موفق ترین و بهترین تیپ شخصیتی در محیط های کاری

1398/05/26 1:39 PM - 4 سال قبل


همه کارفرمایان به دنبال تیپ شخصیتی خاصی در مدیران و کارمندان خود هستند که بتوانند آنها را شناسایی کنند. شناسایی موفق ترین تیپ شخصیتی در محیط های کاری یکی از بزرگترین سوالات روانشناسان صنعتی و سازمانی است. زیرا اگر آن را بدانند در استخدام های آتی خود آن ویژگی های مثبت را در افراد پیدا میکنند و افراد کارایی را استخدام کنند. روز به روز تعداد کارفرمایان بیشتری به تیپ شخصیتی کارمندان خود دقت می کنند و بسیاری از کارفرمایان برتر زمان تصمیم گیری در مورد استخدام افراد ویژگی شخصیتی آن ها را در نظر می گیرند. بنابراین، شاید بپرسید، مهم‎ترین ویژگی شخصیتی که باعث برتری افراد در محیط کار می شود، چیست؟

از بین پنج ویژگی شخصیتی ای که توسط تست نئو اندازه گیری می شود یعنی: گشودگی ، وظیفه ‎شناسی ، برونگرایی ، توافق پذیری و روان رنجوری؛ عامل وظیفه ‎شناسی تنها ویژگی‎ است که دائما یک ارتباط قوی بین رضایت از کار و موفقیت در کار را نشان داده است. به عبارت دیگر می توانیم آن را مهم ترین ویژگی شخصیتی در محیط کار نام ببریم.

ممکن است بپرسید وظیفه شناس بودن به چه معنا است؟ آیا من وظیفه شناس هستم؟

در واقع، افراد وظیفه شناس روحیه اخلاقی کاری بالایی را نشان می دهند، قابل اعتماد و وقت شناس هستند، به جزئیات توجه می کنند و تعهد خود به کار و هدفشان را نشان می دهند، بنابراین اگر شما نیز چنین خصوصیاتی دارید، احتمالا وظیفه شناس هستید.

اگر هنوز مطمئن نیستید، می توانید در تست نئو شخصیت شناسی تست و تایپ شرکت کنید تا ویژگی های شخصیتی خود را بهتر بشناسید.

اگر وظیفه شناس هستید، احتمالا همیشه کارها را به پایان میرسانید، منظم و سخت  ‎کوش بودید. این عامل در تست نئو اندازه گیری میشود. به نتیجه آزمون نئو خود مراجعه کنید و ببینید چه نمره ای کسب کرده اید؟

لینک شرکت در تست نئو

چطور تیپ شخصیت وظیفه شناس به موفقیت شغلی می رسد؟

Peter Tough در کتاب خود «چطور کودکان موفق شدند» نوشت کودکانی که ویژگی شخصیتی وظیفه ‎شناسی را نشان می‎دهند، به نسبت سایرین در مدرسه عملکرد بهتری دارند چون می‎توانند به موقع تکالیف خود را انجام دهند، طبق برنامه ها پیش بروند، قوانین و هنجارهای اجتماعی را دنبال کنند.

زمانی که این کودکان وارد دنیای کار می شوند، همان موفقیت، نظم و اخلاقیات کاری همچنان درخشان می ماند، چون تحقیقات نشان داده است در مقایسه با سایر ویژگی‎های شخصیت شناسی، کارمندان وظیفه شناس بیشتر از سایرین از شغل ‎های خود رضایت دارند.

افراد دارای ویژگی تیپ شخصیتی وظیفه شناسی در محیط کار چگونه اند؟

تحقیق بیشتر در مورد موفقیت و قدرت وظیفه ‎شناسی همچنین نشان داده است افرادی که چنین ویژگی را دارند بیشترین رشد قابل پیش بینی شغلی را نشان می‎دهند و همچنین مشخص شده است احتمال غیبت کارمندان وظیفه‎ شناس از محیط کار کمتر است. به عبارت دیگر آن‎ها کمتر از عهده انجام کارها در موعد مقرر بر نمی‎ آیند، بیشتر در جلسات حضور دارند و الزاماً در هزینه‎ های شرکت بیشتر صرفه‎ جویی می‎کنند.

شاید تحقیقی که از سوی موسسه ملی سلامت روان آمریکا انجام شده است نشان می دهد احتمال دریافت حقوق بالاتر در بین افرادی که وظیفه‎شناس آنها در تست نئو بسیار بالا گزارش میشود، در مقایسه با اشخاصی که چنین ویژگی شخصیتی را ندارند بیشتر است.

تحقیقات بیشتر همچنین از این ادعا پشتیبانی کرده است و نشان داده است افراد به طور کلی وظیفه شناس در واقع درآمد بیشتری دارند.

بنابراین اگر وظیفه‎ شناس هستید خوش به حال شما، چون همچنین تصور می شود چنین افرادی عمر طولانی‎ تری دارند. علت احتمالی آن خطرپذیری کمتر و عواملی مانند مصرف الکل و مواد مخدر غیرقانونی کمتر است.

بنابراین، گرچه ممکن است در زندگی به علت وظیفه شناسی زیاد در محیط کار تفریح کمتری در زندگی داشته باشید، ولی وظیفه ‎شناسی به شما اجازه داده است عمر طولانی ‎تری داشته باشید، درآمدتان بیشتر باشد و در طول دوران زندگی خود رضایت‎تان بیشتر باشد، همه این‎ها به معنای موفقیت، موفقیت و موفقیت است!

چرا افراد دارای تیپ شخصیتی وظیفه شناس اینقدر موفق هستند؟

اول از هر چیزی، برای موفقیت در یک شغل، باید ابتدا استخدام شوید.در بین شش حرفه‎ فناوری ‎های پزشکی، فروش بیمه، نجاری، پرستاری، خبرنگاری و منشی ‎گری، وظیفه ‎شناسی تنها ویژگی در بین پنج عامل بزرگ شخصیت بوده است که همیشه ثابت بوده است و با موفقیت افراد رابطه مستقیم داشته است.

اما، علت چیست؟

نیازی به نبوغ ندارد که درک کنیم چرا احتمال استخدام افراد وظیفه شناس بیشتر است. کارفرمایان می‎خواهند افرادی را استخدام کنند که به موقع در محیط کار حضور داشته باشند، سر مهلت مقرر کارها را انجام دهند و صد در صد در کار خود تلاش کنند.

الزاما، چه مدیر ارشد اجرایی یک شرکت چند ملیتی، مدیر یک تیم کوچک یا حتی گارسون یک رستوران کوچک باشید، وظیفه ‎شناسی به شما اجازه خواهد داد در تمام مدت دوران شغلی خود موفق تر باشید.

برنت رابرتز، یکی از روانشناسان دانشگاه ایلونوی می‎گوید «کارمندانی که سطح بالایی از وظیفه ‎شناسی دارند تنها در مقایسه با سایر افراد یک سری کارها را بهتر انجام می‎دهند.» او در ادامه صحبت خود می‎گوید «وظیفه ‎شناسی مانند مسواک زدن است، جلوی بروز مشکلات را می‎گیرد.» و به یک دلیل موفقیت کارمندان وظیفه ‎شناس اشاره می‎کند، بنابراین این ویژگی مهم ‎ترین ویژگی شخصیتی در محیط کار است، چون از همان ابتدا باعث جلوگیری از وقایع ناخوشایند در محیط کار می‎شود.

اگر فردی وظیفه ‎شناس هستید، در غلبه به شکست‎ ها و تصمیم‎ گیری به موقع برای انجام درست کار عملکرد خوبی دارید. شما برای خودتان اهداف قابل دستیابی ولی با این حال جاه ‎طلبانه مشخص می کنید، سخت تلاش می کنید به آن‎ها برسید و با مشکلاتی که ممکن است در حین تلاش برای رسیدن به این اهداف با آنها روبرو شوید مبارزه می کنید.

این دلیل مهم موفقیت افراد وظیفه ‎شناس است یعنی آن‎ها برای اهداف خود می جنگند و با دقت و شایستگی بالا با آن‎ها برخورد می‎کنند، حتی زمانی که در شرایط سختی قرار می‎ گیرند.

همچنین اشاره شده است که افراد وظیفه ‎شناس فوق ‎العاده صادق هستند یعنی ارزش‎ های اخلاقی محکم و صداقت بالایی دارند و صداقت یک ویژگی مطلوب دیگر برای استخدام است و باعث هدایت یک محیط کار و تمامی جوانب زندگی فرد به سمت موفقیت می‎شود.

افراد وظیفه شناس همچنین شانس بیشتری برای موفقیت دارند چون برای نظم اهمیت زیادی قائل می‎شوند. نتیجه آن این است که وقت بیشتری را صرف تمرکز روی موضوعات واقع مهم می‎کنید و چیزی که واقعا باید انجام شود را انجام می‎دهید.

الزاما، اگر منظم هستید به این معنا است که وقت کمتری صرف بررسی فایل‎ ها یا اسناد کامپیوتری برای پیدا کردن چیزی که به دنبال آن می گردید می‎کنید و بیشتر وقت شما صرف کار واقعی و تحویل به موقع پروژه ها می‎شود.

علت ارتباط بین وظیفه ‎شناسی و کسب درآمد بیشتر به این دلیل است که افراد وظیفه‎ شناس به علت روحیه اخلاقی بالای خود و میل قاطع به تحویل کار با کیفیت پول بیشتری در خواهند آورد چون مهارت‎های خود را به نمایش میگذارند، صبر دارند و به سمت اوج پیش می‎روند که تمامی این‎ها باز هم به معنای درآمد بیشتر است.

به همین شکل، کار با کیفیت آن‎ها از سوی کارفرمایان نادیده گرفته نمی‎شود و آن‎ها دوست دارند چنین کارمندانی برای سایرین الگو باشند و به همین علت در اوج بمانند. همچنین، چون نشان داده شده است افراد وظیفه  ‎شناس کمتر در محیط کار غیبت می‎کنند، آن‎ها کمتر در جلسات حضور پیدا نمی کنند یا از عهده تحویل پروژه‎ ها سر موقع بر نمی آیند و بنابراین سطح آگاهی بیشتری از کارها دارند و برای رسیدن به اوج دانش لازم را به دست می آورند.

غیبت نکردن آن‎ها همچنین باعث می شود در پیش تیم مدیریت محبوب تر شوند چون متاسفانه، به هر دلیلی که سر کار غیبت کنید، روسا و سایر کارمندان اگر فردی دائما بیمار باشید ناراحت و آزرده خاطر می‎شوند.

بنابراین از کار نزدن منجر به قدردانی بیشتر و بازخورد مثبت بهتر و در نتیجه موفقیت بیشتر می‎شود.

همچنین، به علت توانایی یک فرد وظیفه ‎شناسی در سخت‎ کوشی، توجه به جزئیات و تجزیه و تحلیل، او مناسب شغل‎ های بیشتری خواهد بود و در زمینه‎ های متعدد می‎تواند سخت تلاش کند چون به طریق متعددی ویژگی‎های لازم برای موفقیت را دارد که باعث می‎شود احتمال موفقیت چنین فردی بیشتر شود.

در نهایت، افراد وظیفه ‎شناس بیشتر از قوانین و هنجارهای اجتماعی پیروی می‎کنند که همین قضیه باعث موفقیت و دوست ‎داشتنی بودن آن‎ها می‎شود چون اغلب اوقات همان کاری را می‎کنند که به آن‎ها گفته شده است و در «قالب» شرکت جا می‎گیرند.

آن‎ها اغلب اوقات افرادی اجتماعی هستند ولی به ویژه دوست ندارند توجه افراد را به سمت خود جلب کنند، بنابراین سعی می‎کنند به خوبی در اکثر شرکت‎ها جا گیرند و با سایر کارمندان به خوبی رفتار کنند.

اگر پس از خواندن این مقاله متوجه شدید یقینا فرد وظیفه ‎شناسی نیستید، جای نگرانی نیست چون خبرهای خوبی برای شما داریم.

با آن که اغلب اوقات گفته می‎شود شخصیت ما به سختی تغییر می‎کند، ولی با این حال می‎توانید با همین قانون زندگی کنید و با کمی تمرین ویژگی‎هایی مشابه با افراد وظیفه ‎شناس نشان دهید.

چطور خودم را تغییر دهم و این خصوصیت شخصیتی را در خودم تقویت کنم؟

برای رسیدن به این هدف کارهای ساده و موثر زیر را انجام دهید:

  • برای جلسات، رویدادها، تماس ‎های تلفنی و حتی ارتباطات با ایمیل یادآور درست کنید.
  • فایل‎ های کامپیوتری و پوشه های کاغذی خود را براساس حروف الفبا مرتب کنید و مطمئن شوید هر چیزی را سر جای خود می‎گذارید.
  • برای رهایی از عجله سر صبح، 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. 15 دقیقه زودتر از جای گرم و نرم بیرون آمدن قربانی کوچکی برای یک موفقیت دائمی در زندگی است.
  • برنامه ریزی کنید و به سمت اهداف خود پیش بروید و فهرستی از کارهایی درست کنید که باید برای دستیابی به اهداف خود انجام دهید.
  • مطمئن شوید روی تمامی جزئیات هر پروژه و وظیفه‎ ای که به شما محول می‎شود تمرکز می‎کنید، چندین مرتبه کار خود را برای وجود اشتباهات احتمالی بررسی می‎کنید، زمانی که امکان آن وجود دارد یک تحلیل  ‎گر باشید و تمامی مسائل را مد نظر قرار می‎گیرید چون این بزرگترین توانمندی یک فرد وظیفه‎ شناس است.

اگر هنوز احساس می کنید انجام چنین کارهایی برای شما امکان پذیر نیست، نگران نباشید. برای بعضی از شغل ها بعضی از ویژگی های شخصیتی بهترین هستند. می توانید با شرکت در آزمون های شخصیت شناسی تست و تایپ شخصیت مناسب هر شغل را متوجه شوید و براساس آن شغل خود را انتخاب کنید.


نئو شخصیت شناسی توسعه فردی منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.