تفسیر و تحلیل 5 ویژگی شخصیتی بزرگ مربوط به تست نئو که برای ارزیابی پیش از استخدام استفاده می شوند

1398/07/06 9:39 AM - 4 سال قبل


استفاده از تست 5 ویژگی شخصیت نئو برای استخدام بهترین کاندیداها یکی از بهترین روش ها برای استخدام است. سال ها است روانشناسان سعی کرده اند بررسی کنند آیا تفسیر و تحلیل ویژگی های شخصیتی می توانند آینده عملکرد یک کارمند را پیش بینی کنند. در حقیقت، می توانید پیشینه تست های پیش از استخدام را تا تقریبا 100 سال قبل جستجو کنید. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، امروزه تست های پیش از استخدام سریع تر، ارزان تر، راحت تر و به مراتب دقیق تر شده اند.  

با آن که ده ها مدل ویژگی های شخصیتی مختلف وجود دارد ولی یکی از پذیرفته شده ترین و بررسی شده ترین مدل ها برای استخدام براساس مدل 5 ویژگی شخصیتی بزرگ مربوط به دو روانشناس معروف کوستا و مک کری است. این مدل قدرت یا ضعف یک فرد در یکی از 5 دسته از ویژگی های شخصیتی می سنجد. این ویژگی ها اغلب اوقات به زیر دسته هایی نیز تقسیم می شوند تا مدیران پیش از استخدام یا ترفیع رتبه یک کارمند، جزئیات بیشتری را بررسی کنند.

لینک تست نئو با گزارش کامل

تفسیر و تحلیل تست نئو چیست؟

در این مطلب نگاهی به تفسیر و تحلیل مدل پنج عاملی شخصیت می اندازیم.

یک راه ساده برای این 5 ویژگی شخصیتی بزرگ استفاده از سر واژه OCEAN است.

1-تفسیر حرف O در تست نئو که به آن گشودگی و یا استقبال از تجربه هم گفته می شود.

حرف O در 5 ویژگی شخصیتی به معنای استقبال است. این ویژگی استقبال یا استقبال نکردن یک کاندیدا از ایده های جدید را نشان می دهد. افراد دارای سطح بالایی از استقبال کنجکاو هستند. آن ها ایده ها، تخیل، ماجراجویی و بدون شک تجربه های غیر معمول را تحسین می کنند. البته این جمله به این معنا نیست که افراد با ویژگی شخصیتی دیگر یک ایده خوب را تحسین نمی کنند یا نمی پذیرند. اما، ذات آن ها می گوید «اگر چیزی خراب نیست، چرا درستش کنیم؟» آن ها بیشتر سنتی هستند و آشنا بودن را به تجربه های جدید ترجیح می دهند.

2-تفسیر حرف C در تست نئو که به آن وجدانی بودن هم گفته می شود.

سپس به حرف C در تست 5 عاملی شخصیت نئو که به معنای وظیفه شناسی است می رسیم. این ویژگی نظم یا رفتار بدون فکر یا ناگهانی که یک کاندیدا ممکن است در سبک کاری اش داشته باشد را توصیف می کند. افراد با سطح بالای وظیفه شناسی منظم و اعتماد پذیر هستند و دوست دارند از قبل برنامه ریزی کنند.

یک میز تمیز و محیط کاری مرتب تا حتی نظم درون کشورهای شان اغلب اوقات نشان دهنده سطح بالایی از وظیفه شناسی است. آن ها به عنوان مدیر سطح بالایی از استانداردها را تعیین می کنند ولی در نتیجه آن به سختی می توانند کار خود را به دیگری محول کنند چون عقیده دارند هیچ کس به خوبی آن ها نمی تواند کار را انجام دهد.

در سوی دیگر این طیف کارمندانی قرار می گیرند که عاشق تنوع هستند و از انعطاف پذیری لذت می برند. آن ها اغلب اوقات بی نظم هستند و بدون فکر و ناگهانی کارها را انجام می دهند.

انجام تست نئو

3-تفسیر حرف E در تست نئو که به آن برون گرایی هم گفته می شود.

حرف E در 5 ویژگی شخصیتی به معنای برون گرایی است. این ویژگی احتمالا بیشتر از سایرین اشتباه درک شده است. افراد به دو ویژگی برون گرایی یا درونگرایی براساس توانایی برقراری معاشرت اجتماعی افراد یا مردم گرایی آن ها نگاه می کنند. ولی، در واقع این ویژگی ها در مورد این است که فرد چطور انرژی می گیرد. افراد برون گرا به واسطه برقراری ارتباط اجتماعی با سایرین احساس انرژی می کنند.

در حالی که افراد درون گرا با خود نگری و تنهایی انرژی می گیرند. افراد برونگرا در رویدادهای اجتماعی موفق هستند و عقیده دارند هیچ غریبه ای در دنیا وجود ندارد بلکه فقط افراد زیادی هستند که با آن ها هنوز آشنا نشدند.

برونگرایان افرادی هستند که در قطار یا هواپیما کنار شما می نشینند، بدون مکث با شما حرف می زنند و با آن که تازه با شما آشنا شدند، شما را بغل می کنند.

از طرف دیگر، افراد با ویژگی شخصیتی درونگرایی رفتاری خصوصی تر و محافظ کارانه تر دارند. آن ها زمانی که تنها هستند احساس انرژی و جوان بخشی می کنند. آن ها افرادی ساکت تر، کمتر در مرکز توجه و متفکر تر هستند. انرژی آن ها پس از شرکت در یک رویداد تخلیه می شود و روز بعد باید ریکاوری روحی کنند.

لینک تست نئو با گزارش کامل

اما درونگرایی را با خجالتی بودن اشتباه نگیرید. افراد درونگرا فوق العاده می توانند رفتار دوستانه و خوش مشربی با مردم داشته باشند. آن ها فقط برای شارژ مجدد باتری های درونی خود نیاز به تنهایی دارند، در غیر این صورت به وضوح می توانید خستگی آن ها را ببینید، دقیقا عین اسباب بازی که باتری هایش خالی شده باشد.

4-تفسیر حرف A در تست نئو که به آن توافق پذیری یا سازگاری هم گفته می شود.

سپس به حرف A در 5 مدل شخصیتی به معنای سازگاری می رسیم. این ویژگی قدرت همکاری و مخالفت یک فرد را می سنجد. افرادی که فوق العاده سازگار هستند شخصیتی سازش پذیر، ملاحظه نگر، دوستانه و کمک کننده دارند. آن ها با جریان پیش می روند و فقط آرزو می کنند ای کاش همه می توانستند با یکدیگر کنار بیایند. آن ها خودشان را فدای تیم می کنند و برای جلوگیری از واژگونی قایق تیم از خودخواهی خود دست می کشند.

آن ها همکاری را به رقابت ترجیح می دهند. بنابراین، آن ها از سوی افراد دیگر ممکن است به عنوان اشخاصی خام یا مطیع دیده شوند. در سوی دیگر این طیف افرادی قرار می گیرند که به همه چیز به چشم رقابت می نگرند و از نظر آن ها فقط برنده و بازنده وجود دارد.

آن ها از به چالش کشیدن شما نمی ترسند. از آن جایی که نیمی از جمعیت سازگار هستند، اغلب اوقات به افراد «غیر سازگار» صورت پیش فرض برنده می شوند. در نتیجه، اغلب اوقات چه شایسته باشند چه نباشند به جایگاه های رهبری می رسند.  

5- تفسیر حرف N در تست نئو که به آن روان نژندی یا سلامت روان هم گفته می شود.

در پایان 5 مدل شخصیتی به حرف N به معنای روان رنجوری یا مقاومت یا تسلیم یک کاندیدا در برابر استرس می رسیم. افرادی که سطح بالایی از روان رنجوری دارند به سادگی مضطرب می شوند. آن ها سریعا واکنش نشان می دهند، زود رنج هستند و احتمال این که آزرده، مضطرب یا حتی خشمگین شوند بیشتر است.

لینک تست نئو با گزارش کامل

افرادی که سطح کمتری از روان رنجوری دارند اغلب آرامش و خونسردی خود را حفظ می کنند و روی خودشان کنترل دارند. آن ها سر چیزهای بی اهمیت واقعا ناراحت نمی شوند یا حداقل آن را نشان نمی دهند. متاسفانه، آن ها به قدری خونسرد هستند که از دید سایرین اغلب اوقات به عنوان افرادی که سایرین را درک نمی کنند، احساس ندارند و خود شیفته هستند، دیده می شوند چون آشکارا در یک بحران نمی ترسند یا به همه چیز برچسب اضطراری نمی چسبانند. 

مقالات مرتبط با تست نئو


نئو مصاحبه و استخدام منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.