5 سوال حیاتی که در یک مصاحبه خروج باید از کارمندان بپرسید

1398/03/08 12:21 PM - 4 سال قبل


کارمندان شما تصمیم به استعفاء می‎گیرند. این بخشی از اداره یک کسب و کار است. اگر خوش ‎شانس باشید، به صورت منظم این اتفاق رخ نخواهد داد ولی اگر اتفاق بیافتد، مهم است که از مصاحبه خروج (Exit interview) کارمند بیشترین استفاده را ببرید.

در زمان تصمیم یک کارمند مبنی بر ترک شرکت، مصاحبه ‎های خروج نباید فرمالیته باشند.

پاتریک بل (Patrick Bell) از سایت care.com می‎گوید «مصاحبه‎‎های خروج خود را به چیزی بیشتر از یک فرصت برای تبادل اطلاعات در مورد مزایا و سایر موضوعات مربوط به آشنایی کارمند با محیط شرکت، تبدیل کنید. انجام یک کار تنها به این دلیل که باید انجام شود یک فرصت از دست رفته در مورد کسب بازخورد در مورد سازمانتان و درک این علت است که چرا دارید کارمندان خود را از دست می‎دهید (به ویژه افرادی که ارزشمند هستند). کسب دیدگاه کارمندانی که شرکت را ترک می‎کنند می‎تواند به شما کمک کند استراتژی‎هایی برای حفظ آن‎ها در شرکت برای آینده توسعه دهید.»

نکته کلیدی کسب حداکثر اطلاعات از یک مصاحبه خروج و درک دلایل ترک کارمندان است و این کار را باید با پرسیدن سوالات مناسب انجام داد.

سوالاتی که باید از کارمندان در یک مصاحبه خروج بپرسید

  • علت ترک شما چیست؟

با آن که این سوال از همه آشکارتر است ولی باید آن را برای کسب اطلاعاتی در مورد دلیل ترک یک کارمند بپرسید. اگر یک تعداد از کارمندان دلیل مشابهی را گفتند، باید بدانید مشکلی وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنید.

  • چرا دنبال یک شغل جدید می‎گردید؟

ممکن است یک کارمند برای ترک شرکت دلایلی غیر مرتبط با شرکت داشته باشد و پرسیدن این سوال به شما کمک خواهد کرد دلایل او برای تلاش به کار در جای دیگر را متوجه شوید.

  • چطور فرهنگ شرکت ما را توصیف می‎کنید؟

این سوال به شما کمک خواهد کرد درک کنید افراد چه دیدگاه داخلی در مورد فرهنگ سازمانی شما دارند و ببینید چه ارتباطی با ترک آن‎ها دارد. آن‎ها همچنین ممکن است با توجه به این که شرکت را ترک می‎کنند با شما صادق‎ تر باشند و اطلاعات خوبی در اختیار شما بگذارند.

  • اگر می‎توانستید در زمان حضور خود در شرکت ما چیزی را تغییر می‎دادید، چکار می‎کردید؟

این سوال اطلاعاتی در مورد چیزهایی به شما خواهد داد که کارمندان فعلی ممکن است خواهان تغییر آن باشند و بدین طریق بتوانید فرصت‎ های پیشرفت را شناسایی کنید.

  • چطور وظیفه شغلی شما می ‎توانست بهتر شود؟

چطور می‎توانستیم از شما بهتر پشتیبانی کنیم؟ افراد اغلب اوقات به این دلیل یک شرکت را ترک می‎کنند چون از وظیفه شغلی خود راضی نیستند. شاید وظیفه آن‎ها در شرکت مانند توصیف داخل تبلیغ شغلی نبوده است یا مشکلاتی با فرد سرپرست آن وظیفه شغلی وجود داشته است. پاسخ ‎ها می‎تواند به شما کمک کند پیش از استخدام یک فرد جدید برای این موقعیت شغلی خالی، تغییراتی را انجام دهید.

اگر مجبور به تعدیل افراد هستید سعی کنید افراد کارآمد تر را از افراد کمتر بهره ور جدا کنید و بهترین ها را برای شرکت نگه دارید. در این راستا سایت تست و تایپ با پنل ارزیابی گروهی و سازمانی می تواند به شما کمک کند تا افراد مستعد و توانمند را غربالگری کنید. برای دسترسی به پنل ارزیابی گروهی و سازمانی سایت تست و تایپ با ما تماس بگیرید. 




مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.