برای استخدام افراد بهتر است هوش هیجانی آن‌ها را بسنجید.

1398/09/09 9:39 AM - 4 سال قبل


تمامی شرکت‌ها زمان استخدام به دنبال یک حاشیه اطمینان از استخدام افراد مناسب هستند. برخی از شرکت ها، به دنبال کاندیداهای منفعل (کاندیداهایی که معمولا از شغل خود راضی هستند و به دنبال شغل جدید نیستند) هستند و این در حالی است که شرکت های دیگر با وعده حقوق بالا و پاداش به دنبال افراد ریسک پذیر و ماجراجو هستند. برخی دیگر سعی می‌کنند به واسطه شهرت اجتماعی و برند خود، کارمندان خوب را جذب کنند. با تمام این تفاسیر برای اولین قدم در انتخاب در این زمان شما برای پیدا کردن کارمندان بالقوه خود به یک مصاحبه شغلی مناسب نیاز دارید.

اما یک روش کمتر شناخته شده برای بالا بردن کیفیت استخدام وجود دارد. این متد، بررسی هوش هیجانی یا EQ (مخفف emotional quotient – هوش عاطفی) است.

مسئولان استخدام با سنجش هوش هیجانی کاندیداها می توانند کیفیت استخدام را فورا افزایش دهند. اگر تیم شما به دنبال استخدام کارمندان بهتر است در ادامه با توصیه های ما آشنا شوید.

نکاتی برای استخدام با توجه به هوش هیجانی

زمانی که به بهترین کارمندان داخل سازمان خود فکر می‌کنید، چه وجه اشتراکی دارند؟ نویسنده معروف تراویس بردبری ادعا می‌کند 90 درصد کارمندان با عملکرد بالا، سطح بالایی از هوش هیجانی هم دارند.

او همچنین می‌گوید هوش عاطفی 85 درصد موفقیت در محیط کار صنایع گوناگون را سبب می‌شود. مشخص است که این کارمندان موفق و با عملکرد بالا ویژگی‌ هایی دارند که در سایرین دیده نمی‌شود.

ویژگی که این دسته از کارمندان دارند بسیاری از خصوصیات اکثرا مطلوب کارمندان است. از جمله آن ها می توانیم به قابلیت رهبری، مهارت های عالی برقراری ارتباط، مهارت های مردمی، خودآگاهی، خود انگیزشی و موارد متعدد دیگر اشاره کنیم.

بسیاری از آگهی های شغلی از این پیش نیازها یاد می‌ کنند ولی خارج از بعضی از سوالات مصاحبه شغلی، آن ها فعالانه مطمئن نمی شوند که کاندیدا هر کدام از این ویژگی را دارد یا نه. بنابراین، یک مسئول استخدام زرنگ چطور برای استخدام بهتر این خصوصیات را محک بزند؟

سنجش هوش هیجانی با تست های روانشناسی

 تست‌های روانشناسی اخیرا به عنوان یک عامل پیش بینی کننده شیوه کاری احتمالی یک کارمند محبوب شده‌اند. علاوه بر این، چنین تست هایی خصوصیاتی مانند ظرفیت رهبری، تیم سازی و تعهد به مسائل اخلاقی را نشان می دهند.

استفاده از تست‌های روانشناسی راهی عالی برای شروع شناخت یک کاندیدا است. اگر قصد دارید کارمندانی بهتر به واسطه هوش هیجانی استخدام کنید، نتیجه این تست ها سطح هوش هیجانی کاندیدا را نشان می دهد.

تست های روانشناسی سوالاتی دارند که در عرض تنها 20 دقیقه یا کمتر اطلاعات زیادی فراهم می کنند.

تست هوش هیجانی مخصوص استخدام کارکنان

مصاحبه های تصویری برای فهمیدن سطح هوش هیجانی

مصاحبه های تصویری راهی عالی برای ارزیابی کاندیدا در مرحله بررسی درخواست شغل است. چون سوالات این نوع مصاحبه ها برنامه ریزی شده هستند، جواب ها می‌ توانند واکنش صادقانه یک کاندیدا به سوالات ارائه شده را نشان دهند.

این مصاحبه های قابل ضبط همچنین فرصتی عالی در اختیار مسئولان استخدام قرار می‌دهند تا زبان بدن کاندیدا و حالات چهره او را در مصاحبه تصویری ببینند. اگر دیدن به معنای باور است، پس مصاحبه‌ های تصویری به مسئولان استخدام اجازه می‌دهند تعیین کنند آیا یک کاندیدا به چیزی که او می گوید باور دارد یا نه. حالات چهره و زبان بدن یک دیدگاه دقیق از کاندیدا را فراهم می‌کنند.

در مصاحبه استخدام تست‌ های مبتنی بر سناریو خلاقانه بگیرید.

در مصاحبه ها، اگر یک سری تست مبتنی بر سناریو اجرا شود، برای یک مصاحبه کننده نتیجه فوق العاده مفیدی به همراه خواهد داشت این تست‌ها می‌توانند فرآیند تصمیم گیری در مورد پاسخ یک کاندیدا را نشان دهند و بگویند آیا آن ها ویژگی خودشناسی، شایستگی بالا برای رهبری و موارد متعدد دیگر را دارند یا نه.

خلاقانه عمل کنید و سوالاتی براساس مسائلی بپرسید که ممکن است در طول یک روز کاری رخ دهند و تیم شما با کمک آن می‌تواند بهتر متوجه شود آیا کاندیدا مناسب سازمانتان است یا نه؟

15 ویژگی شخصیتی که نشان می دهد هوش هیجانی بالا دارید.

یک مصاحبه استخدامی چند نفره برگزار کنید.

مصاحبه های چند نفره (مصاحبه هایی که چند نفر از کاندیدا سوالاتی می کنند) راهی عالی برای درک نحوه همکاری کاندیداها با سایرین در سازمان است.

زمانی که این مصاحبه ها همچنین متنوع باشند، می توانند نشان دهند یک کاندیدا چطور ممکن است با افرادی خارج از رده سنی یا گروه نژادی خود رفتار کند.

مصاحبه های چند نفره مجموعه‌ ای از تجربه ها، دیدگاه‌ ها و قضاوت‌ های افراد را در بر می‌ گیرند. ممکن است یکی از اعضای تیم مصاحبه بتواند توانمندی هایی را شناسایی کند که در دپارتمان‌ های مختلف قابل انتقال و مفید است.

اگر تیم استخدام شما به دنبال بررسی هوش هیجانی هستند، یک مصاحبه چند نفره شرایط آن را فراهم می کند.

برای برگزاری یک مصاحبه چند نفره برنامه ریزی کنید و شاهد نتیجه آن در استخدام بهتر باشید.

زمانی که بحث افزایش کیفیت استخدام پیش می آید، هوش هیجانی باید در بالای فهرست ویژگی هایی قرار گیرد که در کاندیداها به دنبال آن هستید. هوش هیجانی یک شاخص قابل توجه موفقیت است که می توان آن را به شکل مجموعه ای از روش های سنتی و غیر سنتی بررسی کرد.

صرف وقت بیشتر برای این که متوجه شوید چه کسی می تواند استخدام متمایز بعدی شما باشد، ارزش لازم را دارد.

مقالات مرتبط با موضوع هوش هیجانی



هوش هیجانی شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.