راه های توسعه مهارت های نرم

1398/09/23 1:54 PM - 4 سال قبل


مهارت های نرم به مهارت هایی گفته می شود که افراد مهارت هایی که ما را در زندگی به جلو پیش می برند ممکن است «نرم» به نظر برسند ولی فوق العاده قدرتمند هستند. این مهارت های نرم شامل توانایی برقراری ارتباطات، تفکر خلاق، اخلاق و وجدان کاری، کار گروهی و تیمی، شبکه‌ سازی و نتورکینگ، تصمیم‌ گیری، مثبت نگری، مدیریت زمان، انگیزه، انعطاف‌ پذیری، حل مسئله، تفکر نقادانه و حل منازعه می باشد. یادگیری راه های توسعه مهارت های نرم کمک بزرگی به پیشرفت ما میکند.

به گفته 44 درصد رهبران کسب کار آمریکا که در ارزیابی شرکت Adecco حضور داشتند توانایی ما در تفکر انتقادی، حل مشکل، رفع مشکلات و ارتباط موثر بزرگترین شکاف مهارتی (عدم تطابق ساختاری بین مهارت های مورد نیاز کارفرمایان و مهارت هایی که کارجویان دارند) است و پرکردن این شکاف تنها با توسعه مهارت های نرم میسر است.

حرکت در جهت شناخت راه های توسعه مهارت های نرم، نه تنها روی حرفه بلکه توانایی ما در پیش رفتن موفق در زندگی تاثیر می گذارند.

تست هوش هیجانی با گزارش کامل

توسعه مهارت های نرم از طریق تجربه و ارتباطات

خبر خوش این است که مهارت های نرم را از طریق تجربه می توان توسعه داد و ما هر کدام توانایی پرورش آن ها را داریم و فقط به اندکی نظم، توجه و تکرار نیاز است.

ایجاد فضای برای ارتباط هایی که رخ می دهد بنیاد این نوع رشد است، بنابراین در نظر بگیرید چطور می توانید ارتباط های شخصی خود را چه در محیط کار، مدرسه یا فعالیت های فوق برنامه آن ارتقاء دهید و برای درک و یادگیری سایرین زمان صرف کنید.

شما نکات زیادی در مورد علایق، نکات ضعف و قوت آن ها یاد خواهید گرفت و همچنین هنر برقراری ارتباط را تمرین خواهید کرد.

توسعه مهارت های نرم از طریق تمرین

گاهی اوقات بهترین راه برای بهبود یک مهارت تمرین کردن است.

نکات زیر می توانند به شما در تقویت انواع مهارت های نرم کمک کنند:

به دنبال پروژه های گروهی و قبول کردن مسئولیت آن ها برای حل مشکلات باشید.

زمانی که افراد درگیر یک فعالیت می شوند، آن ها چیزهایی را که یاد گرفتند بهتر به بخشی از دانش درونی خود تبدیل می کنند.

توسعه مهارت های نرم با بررسی مثال های واقعی

به عنوان مثال تیمی از اساتید یک دانشگاه متوجه شدند دانشجویان اغلب اوقات از علوم، هنرهای نمایشی و تولید ویدئو به عنوان محبوب ترین موضوعات خود یاد می کنند. آن ها بهترین راه برای درگیر کردن دانشجویان را ایجاد تجربه های یادگیری عملی و تیم گرا تشخیص دادند.

این ایده همچنین یک راه عالی برای توسعه مهارت های رهبری و تفکر انتقادی در هر محیطی حتی کسب و کارها است.

شما ممکن است به تنهایی کاملا قادر به حل مشکلات باشید، ولی پیگیری فرصت هایی برای کار گروهی به شما اجازه می دهد با شخصیت های مختلف آشنا شوید، اختلاف ها را حل کنید، مذاکره و ریسک کنید که همگی جزو اهداف مشترک حل یک مشکل هستند.

تست هوش هیجانی با گزارش کامل

شما و سایر اعضای تیم از طریق فرآیند تعامل و برقراری ارتباط دانش خود را افزایش خواهید داد.

کار گروهی به یک شکل دیگر می تواند مهارت های نرم را بهبود بخشد یعنی نیاز به سازگاری. در محیط کار مدرن امروزی، صنایع و قوانین ممکن است مانند عوامل پویای هر گروه هر لحظه تغییر کنند.

برخورداری از توانایی سازگاری با تغییرات در محیط فوق العاده ارزشمند است. مهم نیست اوضاع در چه مسیری قرار دارد، زمانی که بتوانید نحوه برخورد را تغییر دهید و با شرایط جدید خوب وفق پیدا کنید، شخصا می توانید به ویژه در شرایط بحرانی به فرد بهتری تبدیل شوید.

توسعه مهارت های نرم از طریق مسئولیت پذیری و پذیرش یک نقش

بسیاری از ما در گروه هایی بودیم که یک یا دو نفر به تنهایی همه کار را انجام می دهند.

در این سناریو، اعضاء ارزش بودن به عنوان یک تیم را از دست می دهند. برای این که مطمئن شوید تمامی افراد چیزی یاد می گیرند این است که هر فرد یک نقش داشته باشد و مسئولیت نتیجه یک کار را قبول کند چون این نکات بنیاد توسعه رهبری است.

به عنوان مثال در یک تیم افراد ممکن است نقش های زیر را داشته باشند:

سرپرست: اطمینان از این که گفتگوها در مسیر خود پیش می رود.

تسهیل کننده: ایجاد هماهنگی در تیم، کمک در زمان نیاز.

ثبت کننده: مستندسازی پیشرفت تیم.

زمان نگه دار: اطمینان از این که تیم در یک چارچوب زمانی خاص وظایف خود را انجام می دهد.

طبیعت نقش ممکن است بسته به نوع پروژه یا سازمان فرق داشته باشد ولی نکته مهم این است که باید مسئولیت بپذیرید و اعضای تیم را به انجام کار مشابه تشویق کنید. بدین طریق همه روی حس مسئولیت شخصی تسلط پیدا می کنند، یاد می گیرند حداقل رهبری یکی دو بخش از پروژه را بر عهده داشته باشند و به مرور زمان در جایگاهی قرار می گیرند که بیشتر رهبری پروژه ها را قبول کنند.

همچنین تلاش به قبول کردن نقش های مختلف در گروه ها بسیار مفید است. کسب دانش به عنوان یک سرپرست، زمان نگه دار یا هر نقش دیگری می تواند در اختیارتان فرصت های قدرتمندی قرار دهد تا یک بازیکن تیم بهتر شوید و هر زمان که نیاز است هر نقشی را برای موفقیت دائمی گروه قبول کنید.

توسعه مهارت های نرم از طریق دیدار مرتب با مربیان

اکثر افراد برای درک عملکرد خود به چیزی بیشتر از یک ایمیل سریع یا نظر مکتوب نیاز دارند.

برداشت اشتباه و ندیدن تصویر بزرگ می تواند ارتباط ها را به ویژه روابط با مربی یا سرپرست را خراب کند. جلسات نفر به نفر راه به مراتب بهتری برای ارائه نظرات و دریافت آن است و همچنین برای مراحل بعدی یک برنامه عمل فراهم می کند.

یادگیری استقبال و قبول بازخورد یک مهارت مهم است که به فرد اجازه می دهد تغییرات لازم را انجام دهد و همچنین ارائه بازخورد سازنده را یاد بگیرد.

می توانید به دنبال چنین فرصت های بگردید: زمان آن است که به صورت شفاهی، عملکرد و مشکلات را بررسی کنید، در مورد شکست و موفقیت ها، مراحل بعدی و جهت رو به جلو احتمالی بحث کنید. همچنین زمانی است که مسئولیت پذیری نقش خود را نشان می دهد و بحث واقعی می تواند در مورد توسعه مهارت، اهداف و مسیر شغلی رخ دهد.

توسعه مهارت های نرم از طریق برگزاری جلسات

برگزاری جلسات منظم به صورت نفر به نفر راهی عالی برای بهبود مهارت های ارتباطی است. نه تنها بدین طریق ارتباط برقرار می کنید و گوش می دهید بلکه همچنین در مورد مهارت های غیر شفاهی همکاران اطلاعات بیشتری به دست می آورید.

تست هوش هیجانی با گزارش کامل

جلسات حضوری همچنین نقش زبان بدن در ارتباط ها را که در یک گفتگو نقش مهمی دارند و همچنین نیاز به توجه بیشتر به گفتگو و شخصی که با او حرف می زنید را نشان می دهد. از طرف دیگر حواس پرتی هایی که در اکثر مواقع هنگام صحبت با تلفن با فرستادن ایمیل دیده می شود دیگر وجود ندارند.

به دنبال چالش باشید و اهداف مشخص و شفافانه ای تعیین کنید

اهداف می توانند به ما در سنجش عملکرد کمک کنند ولی همچنین نقش یک نقشه راه را برای توسعه زندگی و شغل دارند. از آن ها به همین شکل برای مهارت های نرم استفاده کنید یعنی به دنبال مهارت هایی برای رشد باشید از جمله چالش های مناسبی که این مهارت ها را تقویت کنند.

به عنوان مثال، ممکن است یک روحیه اخلاقی قابل توجهی در محیط کار داشته باشید ولی توانمندی شما در برقراری ارتباط کوتاه و شفافانه زیاد خوب نباشد. ممکن است یک متخصص موضوعی قدرتمند باشید ولی باید بتوانید در سطحی رابطه برقرار کنید که به اندازه کافی قابل درک و همچنین عمیق برای با معنا بودن باشد.

ممکن است احساس آمادگی نکنید ولی قبول کردن مسئولیت هایی را خارج از دسترس خود در نظر بگیرید. افراد زمانی که خارج از منطقه آرامش خود قرار می گیرند، نکات زیادی یاد می گیرند. در حقیقت ممکن است برای یک وظیفه آماده نباشید، ولی تیم، مربیان، دوستان و خانواده شما در زمان لزوم شما را راهنمایی می کنند.

چه موفق شوید یا پیروز، در هر صورت یاد خواهید گرفت.  

برخورداری از تمامی مهارت های لازم برای انجام شغل دیگر کافی نیست.

باید بتوانید با همکاران، سرپرستان و سایر افراد در اداره کار کنید. مهم ندانستن مهارت های نرم و نیافتن راه های لازم برای بهبود آن ها یک اشتباه است.

تقویت مهارت های نرم در محیط کار به معنای ایجاد یک تیم است که نه تنها بتواند کار فنی مورد نیاز را انجام دهد بلکه همچنین همکاری عالی از خود به نمایش بگذارند که تمامی آن ها می تواند یک مجموعه کار را به یک محیط بهتر و بهره ورتر تبدیل کند.

برای مطالعه بیشتر در این حوزه پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید

لینک 1: نحوه شناسایی و توسعه مهارت های نرم

لینک 2: چطور مهارت‎های نرم خود را می توانید بهتر کنید؟


هوش هیجانی توسعه فردی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.