ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی در تست نئو موفقیت را پیش‎بینی می‎کند

1398/06/02 9:32 AM - 4 سال قبل


تنها ویژگی شخصیتی مهمی که منجر به موفقیت می شود، فاکتور وظیفه‎ شناسی است که با تست نئو قابل سنجش است. اگر می خواهید میزان پتانسیل موفقیت را در خود بسنجید در تست نئو شرکت کنید. اگر هم کارفرما هستید می توانید از کارمندان خود تست نئو با گزارش کامل را بگیرید تا دقیقاً متوجه شوید چقدر افراد در کار بهره وری دارند.  Paul Tough در کتاب «چطور کودکان موفق شدند» می نویسد « وظیفه‎ شناسی به عنوان یکی از دلایل اصلی موفقیت در طول دوران حیات انسان است. این ویژگی شخصیتی چارچوبی را در مورد نحوه عملکرد افراد نیز فراهم می کند.»

Tough می‎گوید افرادی که سطح بالایی از وظیفه‎ شناسی دارند در مدرسه و دانشگاه امتیاز بالاتری می‎گیرند، جرایم کمتری مرتکب می شوند و دوام زندگی زناشویی آن‎ها طولانی  ‎تر است. او می گوید آن ها همچنین طول عمر بیشتری دارند و تنها علت آن نوشیدن الکل کمتر و مصرف کمتر دخانیات نیست. آن‎ها کمتر سکته می کنند، کمتر در معرض فشار خون بالا قرار می گیرند و کمتر مبتلا به بیماری آلزایمر می شوند. حجم قابل توجهی از تحقیقات وجود دارد که این ویژگی شخصیتی را به موفقیت ربط می دهند. یک تحقیق موسسه ملی سلامت روان متوجه شده افراد وظیفه‎ شناس درآمد بالاتری دارند. موسسه ملی سالخوردگی نیز اعلام می‎کند وظیفه‎ شناسی مرتبط با رضایت شغلی و درآمد بالا است. سایر تحقیقات نشان می‎دهند که این خصوصیت مهم ‎ترین عامل برای پیدا کردن شغل و حفظ آن است.

چطور متوجه شوید میزان فاکتور وظیفه شناسی در شما چقدر است؟

افراد وظیفه‎ شناس فوق ‎العاده منظم و مسئولیت ‎پذیر هستند و از قبل برنامه ‎ریزی می کنند. آن‎ها به دنبال روبرو شدن با چالش ها سخت برای غلبه به آن ها تلاش می کنند و می توانند هیجانات ناگهانی و تصمیم هایی یهویی خود را کنترل کنند. البته این فاکتور درجه بندی دارد و شما باید ببینید از صفر تا 100 چه عددی به شما تعلق میگیرد؟ هرچه این عدد بیشتر باشد میزان پیش بینی موفقیت در شما بیشتر می شود. 

لینک آزمون نئو با گزارش کامل

روانشناسان از وظیفه‎ شناسی به عنوان یکی از ویژگی های شخصیتی برشمرده در مدل پنج عامل بزرگ شخصیت یاد می‎ کنند و سایر ویژگی هایی که در مدل نئو یا پنج عامل بزرگ شخصیت سنجیده می شود عبارتند از توافق پذیری ، برونگرایی ، روان رنجوری و گشودگی که استقبال از تجربه نیز نام می گیرد.

فاکتور وظیفه شناسی چطور در محیط کار منجر به موفقیت می شود؟

سایر ویژگی های مدل پنج عامل بزرگ شخصیت می‎توانند رفتارهای خاصی را در محیط کار از فرد پیش بینی کنند، به عنوان مثال برونگرایی یک ویژگی شخصیتی مهم برای شغل هایی است که تعامل های اجتماعی بالایی دارند مانند کارمند فروش و استقبال از تجربه یا گشودگی برای موقعیت های شغلی خوب است که منجر به خلاقیت می شود ولی در واقع وظیفه‎ شناسی در موفقیت شغلی به نسبت آن‎ها بیشتر موثر است.

تحقیقات نشان می دهد رسیدن به موقع، انجام کار دقیق و درک همکاران به افراد بدون توجه به وظیفه شغلی که دارند و موقعیت شان در محیط کار، برای موفقیت مهم می‎کند.

یکی از روانشناسان صنعتی می‎گوید «تحویل به موقع و زودتر از موعد پروژه‎ ها یک ویژگی تقریبا جهانی مثبت است.»

علاوه بر این، درون خصوصیت وظیفه‎ شناسی ویژگی ‎های دیگری مانند کنترل خود یا شجاعت و استقامت قرار می‎گیرد که به گفته روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا آنجلا داکورث در مقایسه با بهره هوشی در موفقیت تحصیلی کودکان بیشتر مهم بوده ‎اند.

چرا افراد وظیفه شناس اینقدر موفق هستند؟

برنت رابرتز از دانشگاه ایلینوی که روی این ویژگی انسانی تحقیق می‎کند می‎گوید «کارمندانی که سطح بالایی از وظیفه‎ شناسی دارند به نسبت سایر ما یک سری کارها را بهتر انجام می‎دهند.»

به عنوان مثال، آن‎ها عملکرد بهتری در بحث اهداف دارند یعنی در وضع آن‎‌ها، تلاش برای رسیدن به آن‎ها و مقاومت با وجود مشکلات. اگر یک هدف فوق‎ العاده جاه طلبانه قابل درک و رسیدن نباشد، آنها به یک هدف به مراتب دست نیافتنی ‎تر رو می ‎آورند به جای این که مایوس و بی ‎خیال شوند. در نتیجه، دوست دارند به اهدافی دست پیدا کنند که همسو با خواسته‎ های کارفرمایان است.

رابرتز همچنین موفقیت آن‎ها را مدیون عوامل «بهداشتی» می داند. افراد وظیفه‎ شناس دوست دارند زندگی خود را نظم خوبی دهند. یک فرد غیر وظیفه‎ شناس بدون نظم ممکن است روزانه 20 یا 30 دقیقه را صرف جستجو برای پیدا کردن اسناد مورد نظر کند، مدت زمانی که یک وظیفه ‎شناس حتی با سطح تجربه پایین هدر نخواهد داد.

به طور کلی، افراد با این خصوصیت خود جلوی استرسی که بی نظمی برای آن‎ها به وجود خواهد آورد را می‎گیرند.

رابرتز می‎گوید وظیفه‎ شناسی «مانند مسواک زدن است چون جلوی بروز مشکلات را می‎گیرد.»

افراد وظیفه شناس همچنین دوست دارند از قوانین و هنجارها پیروی کنند. شما می‎توانید کودکان وظیفه‎ شناس را در کلاس درس پیدا کنید. آن‎ها روی صندلی ‎های خود می‎نشینند، شکایتی نمی‎کنند و رفتار ناپسندی از خود نشان نمی‎دهند که بدون شک نتیجه آن کسب نمره ‎های خوب است. با آن که وظیفه‎ شناسی با نمره‎ های بالا در کنکور ارتباطی ندارد ولی به معنای کسب معدل تحصیلی بالا است.

رابرتز می‎گوید برای این که افراد وظیفه شناس را در محیط کار شناسایی کنید، به دنبال افراد وقت شناس بگردید. اگر فردی سر موقع به کار می‎آید، نشانه خوبی برای وظیفه‎ شناسی است، چون یک فرد وقت شناس باید برای رسیدن به موقع به اندازه کافی دقیق و منظم باشد.

شاخص بزرگ‎تر و کمتر دیده شده ‎تر نحوه برخورد افراد با موانع است. آیا آن‎ها بی‎ خیال می شوند یا تلاش‎ های خود را چند برابر می کنند؟

رابرتز می‎گوید «فرد وظیفه شناس یک برنامه خواهد داشت. حتی اگر شکستی وجود داشته باشد، آن‎ها برای مقابله با آن شکست برنامه‎ ای خواهند داشت.»


نئو مدیریت مسیر شغلی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.