ویژگی های افراد موفق

1398/05/23 5:21 PM - 4 سال قبل


بحث در مورد اینکه آیا افراد موفق دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی از نظر روانشناسی هستند یا اینکه شرایط برای آن ها طوری رقم خورده که موفق شوند، زیاد است. روانشناسان زیادی روی موضوع ویژگی های افراد موفق کار کرده اند و مشخص شده است زمانی که بحث موفقیت در دنیای کار به میان می آید ویژگی های شخصیتی خاصی وجود دارد که اگر فرد آنها را داشته باشد موفق تر است و تحقیقات نیز از این ادعا را ثابت می‎کنند. 

در این مقاله می خواهیم به ویژگی های شخصیتی که طبق علم روانشناسی وجود آن ها به معنای پیشبینی موفقیت است، بپردازیم. خبر خوب اینکه این شاخص ها توسط تست نئو با گزارش کامل قابل اندازه گیری است و شما می توانید خود را در این زمینه محک بزنید. 

بنابراین بدون یک مقدمه طولانی و گرفتن وقت شما به ویژگی های شخصیتی اشاره می‎کنیم که طبق علم روانشناسی وجود آنها به معنای پیش‎ بینی موفقیت است. 

می خواهیم از نظریه ای تحت عنوان ویژگی های شخصیتی پنج عاملی با نام NEOCA یاد کنیم که به اسم مدل 5 عاملی نیز شناخته می شود و براساس این نظریه 5 بعد اصلی در شخصیت افراد  وجود دارد که می‎تواند شخصیت و روان انسان را توصیف کند. این پنج ویژگی شخصیتی عبارتند از وظیفه شناسی ، توافق پذیری، روان‎ رنجوری (یا احساس منفی زیاد)،  گشودگی و برونگرایی. تست نئو تمامی این عامل ها و 30 زیر مجموعه آن ها را اندازه گیری میکند و به شما میگوید چقدر به افراد موفق نزدیک هستید. 

لینک آزمون نئو با گزارش کامل برای تطبیق خود با افراد موفق

از بین این پنج ویژگی شخصیتی بزرگ، به ویژه سه مورد آن ها براساس تحقیقات روانشناسی در پیش‎ بینی موفقیت موثر هستند که روانشناسانی مانند جوردن پیترسون نیز به دفعات در مورد آن‎ صحبت کردند و او حتی در مصاحبه معروف خود با کتی نیومن به این قضیه اشاره می‎کند.

قبل از پرداختن به این پنج ویژگی اجازه دهید بگوییم برخی از افراد این ویژگی‎ها را به صورت طبیعی دارند و احتمال این که آن‎ها در محیط کار موفق شوند و الزاما جایگاه بالاتر و پول بیشتری به دست آورند بیشتر است. 

گرچه اگر ذاتاً از این ویژگی ها برخوردار نیستید، یقیناً از موفقیت محروم نیستید. می توانید با شرکت در آزمون‎های دیگر سایت تست و تایپ ویژگی‎های شخصیتی دیگر خود را محک بزنید.

پنج ویژگی شخصیتی افراد موفق در مدل 5 عامل بزرگ شخصیت

1. عامل اول ویژگی افراد موفق وظیفه شناسی آن ها است

اولین ویژگی وظیفه شناسی است و اصطلاح واقعاً گسترده ‎ای است ولی احتمالا تک ویژگی مهمی به شمار رود که باعث پیش‎ بینی موفقیت می‎شود و حجم قابل توجهی از تحقیقات از این ادعا پشتیبانی می‎کنند.

از آن می توان به عنوان راهی توصیف کرد که افراد به کمک آن رفتار ناگهانی خود را کنترل می کنند و می توانند رضایت ناشی از دریافت پاداش ‎های فوری را به تعویق اندازند که اغلب اوقات می‎تواند در دراز مدت عواقب نا مطلوبی به جا بگذارد.

افراد وظیفه‎ شناس بسیار منظم هستند، به ندرت دیر می‎کنند و عملکردی عالی در برنامه ‎ریزی و پایبندی به آن دارند.

همین قضیه در مورد تعیین اهداف و پیروی از یک برنامه روزانه برای دستیابی به آن‎ها صدق پیدا می‎کند و حتی اگر هدف این افراد فوق‎ جاه‎ طلبانه و دستیابی به آن غیرممکن باشد، آن‎ها به جای این که کاملا مایوس شوند، آن را تغییر می‎دهند تا امکان ‎پذیرتر شود.

هوش عامل دیگری است که باید به ویژه به عنوان یک پیشگوی موفقیت از آن یاد کرد، ولی هوش یک ویژگی شخصیتی جداگانه نیست بلکه بخشی از وظیفه شناسی فرد است.

افرادی که امتیاز بالایی در بحث وظیفه شناسی می‎گیرند از سوی دیگران به عنوان باهوش نگریسته می‎شوند. آن‎ها ممکن است در تست‎ های بهره هوشی یا SAT امتیاز بالایی نگیرند، ولی به نسبت همتایان خود نمره‎ ها و معدل بالاتر به علت سطح بالای وظیفه‎ شناسی خود به دست می ‎آورند.

2. عامل دوم ویژگی افراد موفق توافق پذیری آن ها است.

دومین ویژگی توافق پذیری یا سازگاری است. سازگاری الزاماً یک ویژگی نامطلوب نیست چون با افراد بیشتری بهتر کنار می ‎آیید، ولی زمانی که بحث پیشرفت در عرصه شغلی به میان می ‎آید کمکی به شما نمی‎کند.

ما تنها به نتایج تحقیقات در مورد این ویژگی در پیش‎ بینی موفقیت صحبت می‎کنیم و بیش از حد سازگار بودن تاثیر منفی روی پیش‎ بینی موفقیت می‎گذارد.

جهان تجارت مکانی بخشنده، دنج و مهربان نیست بنابراین گاهی اوقات باید بی رحم باشید و تسلیم نیازهای سایرین نشوید و نیاز و خواسته‎ های آن‎ها را به نسبت خودتان در اولویت قرار ندهید.

برای پیشرفت باید بتوانید روی پاهای خود بایستید و بیش از حد سازگار نباشید که همچنین باعث ایجاد صداقت و شخصیت می‎شود.

افرادی که سازگاری ندارند حقوق بیشتری دریافت می‎کنند، حتی با آن که گاهی اوقات شغلی مشابه با افراد سازگار دارند، چون آن‎ها می‎توانند برای یک حقوق بیشتر بجنگند و بحث کنند و به پایین ‎تر از آن قانع نباشند.

چنین گفتگوهایی خوشایند نیست ولی هیچ چیز نمی‎تواند جلوی این افراد را در دستیابی به چیزی که می‎خواهند بگیرد.

افراد غیر سازگار بیشتر به خودشان توجه می‎کنند تا سایرین که همین قضیه باعث پیشرفت آن‎ها در محیط کار می‎شود. گرچه، این رفتار در تعامل‎ های اجتماعی پسندیده نیست چون آن‎ها به سایرین توجهی ندارند و واقعا دست خود را برای کمک به آن‎ها دراز نمی‎کنند.

آن‎ها اغلب اوقات نسبت به انگیزه سایرین بدبین هستند که همین قضیه باعث ایجاد این تصور می‎شود که افرادی با رفتار غیر دوستانه و بدون میل به همکاری هستند. پیدا کردن یک تعادل و توانایی ترکیب سازگاری با غیر سازگاری به طور کلی بهترین راه ‎حل است تا این که همیشه شدت یکی از دیگری به مراتب بیشتر باشد.

فقط به یاد داشته باشید که جهان تجارت مکان بی رحمی است و افراد بی رحم و غیر سازگار در این محیط رقابتی و به حق به اوج می ‎روند.

3. سومین عامل در ویژگی افراد موفق روان‎رنجوری (احساس منفی زیاد) است

ویژگی بعدی روان‎ رنجوری یا میل به تجربه احساسات منفی زیاد است. افرادی که در زمینه روان‎ رنجوری امتیاز بالایی می‎گیرند میل دارند واکنش احساسی به موقعیت ‎ها و رویدادهایی نشان دهند که واقعا روی افرادی که امتیاز پایینی در این بخش می‎گیرند، تاثیرگذار نیست. افراد موفق در این قسمت امتیاز پایینی می گیرند. 

افرادی که روان رنجور هستند به موقعیت های معمولی به عنوان شرایطی تهدید کننده و مخرب نگاه می کنند و مشکل مقدار زیاد روان‎ جوری این است که توانایی یک فرد برای تفکر منطقی و شفافانه را از بین می ‎برد تا نتواند تصمیمات بهتری بگیرد و با استرس برخورد کند.

احتمال موفقیت شغلی افرادی که در این بخش امتیاز پایینی می‎گیرند بیشتر است چون این دسته از افراد می‎توانند آرام بمانند، در موقعیت ‎های ظاهرا تنش ‎آفرین رها از احساسات منفی باشند و در نتیجه در درازمدت تصمیمات بهتری بگیرند.

آن‎ها همچنین دیدگاه مثبت ‎تری به زندگی دارند و رها از استرس و مطمئن به خود هستند.

دو ویژگی دیگر که در مصاحبه مورد نظر توسط پیترسون اشاره شدند عبارتند از استقبال از تجربه و برونگرایی.

4. چهارمین ویژگی افراد موفق گشودگی است

عامل گشودگی یا استقبال از تجربه ویژگی شخصیتی است که خلاقیت، کنجکاوی و میل به یادگیری چیزهایی جدید را می ‎سنجد که برخورداری از این ویژگی جالب است. از سوی دیگر اگر امتیاز کمی در این بخش بگیرید، به احتمال زیاد برای تغییر بی میل هستید، در برابر ایده ‎های جدید مقاومت می‎کنید و زیاد فردی خلاق نیستید که در دنیای تجارت ویژگی بسیار خوشایندی نیست.

5. پنجمین ویژگی افراد موفق برونگرایی است

آخرین ویژگی در مدل 5 عاملی برون گرایی است و به دست آوردن امتیاز بالا در این بخش به معنای پیش ‎بینی بالای موفقیت یک فرد به عنوان یک رهبر کارآمد است.

تسلط و اجتماع‎ پسندی مهمترین صفحات آن هستند، گرچه با وجود این رهبران متعدد و عالی که ذاتا برونگرا نیستند وجود دارند و همچنین رهبران برونگرایی که رهبران خوبی نیستند چون در حوزه‎ های دیگر ضعف‎ هایی دارند.

اگر این ویژگی‎ها ذاتا در شما وجود ندارد نگران نباشید، چون همیشه می‎توانید اگر در آن‎ها ضعف دارید با تمرین و تلاش بهتر شوید.

اگر دوست دارید خود را در این زمینه محک بزنید پیشنهاد می کنیم در تست نئو با گزارش کامل سایت تست و تایپ شرکت کنید تا خود را در زمینه صفاتی که منجر به موفقیت می شود، بشناسید. 



نئو شخصیت شناسی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.

سهند اکبری
سهند اکبری    (4 سال قبل)
سلام روزتون بخیر ارتباط بین تیپ شخصیتی و بهره هوشی بالا چی میتونه باشه ممنون میشم پاسخ بدید
سین دال
سین دال    (4 سال قبل)
سلام. ارتباطی بین تیپ شخصیتی و بهره هوشی بالا وجود نداره.