انواع آزمون روانشناسی و کاربردهای آن ها

1398/04/19 4:57 PM - 4 سال قبل


آزمون روانشناسی

در روانشناسی ابعاد مختلف روان انسان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌ گیرد. ما در سایت تست و تایپ ، در مدلی ساده و کاربردی تقسیم بندی های لایه های مختلف روان انسان برای آزمون روانشناسی را نمایش داده ایم. این مدل با رویکرد بین رشته ای مدیریت و روانشناسی به گونه ای تهیه شده که راهنمایی برای استفاده از آزمون های روانشناسی در توسعه فردی و کسب و کار باشد. آزمون روانشناسی تقسیم بندی های مختلفی دارند که می توان به آزمون های روانشناسی شناختی و یا آزمون های روانشناسی  غیر شناختی بودن آن ها نیز اشاره نمود. در سایت تست و تایپ انواع مختلف آزمون های روانشناسی شناختی در دسترس کاربران قرار گرفته است. آزمون های روانشناسی شناختی آزمون هایی که جواب صحیح یا غلط برای آنها وجود ندارد. مثلا شما اول تفریح می کنید بعد کار میکنید و یا اول کار میکنید و بعد تفریح می کنید. فرد با جواب دادن به این تست های روانشناسی شخصیت خود را بیشتر می شناسد.

طبقه بندی آزمون روانشناسی در سایت تست و تایپ

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می‌ کنید این تقسیم بندی از بیرونی ترین تا عمیق ترین لایه ها شامل این موارد هستند:

  • رفتار
  • شخصیت
  • هوش و استعداد
  • مدل ذهنی و باورها
  • ناخودآگاه

هر یک از آزمون‌ های روانشناسی به عنوان ابزار شناختی به یکی از این لایه‌ های رفتار، شخصیت، هوش، مدل ذهنی و ناخودآگاه می پردازند. دانستن این که هر کدام از آزمون‌ ها روانشناسی به کدام قسمت از روان مربوط می‌ شوند می‌ توانند به ما نقشه ‌راهی دهد که در کشف و ارتقاء ابعاد شخصیتی و رفتاری و در نهایت توسعه فردی راهگشا باشند. اینکه بدانیم ابزار ما سنجش رفتار است یا شخصیت به کشیدن نقشه راه توسعه فردی، کمک شایانی می‌ کند.

آزمون های روانشناسی مربوط به رمزگشایی از رفتار یا رفتارشناسی در سایت تست و تایپ، شامل تست دیسک DISC و آزمون سبک مذاکره و  تست تعویق تصمیمات هستند.

رفتار، بیرونی ترین مدل بروز حالات انسانی است. افراد برای پذیرفته شدن در اجتماع به صورت خود آگاه رفتاری را از خود بروز می‌ دهند که می‌ توانند به راحتی آن را بر اساس زمان و مکان تغییر دهند. تست دیسک یکی از ابزار های تعیین رفتار است. آزمون دیسک با گزارش کامل در سایت تست و تایپ در دسترس کاربران قرار دارد آزمون های سبک مذاکره و تست تعویق تصمیات نیز، با توجه به اینکه رفتارهای قابل تغییری هستند در این حوزه قرار دارند. از آنجا که تست دیسک با گزارش کامل سه پروفایل خروجی دارد که رفتار فرد را به صورت شخصی، رفتار کاری و رفتار عمومی نشان می‌ دهد کاربرد زیادی در توسعه فردی و کسب و کار دارد.

تست های روانشناسی مربوط به رمز گشایی از شخصیت یا شخصیت شناسی در سایت تست و تایپ شامل تست MBTI ( تست MBTI مخصوص نوجوانان ) و تست اینیاگرام با گزارش کامل و تست گاستون برژه و تست آیسنک یا طبایع، هستند که تیپ شخصیتی فرد را مشخص می‌ کنند. تغییر این لایه از روان مانند رفتار برای شخص کار آسانی نیست و در پروسه توسعه فردی، فرد فقط به کشف آن می‌ پردازد. این آزمون های روانشناسی در سایت تست و تایپ در اختیار کاربران قرار دارد.

در لایه‌های عمیق تر آزمون های انواع تست هوش و استعداد قرار دارد. ما در سایت تست و تایپ تست هوش چندگانه گاردنر، تست هوش هیجانی باران و تست هوش هیجانی برادبری و گریوز را در اختیار کاربران قرار داده‌ ایم. از آنجا که هوش هیجانی قابل آموزش و تقویت می باشد و از طرفی هوش هیجانی فاکتور مهمی در برقراری ارتباط موثر با دیگران می باشد، این دسته از آزمونهای روانشناسی که انواع هوش ها را می سنجند، کاربرد زیادی در کسب و کار و توسعه فردی دارند.

در سایت تست و تایپ در حوزه مدل ذهنی، تست مدل ذهنی، تست چپ مغزی و راست مغزی و تست نگرش نسبت به پول را در اختیار کاربران قرار داده ایم. تست نئو با گزارش کامل که NEO - PIR یا BIG5 هم نامیده میشود، در لایه مدل ذهنی و باورها قرار دارد. آزمون نئو با گزارش کامل از آزمون های روانشناسی پرکاربرد در حوزه کسب و کار و توسعه فردی است.

در عمیق ترین لایه روان، ناخودآگاه فرد قرار دارد برای این قسمت آزمون های سنجش ناخودآگاه یا تست کهن الگو وجود دارد. ابزار آزمونی کهن الگوها ناخودآگاه فرد را مشخص می‌ کند و تغییر این لایه امکان پذیر نیست اما اگر در فرد آگاهی ایجاد شود به خود آگاهی فرد کمک زیادی می‌ کنند. تست سفر قهرمانی (آرکتایپ یونگ)، تست کهن الگوی اسطوره‌ای زنان، تست کهن الگوی اسطوره‌ای مردان در این حوزه قرار دارند. با توجه به اینکه شناخت ناخودآگاه، الگوهای رفتاری را مشخص میکند، روز به روز بر کاربرد این آزمون روانشناسی در حوزه های مختلف کسب و کار از استخدام گرفته تا مارکتینگ و برندینگ در حال افزایش است. از سوی دیگر در حوزه توسعه فردی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شناخت و آگاهی از ناخودآگاه فرد، از اولین قدم ها برای توسعه فردی تعریف شده است.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها