چطور مهارت های نرم در محیط کار را توسعه دهید و چرا باید برایتان مهم باشند؟

1398/10/03 12:38 PM - 4 سال قبل


روند فعالیت شرکت ها در دنیای امروزی تغییر کرده است و توسعه مهارت های نرم در محیط کار از این نظر برای کسب و کارها مهم است چون فعالیت آن ها را مهم نگه می دارد. بهترین جنبه توسعه این مهارت های نرم نتیجه بخش بودن آن است! در ادامه به طور کامل به بحث توسعه مهارت های نرم در محیط کار پرداخته خواهد شد.

کارمندانی که هوش هیجانی (EQ) بالایی دارند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهد و سازمان هایی که بیشتر روی پرورش و توسعه مهارت های نرم مانند تعامل با یکدیگر توجه می کنند در مقایسه با سایرین موفق تر هستند.

بنابراین، فقط کافی است مطمئن شوید تمامی نیروهای استخدامی جدیدتان فوق قهرمان هستند! اما دقیقا اینطور نیست. تحقیقی که اخیرا توسط لینکدین انجام شده است نشان می دهد تقریبا 60 درصد تمامی مدیران استخدام در آمریکا به دنبال متقاضیانی با مهارت های نرم در محیط کار هستند.

تست هوش هیجانی برای سنجش مهارت های نرم

خبر خوب امکان پذیر بودن توسعه مهارت های نرم در محیط کار است و در این مطلب می خواهیم به نحوه انجام آن اشاره کنیم.

نحوه توسعه مهارت های نرم در محیط کار

توسعه مهارت های نرم یک فرآیند (اغلب نه چندان راحت) است، چون کارمندان ابتدا پیش از این که بدانند به آموزش چه مهارت های نرمی نیاز دارند، باید خود اندیشی انجام دهند. انجام این کار می تواند سخت باشد ولی نتیجه مثبتی به همراه دارد.

اجازه دهید بررسی کنیم چطور می توان با چند استراتژی ساده مهارت های نرم را در محیط کار بهبود بخشید که عبارتند از:

  • توسعه یک ذهنیت یادگیری
  • تشویق به خود اندیشی
  • توسعه دانش و درک
  • حداکثر استفاده از یک نرم افزار قدرتمند LMS
  • فراهم سازی فرصت هایی برای تمرین
  • ارائه بازخورد، البته گاهی اوقات

اگر آماده هستید، این موضوعات را دقیق تر بررسی کنیم.

تست هوش هیجانی برای سنجش مهارت های نرم

  • توسعه مهارت های نرم در محیط کار : توسعه یک ذهنیت یادگیری

توسعه مهارت های نرم مانند بهبود سریع از مشکلات، هوش هیجانی و چابکی راهی عالی برای آماده کردن نیروی کار شما برای تغییر است. اما ابتدا، چطور می توانید کارمندان را برای تغییر کاملا شخصی آماده کنید که به همراه یادگیری و توسعه مهارت های نرم پیش خواهد آمد؟

به هرحال، شما نمی توانید کارمندان را مجبور به خودآگاهی یا پذیرش نقص مهارت های «نرم شان» کنید و یقینا نمی توانید آن را مجبور به شرکت در کارگاه های آموزشی کنید. اما کاری که می توانید انجام دهید توضیح اهمیت توسعه مهارت های نرم در محیط کار است.

به کارمندان کمک کنید متوجه شوند که مهارت های نرم باعث بهبود عملکرد آن ها خواهد شد و امکان یادگیری آن ها وجود دارد. از توسعه مهارت های نرم در محیط کار برای آن ها مثال های ساده ای بزنید مانند شنیدن فعالانه و از آن ها بخواهید در نظر بگیرند چطور این مهارت ها روی تجربه کارمند بودن آن ها تاثیر می گذارد.

این توضیحات باعث ایجاد یک ذهنیت مثبت برای یادگیری مهارت های نرم در آن ها می شود.

  • توسعه مهارت های نرم در محیط کار : تشویق به خود اندیشی

تا زمانی که ندانید کدام مهارت های نرم نیاز به بهبود دارند، از اهمیت توسعه مهارت های نرم در محیط کار آگاه نخواهید شد. بنابراین، پیش از شروع آموزش مهارت های نرم به کارمندانتان، مهم است متوجه شوید هر کارمند بیشتر از همه نیاز به آموزش توسعه چه مهارت های نرمی دارد.

کارمندان را تشویق کنید در مورد مهارت های نرمی که در حال حاضر نکته قوت آن ها است فکر کنند و در مورد خودشان در مورد مواردی که نیاز به کار دارد صادق باشند. اغلب اوقات، ترکیب خود ارزیابی و بازخورد 360 درجه بهترین راه برای شناسایی ضعف های مهارت های نرم کارمندان است.

  • توسعه مهارت های نرم در محیط کار : توسعه دانش و درک

گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم است اندکی آموزش برای ایجاد این درک در کارمندان است که آن ها به مقداری که می توانند اجتماعی، خوش برخورد یا مثبت نیستند. طرح های آموزش و سمینارها در رویدادها یا گرد هم آیی های محلی می تواند راهی عالی برای آموزش موضوع توسعه مهارت های نرم در محیط کار و علت اهمیت آن ها به کارمندان باشد.

از طرفی اگر کارمندان شما متولدان عصر جدید شیفته فناوری، فریلنسر یا دائما در حال حرکت هستند، شرایط آموزش آنلاین را برای آن ها فراهم کنید.

در اتاق جلسات یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS) راه اندازی کنید که توسعه مهارت های نرم را به موضوعی سرگرم کننده و درگیر کننده تبدیل کند.

  • توسعه مهارت های نرم در محیط کار : حداکثر استفاده از یک نرم افزار قدرتمند LMS

هیچ دلیلی وجود ندارد اداره را ترک کنید (یا به آن بروید) زمانی که کارمندان شما از هر جایی می توانند آموزش ببینند. با کمک یک نرم افزار مدیریت یادگیری قدرتمند، آموزش دروس توسعه مهارت های نرم می تواند دسترس پذیر، درگیر کننده و سرگرم کننده بدون توجه به مکان یاد گیرنده یا دستگاهی که استفاده می کند باشد.

یادگیری الکترونیکی (eLearning) ثابت شده است یکی از موثرترین روش ها برای توسعه مهارت های نرم در محیط کار است و به شرکت های بی شماری برای آموزش تیم های شلوغ و پراکنده آن ها کمک کرده است.

  • توسعه مهارت های نرم در محیط کار : فرصت هایی را برای تمرین به وجود آورید

تمرین کردن! تمرین کردن نحوه توسعه مهارت های نرم در کارمندان است. به هرحال، توسعه مهارت های همکاری کارمندان و سپس مشخص کردن مسئولیت های شغلی جداگانه برای آن ها بی فایده است. به جای آن، فرصتی در اختیارشان قرار دهید تا مهارت های جدید خود را محک بزنند.

جمع شدن در محیط آزاد یک محیط بدون خطر و سرگرم کننده برای تمرین و توسعه مهارت های نرم مانند کار تیمی، همکاری و ارتباط برقرار کردن، به وجود می آورد. وظایفی را در اختیار کارمندان قرار دهید تا فرصت تمرین مشکلات حل تمرین و تفکر خلاقانه را داشته باشند. از طرفی می توانید از قابلیت های LMS خود نهایت استفاده را ببرید مانند سناریوهای شبکه سازی یا شبیه سازی ها تا کارمندان در محیط های شبیه به دنیای واقعی بدون ریسک های متداول قرار گیرند.

تست هوش هیجانی برای سنجش مهارت های نرم

  • توسعه مهارت های نرم در محیط کار : ارائه بازخورد، البته گاهی اوقات

زمانی که کارمندان شما در مسیر توسعه مهارت های نرم خود در محیط کار قرار دارند، بهترین راه برای کمک به آن ها به عنوان یک مدیر یا رهبر ارائه یک بازخورد دوره ای است.

توسعه مهارت های نرم برای محیط کار یک فرآیند واقعا آهسته است، چون به تغییر شخصیت و عادات نیاز دارد تا تغییر یک آگاهی و سطح دانش. بنابراین، به آرامی کارمندان خود را در این مسیر هدایت کنید و زمانی که هر از چند گاهی از خط خارج می شوند، به دنبال تنبیه آن ها نباشید. پس از مدت زمانی، آن ها باید به خوبی در مسیر پردازش یک مجموعه موثر از مهارت های نرم قرار گیرند.

اگر مطمئن نیستید چطور مهارت های نرم را در عمل شناسایی کنید، نیازی به نگرانی نیست. در ادامه به آن رسیدگی می کنیم.

  • تعریف مهارت های نرم در محیط کار

مگر این که به تازگی با اینترنت آشنا شده باشید، چون در غیر این صورت احتمالا اصطلاح مهارت های نرم را تا الان شنیدید. سوال این است چطور آن ها را در خود و سایرین شناسایی کنید؟

مهارت های نرم در مورد نحوه تفکر و عمل شما هستند تا این که چه چیزی می دانید. در ادامه به نمونه مهارت های نرمی اشاره می کنیم که به نظر ما برای محیط کار کاملا مهم هستند.

  • تعریف مهارت های نرم در محیط کار: هوش هیجانی (EQ)

هوش هیجانی به معنای درک عواطف خود و عواطف سایرین است. با آن که یک کارمند دارای سطح پایین هوش هیجانی ممکن است در طول جلسه با سایرین آزادانه از یک همکار انتقاد کند، یک کارمند با هوش هیجانی بالا تا پس از پایان جلسه صبر خواهد کرد تا به صورت شخصی این انتقاد را بیان کند و جلوی شرمساری همکار خود را بگیرد. (احتمالا به کارمند دوم هوش هیجانی آموزش داده شده است!)

تست هوش هیجانی برای سنجش مهارت های نرم

  • تعریف مهارت های نرم در محیط کار: همکاری

تیم هایی که عملکرد بالایی دارند اغلب اوقات به واسطه همکاری و کار تیمی شناخته می شوند. به همین دلیل است که کارمندان باید یاد بگیرند دیدگاه سایرین را بپذیرند، به بازخوردها گوش دهند و تقسیم وظایف کنند.

  • تعریف مهارت های نرم در محیط کار: اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در هر کاری که انجام می دهید، هر جمله ای می گویید، ظاهر، رفتار و حتی کاری که ارائه می دهید وجود دارد.

به سادگی می توان اعتماد به نفس را با غرور اشتباه گرفت ولی تفاوت آن ها مشخص است: اعتماد به نفس توانایی شناخت توانمندی ها و عیوب خود است در حالی که غرور زمانی است که در توانمندی های خود غلو می کنید و نقص هایتان را منکر می شوید.

  • تعریف مهارت های نرم در محیط کار: سازش پذیری

هر کسی از ضرب المثل «اگر شکسته نیست، تعمیرش نکن» پیروی می کند یقیناً در محیط کار مدرن امروزی با مشکل روبرو می شود. سازش پذیری توانایی گفتن «بله!» در زمانی است که یک مدیر از شما می خواهد از یک نرم افزار جدید استفاده کنید، کاری را انجام دهید که هرگز قبلا انجام ندادید یا با یک چالش جدید روبرو شوید.

  • تعریف مهارت های نرم در محیط کار: گوش دادن

توسعه مهارت های نرم در محیط کار کاملا براساس این نکته است. گوش دادن ممکن است ساده به نظر برسد ولی در عمل سخت است. بارها با افرادی روبرو شدید که حرف شما را قطع می کنند. حالا نظرتان در مورد فردی که منتظر اتمام صحبت شما برای شروع داستان خود می نشینید، چیست؟ بدون گوش دادن واقعی، امکان موفقیت در سایر مهارت ها مانند تعامل با سایرین و سازش پذیری غیرممکن است.

اگر در این فکر هستید چطور این مهارت های نرم می توانند در محیط کار تفاوت به وجود آورند، ادامه مطلب را از دست ندهید!

چرا توسعه مهارت های نرم در محیط کار مهم هستند؟

توسعه مهارت های نرم در محیط کار به دلایل متعدد حیاتی است. به طور کلی، تحقیقات نشان داده است کارمندانی که تحت آموزش های مهارت های نرم قرار گرفتند در مقایسه با کارمندان معمولی 12 درصد بهره ورتر هستند. شاید این رقم کم باشد ولی آن را در کنار 256 درصد افزایش بازگشت سرمایه برای شرکت ها قرار دهید تا از اهمیت مهارت های نرم باخبر شوید!

تست هوش هیجانی برای سنجش مهارت های نرم

اگر هنوز قانع نشدید، بهتر است سری به یافته های گزارش ترندهای سرمایه انسانی جهانی سازمان Delloitte بیاندازیم که نشان می دهد بیش از 90 درصد شرکت کنندگان در این ارزیابی مهارت های نرم را برای بالا بردن نرخ حفظ کارمند، بهبود رهبری و ایجاد یک فرهنگ با معنا مهم اعلام کردند.

اما توسعه مهارت های نرم در محیط کار همچنین به شرکت ها نه تنها در درآمدزایی بلکه در جلوگیری از هزینه کمک می کند. چرا؟ چون کارمندان در نبود مهارت های نرم با مشکلاتی مانند کشمکش در محیط کار، رنج بردن از اعتماد به نفس پایین، ایجاد احساس درک نشدن و شنیده نشدن و در نهایت نارضایتی روبرو می شوند.

آیا از عواقب کارمندان ناراضی و غمگین اطلاع دارید؟ افزایش غیبت از محیط کار، عملکرد ضعیف، خدمات مشتری ضعیف، کار بی کیفیت و در نهایت سود پایین شرکت.

نتیجه گیری از توسعه مهارت های نرم در محیط کار

توسعه مهارت های نرم در محیط کار ساده نیست، ولی آیا اهمیت دارد؟ بدون شک. یک نیروی کار دارای سطح بالایی از مهارت های نرم مانند یک موتور جدید ماشین است که با حداکثر کارآیی کار می کند و به یاد داشته باشید مهارت های نرم مانند هر موتور ماشینی اگر به آن رسیدگی نشود، به مرور زمان تحلیل می روند.

با برگزاری کارگاه های آموزش دائم در شرکت خود می توانید از توسعه مهارت های نرم برای موفقیت کارمندانتان حداکثر استفاده را ببرید.

اگر در خصوص توسعه مهارت های نرم می خواهید بیشتر بخوانید آموزش مهارت های نرم در محیط کار (لینک) میتواند برای شما جذاب باشد.


هوش هیجانی شخصیت شناسی توسعه فردی کارگاه مهارت های نرم خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.