چرا مهارت ‎های نرم مهم هستند؟

1398/04/01 3:15 PM - 4 سال قبل


مهارت ‎های نرم که کامل و در سطح بالایی باشند برای موفقیت شغلی با ارزش و بسیار اهمیت دارند. با آن که گاهی اوقات توسعه این مهارت‎ها به نسبت مهارت‎های سخت می‎تواند مشکل‎تر باشد، اما در موفقیت شغلی به یک نسبت سهیم هستند.

آزمون سنجش مهارت های نرم

مهارت ‎های نرم چه چیزی هستند؟

مهارت ‎های نرم که اغلب اوقات مهارت‎های ارتباط با مردم یا هوش هیجانی نامیده می‎شوند، که به توانایی تعامل دوستانه با سایرین اشاره می‎کنند. این مهارت‎ها صفات شخصی هستند که می‎توانند روی ارتباطات، روابط و تعامل با سایرین تاثیر بگذارند. این مهارت‎ها می‎توانند شامل موارد زیر شوند یا به آن‎ها ربط داشته باشند:

  • مذاکره
  • خدمت محوری
  • شبکه‎سازی
  • پرزنتیشن یا ارائه در جمع
  • تجزیه و تحلیل مشکلات
  • اثرگذاری در ارتباط
  • کار تیمی
  • حل مسئله
  • کار در شرایط تحت فشار


چرا توسعه مهارت ‎های نرم مهم است؟

مهارت های نرم بخشی مهم در پیدا کردن، جذب و حفظ مشتریان هستند. مهارت‎های پرزنتیشن، قابلیت ‎های شبکه ‎سازی و آگاهی از علم آداب معاشرت، می‎توانند به فرد کمک کنند مشتریان جدیدی را به دست آورد و مشتریان فعلی به او سفارش بیشتری بدهند.  

زمانی که مهارت های نرم خود را در زمینه تجزیه و تحلیل مشکلات، حل مشکل و فراهم ‎سازی خدمات مشتری عالی ارتقاء بخشید می‎توانید روابط قوی ‎تری با همکاران، فروشندگان و سایر ارتباط ‎های کاری خود به وجود آورید.

در نهایت، مهارت های نرم در سطح بالا می‎توانند به شما کمک کنند اعتماد به نفس به دست آورید که یک ویژگی با ارزش در دنیای کسب و کار است.

از طرف دیگر، سطح پایین مهارت های نرم می‎تواند پتانسیل شما را محدود کند یا حتی باعث سقوط کسب و کار شما شود. با توسعه مهارت های نرم رهبری، کار تیمی و قابلیت ‎های ارتباطی قدرتمند، می‎توانید روان ‎تر پروژه‎ ها را اجرا کنید، نتایجی تحویل دهید که خوشایند همگان است و حتی روی زندگی شخصی خود با بهبود نحوه تعامل با سایرین تاثیر مثبتی بگذارید.

آیا مهارت ‎های نرم شما نیاز به کار دارند؟

این مهارت‎ها به طور کلی «همه یا هیچ» نیستند. بسیاری از افراد نسبت به بعضی از این مهارت‎ها تسلط دارند یا الگوی سایرین به شمار می‎روند ولی در مورد سایر آن‎ها مشکلاتی داشته باشند.

به عنوان مثال ممکن است قابلیت‎های کار تیمی و ارتباطی عالی داشته باشید ولی در مورد بحث مدیریت زمان یا حفظ آرامش تحت فشار نتوانید به خوبی عمل کنید. همچنین غیر طبیعی نیست مهارت‎های نرم خود را دست کم بگیرید یا نسبت به تسلط به آن‎ها غلو کنید.

موارد زیر نمونه سناریوهایی هستند که با مهارت ‎های نرم بهتر، می‎توانند بهبود داده شوند:

  • به نسبت سایر افرادی که در حوزه شغلی شما قرار دارند نرخ حفظ مشتری کمتری دارید.
  • به دفعات برای حضور در جلسات دیر می‎رسید یا برای تحویل به موقع کارها به مشکل بر می‎خورید.
  • نمی‎توانید شبکه حرفه ‎ای (شغلی) خود را توسعه دهید یا به طور کلی از فرصت‎ های شبکه‎ سازی دوری می‎کنید.
  • در برگزاری جلسه با مشتریان بالقوه موفق عمل می‎کنید ولی به سختی به مرحله بعد یا عقد قرارداد می‎رسید.


چطور مهارت ‎های نرم خود را توسعه دهید؟

اولین گام مهم در توسعه فردی شناسایی و تایید حوزه‎ هایی است که باید در آن پیشرفت کنید. انجام این کار می‎تواند از طریق اندیشیدن در مورد خود و توجه به درون انجام شود، یعنی عیب‎ های عملکرد کسب و کار خود را مورد ارزیابی قرار دهید یا بازخوردی که از سوی همکاران یا دوستان معتمدتان به دست می‎ آورید را بررسی کنید. یکی دیگر از این روش ها استفاده از تست های استاندارد برای سنجش مهارت های نرم است. ما در تست و تایپ دو تا آزمون برای سنجش مهارت های نرم افراد در اختیار داریم که این آزمون ها اعتبار دارند، پایا هستند و هنجار جامعه در آن ها لحاظ شده است. لینک این دو آزمون در زیر آورده شده است.

آزمون هوش هیجانی بار ان 

آزمون هوش هیجانی برابری و گریوز

ممکن است از طرفی متوجه شوید ثبت تعامل‎ های شغلی و نتایج آن به صورت روزانه در یک دفترچه یادداشت نتایج مفیدی در بحث خود ارزیابی به همراه می ‎آورد.

پس از این که نسبت به نکات قوت و ضعف خود آگاهی به دست آوردید، یک نقش عمل برای بهبود آن طراحی کنید که از برنامه کسب و کار شما پشتیبانی کند و همسو با آن باشد.

چون مهارت های نرم یک دسته نسبتا بزرگ را در بر می‎گیرند، برای توسعه یا افزایش این مهارت‎ها راه ‎های متعددی وجود دارد.

همکاری با یک مربی را در نظر بگیرید که می‎تواند بازخورد خوبی ارائه دهد و مهارت‎های مناسب را مدل‎ گذاری کند. اگر توجه شما روی بهبود ارتباطات است، کلاس‎هایی با موضوعات سخنرانی در جمع یا ملحق شدن به جمعی از سخنرانان ماهر می‎تواند مفید باشد.

در نهایت، با آن که ممکن است به شکل فریب‎ دهنده ‎ای ساده به نظر برسد، تاثیر مثبت ‎اندیشی و خوش‎ بینی را دست کم نگیرید. به هرحال، اکثریت مهارت های نرم به واسطه اعتماد به نفس و اشتیاق تقویت می‎شوند و عواملی مانند اضطراب، حدس عدم امنیت و منفی ‎گرایی روی آن‎ها تاثیر منفی می‎گذارد.

ذهنیت خود را تغییر دهید تا بتوانید جنبه مثبت موقعیت‎ های مختلف را ببینید چون این قضیه می‎تواند روی نحوه تعامل شما با سایرین تاثیر قابل توجهی بگذارد.

مهارت ‎های نرم می‎توانند توانایی شما در یک ارائه عالی را تحت تاثیر قرار دهند و به شکل موثری نکات مهم صحبت‎ های شما را به سایرین برساند.


هوش هیجانی شخصیت شناسی توسعه فردی کارگاه مهارت های نرم خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.