آیا موفقیت افراد با تیپ شخصیتی آن ها ارتباط دارد؟

1398/04/29 6:07 PM - 4 سال قبل


جالب است بدانید تیپ شخصیتی شما می تواند میزان موفقیت ‎تان را مشخص می‎کند. شاید این تفکر مخالفانی هم داشته باشد. اما اگر چنین واقعیتی وجود داشته باشد چطور؟ تحقیقات نشان می‎دهد برخی خصوصیات شخصیتی هستند که به افراد دارای آن ویژگی های شخصیتی به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند. تقریبا تمامی سوالات افراد به این ختم می شود که آیا تستی وجود دارد که بتواند به من بگوید من فرد موفقی خواهم شد یا خیر؟ جواب بله است

در سال 1961، دو محقق نیروی هوایی آمریکا با نام های Tupes و Cristal، مجموعه وسیعی از داده ‎های شخصیت ‎شناسی را بررسی کردند تا سیستم ‎های تقسیم ‎بندی شخصیت را به 5 ویژگی مهم شخصیتی تقلیل دهند.

بعد از چند سال نتیجه تلاش ‎های آن‎ها در دنیای روانشناسی ثبت شد. در سال 1980 که تحقیق جامع روی ویژگی‎های شخصیتی صورت گرفت، نتیجه ‎گیری شد که تست ‎های شخصیت شناسی تنها باید روی این 5 ویژگی مشترک تمرکز کنند.

نتیجه تمام تلاشهایی که برای پنج عامل شخصیت صورت گرفت در نهایت با نام تست نئو به جامعه معرفی شد و چون تاثیر بسزایی در موفقیت افراد داشت با نام تست شخصیت Big Five نیز شناخته شد. 

تست نئو و سنجش موفقیت در افراد

نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت به ما می‎گوید که با آن که هویت باورها ، ارزش ‎ها و ویژگی ‎های روحی افراد ممکن است با سایرین متفاوت باشد، ولی 5 بُعد مهم شخصیتی وجود دارد که در تمامی افراد قابل بررسی است و میتوان آن‎ها را تست کرد و سنجید. این مهم با استفاده از تست نئو امکان پذیر است.

لینک آزمون نئو

این پنج ویژگی شخصیتی را می‎توان به وسیله تست نئو سنجید، در قالب حروف زیر تعریف می شوند:

O – گشودگی یا استقبال از تجربه

C – وظیفه شناسی

E – برون گرایی

A – توافق یا سازگاری با اطرافیان

N – روان‎ آزردگی یا سلامت روان

کدام فاکتور تست نئو پیش بینی کننده موفقیت در شما است؟

تحقیقات از عامل C یا وظیفه شناسی به عنوان ویژگی آلفا یاد می‎کنند. 

Paul Tough در کتاب "چطور کودکان موفق شدند" می نویسد: پایداری، کنجکاوی و تلاش برای موفقیت بسیار مهم است. او می‎گوید «وظیفه شناسی در حد بالا ممکن است نکات منفی در زندگی شخصی برای افراد داشته باشد، اما واقعیت این است که به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد موفق کاری در زندگی کاری افراد شناخته می شود.»

یک تحقیق در موسسه ملی Aging study در سال 2009 تحت عنوان «شخصیت و موفقیت شغلی» انجام شد که نشان داد که وظیفه شناسی تنها ویژگی شخصیتی است که در ارتباط مستقیمی با مقدار بیشتر درآمد و رضایت شغلی دارد.

علاوه بر این، تحقیقی که در مجله روان‎شناسی اقتصادی چاپ شده است ادعا می‎کند وظیفه شناسی تک ویژگی شخصیتی است که روی توانایی ما در پیدا کردن شغل و حفظ آن تاثیر بسزایی می‎گذارد.

نکته قابل توجه تر این است که دو ویژگی سازگاری و برون گرایی که بیشتر از همه توسط کارشناسان کار آفرینی تحسین شدند، ظاهرا هیچ تاثیری روی این موفقیت  ‎های مالی انسان ندارند.

یک نفر ممکن است ادعا کند تمامی این شواهد که از وظیفه شناسی به عنوان یک ویژگی انسانی برای موفقیت یاد می‎کنند تنها زمانی معتبر خواهد بود اگر عملکرد در محیط کار را به عنوان پیمانه سنجش خود برای موفقیت در نظر بگیرید.

آیا شخصیت من شبیه افراد موفق است؟

هنگامی که تحقیقات و مقالاتی را که در زمینه موفقیت افراد در مجلات و کنفرانس های بین المللی بررسی می کنیم متوجه می شویم که از وظیفه شناسی به عنوان یک عامل مهم برای کسب درآمد بیشتر افراد در صنایع مختلف یاد می‎کنند همچنین آن‎ها این خصوصیت را به عنوان مثال با یک ازدواج طولانی و خوشبخت نیز ربط می‎دهند، پس ادعای آن‎ها نسبت به موفق بودن این افراد بی دلیل نیست.

Tough همچنین اشاره می‎کند «افرادی که سطح وظیفه شناسی بالایی دارند در مدرسه و دانشگاه نمره ‎های بهتری می‎گیرند، جرایم کمتری مرتکب می‎شوند و طول مدت ازدواج آن‎ها بیشتر است. آن‎ها عمر طولانی ‎تری دارند و تنها دلیل آن مصرف الکل و دخانیات کمتر نیست. آن‎ها کمتر سکته می‎کنند، کمتر در معرض فشار خون بالا قرار می‎گیرند و کمتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‎شوند.»

حتی برای آن‎هایی که دوست دارند در اینترنت مشهور باشند، تحقیق دانشگاه کمبریج نشان می‎ دهد که وظیفه شناسی عامل تعیین ‎کننده در بالا بردن سطح نفوذ در توئیتر است.

از وظیفه شناسی به عنوان «توجه به جزئیات، دقت یا هوشیاری» یعنی میل به خود انضباطی، مراقبت و توجه بالا یاد می‎شود. وظیفه شناسی از طریق دو رفتار با تمرین توسعه داده می‎شود یعنی: نظم و سخت ‎کوشی. 

چه امتیازی به خودتان می‎ دهید؟ نمره شما در تست نئو برای خودتان راضی کننده بود؟

خبر خوب این است که اکثریت تحقیقات 5 عاملی شخصیت با خوش‎ بینی اعلام می‎کنند که پروفایل شخصیت فردی شما می‎تواند با مرور زمان تغییر کند. یقیناً، بعضی از محیط ‎ها و سنت ‎ها باعث بالا بردن سطح وظیفه شناسی می‎شوند. ارتش کلیشه‎ ای ترین مثال آن‎ها است، سازمانی که ظاهرا باعث پرورش انسان‎ های ماهر و بسیار منظم می‎شود.

آیا وقت آن است که روی نظم و سخت‎ کوشی خود کار کنید؟ تمامی منابع اشاره می‎کنند که نادیده گرفتن وظیفه شناسی به معنای از بین بردن حرفه شغلی است.

به هر حال می توانید با شرکت در تست نئو میزان وظیفه شناسی خود به همراه 30 زیر عامل دیگر را در خود ارزیابی کنید. اعدادی که به دست می آوردید با توجه به جامعه ایرانی نرمال شده اند و میتوانید خود را با افراد هم سن خود در ایران مقایسه کنید. برای شرکت در آزمون کلیک کنید

 


نئو شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.