در سه مرحله مهارت های نرم خود را بهتر کنید

1398/09/27 10:46 AM - 4 سال قبل


مهارت های نرم مهارت هایی هستند که به افراد کمک می کنند در کار و زندگی شان روابط بهتری با افراد برقرار کنند. مهارت های نرم زیر مجموعه مهارت های زندگی است که به وسیله آن افراد زندگی سالم تری را تجربه می کنند. سازمان ها نیز به دنبال مدیران و کارشناسانی هستند که مهارت های نرم را بشناسند و آن ها به کار گیرند. برخی از مهارت های نرم شامل گوش دادن فعال، کار تیمی، ارتباط موثر، خود شکوفایی و بسیاری از مهارت هایی است که جدا از علم و تجربه فرد به او در تعامل با دیگران کمک می کند.

در مقاله نحوه شناسایی و توسعه مهارت های نرم و راه های توسعه مهارت های نرم به تعریف معنایی مهارت های نرم و راه های شناسایی آن پرداختیم و با آوردن چند مثال روش های توسعه و مزیت های آن را توضیح دادیم.

لذا توصیه می شود قبل از خواندن این مقاله به این لینک که مقالات مربوط به این موضوع است را با دقت بخوانید.

بعد از فرا گرفتن مفاهیم اصلی و تعریف مهارت های نرم و دانستن اهمیت آنها در روابط، کارها و موفقیت ما نوبت به بهتر کردن مهارت های نرم می رسد.

وقت آن است ببینیم این مهارت ها در زندگی ما تا چه اندازه وجود دارند و در این مرحله ی عملی شروع به بهبود مهارت های نرم خود نماییم.

می دانیم در روند یادگیری مهم ترین نکته و بهترین عملکرد آن است که هر آنچه یاد می گیریم را با موقعیت فعلی خود مقایسه و به عمل برسانیم.

تست هوش هیجانی برادبری به شما کمک میکند تا بدانید که وضعیت مهارت های نرم شما چطور است. تست هوش هیجانی بار- آن به شما کمک می کند تا مولفه هایی که در آن نیاز به تقویت دارید را بشناسید. 

عمل به دانسته ها در روند بهبود مهارت های نرم

آیا آماده به عمل هستید؟ اگر شروع به خواندن این مقاله کردید، بدون شک دوست دارید از سایرین جلوتر باشید شاید داشتن این دیدگاه درست نباشد و شما باید همواره در حال رقابت با خودتان باشید و با عمل به هر نکته ی جدیدی که می آموزید خود را از ورژن قبلی خود بهتر بدانید ما در این مطلب می خواهیم به مراحلی اشاره کنیم که به کمک آن ها می توانید مهارت های نرم خود را بهتر کنید.

مرحله 1) اولین مرحله در فرآیند بهبود مهارت های نرم این است که اصول مهارت های نرم را درک کنید. بهتر است بدانید مهارت های نرم چه مهارت هایی هستند، چرا برای شغل شما مهم هستند و چطور افراد می توانند آن ها را یاد بگیرند.

این مطالب را می توانید در دو مقاله ای که در ابتدای مطلب آوردیم به خوبی بیاموزید.

مرحله 2) تصمیم بگیرید نیاز به توسعه چه مهارت های نرمی دارید. بعد از شناخت مهارت های نرم باید ببینید در زندگی و حرفه ی شما کدام موارد پررنگ تر و مهم ترند و شما نمی توانید تمامی مهارت های نرم را در یک مرحله توسعه دهید. بنابراین اولویت بندی کنید.

 برای خود یک فهرست تهیه کنید فهرست خود را  از مهارت هایی که در ابتدا، در گام دوم و سوم باید توسعه یابند را اولویت بندی کنید. در این لیست باید از نیازمندی هایتان به مهارت های نرم به ترتیب نام ببرید .

توصیه ما به شما این است در تهیه این فهرست مواردی را که در آن توانمند ترید و صرفا نیاز به تقویت آن دارید را اول بگذارید و بقیه موارد را نیز به ترتیب اولویت در مراحل بعدی قرار دهید.

 یک ضرب المثل معروف چینی است که می گوید «نمی توانید یک گاو کامل را در یک لقمه بخورید.»

مرحله 3) شروع به عمل کردن کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم مطالعه بدون عمل و تهیه فهرست های متعدد و نوشتن جزوات چیزی به جز در جا زدن در مرحله اول موفقیت نیست می دانید که فقط فکر کردن به این جمله که «من باید این دو مهارت نرم را توسعه دهم» کافی نیست. معنای این جمله این است «زمانی که وقت داشته باشم این کار را خواهم کرد.»

رک بگوییم، هیچ کس امروزه وقت ندارد. ما فقط اولویت داریم. اگر برای شغل خود به عنوان یک اولویت زمان نگذارید، به خودی خود موفق نخواهید شد. این به این معناست که اگر برای کاری وقت ندارید به این معناست که آن کار برای شما در اولویت نیست و یا شاید اهمیت انجام آن را برای خود شفاف نکرده اید برای این که توسعه شغلی خود را یک اولویت قرار دهید، باید دلیل انجام آن را بدانید یعنی چطور توسعه این مهارت ها می تواند به شما قدرت دهد و مسیر شغلی شما را در جهت بهتر عوض کند.

نگران نباشید ما در این مقاله به شما کمک می کنیم اولویت های خود را لیست کنید و به ترتیب اهمیت آن ها را به مرحله انجام برسانید فقط کافیست گام های زیر را به ترتیب طی کنید:

گام اول: 3 تا 5 دلیل برای علت این که باید این مهارت های نرم را برای حرفه خود توسعه دهید بنویسید. به عنوان مثال می توانید بگویید «من به این دلیل که به مقدار کافی سر کار به من اعتبار داده نمی شود خسته شدم. من باید امروز مهارت های خود ترویجی را بهبود بخشم، بنابراین به واسطه تلاش هایی که از خودم نشان می دهم از من قدردانی کنند و شناخته شوم.» «اگر یک سال دیگر صبر کنم و کاری انجام ندهم، احساس خواهم کرد که...»

گام دوم: دلایل خود را با یک مربی یا دوستان نزدیک در میان بگذارید. این مرحله مهم است چون شما را جوابگو نشان می دهد. ما همه برای بهبود نیاز به پشتیبانی سایرین از تلاش هایمان داریم. در زندگی تان یک حمایت کننده پیدا کنید که در شما انگیزه به وجود آورد.


هوش هیجانی کارگاه مهارت های نرم مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.