نحوه شناسایی و توسعه مهارت های نرم

1398/09/23 2:59 PM - 4 سال قبل


همه ما می دانیم چقدر در بازار کار توانایی تحلیل داده ها، کد نویسی یا صحبت روان به انگلیسی مهم و ارزشمند است. ولی آیا می دانید توانایی های دیگری مثل توانایی خوب گوش کردن، مدیریت زمان و مدیریت یک جلسه تیمی هم بسیار مهم است. با آن که ارزیابی و کمیت گذاری این مهارت ها یعنی مهارت های نرم سخت است ولی مانند چسبی هستند که اجزای یک محیط کار را در کنار یکدیگر قرار می دهند. این مقاله یک مطلب راهنما برای توسعه مهارت های نرم است تا در حرفه خود پیشرفت کنید.

توانایی شناسایی مهارت های نرم و مثال زدن در مورد آن ها یک بخش مهم از هر فرآیند مصاحبه شغلی است. بسیاری از افراد تصمیم به ایجاد فهرستی از مهارت های نرم در رزومه شغلی خود می گیرند. اگر در شناسایی مهارت های نرم خود مشکل دارید یا می دانید چه مهارت هایی دارید ولی می خواهید آن ها را بیشتر توسعه دهید، باید تا انتهای این مطلب همراه تست و تایپ باشید.

تست هوش هیجانی با گزارش کامل

این مطلب راهنما به شما کمک خواهد کرد مهارت های نرم خود را شناسایی و توسعه دهید که نتیجه آن موفقیت بیشتر در مصاحبه های شغلی و محیط کار است.

تعریف مهارت های نرم

مهارت های نرم ویژگی شخصیتی، صفات شخصی و سایر توانمندی های غیر فنی هستند که به شما در محیط کار و برقراری ارتباط با سایر افراد کمک می کنند. برای بعضی از مهارت های نرم ممکن است مجبور به تحقیق و یادگیری شوید و سایرین ممکن است به صورت ذاتی در شما وجود داشته باشند.

گوش دادن، ارتباط و محول کردن وظایف به سایرین یا همان تفویض اختیار همگی نمونه هایی از مهارت های نرم هستند.

در سوی دیگر این مهارت ها، مهارت های سخت قرار می گیرند که عبارتند از قابلیت های فنی مانند کدنویسی به زبان جاوا، کشیدن یک نمودار در اکسل یا صحبت به یک زبان خارجی.

با آن که تعریف و ارزشیابی مهارت های سخت می تواند به مراتب ساده تر باشد، ولی سنجش مهارت های نرم سخت تر است. اما الزاما این گفته به معنای اهمیت کمتر آن ها نیست، در واقع اگر نتوانید خوب ارتباط برقرار کنید، حتی نمی توانید با موفقیت از مصاحبه شغلی اول سربلند بیرون بیایید!

آنیش ماجومدار یک نویسنده حرفه ای رزومه شغلی می گوید «مهارت های نرم نقش مهمی در استخدام ایفا می کنند. کارفرمایان به ربات هایی که بتوانند وظایف فهرست شده در توصیف شغلی را انجام دهند، نیاز ندارند. آن ها به انسان هایی نیاز دارند که بتوانند روی فرهنگ شرکت تاثیر مثبت بگذارند و نگاه عمیقی به افراد داشته باشند. (امتیاز کاملا مثبتی برای مدیران.) مهارت های نرم راهی برای رسیدگی به این مسائل هستند.»

چطور مهارت های نرم خود را شناسایی کنید

در بسیاری از مواقع در طول حرفه شغلی یا تحصیل خود یقینا در یک تیم شرکت داشتید. ولی آیا در کار تیمی خوب هستید؟ آیا آن قدر در کار تیمی خوب هستید که از آن در بخش مهارت های رزومه شغلی خود نام ببرید؟ مطمئن نیستید؟ پس بیایید در مورد شناسایی مهارت های نرم تان صحبت کنیم.

پیدا کردن مهارت های نرمی که در آن ها اختصاص دارید با نگاه به آن ها شروع می شود. نیکول وود، مدیر ارشد اجرایی شرکت Ama La Vida می گوید برای پیدا کردن مهارت های نرم خود «ابتدا در مورد نکات قوت خود و فرصت های بهبود آن ها به خودشناسی برسید. سپس می توانید با تقویت واقعی نکات قوت و توسعه نکات کور خود شروع کنید.» او در ادامه صحبت های خود می گوید «مسائلی مانند نشان دادن همدلی، ابراز قدردانی، برقراری ارتباط موثر و مدیریت استرس همگی مهارت های مهمی برای توسعه هستند تا به کمک آن به ترفیع شغلی و مقام یک رهبر موثر برسید.»

همچنین شناسایی مهارت های نرمتان الزاما کاری نیست که به تنهایی انجام دهید. از دوستان، همکاران و حتی کارفرمایان سابق خود بخواهید زمانی که به شما فکر می کنند چه مهارت های نرمی به ذهنشان می رسد.

همچنین از آن ها بخواهید مثال های خاصی از زمان هایی بزنند که شما از آن مهارت نرم به خوبی استفاده کردید. ممکن است حتی متوجه مسائلی در مورد خودتان شوید که قبلا نمی دانستید. به عنوان مثال، اگر فکر می کنید نظم ندارید، ولی همه در مورد مهارت های نظم بخشی شما صحبت می کنند، شاید بهتر است دیدگاهتان را در مورد خودتان تغییر دهید و آن را در رزومه تان قید کنید!

فهرستی از مهارت های نرم را در زیر آوردیم. آیا شما یکی از آن ها را دارید؟ آیا می توانید به مثال هایی در حرفه خود اشاره کنید که از آن ها برای موفقیت در یک کار استفاده کردید؟

  • تست هوش هیجانی با گزارش کامل

  • مدیریت زمان
  • کار تیمی
  • برقراری ارتباط
  • سازگاری
  • توانایی عملکرد تحت فشار و استرس
  • نوآوری
  • گوش دادن
  • دادن وظایف به سایرین
  • خلاقیت
  • اخلاق کاری
  • رهبری
  • حل مشکل

چطور در یک رزومه مهارت های نرم را نشان دهید

حالا که فهرستی از مهارت های نرم خود دارید، وقت به نمایش گذاشتن آن ها است. ماجومدار می گوید «مهارت های نرم مانند دسر هستند، کیفیت از کمیت مهم تر است!» کیفیت دو پیش نیاز دارد: ابتدا که واقعا آن مهارت را داشته باشید و ثانیا مطابق با مهارت های نرمی باشد که کارفرما به دنبال آن است.

زمان ارائه درخواست برای شغل، ممکن است بهتر باشد فهرستی از مهارت های نرم توصیف شده در هر آگهی شغلی را درست کنید یا اگر موردی ذکر نشده است، به شایستگی هایی فکر کنید که ممکن است برای برخورداری از آن شغل مفید باشند.

سپس می توانید این فهرست را با مهارت های نرمی که می دانید دارید مطابق دهید و این مهارت هایی خواهد بود که در رزومه تان می نویسید.

بسیاری از رزومه نویسان پیشنهاد می کنند شاخص های عددی را برجسته کنید که نشان می دهد در شغلی های قبلی خود موفق بودید مانند «افزایش فروش تا 17 درصد» یا «دو برابر کردن ترافیک روزانه وب سایت در عرض سه ماه». ولی به همان مقدار نشان دادن مهارت های نرمی که منجر به موفقیت شغلی شده است اهمیت دارد.

Jacqui Barrett-Poindexter یک رزومه نویس حرفه ای می گوید «مگر این که ربات باشید تا برای دستیابی به نتایج، راه را مانند بولدوزر به جلو باز کرده باشید. در غیر این صورت، برای دستیابی به نتایج دقیق تر از مهارت های نرم استفاده می کنید. استفاده دقیق از این مهارت ها به معنای توصیف این نکته است که چطور توانستید جلسات پر تنش را مدیریت کنید و چطور به صورت شفاهی و نوشتاری برای اتحاد با سایر شرکت ها ارتباط برقرار کردید، چطور روی اعضای تیم برای پیش بردن پروژه ها و دستیابی به اهداف نهایی شرکت تاثیر گذاشتید.»
یک توصیه حرفه ای برای نوشتن رزومه داریم: اگر مهارت های نرم خود را در قسمت «مهارت ها» قرار می دهید، مطمئن شوید با نمونه هایی که از نحوه استفاده از مهارت ها در بخش «تجربه» نوشتید مطابقت دارند.

نحوه بهبود مهارت های نرم

تست هوش هیجانی با گزارش کامل

در یک کلاس آنلاین شرکت کنید. امروزه هر چیزی را عملا می توانید در محیط آنلاین یاد بگیرید، از مهارت های سخت مانند کار با فتوشاپ و مهندسی شبکه گرفته تا مهارت های نرم مانند مدیریت پروژه و مذاکره. وب سایت های محبوبی که کلاس هایی برای یادگیری مهارت های نرم برگزار می کنند شامل Coursera ، Lynda.com, Udemy و edX می شوند.

نظر سایرین را جویا شوید. کاترین دانیل، مدیر منابع انسانی و بازاریابی انتشارات N2 Publishing می گوید «بهترین راه برای دستیابی به این مهارت ها به دست آوردن آگاهی شخصی از نکات قوت و ضعف است، نظر سایرین را بخواهید و به افرادی دقت و گوش کنید که یک رابطه مثال زدنی با سایرین دارند و در تمامی روابط مهارت های نرم را تمرین کنید.»

از کمک یک مربی استفاده کنید. یک مربی می تواند به شما در توسعه سریع و موثر مهارت های نرم کمک کند چون آن ها مستقیما فرآیند تمرین و یادگیری را برای شما تنظیم می کنند. مایکل کاینر، بنیان گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت uniquelyHR می گوید «همکاری با یک مربی می تواند تاثیر ارزشمندی روی موفقیت شما به عنوان یک رهبر داشته باشد.»

گرچه، کاینر شدیدا توصیه می کند مربی پیدا کنید که ارزش وقت و هزینه شما را داشته باشد.

با یک دوست تمرین کنید. اجازه دهید فکر کنیم می خواهید در عمل مذاکره بهتر شوید. کنار یک دوست قرار بگیرید و با تمرین چیزی که می خواهید را درخواست کنید خواه افزایش حقوق، ترفیع رتبه یا مزایای بهتر است. از دوست خود بخواهید نقش رئیستان را بازی کند و سپس در مورد پیشنهادتان نظرش را اعلام کند.


هوش هیجانی توسعه فردی مصاحبه و استخدام خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.