارند. آن‎ها را می‎توان با استفاده از هر روش‎ شناسی معتبری ارزیابی کرد.

لیست آزمون های خودشناسی

از بین فهرست مهارت‎های قرار گرفته در رزومه بالا، مهارت‎های ریاضی و همچنین مهارت‎های زبان جزو مهارت های سخت محسوب میشوند چون آن‎ها را به سادگی می‎توان از طریق آزمون‎های معتبر سنجید. مهارت‎های رهبری و ابتکار از سوی دیگر به سادگی قابل ارزیابی نیستند، در نتیجه جزو مهارت های مردمی محسوب می‎شوند.

مهارت های نرم در مقایسه با مهارت‎ های حرفه‎ ای

همچنین باید تفاوت بین مهارت های حرفه ‎ای و مهارت های نرم را درک کنید چون اغلب اوقات این دو با یکدیگر اشتباه گرفته می‎شوند. مهارت های فنی نه سخت و نه نرم هستند. آن‎ها کاملا در دسته خاص خود قرار می‎گیرند چون مجموعه روش ‎شناسی های به خوبی تعریف شده خود را دارند.

از جمله مهارت های حرفه‎ ای می‎توانیم مدیریت برنامه و مدیریت پروژه را نام ببریم. روش ‎شناسی ‎هایی وجود دارند که برای این دو مهارت بی همتا هستند و آن‎ها را از مهارت های سخت و نرم جدا می‎کنند.

مهارت‎هایی که می‎ توانند به شغل شما کمک کنند

لیست آزمونهایی که این مهارت ها را می سنجند

مهارت‎های ارتباط بین فردی

مهارت‎های ارتباط بین فردی جزو مهارت های مردمی مهمی هستند که کارفرمایان در کاندیداهای شغلی به ویژه برای وظایف مدیریتی و اجرایی، به دنبال آن هستند.

برخورداری از مهارت‎های ارتباطی خوب به این معنا است که فرد باید ماهرانه و شفافانه ارتباط برقرار کند، بنابراین می‎تواند با افراد دیگر بهتر کار کند، به ویژه زمانی که در یک تیم قرار خواهد گرفت.

البته باید توجه کرد ارتباط یک خیابان دو طرفه است، بنابراین فقط به معنای توانایی صحبت کردن نیست. همچنین به این معنا است که کارمندان باید بتوانند زمانی که سایر افراد سعی می‎کنند چیزی بگویند، بتوانند کاملا به حرف‎ های آن‎ها گوش دهند. او باید بداند چه زمانی گوش و چه موقع صحبت کند. او باید همچنین متوجه شود چطور و چه زمانی ارتباط را بسته به مخاطب، موضوع و سایر شرایط دخیل تغییر دهد.

یک توصیه عالی برای ارتباط بهتر سریع فکر کردن و هوشمندانه صحبت کردن است.

سخنرانی در جمع

در مدرسه، به ما یاد می ‎دهند چطور به درستی صحبت کنیم. حتی مواقعی وجود دارد که به ما یاد می‎دهند در جلوی گروه زیادی از افراد صحبت کنیم. گرچه، با وجود تمامی این آموزش ‎ها، همچنین افرادی وجود دارند که از ایده ایستادن جلوی افراد و صحبت برای آن‎ها هراسان و گریزان هستند.

از طرفی فرد دیگری ممکن است وجود داشته باشد که شاید برای سخنرانی در جمع به همان مقدار آموزش ندیده باشد، اما از همان لحظه ‎ای که در جلوی جمعیت قرار می‎گیرد، می‎تواند توجه آن‎ها را جلب کند و پیام خود را بدون زحمت انتقال دهد. او مهارت نرم سخنرانی در جمع را دارد.

سازگاری

یک کارمند سازگار فردی است که بدون توجه به وظیفه ‎ای که به او داده می‎شود یا جایی که او را قرار می‎دهند، بتواند خود را وفق دهد. او می ‎تواند بدون مشکل از یک موقعیت به سمت موقعیت دیگر برود و حتی به دنبال روبرو شدن با شرایط یا موقعیت‎ های متفاوت یا تغییر در آن‎ها کار خود را همچنان به خوبی انجام دهد.

زمانی که اتفاقی غیر منتظره یا غیر پیش بینی شده رخ می‎ دهد، برای کنترل شرایط به این نوع کارمندان می‎توان اعتماد کرد. سازگاری سطح انعطاف‎ پذیری و همه کاره بودن چنین کارمندی و همچنین ظرفیت بهبود او از شرایط سخت را را نشان می‎دهد حتی زمانی که سطح تقاضاها از او بالا است.

همکاری و مذاکره

توانایی یک فرد در همکاری و مذاکره با سایر افراد همچنین مهارت نرم مهم دیگری است که یک کارمند باید داشته باشد.

هدف از همکاری و مذاکره دستیابی به نتیجه ‎ای است که برای هر دو طرف مفید باشد. افرادی وجود دارند که برای انجام مذاکره راحت‎ تر هستند و پس از آن با سایر افراد بهتر همکاری می‎کنند.

همدردی

همدردی به معنای توانایی است که فرد خود را در جای دیگری می‎گذارد. زمانی که می‎ گویند باید «خودتان را به جای دیگران بگذارید»، به شما دارند می‎گویند که با طرف مقابل بیشتر همدردی کنید و احساس یا تجربه‎ای که دارد را بیشتر درک و حس کنید. زمانی که از دید او به ماجرا بنگرید بهتر متوجه مسائل می‎شوید.

این که بگویید احساس فرد دیگری را درک می‎کنید با این که خود را به جای او بگذارید کاملا فرق دارد و باید تصور کنید خودتان فردی هستید که دارید احساس او را تجربه می‎کنید. با این کار بیشتر فرد را درک خواهید کرد و می‎توانید با او ارتباط بیشتری برقرار کنید.

تمامی افراد توانایی همدردی را ندارند و اشخاصی که فاقد چنین توانایی هستند نشان می‎دهند ظاهرا از طرف مقابل بهتر هستند و به دروغ می‎گویند او را درک می‎کنند، در حالی که این ادعا حقیقت ندارد.

دیپلماسی

عمل به همراه درایت یکی از سخت‎ ترین کارهایی است که یک نفر می‎تواند انجام دهد، به ویژه زمانی که شرایط طوری است که یقینا چنین چیزی را نمی‎ طلبد.

در محیط کار توافق نداشتن یک امر طبیعی است. هر چند وقت یک مرتبه اختلاف ‎ها شکل می‎گیرند و برخی از کارمندان متوجه می‎شوند نظرات آن‎ها با سایرین یکی نیست.

با وجود این در محیط کار متوجه کارمندانی خواهید شد که حتی زمانی که اوضاع خوب پیش نمی‎ روند می‎توانند با درایت و احترام برخورد کنند. زمانی که سایرین سریعا عصبانی می‎شوند و اجازه می‎دهند خشم آن‎ها به عقلشان غلبه کند، کارمندانی که مهارت نرم دیپلماسی یا عمل با درایت را دارند از نظر گفتار و کردار رفتار حرفه‎ای خود را همچنان حفظ خواهند کرد.

آگاهی موقعیتی

آگاهی موقعیتی به معنای این است که زمان شکل‎ گیری یک موقعیت (حاد) آن را تشخیص دهید. همچنین این توانایی به معنای تشخیص مسائلی است که دیده نمی‎شوند. افرادی که چنین قابلیت را دارند می‎توانند به سادگی بگویند چه موقعیت‎ هایی در محیط کار وخیم می‎شوند، بنابراین آن ها می‎دانند چطور متناسب با آن عمل کنند و واکنش نشان دهند. چنین افرادی همچنین می‎توانند در مورد واکنش در قبال این موقعیت ‎ها بهتر تصمیم بگیرند.

مهارت‎های مدیریت زمان

برخی از کارمندان می‎توانند به شکل موثر و کارآمدتری وقت خود را مدیریت کنند. این دسته از کارمندان می‎توانند چند کار را انجام دهند و بدون این که کیفیت را به خطر بیاندازند به موفقیت بیشتری برسند، در حالی که سایر افراد برای تمرکز در آن واحد روی یک موضوع راحت ‎تر هستند.

افرادی که به شیوه خود زمان را مدیریت می‎کنند و افرادی که می‎توانند این کار را موثرتر و کارآمدتر انجام دهند یقینا در زمینه مهارت های مردمی چند امتیاز بیشتر به دست می‎ آورند.

مدیریت منازعه (تعارض)

تجزیه و تحلیل منازعه مهارت نرم دیگری است که اکثر کارفرمایان در مدیران بالقوه به دنبال آن می‎گردند. همچنین تقریبا وجود منازعه ‎ها در محیط کار طبیعی است، بنابراین توانایی تعیین راه‎ حل برای رفع مشکلات و مدیریت آن‎ها یک امتیاز مثبت دیگر برای کارمند است. این مهارت به نوعی با مهارت‎ های دیپلماتیک فرد مرتبط است.

مدیریت استرس 

برخی از کارمندان در مقایسه با سایرین بهتر می‎توانند استرس را کنترل کنند. در حالی که سایرین با کمترین مقدار استرس در معرض خطرات مشکلات عصبی و روحی قرار می‎ گیرند، افرادی وجود دارند که می‎توانند حتی زمانی که در محیط کار و زندگی شخصی خود با سطح استرس بالایی دست و پنجه نرم می‎کنند به خوبی کار خود را ادامه دهند.

ظرفیت مدیریت استرس مهارتی است که بسیاری از کارفرمایان برای حضور آن در کارمندان خود ارزش قائل می‎شوند، چون نشان می‎ دهد که آن‎ها در پر استرس ترین مجموعه‎ ها می‎توانند بهره ‎وری خود را حفظ کنند.

حس شوخ طبعی

چه باور کنید چه نکنید، حس شوخ طبعی یک مهارت نرم در نظر گرفته می‎شود. حس شوخ طبعی می‎ تواند یک جو افسرده‎ و پر از استرس‎ را که می‎تواند خطرناک باشد، به تعادل برساند.

از حس شوخ طبعی فرد همچنین به عنوان توانایی فرد در «خوب بازی کردن با سایرین» یاد می‎شود. شوخ طبعی راهی برای اضافه کردن شادی و خنده به یک موقعیت وخیم، به ویژه در محیط کار است. افرادی که حس شوخ طبعی دارند روی سایرین تاثیر بهتری می‎ گذارند و سایر افراد آن‎ها را در مقایسه با سایرین شفاف ‎تر به یاد می ‎آورند.

مهارت های نرم بی شمار دیگری وجود دارد که برای بالا بردن احتمال استخدام و پیشرفت شغلی یک فرد الزامی تصور می‎شوند. مواردی که در بالا فهرست شدند به سادگی آن‎هایی هستند که کارفرمایان در کارمندان بالقوه خود بیشتر به دنبال آن‎ها هستند.

چطور مهارت های نرم را توسعه دهید

پذیرش تغییر

ابتدا و مهم‎تر از هر چیزی باید تغییر را بپذیرید. به هر دانشی که می‎توانید به دست آورید خوش‎آمد بگویید و این حقیقت را بپذیرید با آن که مهارت های مردمی خاصی دارید ولی باید آن‎ها را بهتر کنید و بهبود بخشید. پذیرش تغییر، ویژگی‎ است که می‎تواند به شما کمک کند کارمندان دارای مهارت های نرم را از افرادی که آن را ندارند، تشخیص دهید.

افرادی که این مهارت را ندارند، اشخاصی هستند که دوست ندارند تغییر از هر نوعی را بپذیرند و حتی فعالانه نسبت به آن از خود مقاومت نشان می‎دهند.

به دفعات ما با این حقیقت در زندگی روبرو می‎شویم که مهم‎ ترین چیزی که جلوی پیشرفت و رشد ما را می‎گیرد خودمان هستیم و به ویژه ترسی که از شکست داریم. ترس ما از تغییرات و اثراتی که روی زندگی ما خواهند داشت.

اگر اجازه دهید چنین چیزهایی جلوی شما را بگیرند نمی ‎توانید مهارت های نرم خود را توسعه دهید و بهتر کنید. باید خود را با پذیرش تغییرات وفق دهید تا بتوانید یک گام به جلوتر پیش بروید.

تعیین اهداف

باید یک هدف یا رویای شفاف از آینده خود داشته باشید.

اهداف خاصی که برای آینده در نظر دارید را تعیین کنید تا بتوانید از یک مسیر یا جهت مشخص پیروی کنید. دوست دارید در آینده به چه چیزی برسید و چطور این قضیه شما را با سایرین در ارتباط قرار می‎دهد یا با افراد مختلف ارتباط برقرار می‎ کنید؟ برای این که در مسیر رسیدن به اهداف خود بمانید باید چکار کنید؟ برای دستیابی به این اهداف چه مهارت های نرمی به کمک شما خواهند تا بدانید چطور آن‎ها را بهتر توسعه دهید؟

آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به این معنا است که می توانید با یادگیری مهارت های مردمی آن‎ها را توسعه دهید. به یاد داشته باشید که ما به مهارت هایی که می‎ توانید یاد بگیرید اشاره کردیم، ولی تنها تا یک حد خاص.

شما می‎توانید به لطف ابزارها و روش‎های گوناگونی که در اختیارتان قرار دارد تا حد زیادی این کار را انجام دهید. ابزار خود ارزیابی مانند تست مایرز بریگز یکی از ابزارهای مفید برای ارزیابی سطح خودآگاهی فرد و توسعه فردی و شغلی است و بنابراین از آن همچنین می‎توانید برای ارزیابی مهارت های نرم خودتان و پتانسیل توسعه بیشتر آن‎ها استفاده کنید.

به همین شکل می‎توانید از کتاب‎ها، مقالات و مجله‎ های خود آموزشی متعدد با موضوع مهارت‎ های نرمی که می‎خواهید توسعه دهید، اطلاعات زیادی به دست آورید. جنبه بهتر ماجرا این است که می‎توانید از کمک یک مربی حرفه ‎ای بهره ببرید.

خود اندیشی

باید نکات ضعف و قوت خود را بدانید. شما شخصا می‎دانید در چه چیزهایی خوب هستید ولی همچنین باید بدانید در چه زمینه‎ هایی ضعف دارید. همیشه پذیرفتن اشتباهات و نقص ‎های شخصی یا این که در بعضی از زمینه های خاص کاستی دارید، آسان نیست. اما تا زمانی که نتوانید با چنین چیزهایی کنار بیایید، نمی‎توانید به جلو و سمت بالا پیش بروید.

خود اندیشی باعث خواهد شد با چنین چیزهایی روبرو شوید و ممکن است در ابتدا چیزی که می‎ بینید را دوست نداشته باشید ولی همیشه باید بی طرفانه به مسائل بنگرید. می‎ خواهید پیشرفت کنید؟ می‎خواهید به توسعه فردی برسید؟ پس باید با حقایق دردناک روبرو شوید، تا بتوانید روی بهبود مهارت های نرم و به طور کلی خودتان کار کنید.

ارزیابی

 این روش مانند خود اندیشی است اما برای ارزیابی نکات قوت و ضعف خود از ابزارهای ارزیابی مختلف استفاده می‎کنید.

در خود اندیشی، شما به صورت بی طرفانه و انتقادانه خودتان را ارزیابی می‎کنید. اما در ارزیابی، از ابزار ارزیابی و خود ارزیابی استفاده می‎کنید که بازخوردی که در رابطه با نکات ضعف و قوت خود به دنبال آن هستید را به دست می ‎دهد، به ویژه در مورد مهارت های مردمی که دارید.

روابط ‎سازی

روابط به وجود آورید. مهارت های نرم مربوط به برقراری ارتباط با سایرین را فراموش نکنید. اگر گرگ تنهای درون خود را ترجیح می‎دهید یا این که همیشه به تنهایی کارهای مختلف را پیش ببرید، نمی‎توانید مهارت های نرم خود را توسعه دهید یا بهبود بخشید.

باید برای ایجاد روابط تلاش کنید و زمانی که روابط شکل گرفت، آن‎ها را پرورش دهید و باعث درخشش و رشد آن‎ها شوید..‎ همچنین شبکه ‎سازی را در اولویت قرار دهید تا شگفت ‎زده شوید چقدر از حفظ این شبکه‎ ها چیز یاد خواهید گرفت.

تمرین کنید، تمرین کنید و بیشتر تمرین کنید

بهترین راه برای بهبود مهارت های نرم و پیشرفت در آن‎ها استفاده واقعی از آن‎ها است. استفاده از آن‎ها در دنیای واقعی بهترین راه برای تمرین این مهارت‎ها است.

از هر فرصتی برای تمرین مهارت‎های رهبری خود استفاده کنید. همیشه سعی کنید به سایر افراد دسترسی داشته باشید و با آن‎ها ارتباط برقرار کنید. با آن‎ها دوست شوید و خودتان را بیشتر و بیشتر در معرض تجربیات مختلفی قرار دهید که می‎توانند باعث توسعه حس همدردی شما با سایرین شوند.

مهارت‎ های سخت و حرفه ‎ای شما باعث خواهند شد به اولین در برسید و از آن عبور کنید. این مهارت‎ها به طور کلی مسئولین استخدام را متقاعد می‎کند تا شما را در یک شرکت استخدام کنند.

اما این مهارت های نرم شما است به محض این که از اولین در عبور می‎کنید، درهای بیشتری را به روی شما باز خواهد کرد. این مهارت‎ها چیزی هستند که سرپرستان و کارفرمایان شما زمان ترفیع رتبه و اعطای مزایای بیشتر مد نظر می‎ گیرند.

بنابراین تنها روی توسعه مهارت‎های حرفه‎ ای و فنی خود تمرکز نکنید. باید به همان میزان به مهارت‎ های مردمی خود دقت کنید چون احتمال این که باعث پیشرفت شما شوند به نسبت سایر مهارت‎ها بیشتر است.


شخصیت شناسی توسعه فردی کارگاه مهارت های نرم خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.