مدیریت اهداف مسیر شغلی

1398/04/01 3:55 PM - 4 سال قبل


هدف یک سازمان در طراحی یک مسیر شغلی موفق و توسعه شغل برخورداری از کارمندانی بهره ‎ور و فعال است که انتخاب کنند در آن شرکت بمانند، حتی اگر فرصت داشته باشند به جای دیگری بروند. گرچه هدف نهایی هر برنامه فردی مسیر شغلی پیچیده تر است. کمک به کارمندان در تعریف و دستیابی به این اهداف یک بخش مهم از وظایف یک مربی یا مدیر است.

اهداف بلند مدت

زمانی که در مورد اهداف شغلی فکر می‎کنیم، اکثرا برنامه ‎های بلند مدت را در نظر می‎گیریم. این که 5 سال گذشته کجا هستیم؟ در ده سال آیند چطور؟ در نهایت می‎خواهیم زندگی شغلی و شخصی ما به چه صورت باشد؟

اکثر کارمندان جواب به این پرسش‎ ها را می‎دانند، فقط احتمالا برای رسیدن به آن جا به کمک نیاز دارند. نقش مدیریت این جا مشخص می‎شود. کارمندان شما چه مسیرهای شغلی می‎توانند در پیش بگیرند تا به سمت محلی پیش بروند که در نهایت می‎خواهند به آن جا برسند؟

مسیر شغلی را انعطاف‎ پذیر نگه دارید. حرکات جانبی و همچنین ترفیع شغلی به صورت سلسله مراتبی را در نظر بگیرید. با توجه به نکات قوت و ضعف خاص هر کارمند چه مسیرهایی بهترین هستند؟ زمانی که هدف نهایی را در ابتدای کار در نظر می‎گیرید، پیدا کردن راه‎ های متفاوتی که یک کارمند ممکن است به موقعیت شغلی مطلوب نهایی خود برسد ساده‎ می‎شود. 

اگر کارمندان هنوز نمی‎دانند به کجا می‎خواهند بروند، مدیران و مربیان می‎توانند از طریق راهنمای شغلی به آن‎ها در تعیین اهداف بلند مدت بیشتر کمک کنند. تست شخصیت شناسی، ارزیابی ‎های شغلی و بحث در مورد سبک زندگی که یک کارمند می‎خواهد در پیش بگیرد همگی راه‎ های خوبی هستند که به کارمندان کمک می‎کنند اهداف بلند مدت خود را کشف کنند. 

لینک انواع آزمون های مورد استفاده برای توسعه فردی و شغلی

اهداف کوتاه مدت

باید توجه کنید در برنامه‎ های مسیر شغلی چیزی بیشتر از اهداف بلند مدت باید در نظر گرفته شود. با آن که احتمالا ممکن است وسوسه شوید کل برنامه این مسیر را حول جایی که کارمند می‎خواهد طی پنج یا ده سال آینده باشد ترسیم کنید، یک برنامه مسیر شغلی که اهداف کوتاه مدتی را در برگیرد که رسیدن به آن‎ها به معنای غلبه بر موانعی است که فرد را به سمت هدف نهایی سوق می‎دهد و بیشترین تاثیر را روی حفظ انگیزه کارمندان در محیط کار می‎گذارد، بسیار مفید است.

هر کارمند در مورد چه وظایفی بیشترین هیجان را دارد؟ چه فعالیت ‎هایی در شرکت شما شور و شوق به وجود می ‎آورند؟ آیا یک جایزه، دستاورد یا شاخص دیگری وجود دارد که باعث شود کارمند شما بخواهد طی 6 یا 12 ماه آینده به آن دست پیدا کند و با شور و شوق کار خود را انجام دهد؟ آیا اگر یک کارمند در پیش سایرین شناخته شود باعث خواهد شد به سمت اهداف بلند مدتش پیش برود؟ اگر جواب مثبت است، چنین چیزی یک هدف کوتاه مدت عالی است. برخورداری از میل به موفقیت روزانه باعث می‎شود یک کارمند انگیزه خود را حفظ کند، حتی اگر هدف نهایی همچنان مشخص نیست یا مربوط به آینده می‎شود.


مصاحبه و استخدام مدیریت مسیر شغلی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.