آیا ضمیر ناخودآگاه ما را کنترل می‎کنند؟

1398/02/28 9:20 AM - 4 سال قبل


هر شخصی خواب‎هایی می‎بیند. مهم نیست چه کسی هستید، دانشجو، دکتر، کارآفرین، رئیس جمهور یک کشور یا یک زن خانه‎دار، به هر حال هر چند وقت یک بار خواب می‎بینید.

اگر ما می‎توانیم خواب ببینیم، آیا به این معنا است که می‎توانیم آن‎ها را کنترل کنیم؟ پیش از پاسخ دادن به این سوال، ابتدا باید متوجه شویم چطور ضمیر ناخودآگاه (ذهن ناهوشیار) ما کار می‎کند.

ضمیر ناخودآگاه شما چطور کار می‎کند

ابتدا، باید بدانید ضمیر ناخودآگاه شما در شکل دادن رفتار، تعریف شخصیت شما، مدیریت افکارتان و در نهایت تعریف این که چطور در هر لحظه بیداری زندگی می‎کنید، نقش مهمی ایفا می‎کند.

اکثر افراد نحوه عمل ضمیر ناخودآگاه خود را درک نمی‎کنند یا این که چطور می‎تواند روی زندگی آن‎ها تاثیر بگذارد. به بیان ساده‎تر، ضمیر ناخودآگاه ما مانند یک بانک حافظه بزرگ است که خاطرات، باورها و همچنین تجربیات ما در زندگی را ذخیره می‎کند.

به عنوان مثال، اگر فردی حس اعتماد به نفس کمی داشته باشد، علت آن ممکن این است باشد که اتفاقی در گذشته رخ داده است تا این باور در او شکل بگیرد که او می‎تواند آن موقعیت را کنترل کند یا نسبت به آن استرس داشته باشد.

بنابراین ضمیر ناخودآگاه ما چه ارتباطی با خواب‎های ما دارد؟ هر ارتباطی که فکرش را بکنید.

اگر به مبحث روانشناسی ناخودآگاه علاقه مند هستید می توانید در تست های ناخودآگاهی که توسط دانشمندان روانشناسی طراحی شده اند، شرکت کنید. تست آرکتایپ یونگ یا سفر قهرمانی به مرحله ای از زندگی شما می پردازند که شما ناخودآگاه در آن قرار دارید. آزمون کهن الگوهای اسطوره ای زنان و آزمون کهن الگوهای اسطوره ای مردان به شما در شناخت بیشتر الگوی ناخودآگاهتان کمک می کند. 

ارتباط بین ضمیر ناخودآگاه و خواب‎های شما

زمانی که خواب هستید، ذهن آگاه شما خوابیده است. اما ضمیر ناخودآگاه شما هرگز نمی‎خوابد. 24 ساعته و حتی زمانی که خواب هستید کار می‎کند. ضمیر ناخودآگاه شما بدن، تنفس، عملکرد اندام‎ها، رشد سلول‎ها و هر چیز دیگری را کنترل می‎کند.

به همین دلیل، زمانی که خواب هستید ضمیر ناخودآگاه شما همچنان کاملا بیدار است و به سادگی معنای آن این است که ذهن ناهوشیار تنها مسئول خواب‎های شما است.

اینجاست که ذهن ناهوشیار با تصاویر ذهنی با شما ارتباط برقرار می‎کند که چیزی را تولید می‎کند که ما اسم آن را خواب می‎گذاریم.

چون ذهن ناهشیار به شکل نماد، استعاره و شکل‎های بصری فکر می‎کند، خواب‎های ما نیز به همین شکل منعکس می‎شوند. به همین دلیل است که اکثر خواب‎های ما غیر مستقیم هستند و به سختی درک می‎شوند، ولی اغلب اوقات آن‎ها به رویدادها و تجربیات ما در زندگی روزمره ارتباط دارند.

آیا ذهن ناهشیار می‎تواند خواب‎های شما را کنترل کند؟

این سوال یکی از متداول‎ترین پرسش‎هایی است که در مورد خواب و ذهن ناهشیار ما پرسیده می‎شود. به طور خلاصه، جواب بله است. ذهن ناهشیار ما می‎تواند خواب‎های ما را کنترل کند و چون ما می‎توانیم ذهن ناهشیار خود را برنامه‎ریزی کنیم، می‎توانیم خواب‎های خود را نیز کنترل کنیم.

گرچه همه چیز به این بستگی دارد که چطور می‎خواهید خواب‎های خود را کنترل کنید. به عنوان مثال، می‎توانید خواب‎هایی را فعال کنید که بسیار واضح هستند و می‎دانید دارید خواب می‎بینید، خواب در مورد چیزی که می‎خواهید، خواب برای پیدا کردن راه حل یا متوقف کردن کابوس‎هایی که روزها شما را آزار می‎دادند.

نکاتی برای کنترل خواب‎هایتان از طریق ضمیر ناخودآگاه

اگر می‎خواهید یاد بگیرید چطور از طریق ذهن ناهشیار به خواب‎های خود مسلط شوید، توجه به نکات زیر به شما کمک خواهد کرد.

  • اگر می‎خواهید از طریق خواب‎های خود به کمک ذهن ناخودآگاه مشکلاتتان را حل کنید، اولین کاری که باید انجام دهید فکر در مورد مشکل پیش از خوابیدن است. تا جای ممکن مشکلات را در ذهن خود نگه دارید. مشکلات را به صورت تصویری ببینید و سعی کنید بین مشکلات و تصاویر مختلف ارتباط برقرار کنید.
  • با استفاده از آیتم‎های فیزیکی که اطرافتان وجود دارد می‎توانید تاثیر آن را زیاد کنید. اگر یک هنرمند هستید و می‎خواهید ایده‎های خلاقانه‎ای در مورد نحوه کشیدن یک اثر هنری شگفت‎انگیزی پیدا کنید، می‎توانید یک بوم سفید در کنار تخت خواب خود قرار دهید. اگر یک دانشمند هستید، می‎توانید یک دستگاه یا بلوپرینت (نقشه ساخت) در کنار تخت خود بگذارید تا الهام‎بخش شما باشد.
  • هرگز زمانی که بیدار می‎شوید فورا از تخت بیرون نیایید. خواب‎ها یا تصاویری که در ذهن ناخودآگاه خود نگه داشته‎اید می‎توانند هر زمان که عامل مزاحم وجود داشته باشد، ناپدید شوند. بنابراین به دراز کشیدن روی تخت ادامه دهید و کار دیگری نکنید.
  • زمانی که بیدار هستید، خواب‎های خود را ثبت کنید. هر چیزی را که از طریق ذهن ناخودآگاه خود در خواب‎هایتان می‎بینید را یادداشت کنید و احساس خود را نیز بنویسید.
  • می‎توانید از همان تکنیک القای خواب که در بالا اشاره کردیم برای خواب دیدن در مورد چیزهایی که در زندگی می‎خواهید یا فردی که می‎خواهید او را ببینید، استفاده کنید. تصویر شخصی را قبل از خواب در ذهنتان به یاد آورید یا یک تصویر از فرد در کنار تخت خواب خود نیز بگذارید.
  •  می‎توانید شکل‎گیری رویاهای شفاف را تحریک کنید، یعنی خواب‎هایی که موقع دیدن آن‎ها می‎دانید خواب هستید. می‎توانید در رویاهای شفاف هرکاری که می‎خواهید انجام دهید چون می‎دانید فقط خواب هستید. گرچه خواب دیدن به این حالت مرسوم نیست و تحقیقات نشان داده است که کمتر از یک درصد خواب‎های ما می‎توانند به این صورت باشند.
  • تاکید را تمرین کنید. ممکن است ساده به نظر برسد ولی تکنیک بسیار خوبی برای تحریک خواب‎هایی است که می‎خواهید از طریق ذهن ناخودآگاه خود ببینید. ما می‎دانیم خواب‎های ما تصاویری هستند که از ذهن ناخودآگاه ما تولید می‎شوند و همچنین می‎دانیم که می‎توانیم برای برنامه‎ریزی ذهن ناهشیار خود از تاکیدها استفاده کنیم، بنابراین تاکید می‎تواند خواب‎های شما را کنترل کند. به عنوان مثال، می‎توانید احتمال دیدن رویاهای شفاف را با تکرار این تاکید قبل از خوابیدن زیاد کنید «امشب زمانی که خواب می‎بینم، می‎خواهم متوجه خواب دیدن خودم شوم.»
  • بیشتر بخوابید. ممکن است مضحک به نظر برسد ولی هرچه بیشتر بخوابید، احتمال این که خواب ببینید بیشتر است. ما زمانی که خواب هستیم، حرکت سریع چشم یا چرخه REM را هر مرتبه به مدت 90 دقیقه تجربه می‎کنیم و زمانی که به اندازه کافی نمی‎خوابید، مدت این چرخه طولانی‎تر می‎شود. بنابراین، چرخه خواب REM کمتری را تجربه می‎کنید و ممکن است به آن مقدار خواب نبینید.
  • ضمیر ناهوشیار ما در زندگی‎مان نقش بسیار مهمی ایفا می‎کند. در بیداری و زمانی که روی انجام یک کار تمرکز می‎کنید یا به یک چیز به مقدار طولانی فکر می‎کنید، احتمال دارد در شب خواب آن را ببینید.

این یک پدیده متداول است که می‎تواند برای هر فردی رخ دهد چون ضمیر ناهوشیار باعث شکل‎گیری خواب‎های ما می‎شوند و این که چطور از ضمیر هوشیار خود در طول روز استفاده می‎کنیم تاثیر قابل توجهی روی خواب‎هایی می‎گذارد که در شب می‎بینیم.

بنابراین آیا خواب‎ها اصلا معنایی دارند؟ بستگی دارد از چه زاویه‎ای به این قضیه بنگرید. خواب‎ها فقط تکانه‎های الکتریکی هستند که در مغز رخ می‎دهند و باعث شکل‎گیری تصاویر تصادفی از سمت ضمیر ناهوشیار ما می‎شوند. به عبارت دیگر، گاهی اوقات خواب‎های ما چیزی جز تصاویر تصادفی نیستند ولی در سایر اوقات، این ضمیر ناخودآگاه ما است که می‎خواهد چیزی را با ما در میان بگذارد.


آرکتایپ قهرمان درون شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.