تفاوت منتورینگ و کوچینگ در چیست؟

1398/10/04 11:40 AM - 4 سال قبل


اغلب اوقات منتورینگ و کوچینگ در کسب و کارها به یک مفهوم استفاده می شود. اما در واقع این دو مفهوم کاملاً از هم جدا هستند و نمی توان این دو مقوله را با هم استفاده کرد. علت آن  هم این است که مسئولیت های یک کوچ با مسئولیت های یک منتور کاملاً متفاوت است و از هر یک از این نقش ها خروجی های متفاوتی نیز بدست می آید. پس اگر هم شما به دنبال گرفتن یک کوچ و یا یک منتور برای کسب و کار خود هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بدانید از هر کدام باید چه توقعی داشته باشید. 

تفاوت بین منتور و کوچ

منتور در کسب و کار به چه معنی است؟

منتور به معنی لغوی به کسی اطلاق می شود که دانش و تخصص و راهنمایی او به افراد پایین تر از نظر تجربه نیاز باشد. در واقع منتور دانش و تجربه خود را در اختیار افراد زیر دست خود قرار می دهد تا آن ها راهنمایی شوند. 

یک منتور ها در سازمان چه کاری انجام می دهد؟

در فارسی به منتور مرشد گفته می شود و به کسی که از او یاد میگیرد مرید گفته می شود. به طور دقیق منتور در کسب و کار به منتی (مرید) های خود کمک می کند تا به شغل خود به بهترین نحو بپردازند و اهداف توسعه ای داشته باشند و به آن ها (مریدان) افراد و منابع را معرفی میکنند و بدین ترتیب منتور به عنوان مشاور حرفه ای است و نقش الگو را برای زیر دستان خود بازی می کند. 

نقش منتور بر اساس نیازهایی که زیر دستان او دارند، در زمان تغییر می کند. به عنوان مثال، فرآیند راهنمایی و این رابطه مرید و مرشد رسمی نیست و ولی ممکن است در طول زمان تغییر کند و حالت رسمی تری به خود بگیرد. در راهنمایی به صورت رسمی منتور ها یک روش خاص و چارچوب معینی را دارند و توقعات مشخص و واقعی را برآورده می سازند و سود مشترکی را بدست می آورند. 

منتور های خود همیشه تمایل له به اشتراک گذاری تجربیات و دانش خود را با زیر دستانشان دارند. هنگامی که زیر دستان آن ها به مشکلی برمی خورند که آنها نیز قبلاً به آن برخورد بودند، احساس همدلی بیشتری با احتیاجاتی که زیر دستان آن ها دارند برقرار می کنند. 

برای الهام بخشی به زیر دستان و درست کردن رابطه ای بر اساس اعتماد، منتور ها نگرشی مثبت و انجام شدنی را باید داشته باشند. این شایستگی ها منتور او را پیش زیر دستان موجه تر می کند تا بتوانند به اهداف و دغدغه های خود بیشتر بپردازند.  

از دیدگاه کسب و کار منتور ها به کارکنان کمک میکنند تا اعتماد به نفس لازم را برای توسعه مهارت ها و دانش خود بدست آورند. کارکنان با اعتماد به نفس و خوشنود بیشتر سازمان را به جلو می برند. به همین علت است که بیشتر سازمان ها امروزه به دنبال برنامه های پرورش منتور واقعی هستند تا از فوائد آن بهره مند شوند. 

کوچ در کسب و کار به چه معنی است؟

یک کوچ سازمانی بر روی مهارت های خاصی تمرکز میکند و برای رسیدن به اهداف آن ها را به اجزاء کوچکی تقسیم بندی میکند تا در زمان معنی آن ها انجام شوند. به وسیله این عمل، کوچ های سازمانی به شرکت ها کمک و راهنمایی میکنند تا آن ها چشم انداز شفافی از رشدشان بیابند.

بری بسیاری از سازمان ها مشخص شدن اهداف و اولویت بندی آن ها یک چالش بزرگ است. کوچ های سازمانی به این چالش ها به وسیله اولویت بندی اهداف بر اساس اهمیت شان می پردازند و ان ها بیشتر رسمی و ساختار بندی شده به حل مسائل می پردازند تا به مدیریت بخشی از یک وظیفه بپردازند. 

یک بیزینس کوچ چه کاری انجام می دهد؟

یک کوچ سازمانی خوب بر روی شناسایی اهداف و اولویت بندی آن ها به وسیله انتخاب راه مناسب میپردازد. بدین وسیله یک کوچ سازمانی به سازمان کمک می کند تا سازمان بیشتر قابل اعتماد به نظر برسد و نتیجه گرا تر باشد  و رقابتی تر عمل کند. 

کوچ های سازمانی ممکن است ابعاد مختلفی در سازمان را به عهده بگیرند. ممکن است اهداف فروش، استراتژیهای مارکتینگ، مهارت های ارتباطی، تیم سازی، و پرورش سبک رهبری خاصی را در دستور کار خود داشته باشند. 

به طور مشخص کوچ های سازمانی کمک می کنند تا سازمان نقاط قوت خود را بیابد و در رقابت ها سربلند بیرون آید. بر اساس ارزیابی ای که انجام می دهند، به فرموله کردن برنامه و استراتژی و هدف گذاری  و گام های رسیدن به آن تا رسیدن به موفقیت کمک می کنند. 

یک کوچ حرفه ای کسب و کار وضع موجود را به چالش می کشد، تصمیمات تجاری را زیر سوال می برد و سازمان ها را وادار می کند تا نگاه دقیق تری به رویکرد خود داشته باشند. از این طریق، آنها چشم انداز تازه ای به استراتژی و اهداف تجاری می آورند. اما کوچ به جای اینکه به سادگی در مورد چگونگی اجرای امور در یک تجارت صحبت کند، سازمان را راهنمایی می کند تا استراتژی های رشد مناسبی را اتخاذ کند.

برای کسب و کارها، یک کوچ با راهنمایی در مسیر درست به موفقیت به آن ها کمک می کند. غالباً سازمان ها چشم انداز خود را در طی مسیر از دست می دهند و در میانه راه می مانند که به کدام سو حرکت کنند. یک کوچ کسب و کار شفافیت را ارائه می دهد. آنها راهنمایی های لازم را برای بازگرداندن به مسیر اصلی ارائه می دهند.

جمع بندی تفاوت بین کوچ و منتور

تا به اینجا حتما متوجه شده اید که در سازمان ها کوچ و منتور خدمات یکسانی را ارائه نمی دهند. برای جمع بندی موضوع بین منتور و کوچ به چند مورد اشاره می کنیم. 

  1. منتورینگ یک فرآیند طولانی براساس اعتماد دو طرفه و احترام است. کوچینگ در مقابل یک فرآیند کوتاه مدت است. 
  2. منتورینگ بیشتر بر روی ارتباط غیر رسمی بین منتور و منتی (زیر دست) است اما کوچینگ بیشتر ساختار مند و رسمی است. 
  3. یک منتور سازمانی یک تجربه ناب از آنچه باید منتی (زیر دست) آن را بداند دارد. در مقابل کوچ لازم نیست که تجربه دست اولی داشته باشد که در اختیار زیر دست خود قرار دهد. 
  4. اولویت اول یک منتور سازمانی کمک به توسعه مهارت های زیر دستان در حال و آینده است. برای یک کوچ سازمانی اولویت اول ازایش عملکرد افراد است که در شغل حاضر وجود دارند.



شخصیت شناسی توسعه فردی منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.